Gå til innhold

Glassplate over kjøkkenbenk. Tips og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei godfolk,

Jeg ønsker å bytte ut flisene jeg har over kjøkkenbenken med en glassplate med malt bakside. Jeg har fått tips om å bruke herdet glass, men jeg har også hørt at det kan være et alternativ å lurer på bruke akryl på de to veggene der komfyren ikke er (kjøkkenet er U-formet).

Er det noen som har noe erfaring med glassplate på kjøkkenet som har noen tips om materialvalg, maling, fjerning av fliser, tilmåing, montering etc.? Jeg hadde også satt veldig pris på tips til leverandører. Jeg bor i Oslo :)

Legger ved et bilde av hvordan flisene ser ut:

post-58241-0-46158100-1349248603_thumb.j

Det er noe slikt jeg ser for meg, bare med en annen farge:

post-58241-0-89069900-1349248068_thumb.j

post-58241-0-58515900-1349247720_thumb.j

Gjest Wei Wei
Skrevet

Kjøkkenet dit er jo veldig fin som det er nå. Selv om det ikke er det du spurte om.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man kan velge en ordinær glassplate, akryl eller hvitt glass. Jeg kan dessverre ikke de forskjellige betegnelsene på glass, men bruker man ordinært glass (vi har 6 mm) over tapet kan denne få et grønnskjær. Vi valgte dette da det ikke har noe å si for fargen på vår tapet. Hvitt glass gjør at tapeten viser seg med nøyaktig samme farge. Akryl blir fort ripete.

Nå leser jeg at du vil ha farget glass. Jeg vil anta at dette er et dyrere alternativ, så jeg ville heller tapetsert i den fargen du ønsker og lagt klart glass over. Da kan du også bytte tapet hvis du går lei. Vår plate kostet rundt tusenlappen og ble boret med fire hull og montert av min stefar. Videre måtte vi fuge og legge pyntelister helt øverst for ikke at støv og skitt skal samle seg.

Bor på østlandet så kan dessverre ikke si noe om oslo-priser.

Endret av Sobril
Skrevet

Man kan velge en ordinær glassplate, akryl eller hvitt glass. Jeg kan dessverre ikke de forskjellige betegnelsene på glass, men bruker man ordinært glass (vi har 6 mm) over tapet kan denne få et grønnskjær. Vi valgte dette da det ikke har noe å si for fargen på vår tapet. Hvitt glass gjør at tapeten viser seg med nøyaktig samme farge. Akryl blir fort ripete.

Nå leser jeg at du vil ha farget glass. Jeg vil anta at dette er et dyrere alternativ, så jeg ville heller tapetsert i den fargen du ønsker og lagt klart glass over. Da kan du også bytte tapet hvis du går lei. Vår plate kostet rundt tusenlappen og ble boret med fire hull og montert av min stefar. Videre måtte vi fuge og legge pyntelister helt øverst for ikke at støv og skitt skal samle seg.

Bor på østlandet så kan dessverre ikke si noe om oslo-priser.

Tusen takk for tips!

Striper er ikke noe særlig, så da dropper jeg akryl som alternativ. 6 mm høres ut som en fornuftig tykkelse.

Jeg ønsker ikke farget glass, men at glassplaten males i en lys, lys mintfarge på baksiden. Jeg har hørt at det skal bli jevnt og fint, men jeg må selvsagt forhøre meg litt mer før jeg går for den løsningen. Fargen skal forsterke glassfargen, og jeg tror det blir friskt og fint sammen med de matte skapdørene, det lyse treverket og ståloverflatene. Jeg ønsker et sobert skandinavisk preg på det hele, og sammen med urter og diverse kjøkkennips, blir det forhåpentligvis like fresh som jeg ser for meg :rolleyes: .

Skrevet

Jeg skjønte at du ikke ville ha farget glass (smart serru :gjeiper:). Det jeg mente var at dersom du får tak i en ensfarget tapet som gir samme utrykk som om du malte glasset - da hadde det kanskje vært en fordel siden du kan bytte tapet hvis du vil bytte farge med tid og stunder?

Min er med Ugler, så jeg har tatt høyde for at den kanskje blir byttet ut om et par års tid :)

Skrevet

Vi har kun glassplate over koketoppen. Vi har ikke tapet eller farget glass, for vi ville ha et mest mulig "enkelt" utseende. Men vårt kjøkken minner ikke noe om deres egentlig, for vi har ikke overskap og vasken er på en kjøkkenøy.

Hva med å bare male veggen bak? (Altså, der har du litt arbeid foran deg ettersom du bør fjerne flisen.) Hvis du får veggen glatt, så kan du male veggen i den fargen du ønsker.

Jeg hadde tenkt meg om to ganger - å fjerne flis for så å få det pent er en kjedelig jobb. Kjøkkenet ditt er jo pent som det er.

Anonym poster: ea4f20e3768c49c42fc7609ec8df560c

Skrevet

Jeg skjønte at du ikke ville ha farget glass (smart serru :gjeiper:). Det jeg mente var at dersom du får tak i en ensfarget tapet som gir samme utrykk som om du malte glasset - da hadde det kanskje vært en fordel siden du kan bytte tapet hvis du vil bytte farge med tid og stunder?

Min er med Ugler, så jeg har tatt høyde for at den kanskje blir byttet ut om et par års tid :)

Ah, jeg skjønner (ække så smart serru :fnise: )! Ingen dum idé! Evt. kan jeg male veggen mak om jeg får den slett nok. Er bare litt beskymret for at den kommer til å se ganske herjet ut etter at vi har tatt ned flisene.

Skrevet

Vi har kun glassplate over koketoppen. Vi har ikke tapet eller farget glass, for vi ville ha et mest mulig "enkelt" utseende. Men vårt kjøkken minner ikke noe om deres egentlig, for vi har ikke overskap og vasken er på en kjøkkenøy.

Hva med å bare male veggen bak? (Altså, der har du litt arbeid foran deg ettersom du bør fjerne flisen.) Hvis du får veggen glatt, så kan du male veggen i den fargen du ønsker.

Jeg hadde tenkt meg om to ganger - å fjerne flis for så å få det pent er en kjedelig jobb. Kjøkkenet ditt er jo pent som det er.

Anonym poster: ea4f20e3768c49c42fc7609ec8df560c

Ja, det er det å få veggen slett nok som er den største beskymringen. Kjøkkenet er absolutt ikke ille slik det er, så det er vel en smakssak som gjør at jeg ønsker å bytte om flisene til fordel for en glassplate. Jeg liker et enkelt uttrykk jeg også :).

Skrevet

Ah, jeg skjønner (ække så smart serru :fnise: )! Ingen dum idé! Evt. kan jeg male veggen mak om jeg får den slett nok. Er bare litt beskymret for at den kommer til å se ganske herjet ut etter at vi har tatt ned flisene.

Storeys har visstnok en type tapet man kan legge som basis før man maler - så slipper man sparkling og slikt. Husker ikke hva det heter, men skal se om jeg finner link.

Veggen vår ble ikke helt jevn før tapetsering, men glassplaten er med på å dempe dette. Man legger knapt merke til stedene det er ujevnheter.

Skrevet

Hvor kjøper man en sånn glassplate? (beklager avsporingen!)

Skrevet

Hvor kjøper man en sånn glassplate? (beklager avsporingen!)

Vi bestilte hos en lokal glassmester.

Skrevet

Har brukt sånn Storeys veggfornyer, og ei på jobben har prøvd den same. Anbefaler den ikkje. Det er veldig lett at det blir bobler i den og at den ikkje sitter skikkeleg. Sjølv når ein er påpasselig med å bruke masse lim. Så styr unna. Ta sparkle og pussejobben heller.

Skrevet

Har brukt sånn Storeys veggfornyer, og ei på jobben har prøvd den same. Anbefaler den ikkje. Det er veldig lett at det blir bobler i den og at den ikkje sitter skikkeleg. Sjølv når ein er påpasselig med å bruke masse lim. Så styr unna. Ta sparkle og pussejobben heller.

Kjekt å vite :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...