AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Vi var hos fotografen i går og fikk endelig se bilder fra bryllupet. Han viste oss et utvalg bilder av de han mente var de beste (antar jeg). Da jeg gikk ut derfra var jeg ganske trist og skuffet. Et par viktige motiver fra dagen var direkte uklare, og han fanget spesielt meg i mange uflatterende posisjoner og vinkler. På mange bilder har jeg vridd overkropp og spesielle ansiktssuttrykk. Hadde han bare klart å fange det på en fin måte slik at det ble et morsomt motiv, men det var jo ikke det heller.. Mye av det jeg er misfornøyd med er jo ikke hans feil; som at frisyren skle litt ut og at ingen så dette, at frisøren glemte å fikse småhårene i frisyren, at "bodyen" på kjolen løsnet utover dagen og at jeg smiler med dobbelthake (har vanligvis ikke det når jeg smiler på bilder, men smilte vel for intenst i bryllupet da). Selvsagt klarte jeg ikke si noe annet enn at det var fint da vi var der i går. Bildene er jo tatt, jobben er gjort og jeg får jo ikke dagen tilbake. Bare surt å måtte betale for det i dyre dommer! Anonym poster: 4940b4efb59bfd44194bbcf8f53d0a38 Anonym poster: 4940b4efb59bfd44194bbcf8f53d0a38 Anonym poster: 4940b4efb59bfd44194bbcf8f53d0a38
andy capp Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Fotografen har vel egentlig bare gjort jobben sin. Han klarer aldri å fange annet enn det som faktisk er i søkeren når han knipser. Likevel er det nok forskjell på en "vanlig" fotograf og en som er virkelig flink. Jeg ville bedt om å få se resten av bildene. Vår fotograf hadde også laget et lite album av de bildene han mente var de beste, men vi fikk se de andre og, og byttet ut noen av dem. Det at frisøren ikke har gjort jobben, at kjolen ikke var perfekt hele kvelden, eller at du smiler for mye er ikke noe han kan noe for. Vi brukte riktignok ikke fortograf under festen, kun til de "offisielle" bildene. Under festen hadde vi kjøpt inn engangskameraer og satt ut slik at gjestene kunne ta bilder. Blant disse bildene fant vi mange fine motiver, og fikk satt sammen et album som viser festen slik det var, alle gjestene er med på ett eller flere bilder, og vi fikk et fint minne fra kvelden. Om du mener at den yrkesmessige utførelsen av jobben er for dårlig, mener jeg du har all rett til å si fra om det. Men å klage på fotografen fordi du ikke er fornøyd med eget smil blir for dumt. 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #3 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg tror jeg skal be om å få se resten av bildene, kanskje det finnes noen der vi liker bedre enn de han valgte ut selv? Vi har heldigvis fått en del bilder fra slektninger, og jeg er faktisk mer fornøyd med noen av de enn de fotografen tok. Anonym poster: 4940b4efb59bfd44194bbcf8f53d0a38
Lille Rosa Skrevet 3. oktober 2012 #4 Skrevet 3. oktober 2012 Be om få se alle bildene! Fotografen kjenner dere ikke, og kan ha en helt annen mening og smak enn dere. Jeg er helt sikker på at dere finner noen fine
Gjest Adriane Skrevet 3. oktober 2012 #5 Skrevet 3. oktober 2012 Nå sier du jo selv at en del av det du er misfornøyd med er ting fotografen ikke kan noe for, så slik jeg oppfatter deg har du et greit nyansert bilde av situasjonen. Så, hvis du/dere ikke er fornøyd med det fototekniske, og at dere rett og slett syns bildene er for dårlige i forhold til hva dere betaler for, ja så er det faktisk helt greit å si i fra om det. Selvsagt kan ikke akkurat disse bildene tas på nytt, de er hva de er, men hvis kvaliteten på bildene ikke står i stil til prisen dere betaler, så syns jeg man klager og forsøker å få til et prisavslag/kompensasjon som begge parter kan leve med. Til slutt vil jeg si at jeg syns det er trist at dere er misfornøyd. Dette er bilder som ikke kan tas på nytt, og det er vondt når man ikke syns det har blitt bra... 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #6 Skrevet 3. oktober 2012 Takk Adriane! Du har rett. Jeg klandrer ikke fotografen for frisyren som skle ut osv.. at det derimot hadde hjulpet litt på humøret om disse tingene var på stell skal jeg ikke nekte for, men det er som sagt bildene i seg selv jeg er misfornøyd med. Det var 4-5 fantastiske bilder, men ikke av oss. Det er mulig de han viste oss var de beste han hadde, men jeg tror jeg må forsøke å få han til å vise oss resten. Han var i utgangspunktet ganske streng på at han kun ville gi ut et knippe bilder fordi han ville gi oss de beste og ville ikke at vi skulle sitte med mange like motiver og dårlige bilder han ikke kunne stå inne for. Jeg krysser fingrene for at han har noen som jeg liker og at vi kanskje få prisavslag hvis vi fortsatt ikke er fornøyd, selv om jeg gruer meg til å si noe annet enn at "de var fine" .. Veldig dårlig på å klage merker jeg.. Anonym poster: 4940b4efb59bfd44194bbcf8f53d0a38
Amens Skrevet 3. oktober 2012 #7 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg ble heller ikke veldig flatternde på alle bildene, men det var mest fordi jeg ikke konsentrerte meg om kameraet. Og de bildene jeg ble flatternde på, var det min mann som ikke var helt fokusert. Sånn er det bare. Det ble heldigvis ett par bilder av oss i helfigur hvor vi begge ser fine ut, også ble tatt noen veldig fine nærbilder av oss begge^_^ Fotografen vår er min svoger (altså broren til min mann). Han er egentlig ikke fotograf, men kunstner. Han har dog erfaringer fra andre lignende oppdrag. Så vi må ut en litt finere flaske whiskey som betaling;) Jeg tok med mamma på fotograferinga rett og slett fordi hun ser ting som utsklidd frisyre og en kjole som er litt feil på. Er ikke alle mannfolk som ser sånt...
LukaFrost Skrevet 3. oktober 2012 #8 Skrevet 3. oktober 2012 En god fotograf bør faktisk ha øye for friyrer som har sklidd ut, kjoler som sitter feil og lignende. Han skal jo ikke bare knipse et bilde. 4
Gjest Adriane Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 Vel - mulig jeg misforstår ts, men det høres ut som de har hatt en som har tatt bilder hele dagen - sånn "dokumentarisk" fotografering. Da tar de jo øyeblikksbilder hele tiden - på godt og vondt selvsagt - og dette med frisyre som har sklidd ut og kjole som sitter feil er jo en av oppgavene til forloveren å passe på. Fotografen - om han var profesjonell - burde nok kanskje ha hintet til forloveren og/eller bruden om disse tingene, men det er jo ikke sikkert at han la merke til det. (Selv om jeg er enig i at en god fotograf bør ha øyne for slike detaljer). 1
CathFoto Skrevet 3. oktober 2012 #10 Skrevet 3. oktober 2012 Spør om å få se flere bilder. Og både småhår og dobbelthake kan fkses i Photoshop, kan være verdt å få gjort til evt vegg/takkekort bilder. Men man tør typisk ikke fikse dobbelthake om folk ikke ber om det, for det kan fornærme. Dobbelthake kan også løses/gjøres verre med hvilken vinkel man bruker, så er også noe fotografen bør være obs på, særlig om du ikke har det til vanlig så tyder det på rar vinkel. Flatterende vinkling av kropp er et minimum av hva du kan forvente. Småhår er lett å fjerne, og bør være endel av retusjen om vi snakker bryllupsbilder, men ikke på typisk 1000 dokumentariske fra hele dagen. Det kan være vanskelig å få med seg alt som fotograf, og er det dokumentariske kan man ikke kommentere at frisyren sklir ut under middag/taler uten å ta for stor plass. Da bør forloveren følge med. Men gjelder det under portrettfotoen av brudeparet bør man definitivt følge med på slikt, og om man overser noe man burde sett bør man strekke seg langt for å fikse det i Photoshop. Jeg ville sagt at jeg syntes jeg så litt rar ut på endel av bildene og bedt om å se flere. Så kan du da gjøre en vurdering på om du synes det var feil utvalg, dårlig jobb eller at du hadde sett for deg noe annet etter du har sett på de. Om du er usikker så kan du godt sende meg en pm med bildeeksempel så kan jeg gi en faglig vurdering om ikke annet. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #11 Skrevet 3. oktober 2012 Vi klagde på fotograferingen som ble gjort ifm vårt brllup. Det verste for oss var at de ble tatt ute i motlys, slik at vi grein mot sola og så helt unaturlig ut, øynene nesten knepet igjen pga skarpt lys. Fotografen mente dette skulle bli bra, men det ble det definitivt ikke. Etter en diskusjon med fotografen, fikk vi tatt nye bilder i studio et par uker etter bryllupet. Det ble bilder uten bukett, men vi fikk på oss pentøyet og frisøren gjorde en enkel "repetisjon" av hår og blomst i håret, slik at vi ble fornøyd. De siste bildene ble jo ikke tatt på dagen vår, men tilsammen følte vi oss fornøyde både med den første og andre fotograferingen. Anonym poster: a0e1570829791d7bbd1641c1606c721c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #12 Skrevet 3. oktober 2012 Forresten: den siste fotograferingen ble også bedre fordi vi da var mere trygge foran kameraet, vi hadde ikke "bryllupsstress" i kroppen, vi så mye mere avslappet ut og "glad" ut da. Anonym poster: a0e1570829791d7bbd1641c1606c721c
Chrissie Skrevet 5. oktober 2012 #13 Skrevet 5. oktober 2012 Første gangen jeg giftet meg "helgarderte" vi oss. Vi hadde både en fotokyndig venn av oss til å ta bilder i bryllupet + at vi tok studiobilder hos en profesjonell fotograf FØR vielsen. Høres kanskje rart ut, men frisørsalong og fotostudio lå i samme gate, og det var 45 minutter å kjøre til kirken og festlokalet. Viste seg forøvrig at det er flere som tar bildene FØR vielsen. Både av praktiske grunner og fordi man da er aldeles "nypyntet". Vi brukte studiobildene til takkekort og denslags, men vi syns de "private" bildene var morsomst å se på. Når jeg gifter meg denne gangen har vi rett og slett tenkt å be en av gjestene som er en ivrig hobbyfotograf om å stå for fotograferingen. Stoler på at han også får til et klassisk "brudebilde" som kan brukes til takkekort og denslags. Denne gangen har jeg et litt "romsligere" forhold til alt, merker jeg. ; )
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #14 Skrevet 5. oktober 2012 De jeg kjenner som jobber som bryllupsfotografer sier at de beste bildene blir tatt før vielse, for da har brudeparet en spesiell glød av forventning. Anonym poster: ce6362b46ef8eafa8dfdeb435f93bbba
CathFoto Skrevet 5. oktober 2012 #15 Skrevet 5. oktober 2012 De jeg kjenner som jobber som bryllupsfotografer sier at de beste bildene blir tatt før vielse, for da har brudeparet en spesiell glød av forventning. Anonym poster: ce6362b46ef8eafa8dfdeb435f93bbba Jeg synes etter er best for da er de høye på å være nygift. Men når man tar før så kan man oppnå noe av det samme ved at f.eks brudegom står med ryggen til, og så fange øyeblikket da han snur seg og ser bruden for første gang, det erfint det.
Jade Skrevet 5. oktober 2012 #16 Skrevet 5. oktober 2012 En god fotograf bør faktisk ha øye for friyrer som har sklidd ut, kjoler som sitter feil og lignende. Han skal jo ikke bare knipse et bilde. Akkurat det tenkte jeg også! En fotograf skal være profesjonell og skal kunne se slike ting som "ødelegger" et perfekt bilde. Han bør også passe på å unngå dobbelthaker, og finne brudeparets beste sider
marsy Skrevet 5. oktober 2012 #17 Skrevet 5. oktober 2012 Har dere sett andre bilder som fotografen har tatt tidligere? Er disse bildene på omtrent samme nivå, eller er de mye dårligere? Var bildene han viste dere ferdig redigert? Har han snakket nøye igjennom hvordan fotograferingen skulle gjennomføres? Selv om det er dokumentarisk stil bør han ta brudeparet til side en stund og ta bilder som er litt mer posert for å få frem de beste vinklene. Hvis han er flink til å redigere kan kanskje noen av bildene dere er misfornøyd med "reddes"?
Nerdemamma Skrevet 5. oktober 2012 #18 Skrevet 5. oktober 2012 Vår fotograf er veldig godt kjent i området som en veldig dyktig fotograf. Han tok og tar veldig mange fantastiske bilder. Og vi fikk en del bilder av han som var kjempe fine. Men flere av de viser at vi var litt ubekvemme med å posere. De beste og fineste bildene får man når de er tatt når man ikke forventer det. Men en dyktig fotograf vil gi den følelsen selv om du er på en photoshoot. Men ja, spør familie og venner som var på selskapet om å få tilsendt bilder av de. Er veldig ofte hos amatørene som knipser i øst og vest at de virkelig flotte bildene kommer frem. En fotograf har en utrolig vanskelig jobb. Å få naturlige bilder når du vet du blir fotografert er vanskelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå