Gå til innhold

Hva trenger jeg til valpen kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal hente valpen min om 1 mnd og lurte på hva jeg trenger av utstyr før den kommer? Har hatt hund før, men det er så mange år siden at jeg har glemt hva jeg egentlig trengte. Husker vi søkte opp lister på nett og endte opp med å kjøpe MASSE vi aldri fikk bruk for, men vil ikke handle inn for lite heller... Så håper noen av dere har noen lure svar :)

Hvor mye leker trenger den f.eks? Helt basic ting jeg vil vite!

Takk til alle som gidder å svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha en hundeseng/teppe/hundemadrass som den kan ligge på

Biteleker, den klør nok i tenna stakkars etterhvert(visst de piper også, så er det bare gøy for den lille :) )

Halsbånd og sånn, ja, bånd som er i halsbåndet :) (Smart og skaffe sånn. ting som henger på med navnet til hunden og nr ditt)

Skrevet

Vann og matskål

Hundefor

Avhenger av hva rase det er, men ting til å stelle den med. effileringssaks og en spiss saks, hundeshampoo.

Flere ville anbefalt bur, men det er jeg imot at folk bruker. :)

Gjest Fairydust
Skrevet

* Bur til bil. Det er pålagt og fullstendig nødvendig å sikre hunden godt i bil. Noe å legge i buret. Teppe eller madrass.

* Eventuelt reisebur hvis dere skal med fly. Må være godkjent for fly.

* Fòr. Det kan være greit å ha funnet det riktige fòret og kjøpt det på forhånd. Blir mye annet å tenke på når valpen kommer. Kan være lurt å høre med oppdretter hvilket fòr hunden har fått til nå, og fortsette med det om den har fått et godt fòr fra før av.

* Mat og vannskål. Husk å ikke kjøp noe som kan skape allergiske reaksjoner hos hunden. Nikkel f.eks.

* Halsbånd. Kan jo hende valpen har det på seg fra før av. Dessuten er det vanskelig å vite størrelsen valpen trenger, men kjøper du et regulerbart går det som regel greit.

* Bånd. Valper går mye løs, men det er greit å starte båndtreningen tidlig. Om du vil at hunden skal gå pent i bånd anbefaler jeg koppel. Flexibånd kan være greit å ha, men brukes sjeldent på valper da.

* En soveplass til hunden. Enten det er seng, eller et tjukt godt teppe, kanskje et lammeskinn.

* Bøker om lydighet og hundehold om du ikke har kjøpt og lest det enda. Og bok om rasen. Også bok om valper.

* Noen leker. Gjerne biteleker siden valper har tenner som etter hvert klør. Kjøper du god kvalitet holder lekene i år og dag.

* Bæsjeposer! Viktig å plukke opp bæsjen.

Det er det jeg kommer på nå :gjeiper:

Skrevet

I forhold til seng, så er det lurt å kjøpe en som er billig og du kan hive eller en som tåler mye og overlever valpeperioden. Vi kastet 3 senger før vi fant ut at vi skulle kjøpe en skikkelig en i skinn.

Den trenger egentlig ikke så mye leker.Når hunden vår var valp så var han mer intr i tomflasker osv. Det er forskjellig fra hund til hund hva de liker å leke med så bli kjent med valpen din før du hamstrer inn.

Den beste leken vi kjøpte var en Kong, den fyller vi med leverpostei og hiver i frysen (verdens beste barnevakt når man har en krevende valp)

• Liker 1
Skrevet

Bur, for, kobbel og valpesele var vel sånn ca det eneste jeg kjøpte før hunden ble hentet.

Tepper hadde jeg masser av men den la sin elsk på et saueskinn.

Skrevet

Klo-tang er viktig å ha fra dag en, ikke fordi du nødvendigvis trenger å klippe så mye, men for å gjøre bikkja vant til hånteringen og klippingen. :)

• Liker 1
Skrevet

Som tidligere nevnt, anbefaler jeg også å kjøpe en billig seng som kan kastet når den er spist opp. Evnt. seng av typen "plastbalje" som du kan fylle med tepper (og dermed er veldig lett å vaske). Jeg har også brukt billige dyner kjøpt på jysk som seng til valpene mine. Koster ikke mange kr for ei sånn dyne + den er lett å vaske :)

Jeg har tilvendt valpene å bruke halsbånd,men alltid brukt sele når de skal på "tur". Lært de til at i sele kan de surre rundt og snuse mer, mens med halsbånd + kobbel må de gå pent. Det kan gjøre gå-pent-treningen lettere.

Tyggepinner i hud er veldig fint for valpetenner å få bite i! Har også hatt tauknuter og kong.

Om det er en rase som krever pelsstell bør du også ha en børste/karde på plass, for å begynne håndteringen tidlig. Om det f.eks. er en klipperase bør du også ha en saks med butt ende for å begynne tilvenning av pelsklipping rundt øyne osv.

Godbiter og bæsjeposer er også greit å ha på plass.

Ellers anbefaler jeg å hamstre inn masse dopapir + blande ferdig såpevann og eddikvann på sprayflasker, til vasking av uhell innendørs ;)

Skrevet

Tissematter som man får kjøptpå apoteket! De trekker til seg utrolig mye vann så det blir ikke noe flekker inne! Min var så og si husrein nr jeg fikk han, men hadde uhell når han var alene hjemme innimellom, og da brukte han alltid matta!

Gjest Badabing
Skrevet

Klo-tang er viktig å ha fra dag en, ikke fordi du nødvendigvis trenger å klippe så mye, men for å gjøre bikkja vant til hånteringen og klippingen. :)

Enig. :) Og det samme med en pelsbørste.

Av leker er det kong og en sånn myk kosevaskebjørn med pipelyd i halen som er mest stas her. Men det finner man ut av etter hvert.

En god bok om valpetrening/lydighetstrening er kjekt å ha, ja. Man blir aldri utlært, og det er kjekt til senere også, til å slå opp i. Føler det stadig er noe jeg lurer på.

Refleksvest/refleksbånd.

Masse aviser/tissematter. Etter hvert går valpen dit av seg selv, så det blir lettere å se at noe er på tur til å skje, slik at man får satt ut valpen.

Gjest blah blah
Skrevet

En fast soveplass

En matskål

En vannskål

Halsbånd og line

• 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...