Gå til innhold

Når kan jeg vente virkning av dette trenings opplegget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fort kan jeg vente noe virkning av treningen min.

Jeg startet å trene for ca 1 måndte siden (har aldri trent før). jeg er 165 cm høy og veier mellom 58-59 kg. Målet mitt er og stramme opp. går jeg ned til 55 kg er det fint, men viktigst for meg er å få strammet opp kroppen.

Jeg trener 2 dager i uka hvor jeg trener 15 min på elipsemaskin hvor jeg går ca 2,6 km. så trener jeg styrke i ca 40 min. mage, rygg og lår ene dagen, og mage, armer, bryst, skuldre den andre dagen. Så avslutter jeg på elipsemaskinen hvor jeg går ca 0,3 km.

Kosten min kunne kanskje vært bedre, men spiser en del frukt og grønt. Drikker KUN vann, men spiser sjokolade (hver dag :sjenert: ). Har begynt på eple eddik i dag for å klare og redusere kraftig på sjokoladen. ( er avhengig)

Har som sagt aldri trent før, så lurer på om noen her har litt peiling og kan si noe om når dere tror jeg kan merke at jeg har blitt litt strammere, med dette treningsopplegget?

Anonym poster: 6e2730fe6302767038b75b62523176b9

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Du trener jo ikke så mye. 20 min kardio + 40 min styrke 2 ganger i uka er lite hvis du forventer resultater. Det er fint i starten når du er utrent, men jeg ville økt med i alle fall en dag. Slutt med sjokoladen om du vil se resultater. Noe må du ofre om du skal få resultater.

Med strammere, mener du gå ned i vekt eller bygge muskler? For å bli strammere må du gjerne gjøre begge deler, og det kan være vanskelig å få til samtidig. Hvilke øvelser gjør du når du trener styrke? Bruker du vekter?

Skrevet

Så lenge du spiser sjokolade eller er i overskudd på hva kroppen din forbrenner kan du nok se langt etter resultater. Dessuten er det å trene moderat to dager i uken lite. Ville lagt inn en ekstra økt i uken med kun en lang kondisjonsøkt, ikke på ellipsemaskin. Men ved jogging, jogg en 40-45 minutter, eller intervaller 4x4. Dropp den sjokoladen til en gang i uken, så kan vi snart snakke resultater.

Skrevet

Forholdsvis enig med de som har svart. For å gjøre det enkelt: mer trening, mindre kalorier. Og ja, kutt ut sjokoladen. Det er bare tull å trøkke i seg.

Skal du stramme opp bør du ha fokus på styrketrening. Trener du mye og tung styrke øker du forbrenningen veldig (og det over tid), legger du også inn jogging i stede for ellipse er du på god vei :)

Gjest "gjest"
Skrevet

Det der programmet der vil ikke føre deg noen vei.

Du må trene styrke minst 3 ganger i uken og du må ta i. Kardio må også inn, minst en halv time hver dag. Kutt ut sjokoladen og eventuell alkoholen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg går i mot alle andre her, og sier det er ikke nødvendig å trene mer enn du gjør i dag for å oppnå resultater, dersom du er aktiv i hverdagen ellers.

Ut i fra tallene dine er du slank i utgangspunktet, og trenger ikke gå ned i vekt.

Det er lite å trene to dager i uken dersom du skal bygge muskler, men for å "tone kroppen" er dette tilstrekkelig.

Det eneste jeg lurer på, er hvorfor du ikke trener hele kroppen begge dagene?

Jeg antar du vil merke forandringer etter 6-8 uker, og så vil det gå enda noen uker før du ser forandringene.

Anonym poster: fc3de225fb8530f796376bf2f8377e58

• Liker 1
Gjest Trolltausa
Skrevet

Jeg blir oppriktig lei meg når jeg leser noen av svarene trådstarter får her.

Til trådstarter:

Det er utrolig bra at du har begynt å trene, og du har et godt utgangspunkt.

To dager i uken er en kjempebra start. Du kan evt øke med en dag litt senere dersom du ønsker det, men det er ikke nødvendig for å oppnå resultater.

Resultatene har du vel allerede begynt å merke tenker jeg?

Er du ikke allerede litt mer utholdende?

Kanskje har du blitt litt sterkere?

Og flere resultater vil komme etter hvert.

Hvis du har litt tålmodighet, vil det ikke ta så veldig lang tid før du merker enda større framgang, og ikke minst ser resultater. (Jeg vet hvordan det er å vente på resultatene, jeg er der selv akkurat nå!)

Hvis du trener på senter, noe det ser ut til at du gjør, bruk veilederne aktivt, slik at du får trent mest mulig effektivt på de to dagene du trener.

• Liker 4
Skrevet

trådstarter her:

Tusen takk for svar alle sammen. Og spesilelt til dere siste to, det hjalp på motivasjonen =)

Jeg sliter ganske psykisk med angst og depresjon, så det er ikke bare bare for meg og komme meg oftere å trene da jeg er avhengig av og ha en med meg, tør ikke dra alene sånn som ting er nå. Jeg har heller ikke veldig med energi pga psyken så 2 ganger i uken er veldig bra start til å være meg =) det er grunnen til at jeg trener så sjeldent.

Jeg skrev at jeg trener 20 min kondis og ca 40 min styrke. Men det er minimum av hva jeg trener styrke. mellom 40 min og 60 min styrke er vanlig.

Kosten har jeg også tatt tak i nå og ønsker å forbedre. Men jeg trøster spiser en del sjokolade. Tiltaket der har vært å begynne på eple eddik, det har tidligere hjulpet meg veldig, sånn at jeg rett og slett ikke takler sukker smak:)

Alkohol drikker jeg svært sjeldent (si 3-4 ganger i året)

Jeg trener ikke med vekter da jeg ikke er komfertabel med det. Men trener med apparater. Jeg har 2 maskinen jeg bruker til trening av mage, 3 maskiner til trening av rygg, tre maskiner til trening av lår, 1 maskin til trening av skuldre, 1 maskin til trening av bryst, og 1 maskin til trening av armer. Da tar jeg 3 ganger 15 på hver maskin. uten om den ene mage maskinen som jeg tar 25 ganger 4.

Føler selv jeg trener hardt og presser meg så langt jeg klarer. svetten renner for å si det sånn:P Og jeg kjenner det brenner i kroppen når jeg tar enkelte øvelser, og er støl etter alle treningsøkter.

Han jeg går med har rent mye og har litt peiling så får en del veiledning der for å bruke apparatene riktig.

Jeg har merket at jeg har blitt sterkere, gått opp i vekt på noen apparater.

Jeg startet med trening først og fremst pga jeg har hørt at det skal være bra for psyken og at man skal få mer energi. Har absolutt merket at det er bra for psyken min.

Med resultater på kroppen mener jeg at jeg ønsker å kunne se selv at jeg har blitt litt strammere etter 4 måndter trening og at andre kan se at jeg har blitt litt starmmere etter 10 måndter trening.

Er det helt urealistisk mål med trenings opplegget mitt altså?

Jeg veide 58,8 kg når jeg startet å trene for 1 måndte siden. Skal veie meg i morgen tidlig for å se om det har forandret seg noe. Men tviler egentlig på det siden det er først nå jeg skal begynne å legge om kosten.

Jeg er egentlig en naturlig veldig tynn jente. pleier å ligge på 48-49 kg, men har est ut pga medisiner.

Men som sagt, det viktigste er ikke for meg hvilket tall som står på vekta, viktigere at jeg får det bedre med meg selv og at jeg får strammet litt opp.

Skrevet

Dytter.

Skrevet

Du har en veldig fin innstilling til forholdet vekt-kropp, det er bra! :) Vil tro at du rent kroppslig vil kunne se resultater relativt fort om du er oppmerksom på kostholdet. Skjønner argumentet for hvorfor du ikke trener mer, og krysser fingrene for at treningen gir mersmak slik at du kan fortsette å fylle kroppen med endorfiner og energi :) ikke forvent resultater over natta. Livsstilsendring og endring av fasongen tar tid

Kos deg med gleden over andre merkbare endringer i mellomtiden, og lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

TS, greier du å gå tur alene? Hvis du får til det, vil det hjelpe både på form og humør å gå ute i dagslys en halvtime til en time hver dag. :)

Anonym poster: dab6c9d1ae94536bd2f8e5de14583a61

• Liker 2
Skrevet

Du har en veldig fin innstilling til forholdet vekt-kropp, det er bra! :) Vil tro at du rent kroppslig vil kunne se resultater relativt fort om du er oppmerksom på kostholdet. Skjønner argumentet for hvorfor du ikke trener mer, og krysser fingrene for at treningen gir mersmak slik at du kan fortsette å fylle kroppen med endorfiner og energi :) ikke forvent resultater over natta. Livsstilsendring og endring av fasongen tar tid

Kos deg med gleden over andre merkbare endringer i mellomtiden, og lykke til :)

Tusen takk for svar =)

Jeg merker at jeg er mye lettere i hodet etter en hard treningsøkt, så sånn sett er det endring allerede :)

Kosthold er vanskelig å endre. Har kuttet ned på sjokolade til kun på fredager og lørdager (noe som er en stor forbedring for meg som spiste sjokolade 7 dager i uka tidligere) Syns man skal kunne ksoe seg litt i helgen =)

Men problemet er nå at jeg er skrubbsulten på kvelden. Det er akkurat som at kroppen er sugen på et eller annet siden den ikke får sjokolade. så da spiser jeg...mye... på kvelden. Og da er jeg jo like langt:P

Spiser frukt og salater, men myye av det.

Noen forslag til hva jeg kan spise til kveldsmat som er sunt som jeg ikke trenger å spise mye av? (tåler ikke egg, gluten og melk)

Skrevet

TS, greier du å gå tur alene? Hvis du får til det, vil det hjelpe både på form og humør å gå ute i dagslys en halvtime til en time hver dag. :)

Jada tur kan jeg gå =D Er glad i det å:)

Gikk 20 min i går og tenkte å gå meg en tur på en time i dag:) Ikke like lett på høsten når det kan regne mye, men nå er det jo flott vær ute så da må man benytte muligheten :)

Skrevet (endret)

Jeg startet med trening først og fremst pga jeg har hørt at det skal være bra for psyken og at man skal få mer energi. Har absolutt merket at det er bra for psyken min.

Flott at du er godt i gang med trening! Perfekt for den mentale helsa og utfordre seg selv på trening. Når du er klar synes jeg du skal prøve å løsrive deg fra maskiner og heller prøve deg frem forsiktig med frivekter, det er kanskje litt vanskelig i starten å finne rette teknikk men desto artigere når du mestrer det.

Med frivekter setter du i sving mange flere muskler og speeder opp forbrenningen da du aktiviserer støttemuskulatur og balansen. Når du trener apparat låser du deg fullstendig, fort gjort å miste fokus.

Endret av baltazar
Skrevet

Du får bruke treningen som terapi. Da jeg slet med angsten på det verste, trente jeg hver eneste dag. Det fikk meg til å bli kvitt rastløsheten og uroligheten jeg hadde i kroppen. Ble kvitt angsten helt i fjor sommer da jeg endelig klarte å godta at jeg hadde det. Treningen var til stor hjelp for meg i tillegg til psykolog. Husker en gang jeg fikk et voldsomt angstanfall på treningen, måtte bare be pappa komme å hente meg, bare satt i garderoben med hjertebank. Etter det ble jeg redd for å trene, men jeg begynte å jobbe med meg selv og forstod at treningen var det som skulle hjelpe meg ut av angsten, det ble medisinen min. Jeg hørtes kanskje litt kald ut i svaret jeg ga deg. Men det er sant at det kreves litt for å se resultater. Kostholdet er den avgjørende biten på hvor raskt du vil se resultater. Det at du har kommet i gang med trening i det hele tatt er veldig bra, to dager i uken er en bra start! Kanskje du etterhvert vil klare å trene en dag til i uken? Viktig å sette seg mål. Jeg tror faktisk trening kan hjelpe deg med det psykiske i tillegg til å komme i den formen du vil. Er kjempefint at du har kuttet sjokolade hver dag. Prøv å spise mer mat på dagen slik du slipper å småspise mye på kvelden. Vet hvor vanskelig det er å kutte godteri, men tro meg når jeg klarer det, klarer du! Jeg var tidenes storspiser, trykte i meg mengde på mengde med sjokolade og usunn mat. Nå spiser jeg kun litt godteri på lørdag og sunn mat ellers. Du må bare komme inn i en god rytme med treningen, før følte jeg at jeg trente fordi jeg måtte, nå trener jeg fordi jeg vil, jeg elsker det! Treningen gir meg så mye positivt. Du må våge å utfordre psyken din en gang i blant. Jeg syns du skal sette deg et mål at du skal kunne trene alene, som sagt, bruk treningen som terapi. Jeg kobler hjernen helt ut når jeg er der, glemmer alt som er av skole og jobb, der er jeg kun meg selv og jeg storkoser meg. Bare å si fra om du trenger noen å snakke med ang. angst og depresjoner :) Har vært der selv og vet hvor kjipt det er!

• Liker 1
Skrevet

Jada tur kan jeg gå =D Er glad i det å :)

Gikk 20 min i går og tenkte å gå meg en tur på en time i dag:) Ikke like lett på høsten når det kan regne mye, men nå er det jo flott vær ute så da må man benytte muligheten :)

Det er kjempebra! Det hjalp meg mye når jeg slet. Nå har jeg hund, da må man ut i all slags vær, og det er faktisk sånn at hvis man kler seg godt så spiller det ingen rolle at det regner. Jeg gikk (og går) med god musikk, morsomme podkast eller forelesninger på øret. Det er viktig å trene i tillegg, men det er også viktig å komme seg ut hver dag. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...