TheSunnyGirl Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 Hei! Jeg skal levere inn et kåseri i norsken til 5. oktober på internett. Læreren min påstår at det minner henne om et annet kåseri hun har lest før, så hun advarte meg om at jeg kunne bli tatt i plagiatkontroll. Det jeg lurer på, er hvor mange prosent er det lov å ha på plagiatkontrollen? PLIS HJELP!!!
Gjest Fairydust Skrevet 2. oktober 2012 #2 Skrevet 2. oktober 2012 Det er vel opp til læreren å bestemme hvor mye læreren godtar? Forøvrig synes ikke jeg det bør være mer plagiat enn 15%.... med mindre man gjengir referansene helt riktig, og har inkludert de i teksten på en så naturlig måte at det på en måte gjør teksten.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg vet ikke hvor strenge de er hos dere, men jeg hadde ei i klassa som ble tatt for juks på grunn av et lite sitat. Hun plasserte det inn i teksten uten å markere det som sitat. Anonym poster: 6afe846d9f3ed7cf864879a09df2f7f7
Gjest Fairydust Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg vet ikke hvor strenge de er hos dere, men jeg hadde ei i klassa som ble tatt for juks på grunn av et lite sitat. Hun plasserte det inn i teksten uten å markere det som sitat. Anonym poster: 6afe846d9f3ed7cf864879a09df2f7f7 Så strengt hadde ikke vi det når jeg gikk på videregående. Og det er litt forskjellig praksis rundt dette. Men det er greit å praktisere denne regelen, for når du kommer på høyskole og universitet er det stryk og 100% plagiat med en gang man ikke oppgir referanser. Så klipper du og limer et sitat uten å oppgi kilden, betegnes det både som juks og kan få veldig uheldige konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Hvorfor bekymrer du deg for dette? Har du plagiert med vitende og vilje, eller er du redd for at du har glemt å oppgi referanser? Anonym poster: 119b10c428e1f0412e31ac68ade08955
TheSunnyGirl Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2012 Hvorfor bekymrer du deg for dette? Har du plagiert med vitende og vilje, eller er du redd for at du har glemt å oppgi referanser? Anonym poster: 119b10c428e1f0412e31ac68ade08955 jeg bekymrer meg ikke, men læreren min påstod hun hadde hørt noe av det jeg hadde med i kåseriet mitt fra før av. Det kan godt være, ettersom det sikkert er det mest populære emnet å skrive kåseri om, pluss pluss ord og uttrykk som brukes blant mange ungdommer påstod hun kom fra en annens kåseri. så jeg bare lurte rett og slett hvor utsatt jeg er
Gjest Fairydust Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 jeg bekymrer meg ikke, men læreren min påstod hun hadde hørt noe av det jeg hadde med i kåseriet mitt fra før av. Det kan godt være, ettersom det sikkert er det mest populære emnet å skrive kåseri om, pluss pluss ord og uttrykk som brukes blant mange ungdommer påstod hun kom fra en annens kåseri. så jeg bare lurte rett og slett hvor utsatt jeg er Så lenge du faktisk ikke har kopiert og limt fra en annens kåseri, vil du neppe få så høy plagiatprosent at det er bekymringsverdig. Har du derimot brukt et annet kåseri som "inspirasjon" og skrevet mange av de samme ordene, formulert oppgaven på lik måte, og har ellers mye felles med dette kåseriet, vil det jo selvfølgelig bli en høyere plagiatprosent. Jeg vet ikke om du bør bekymre deg over dette, men det er jo tydelig at du kanskje bør ha dette i bakhodet i og med at læreren din faktisk gjorde deg oppmerksom på dette. Det betyr jo at du sannsynligvis er utsatt for å bli tatt i plagiatkontroll og få en høyere prosent, som igjen kan bety at oppgaven blir vurdert som juks eller nært juks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå