AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 Ja, som overskriften sier, når begynte barna deres å betale for seg? Hvor gamle og hvor mye? Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9
Minttu Skrevet 2. oktober 2012 #2 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg er 22 og bor hjemme, igjen, etter å ha bodd for meg selv i 1 år. Jeg betaler ikke noe for meg, men kjøper noe mat og slik selv. Men jeg er student og, så mamma vil ikke at jeg skal betale tlf.regning og slik pga det.. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 Mine barn fikk bo hjemme gratis så lenge de gikk på videregående. Skulle de fortsette å bo hjemme så måtte de ha dekket kostnadene ved å ha de hjemme. Jeg svarer på bakgrunn at jeg er alene om den daglige omsorgen og ikke har en god økonomi. Jeg hadde faktisk ikke hatt anledning til å sponse de videre. Dersom jeg skulle ha sett bort fra økonomi så ville jeg uansett ha bedt de om en form for husleie. Alt etter deres inntekt. Om de var i full jobb, lærling eller student. Disse pengene hadde jeg da spart og de hadde fått tilbake til BSU eller den dagen de skulle kjøpe eget. Det siste her er ønskedrømmen, men sånn ble det ikke. Anonym poster: 321655f09bfd47cc2956d3445a9ed12a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg er 22 og bor hjemme, igjen, etter å ha bodd for meg selv i 1 år. Jeg betaler ikke noe for meg, men kjøper noe mat og slik selv. Men jeg er student og, så mamma vil ikke at jeg skal betale tlf.regning og slik pga det.. Ok Jeg har en lillesøster som begynte på vgs nå i høst, og hun forteller meg idag at hun har fått innvilget stipend fra Lånekassen, og at mamma hadde sagt til henne at hun måtte regne med å betale litt for seg hjemme., Nå er mamma alene og alltid har hatt dårlig økonomi, men da jeg var på den alderen Og fikk stipend, så krevde hun ikke det av meg. Ville derfor bare ha noen synspunkter. Jenta er tross alt bare 16. Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9
belle_ Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har aldri betalt noe for å bo hjemme. Flyttet da jeg var 20 år, men bodde hjemme i hele sommer. Hadde et friår etter vgs men betalte ingenting. Mamma betaler alt jeg trenger av mat o.l når jeg er hjemme. 4
Gjest Fairydust Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har bodd hjemme en liten periode etter jeg hadde flyttet ut, og da betalte jeg ingenting. Fikk ikke lov å betale noe. Hadde dårlig samvittighet så prøvde å kjøpe og tilberede mat når jeg hadde muligheten, samt kjøpte små oppmerksomheter som takk for all hjelp.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Mine barn fikk bo hjemme gratis så lenge de gikk på videregående. Skulle de fortsette å bo hjemme så måtte de ha dekket kostnadene ved å ha de hjemme. Jeg svarer på bakgrunn at jeg er alene om den daglige omsorgen og ikke har en god økonomi. Jeg hadde faktisk ikke hatt anledning til å sponse de videre. Dersom jeg skulle ha sett bort fra økonomi så ville jeg uansett ha bedt de om en form for husleie. Alt etter deres inntekt. Om de var i full jobb, lærling eller student. Disse pengene hadde jeg da spart og de hadde fått tilbake til BSU eller den dagen de skulle kjøpe eget. Det siste her er ønskedrømmen, men sånn ble det ikke. Anonym poster: 321655f09bfd47cc2956d3445a9ed12a Fult forståelig, og jeg hadde nok ikke tenkt noe unaturlig over det den dagen hun ble 18/ferdig med videregående. Jeg vet jo som sagt at mamma sliter økonomisk, noe hun alltid har gjort, og vi (spesielt lillesøs) har aldri "krevd" noen ting. Nye klær har vi alltid måtte kjøpe selv fra vi begynte å få penger, ville vi være med på noe så måtte dette dekkes av sparepenger osv. Ut ifra hva mamma sier selv så har hun littegrann bedre med økonomiske midler den dag idag, og syns derfor ikke noe om at jeg ikke måtte betale noenting, bodde hjemme til jeg var 19. Også må lillesøs betale for seg fra hun er 16. Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9
Gjest Gagaen Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 OM barna må betale en liten sum hjemme så er det ingen krise . På den måten lærer de at ting koster penger og ikke kommer av seg sjøl. Men man flår selvsagt ikke mye penger av ungene mens de går på skole . Når de får fast jobb blir det noe helt annet , de sparer jo pengene de ellers ville hatt i botgifter ved å bo hjemme .
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #9 Skrevet 2. oktober 2012 Også må lillesøs betale for seg fra hun er 16. Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9 Tviler på det er lovlig å kreve at en 16-åring betaler for å bo hjemme. Anonym poster: 01449f58ad03eabe9bd9e56b8f85c368 15
Minttu Skrevet 2. oktober 2012 #10 Skrevet 2. oktober 2012 Ok Jeg har en lillesøster som begynte på vgs nå i høst, og hun forteller meg idag at hun har fått innvilget stipend fra Lånekassen, og at mamma hadde sagt til henne at hun måtte regne med å betale litt for seg hjemme., Nå er mamma alene og alltid har hatt dårlig økonomi, men da jeg var på den alderen Og fikk stipend, så krevde hun ikke det av meg. Ville derfor bare ha noen synspunkter. Jenta er tross alt bare 16. Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9 Okei, det er jo litt merkelig at hun krever det av henne men ikke gjorde det av deg.. Man får jo ganske lite i stipend på vgs, men hun kunne jo f.eks bare betalt helgegodt, klær, sminke og slike ting selv. Å betale litt er kanskje greit, men jeg synes liksom man er så ung og det er en selvfølge at man bor hjemme når man er på den alderen, og som sagt får man jo ikke akkurat mye penger da, med mindre man jobber i tillegg.
Gjest Caroline Skrevet 2. oktober 2012 #11 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg synes det er litt rart å kreve husleie av ei på 16 år. Hun er jo ikke myndig engang, og foreldre har faktisk en plikt til å forsørge barnet. Hun får stipend, og da er det bedre å si til henne at det er pengene hun har å rutte med til klær utenom det mest nødvendige, og fritid. Mat, tak og truser burde foreldre betale. Hadde mine foreldre hatt dårlig råd, så hadde jeg heller spyttet inn litt i felleskassen uoppfordret.
Gjest Skrevet 2. oktober 2012 #12 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg ble ferdig med videregående nå i sommer. Holder på å søke heltidsjobb nå; når jeg får det, begynner jeg å betale 2000,- per måned. 1
Gjest avocadoen Skrevet 2. oktober 2012 #13 Skrevet 2. oktober 2012 Ok Jeg har en lillesøster som begynte på vgs nå i høst, og hun forteller meg idag at hun har fått innvilget stipend fra Lånekassen, og at mamma hadde sagt til henne at hun måtte regne med å betale litt for seg hjemme., Nå er mamma alene og alltid har hatt dårlig økonomi, men da jeg var på den alderen Og fikk stipend, så krevde hun ikke det av meg. Ville derfor bare ha noen synspunkter. Jenta er tross alt bare 16. Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9 Moren din har ingen rett til å kreve husleie av lillesøsteren din så lenge hun er under 18 år. 7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #14 Skrevet 2. oktober 2012 Okei, det er jo litt merkelig at hun krever det av henne men ikke gjorde det av deg.. Man får jo ganske lite i stipend på vgs, men hun kunne jo f.eks bare betalt helgegodt, klær, sminke og slike ting selv. Å betale litt er kanskje greit, men jeg synes liksom man er så ung og det er en selvfølge at man bor hjemme når man er på den alderen, og som sagt får man jo ikke akkurat mye penger da, med mindre man jobber i tillegg. Alle disse ting som nevnes betaler hun allerede for selv. Fra vi var ca 10-11 har vi fått lommepenger ut fra arbeidsoppgaver vi har utført, og disse pengene har skulle dekke disse ting/sparepenger osv. Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9
Idril_M Skrevet 2. oktober 2012 #15 Skrevet 2. oktober 2012 Foreldre har vel plikt til å forsørge barn til de er 18 år!?! Fra snl.no "Lov om barn og foreldre av 8. april 1981 bestemmer at foreldre skal «bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad, og etter dei økonomiske kåra til foreldra». Forsørgelsesplikten opphører normalt når barnet fyller 18 år. " 4
toffel Skrevet 2. oktober 2012 #16 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg er 19, fyller 20 senere i år. Betaler ingenting for å bo hjemme, ikke for mat heller. Med mindre jeg skal ha ferdig mat. Veldig heldig der :-)
Aspera Skrevet 2. oktober 2012 #17 Skrevet 2. oktober 2012 Foreldre må forsørge barna sine til de er myndige eller er ferdig på videregående. Nå har ikke jeg barn i den alderen, men om situasjonen hadde vært slik hadde jeg ikke tatt betaling så lenge de faktisk studerte. Om de ikke gjorde det hadde jeg nok tatt en passe sum hver måned, som de hadde fått tilbake da de hadde etablert seg selv. Da tror jeg du lærer dem om økonomi, samt hjelper dem godt på vei.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #18 Skrevet 2. oktober 2012 Både jeg og mine to eldre søsken flytta hjemmefra når vi var 18. Etter det har foreldrene våre hjulpet oss økonomisk dersom vi har trengt det. Min søster ble gravid som 18 åring og fikk økonomisk hjelp til å kjøpe leilighet ol., min bror bor i andre enden av landet nordnorge/sørnorge og får penger dersom han sliter på studentlånet eller trenger flybillett hjem i jula ol., jeg har ikke bodd så lenge for meg selv men har fått penger til å kjøpe litt nødvendige ting i leiligheten og penger til togbillett før stipendet kom osv Jeg er klar over at ikke alle foreldre har like god råd som det mine foreldre har, men jeg er kjempe takknemmelig for at de kan hjelpe oss. Ingen av oss barna prøver på noen måte å utnytte deres gavmidhet og vi spør aldri om penger, det er de som tilbyr eller bare fører over når de vet det trengs. Det kommer en tid da det er de som trenger vår hjelp, og da vil vi stille opp for dem sånn som de har stillt opp for oss gjennom hele oppveksten. Anonym poster: a64b2867e80f80c9a0bd91cd4e82751c 2
Redbull Skrevet 2. oktober 2012 #19 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Ja, som overskriften sier, når begynte barna deres å betale for seg? Hvor gamle og hvor mye? Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9 Jeg bor hjemme innimellom, betaler ikke noe. det gjør ikke storesøstera mi heller når hun er hjemme på ferie fra studier Endret 2. oktober 2012 av Redbull
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #20 Skrevet 2. oktober 2012 Ja, som overskriften sier, når begynte barna deres å betale for seg? Hvor gamle og hvor mye? Anonym poster: 74ce49ddb9416a3a62f6fc06e0ed09e9 Jeg er 25, og bor hjemme med dattera mi en periode nå, vi betaler ingenting Men foreldrene mine har veldig god råd da, og jeg bor hjemme pga mannen er på reisejobb. Anonym poster: 37634ff7dbd94b923de7f9d38bfe0bd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå