AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 Vi skal gifte oss i utlandet, og jeg lurer på hvordan vi skal gjøre det med gavene vi får. Ønske oss mest penger, gavekort osv, så gjestene kan ta de med eller be om å få de før/etter vi reiser? Anonym poster: 47d292552fa46a1cad320090bb119d22
Portvinpiken Skrevet 2. oktober 2012 #2 Skrevet 2. oktober 2012 Behøver ikke gjøre det mer komplisert enn at en gir høflig og hyggelig beskjed om at grunnet praktiske årsaker (for alle parter egentlig), så setter dere pris på at eventuelle gaver IKKE blir tatt med til selve bryllupet i utlandet. I værste fall må dere jo betale toll og moms for å få de tilbake til Norge. Behøver ikke ønske seg kun penger eller gavekort - det kan uansett gis i etterkant også. Man kan selvfølgelig ønske seg penger og gavekort, men ikke på grunn av at man skal til utlandet mener jeg :-) 3
saltvann Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 Gavene kan bli levert hos deg enten før eller etter bryllupet.
Gjest "gjest" Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 Vi skal gifte oss i utlandet, og jeg lurer på hvordan vi skal gjøre det med gavene vi får. Ønske oss mest penger, gavekort osv, så gjestene kan ta de med eller be om å få de før/etter vi reiser? Anonym poster: 47d292552fa46a1cad320090bb119d22 Enda ei som maser om penger. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Enda ei som maser om penger. Hvorfor må du alltid være slik ei bitter og spydig hurpe? Anonym poster: 7706e0b892ad3ad954a2a40620564508 14
Irja Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Er vel ikke snakk om å mase om penger, menns tenke praktisk..
CathFoto Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Er vel ikke snakk om å mase om penger, menns tenke praktisk.. Det er begrensing på hvor mye kontanter det er lov å ta med ut/inn av landet. Altså det er noe som muligens kan bli problem for brudeparet. 1
Gjest "gjest" Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 Hvorfor må du alltid være slik ei bitter og spydig hurpe? Anonym poster: 7706e0b892ad3ad954a2a40620564508 Hvorfor må du alltid være under ABfunksjonen? 1
Petalouda Skrevet 2. oktober 2012 #9 Skrevet 2. oktober 2012 klarer ikke folk å forstå en sånn praktisk ting selv ... ? jeg tror ikke jeg ville sagt noe om det jeg da ...
Gjest Adriane Skrevet 3. oktober 2012 #10 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg er vel litt rar, men hvis vi skulle hatt bryllup i utlandet med gjester, hadde jeg tatt for gitt at gaven er at de deltar i bryllupet faktisk; det koster jo fort en hel del å delta i et utenlandsbryllup Jada, jeg vet de selv velger å delta, men om det var oss f.eks, ville vi ikke hatt råd til både reise, opphold og gave (med mindre vi fikk reise og opphold utrolig billig da) Med det i tankene, ville jeg nok ikke nevnt noe om gaver i det hele tatt. Som Petalouda nevner, så tenker vel antakelig folk på sånt selv, og tar evt kontakt med dere for å høre hvordan de skal gjøre det hvis de ønsker å gi gave. 10
Violet Skrevet 3. oktober 2012 #11 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg er vel litt rar, men hvis vi skulle hatt bryllup i utlandet med gjester, hadde jeg tatt for gitt at gaven er at de deltar i bryllupet faktisk; det koster jo fort en hel del å delta i et utenlandsbryllup Jeg er helt enig med deg. Vi skal gifte oss i utlandet og vi vil ikke ha noen gaver fra folk. Det at folk tar seg tid og råd til å bli med å feire med oss er en gave i seg selv. 3
Tina_O Skrevet 3. oktober 2012 #12 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg er vel litt rar, men hvis vi skulle hatt bryllup i utlandet med gjester, hadde jeg tatt for gitt at gaven er at de deltar i bryllupet faktisk; det koster jo fort en hel del å delta i et utenlandsbryllup Jada, jeg vet de selv velger å delta, men om det var oss f.eks, ville vi ikke hatt råd til både reise, opphold og gave (med mindre vi fikk reise og opphold utrolig billig da) Med det i tankene, ville jeg nok ikke nevnt noe om gaver i det hele tatt. Som Petalouda nevner, så tenker vel antakelig folk på sånt selv, og tar evt kontakt med dere for å høre hvordan de skal gjøre det hvis de ønsker å gi gave. Vi også. Vi skal gifte oss i utlandet og har tenkt å skrive i innbydelsen at den fineste gaven for oss er at de faktisk kommer i bryllupet:-) Vi vet at det blir dyrt, og vi ønsker jo at folk skal komme, så syns det blir for mye forlangt hvis de i tillegg skal gi gaver. Dessuten har vi det meste vi trenger (- > hverandre!;-)) 2
Portvinpiken Skrevet 3. oktober 2012 #13 Skrevet 3. oktober 2012 Det er selvfølgelig veldig empatisk at man ikke forventer eller ønsker gave i tillegg hvis folk skal bruke endel penger på å reise i bryllupet (dette gjelder utlande såvel som innland synes jeg), men for vår del så har vi valgt å reise i bryllup fordi vi har hatt økonomi til det og ønsket å reise, og har da også ønsket å kjøpe gave. Til vårt eget bryllup i utlandet, har vi også fortalt at gave ikke er forventet, men allikevel ønsker våre gjester å gi oss dette, så vi har derfor valgt å sette opp en liten ønskeliste da dette er etterspurt. Det jeg vil si med dette er at det ikke nødvendigvis er rett eller galt i noen av disse valgene, men jeg får et inntrykk her på KG at man er på en stor egotripp for noen ganger i det hele tatt forvente at folk gidder å komme i bryllupet pga kostander. Dette er ikke ment som svar til noen i denne tråden - men en generell observasjon :-) Poenget mitt er at det ikke behøver å være galt om man har ønskelist OG bryllup i utlandet. Folk er forskjellige, har ulike forutsetninger, ønsker og økonomi. Alt dette bør man selvfølgelig ta i betraktning :-)
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #14 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg er vel litt rar, men hvis vi skulle hatt bryllup i utlandet med gjester, hadde jeg tatt for gitt at gaven er at de deltar i bryllupet faktisk; det koster jo fort en hel del å delta i et utenlandsbryllup Jada, jeg vet de selv velger å delta, men om det var oss f.eks, ville vi ikke hatt råd til både reise, opphold og gave (med mindre vi fikk reise og opphold utrolig billig da) Med det i tankene, ville jeg nok ikke nevnt noe om gaver i det hele tatt. Som Petalouda nevner, så tenker vel antakelig folk på sånt selv, og tar evt kontakt med dere for å høre hvordan de skal gjøre det hvis de ønsker å gi gave. Våre gjester har ingen ekstra utgifter pga. vi gifter oss i utlandet. Vi betaler ALT. Det ville vært uaktuelt for oss å gifte oss i utlandet å forvente at gjestene skal ta seg råd til fly, hotell og opphold. Faktisk blir dette ennå billigere for gjestene, siden de slipper å bruke penger på taxi/transport hjem fra kirke og/eller fest. Så vet dere det. Er jeg fortsatt frekk som ønsker meg en gave? Anonym poster: 47d292552fa46a1cad320090bb119d22
Portvinpiken Skrevet 3. oktober 2012 #15 Skrevet 3. oktober 2012 Men... er det forskjell på å gifte seg i utlandet og i Norge hvis gjestene uansett må reise med fly? Hotellovernatting i Norge er ikke billig. Beklager at jeg henger meg opp i dette, men "utlandet" ser ofte ut til å være et fy-ord her på KG synes jeg. 1
Gjest Adriane Skrevet 3. oktober 2012 #16 Skrevet 3. oktober 2012 Våre gjester har ingen ekstra utgifter pga. vi gifter oss i utlandet. Vi betaler ALT. Det ville vært uaktuelt for oss å gifte oss i utlandet å forvente at gjestene skal ta seg råd til fly, hotell og opphold. Faktisk blir dette ennå billigere for gjestene, siden de slipper å bruke penger på taxi/transport hjem fra kirke og/eller fest. Så vet dere det. Er jeg fortsatt frekk som ønsker meg en gave? Anonym poster: 47d292552fa46a1cad320090bb119d22 Jeg sa aldri at jeg syns du var frekk, gjorde jeg? Jeg bare uttrykte min personlige mening, og beklager hvis du tok det ille opp - det var ikke sånn ment. At dere spanderer absolutt ALT på gjestene deres er jo eksepsjonelt generøst, det må jeg si! Som sagt: jeg sa aldri at du var frekk som ønsket deg gaver - der har du lagt ord i munnen min. Jeg sa heller ikke at det var feil å ønske seg gaver - men at dersom det var vi som hadde utenlandsbryllup (der gjestene selv betaler), ville ikke jeg følt meg komfortabel med å legge ved ønskeliste. De som ville ønske/hadde mulighet til å gi gave allikevel, ville jo selv tatt kontakt med oss for å spørre etter en evt ønskeliste Men dette er utfra mitt ståsted og synspunkt. Men da er jeg litt nysgjerrig på: er du uenig i, at dersom gjestene deres selv skulle betale reise og opphold, at det ikke ville være like naturlig å legge med ønskeliste som det er nå som dere betaler alt? 1
Gjest Adriane Skrevet 3. oktober 2012 #17 Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Men... er det forskjell på å gifte seg i utlandet og i Norge hvis gjestene uansett må reise med fly? Hotellovernatting i Norge er ikke billig. Beklager at jeg henger meg opp i dette, men "utlandet" ser ofte ut til å være et fy-ord her på KG synes jeg. Hvis gjestene må reise med fly og overnatte på dyrt hotell, så gjelder det samme uansett om det er i Norge eller utlandet, for meg personlig. Man kjenner jo sine gjester, og noen har pengesterke venner og familiemedlemmer som helt fint kan betale både reise, opphold og gave uten at det merkes noe særlig på lommeboka. Men jeg tar jo selvfølgelig utgangspunkt i min egen omgangskrets og familie, og jeg vet at for 95% av de, så ville det gjøre et seriøst innhugg i økonomien deres å dra i et bryllup de må fly til og overnatte på dyrt hotell. Dermed ville jeg også oppfattet det at de kommer som bryllups"gaven" fra de Man har jo forskjellig utgangspunkt, ikke sant? Edit: at jeg kun nevnte utlandet i mitt første svar, er jo ganske enkelt fordi akkurat denne tråden omhandlet nettopp bryllup i utlandet Endret 3. oktober 2012 av Adriane 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #18 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg sa aldri at jeg syns du var frekk, gjorde jeg? Jeg bare uttrykte min personlige mening, og beklager hvis du tok det ille opp - det var ikke sånn ment. At dere spanderer absolutt ALT på gjestene deres er jo eksepsjonelt generøst, det må jeg si! Som sagt: jeg sa aldri at du var frekk som ønsket deg gaver - der har du lagt ord i munnen min. Jeg sa heller ikke at det var feil å ønske seg gaver - men at dersom det var vi som hadde utenlandsbryllup (der gjestene selv betaler), ville ikke jeg følt meg komfortabel med å legge ved ønskeliste. De som ville ønske/hadde mulighet til å gi gave allikevel, ville jo selv tatt kontakt med oss for å spørre etter en evt ønskeliste Men dette er utfra mitt ståsted og synspunkt. Men da er jeg litt nysgjerrig på: er du uenig i, at dersom gjestene deres selv skulle betale reise og opphold, at det ikke ville være like naturlig å legge med ønskeliste som det er nå som dere betaler alt? Nei, jeg er ikke uenig - men siden vi betaler reise, overnatting og opphold er ikke dette en problemstilling for oss. Anonym poster: 47d292552fa46a1cad320090bb119d22
Gjest Adriane Skrevet 3. oktober 2012 #19 Skrevet 3. oktober 2012 Det er selvfølgelig veldig empatisk at man ikke forventer eller ønsker gave i tillegg hvis folk skal bruke endel penger på å reise i bryllupet (dette gjelder utlande såvel som innland synes jeg), men for vår del så har vi valgt å reise i bryllup fordi vi har hatt økonomi til det og ønsket å reise, og har da også ønsket å kjøpe gave. Til vårt eget bryllup i utlandet, har vi også fortalt at gave ikke er forventet, men allikevel ønsker våre gjester å gi oss dette, så vi har derfor valgt å sette opp en liten ønskeliste da dette er etterspurt. Det jeg vil si med dette er at det ikke nødvendigvis er rett eller galt i noen av disse valgene, men jeg får et inntrykk her på KG at man er på en stor egotripp for noen ganger i det hele tatt forvente at folk gidder å komme i bryllupet pga kostander. Dette er ikke ment som svar til noen i denne tråden - men en generell observasjon :-) Poenget mitt er at det ikke behøver å være galt om man har ønskelist OG bryllup i utlandet. Folk er forskjellige, har ulike forutsetninger, ønsker og økonomi. Alt dette bør man selvfølgelig ta i betraktning :-) Nettopp! Det er jo det jeg prøver å si; at de som ønsker/har råd til å gi gave allikevel, de tar jo kontakt og spør etter ønskeliste Jeg mente heller ikke å si at det er galt å ha ønskeliste. Jeg svarte utfra mitt eget utgangspunkt, som selvsagt er et annet utgangspunkt enn andres 1
Gjest Adriane Skrevet 3. oktober 2012 #20 Skrevet 3. oktober 2012 Nei, jeg er ikke uenig - men siden vi betaler reise, overnatting og opphold er ikke dette en problemstilling for oss. Anonym poster: 47d292552fa46a1cad320090bb119d22 Da er vi jo egentlig enige da Jeg kommenterte jo rett og slett bare innlegget ditt, med utgangspunkt i min egen situasjon - noe vi alle vel gjør når vi svarer/kommenterer Ønsker dere all lykke, og kudos for utrolig generøs gjestebehandling! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå