Ufotogen Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 Kattungen min på ca. måneder skulle ha p-pillen nå på søndag. Jeg var på jobb og litt stresset så det ble rett og slett glemt. Kom på det nå. I går var hun ute om kvelden, men i dag har hun vært inne. Hun har ikke vist noen symptomer på løpetid, og slik jeg har forstått det så blir de senere kjønnsmoden på høsten enn våren? Vurderer derfor å satse på at det har gått bra og fortsette å gi henne p-pille, men skal jeg da holde henne inne en uke? Men hvis det ikke har gått bra, hvor lang tid tar det før vi merker det? (legger på seg og symptomer på pattene osv.) ...og JA, vi skal sterilisere henne! Men vi ble anbefalt fra vetrinær å vente til hun er blitt 8 mnd. for å være sikker på at alt er ferdig utviklet. Hun går derfor på p-pille i mellomtiden.
Lumê Skrevet 2. oktober 2012 #2 Skrevet 2. oktober 2012 Hvor gammel er hun sa du? (står bare "ca. måneder" i posten din) Du kan sterilisere henne fra hun er fire måneder, men fem/seks er bedre. Du trenger absolutt ikke vente til hun er åtte måneder, nei. 2
Ufotogen Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2012 Hvor gammel er hun sa du? (står bare "ca. måneder" i posten din) Du kan sterilisere henne fra hun er fire måneder, men fem/seks er bedre. Du trenger absolutt ikke vente til hun er åtte måneder, nei. *5 mnd. og 1 uke for å være nøyaktig
Djungelvrål Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 Tror ikke de kan bli gravide så tidlig, men ring og sjekk med dyrlege. Få henne sterilisert så fort som mulig, da fjerner de også eventuelle fostere.
Athene Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 ...og JA, vi skal sterilisere henne! Men vi ble anbefalt fra vetrinær å vente til hun er blitt 8 mnd. for å være sikker på at alt er ferdig utviklet. Hun går derfor på p-pille i mellomtiden. Frem til de er 8 mnd skal de ikke slippes ut, retningssansen er ikke ferdit utviklet. Det bør derfor ikke være noe problem at hun ikke er sterilisert. Det går helt fint å sterilisere fra 4-6 måneder, så her har veterinæren din litt utdaterte meninger (det var vanlig å vente til katten var kjønnsmoden tidligere). Det er lite du får gjort med denne glippen nå. Men dersom det har gått skeis er nok den beste løsningen å foreta kastrering+abort i samme inngrep. En så ung katt bør ikke få kattunger, den er verken psykisk eller fysisk klar for det. 5
Djungelvrål Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Det er ingen som venter til katten er 8 mnd før de slippes ut. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Alternativ prevansjon i 7 dager :D Eh, hadde ikke noe konstruktivt å si, ville bare tulle Anonym poster: 81dcf9f2537e83d47e99eb179b0b565f
Athene Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 Det er ingen som venter til katten er 8 mnd før de slippes ut. Det er det Dyrebeskyttelsen Norge ber om, og jeg anser dem for å være blant de beste på området i Norge. Jeg har to katter derfra, og har hver gang måttet signere på at jeg ikke slipper dem ut før de er kastrerte + 8 mnd gammel. Det anbefalte er faktisk ca 1 år. Bortimot alle kattene som roter seg bort er under året, da de ikke har retningssansen helt på plass ennå. De er heller ikke utviklet med tanke på å klare seg ute, blant annet spiser de oftere giftige planter, setter seg fast, faller fra høyder eller blir innelåst. 3
Lumê Skrevet 2. oktober 2012 #9 Skrevet 2. oktober 2012 *5 mnd. og 1 uke for å være nøyaktig Da hadde jeg bestilt sterilisering i løpet av en uke eller to, uten problemer 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #10 Skrevet 2. oktober 2012 Det er ingen som venter til katten er 8 mnd før de slippes ut. Ikke det altså? Jeg slipper ikke ut katter som kan gjøre andre gravide eller bli det selv. Det kalles et ansvar. Anonym poster: 85e9e1b18d64a5845e9e7c5046e04df5 3
Gjest gjest- silje Skrevet 2. oktober 2012 #11 Skrevet 2. oktober 2012 Sterilisering er en god ting, for p-piller er ikke sikre for en katt som løper ute alene. Defor de ikke er sikre er De kan spy den opp igjen Den blir glemt Den blir ikke spist opp, da de ikke spiser hele måltidet Den blir ikke spist for pusen kommer ikke hjem til rett tid Ved sterilisering vil dyrelegen også ta en abort på evt kattunger i livmoren. Så det er vel den eneste formen for abort en katt har? Er enig i å ikke slippe ut en kattunge for tidlig, men det er jo en mellomting! Alle mine puser har vært med meg ut fra ganske tidlig av. Og har derfor fått en gradvis tillvenning sammen med en de stoler på. En katt som aldri har vært ute før den er ett år, vil gjerne ikke ut, og er redd. Mens en katt som slippes ut alene fra tidlig alder blir som en utekatt, overmodig. Så en mellomting?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. oktober 2012 #12 Skrevet 2. oktober 2012 Steriliser henne nå. Har hun fått bebiser i magen, så ta veterinære en abort samtidig. 1
Brunhilde Skrevet 3. oktober 2012 #13 Skrevet 3. oktober 2012 Steriliser henne nå. Har hun fått bebiser i magen, så ta veterinære en abort samtidig. Katter har ikke "bebiser" i magen, de blir drektige og får kattunger! De blir heller ikke sterilisert, de blir kastrert. Til ts: Få katta kastrert så fort som mulig! Vi som er katteeiere må ta ansvar og sørge for at det blir for mange katter som ender opp med å reke rundt. Jeg har fått beskjed om at 6 måneders alder er en fin tid å kastrere på, og der er dere jo snart nå. Få katten chippet i samme slengen, så er det større sjanse for å få den tilbake om den forsvinner. Jeg pleier å si at kattene kan gå ut når de forstår kattedøren, det pleier å ta litt tid. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #14 Skrevet 3. oktober 2012 Jentekatter blir Sterilisert, Brunhilde. Jeg vil anbefale å ikke gi p-piller til katter, da det er veldig kreftfremkallende. Anonym poster: 35163e5d28755f6eec5163cbb6a827cb
Strange Doll Skrevet 3. oktober 2012 #15 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg har fått beskjed om at 6 måneders alder er en fin tid å kastrere på, og der er dere jo snart nå. Få katten chippet i samme slengen, så er det større sjanse for å få den tilbake om den forsvinner. Katten skal kastreres/steriliseres når den er kjønnsmoden, det er som oftest rundt 6 mnds alder. Og jentekatter steriliseres
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #16 Skrevet 3. oktober 2012 Jentekatter blir Sterilisert, Brunhilde. Jeg vil anbefale å ikke gi p-piller til katter, da det er veldig kreftfremkallende. Anonym poster: 35163e5d28755f6eec5163cbb6a827cb Nix, jentekatter blir i hovesak kastrert. Det er forskjell på å sterilisere og å kastrere en hunkatt. Du er utdatert! Anonym poster: 709e0b1094e1c19ca87f485a67f7ea17 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #17 Skrevet 3. oktober 2012 http://www.kattenavn.no/kastrering_hunnkatt.shtml Anonym poster: 709e0b1094e1c19ca87f485a67f7ea17
Athene Skrevet 3. oktober 2012 #18 Skrevet 3. oktober 2012 Jentekatter blir Sterilisert, Brunhilde. Jeg vil anbefale å ikke gi p-piller til katter, da det er veldig kreftfremkallende. Anonym poster: 35163e5d28755f6eec5163cbb6a827cb De blir kastrert, det vil si de fjerner livmor og eggstokker. Men selv dyrleger sier sterilisert om hunkatter, så det er lett å bli forvirret.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #19 Skrevet 3. oktober 2012 De blir kastrert, det vil si de fjerner livmor og eggstokker. Men selv dyrleger sier sterilisert om hunkatter, så det er lett å bli forvirret. Ikke min dyrlege, hun er oppdatert. Til og med personalet på dyrebutikken snakker om kastrering og vet forskjellen. Anonym poster: 709e0b1094e1c19ca87f485a67f7ea17
Ufotogen Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter #20 Skrevet 3. oktober 2012 TS her: Til dere som sier det er uforsvarlig å slippe katten ut. Vi har hatt henne ute helt siden hun var 3,5 mnd. for å la henne løpe fra seg. Men da BARE under tilsyn samtidig som vi har vært ute sammens med henne. Jeg synes det heller blir litt feil å holde en liten pus med masse energi inne i en liten leilighet/hus. Det er faktisk et DYR som er skapt til å være ute i naturen. Siden da har vi hatt henne gradvist ute, og latt henne blitt godt kjent i nabolaget. Vi fikk beskjed fra fagfolk om at retningssansen utvikles fra 5-6 mnd. Derfor har vi såvidt begynt å ha henne litt ute i korte perioder om gangen, og hun er alltid i nærheten når vi roper på henne. En liten oppdatering: har bestilt sterilisering/kastrering om et par ukes tid. Vanskelig når de lærde strides..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå