Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fy-fy å søke på stillinger som man kanskje ikke helt er kvalifisert til?

Jeg er fremdeles student, har ca. 3 år igjen av studietiden før jeg er ferdig utdannet. Så til min store interesse at min hjemkommune søker etter kommunalsjef, hvor jeg i utgangspunktet har de riktige kvalifikasjonene, med unntak av erfaring med lederansvar.

Er det helt bak mål å søke, eller vil det bli tatt seriøst? Blir det mottatt positivt at unge mennesker, uten noe særlig arbeidserfaring søker på slike stillinger?

Anonym poster: a25d48856a38ef2409c6430fc8e6f6e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke tenk på at du mangler en men heller hvor mange av kvalifikasjonene du har :D søk du:)

• Liker 1
Gjest Shake-shake
Skrevet

Er vel bare å søke. Bare positivt for dem som ansetter at de får flest mulig å velge mellom, vel.

Skrevet

Hvorfor ikke? Den som intet våger, intet vinner! Lykke til :wink:

Skrevet

Takker for oppmuntringene! :) Jeg søker jeg. Blir spennende. Regner med at jeg ikke har sjans på jobben, men det er jo greit å ha erfaring med det å sende søknader ;)

Anonym poster: 0a51d03376475ca1713bf4a6b03507da

Skrevet

Å søke på en stilling som du ikke er kvalifisert for før om tre år, minst, ser jeg på som useriøst.

Anonym poster: b3b11a148baa745d2e61fcd760e01bcd

• Liker 2
Skrevet

Utdanningsmessig er jeg kvalifisert for stillingen. Men jeg er fortsatt i studier. Det eneste punktet i jobbannonsen som jeg ikke er kvalifisert til er det å ha hatt lederansvar.

Lederansvar er ikke noe jeg kan få av studier, for å få det må jeg jo jobbe som leder...

Anonym poster: 0a51d03376475ca1713bf4a6b03507da

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Det er ikke fy-fy, men det er useriøst. Og det vil kanskje bli husket til neste gang. Selv om du har tilstrekkelig med utdanning, har du fortsatt ikke de rette kvalifikasjoner så lenge du ikke har relevant arbeidserfaring. Kommunalsjefer har gjerne mye erfaring innen ledelse, i alle fall har de det i min kommune. Jeg ville jobbet litt først, og søkt igjen om noen år. :)

Edit: i min kommune er kommunalsjefene rett under rådmannen. Det er sikkert litt variasjoner fra kommune til kommune, men de er altså høyt opp innen kommunens ledelse. Det er altså et must med erfaring med ledelse, ikke bare teori fra skolebenken. Kommunalsjefene har også gjerne vært avdelingsledere først (innen teknisk etat, pleie og omsorg, skole etc), går videre som sjefer for en hel institusjon, en skole etc og kjenner hele strukturen og har erfaring med å lede mange under seg før de eventuelt rykker videre opp til kommunalsjefer.

Det virker derfor vel voldsomt å søke en så høy stilling med så stort lederansvar før man har noe erfaring selv. Og når man ikke er kvalifisert, blir det også rart å søke.

Endret av Badabing
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...