Devilheart Skrevet 2. oktober 2012 #1 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hei I disse dager mimret jeg gamle dager da vi hadde Nintendo i huset, og interessen kom kjapt tilbake igjen Gikk til innkjøp av en gammel NES-system og tenkt å lage et prosjekt av den. Har sett på YT der folk har malt og pusset dem opp med tema fra spill fra den epoken. Vil gjøre det selv men er så grønn på dette området at jeg trenger litt hjelp til ideer og tips og triks, for den beste resultat. Foreløpig er jeg fortsatt i planleggingsfasen og tenker hvilket spill jeg skal ta for meg. De mest kjente er selvsagt SMB, Zelda, Tetris, Metroid, for å nevne noen. De spillene jeg likte best var Contra, SMB3, Tecmo Cup, Volleyball og Blades of steel. De jeg husker best. Så først må jeg velge tema, deretter farger og layout, noen skisser og sist prøving av metoder. Om jeg vil ha det glossy eller matt avhenger også av tema og farger. Kan egentlig se for meg at den skinner litt. På toppen har jeg tenkt et bilde av spillet, enten logo eller noe annet som jeg vil lime på til slutt. Jeg antar det finnes gjennomsiktig papir man kan printe på eller bestille ferdig fra en fotobutikk. Så til dere som har drevet med sånt før, hva er deres tips til sånne prosjekter? Er litt usikker om jeg skal ta turen innom en hobbybutikk snarest eller vente til jeg har noe på papir. Uansett blir dette et større prosjekt enn jeg trodde og spennende er det. Takk på forhånd til alle råd og tips. For de av den nye generasjonen: NES betyr Nintendo Entertainment System og er gjennombruddet til Nintendo på 80-tallet. Det var stor stas å spille på TVen og må innrømme ikke få timer er gått der. Med sin 8-bit system var ikke grafikken så bra men mange spill brakte mye moro og spenning. Har ikke noe bilder å laste opp nå, men google gjerne selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arlandria Skrevet 2. oktober 2012 #2 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Kanskje vgd eller diskusjon.no er en bedre plass for deg? Særlig sistnevnte har mange folk som har peiling på diverse teknologiske duppeditter! Her kan man legge merke til at teknologiforumene ofte er ganske stille, og det ikke er det folk diskuterer mest. Men prosjektet ser artig ut! Lykke til :D Edith: ååååh, du mener ikke noe teknisk, men "pynting"? Da er vi nok mer behjelpelige! :D Endret 2. oktober 2012 av Arlandria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 2. oktober 2012 Har spurt i andre forum også, men greit å spørre flere steder. Jeg trodde faktisk responsen kunne være større her da interessen for sånt er nok litt høyere her. Nei nei, ikke noe teknisk. Eller jo, skal gjøre noen tekniske oppgraderinger også, men de skal jeg klare å gjøre på egenhånd. Her inne spør jeg kun hjelp for pyntedelen ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arlandria Skrevet 2. oktober 2012 #4 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hmm... Har du noen bilder som eksempel på hva cirka du vil lage? Ideen virker kul, men med lang tekst og uten bilder kan det være litt vanskelig å skjønne helt hva du ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #5 Del Skrevet 2. oktober 2012 Høres intressant ut! Har du bilde av hva du tenker på? Jeg har selv en gammel NES 8-bit som fortsatt funker, men her gikk det mest i Super Mario Bros, og litt Ghost'n'Goblins. Man Mario var den store helten :o) Anonym poster: 87c13127b9544cbe1abc9d53ca4ba2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Oppdatering! Vært en travel uke med jobb, tenking og forberedelser, men nå har jeg begynt å komme litt videre. Kjøpt primer og er i gang med eksperimenter. Men ser ut som jeg ikke har riktig sted for jobben og må flytte til mer passende omgivelser. Har funnet noen bilder og gjort noen test runder. Ja, jeg vet de ser dustete ut nå, prøver å forestille meg hvordan sluttresultate kan se ut. Fant en YT-video som jeg likte godt og vil bruke det som utgangspunkt, med to farger og bilde på toppen. Vet fortsatt ikke hvordan jeg skal implementere bildet like bra som i vidoen, må gjøre noen testforsøk der også. Link til vidoen: Har lagt til bildene, den siste kan være NSFW og egentlig kun ment humoristisk. Har også lagt til et generelt, så kom gjerne med egne forslag. Er sikkert mer jeg skulle skrevet men plutselig gikk oppmerksomheten et annet sted og nå husker jeg ikke hva.. Jeje, kommer med oppdateringer når det er noe. [ NB! NSFW! Kun for humor!peach Edit: Visste jeg hadde glemt noe. Et bilde til er lagt til. Endret 6. oktober 2012 av NES_Entusiast Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #7 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg fikk ikke sett videoen, men er det egentlig bare å sette et bilde oppå maskinen du skal gjøre? Anonym poster: 87c13127b9544cbe1abc9d53ca4ba2e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 6. oktober 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 6. oktober 2012 Har nå fikset videoen. Tja, jeg trodde det først ja, men etter mer research og kontakt med kilder har jeg funnet ut at man må gjøre ting på den lange og harde metoden for å oppnå best resultat, dvs. lage masker/sjablonger for de bilder og tekst jeg vil ha på og faktisk spraye/male dem på. Var visst ikke så enkelt som å bare printe ut og lime på. Men jeg skal innom en printshop på mandag og forhøre om transparent printfolier. Hvis ikke det lar seg gjøre heller, da er det bare å brette opp ermene, sette av noen kvelder og jobbe med detaljer. Jeg har nå uansett bestemt meg for to hovedbilder: enten det øverste med vingene eller brune soppmonsteret. Uansett blir det en god del farger jeg må handle inn. Hvilke farger syns dere passer med de motivene? For første bildet vil jeg si at svart topp og mørkeblå bunn funker bra, men for monsteret vet jeg ikke hvilket farger som vil gå sammen, kanskje lysebrunt på topp og mørkebrunt under? Så fort fargene er i boks, er det i gang med testobjekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #9 Del Skrevet 6. oktober 2012 Aha! Men vet du hva, det trenger ikke være så vanskelig å få til! Når det kommer til transparent folie, må du ikke nødvendigvis bruke det. Da jeg lagde slike bilder (portrett på treplater) brukte jeg bare vanlige a4-papir til å klippe ut mønsteret (et mønster per farge), og spraymaling fra Fargerike. Mulig du må bruke en spesiell type spraymaling når det er på plast? Ååååh, fikk lyst til å gjøre noe med boksen min, nå... *klør i fingrene* Må du forresten bruke noe for å forsegle fargen? Jeg har ikke gjort det på treplatene, og de begynner å få en fin karakter nå, hvor linjene i treet blir mer tydelige. Men jeg ser for meg at det ikke er slik på plast? Kan du poste her om du finner ut av det, og hva du eventuelt skal bruke? Emaljemaling, kanksje? Anonym poster: 87c13127b9544cbe1abc9d53ca4ba2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 7. oktober 2012 Ja, jeg kommer også til å bruke den metoden, og pga fargevariasjoner har jeg tenkt å lage sjablonger for hver farge. Får kanskje 4-5 stk. Fyren i videon har brukt sprayfarger for biler, beskyttende belegg og voksing for den ultimate glans. Han sa bare at jeg burde lese meg opp på lakkering av biler, er visst samme prinsipp for plast. Det finnes sikkert beskyttende spray for å beholde farger og glans. Skal sjekke i Biltema og liknende butikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 9. oktober 2012 Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering her. (viktig, så poster nytt istedenfor redigering) Har nå vist seg at motivet jeg valgte ble for vanskelig å produsere, så nå har jeg funnet et annet motiv som er mye enklere å lage stensil ut av; nemlig Bullet Bill. Tøff er han også, skapt mye hodepine og galskap i sin tid. Bilder: Den øverste er den klassiske, og nederste syntes jeg bare var morsom, et klassisk ikon som appellerer mest til oss voksne. Vurderer sterkt å gå for nr 3, noen som syns jeg burde ta den klassiske istedenfor? Dette gjør også fargevalgene mye enklere, nå blir det selvsagt svart i bunn og topp tenkte jeg himmelblå eller kanskje noe mørkere, kan også kanskje slenge på et par skyer. Tenkelige fargepaletter (topp/bunn): 1 2 3 Selvsagt kommer det an på hvilke blåfarger som er tilgjengelige i butikkene, men dette er hovedtanken. Også åpen for andre forslag. Det var alt for denne gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #12 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg syns du bør gå for den originale Bullet Bill - siden det er den originale Nintendoen du skal "ruste opp" :o) Anonym poster: 87c13127b9544cbe1abc9d53ca4ba2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #13 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hm, du har et poeng der. Testet begge på konsollen og syns selv også at selv om han med koppen er morsom i seg selv, syns jeg ikke det ble helt pent som en helhet. Meen det gjør ikke noe for jeg oppdaget nettopp at den versjonen ikke er Bullet Bill, men "broren" Banzai Bill. Originalen har armer istedenfor munn, som forøvrig ikke kom før i SNES. Der holdt jeg å gjøre en stor bommert, men dessverre sitter ikke sånne detaljer i hukommelsen. Originalen ser slik ut: og beste stensilen jeg fant er denne Så enten kan jeg nøye meg med den over, eller lage skikkelig pixel-original. Funker dårlig å forstørre originalen så da må jeg i så fall tegne den helt på nytt i større format. Jeg suger i Paint, så om noen der ute som kan ta den oppgaven hadde jeg vært veldig takknemlig. Så da er det bare å kaste de andre og printe ut disse nye i morgen for en test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #14 Del Skrevet 10. oktober 2012 Åh, hjelpes! Glemte det jo selv, det er jo en 8-bit det er snakk om .... :o) Husket ikke selv at han hadde armer.... hadde det ikke vært for at den er stuet bort skulle jeg plukket frem boksen og spillene og sett etter selv. Du har ikke tenkt på å lage en hel scene da? Bakken under Bill, himmelen over, kanskje noen av "sopptrærne" (beklager, har ingen anelse om hva disse heter) han flyr forbi? Eller var han kun inne i borgene? Hvilke verdener var han i, egentlig? Anonym poster: 87c13127b9544cbe1abc9d53ca4ba2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #15 Del Skrevet 10. oktober 2012 Googlet frem noen bilder nå, og innser at det du kaller armer har jeg alltid trodd var glans i ... eh.. kroppen hans. Blankpolert, altså :o) Anonym poster: 87c13127b9544cbe1abc9d53ca4ba2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter #16 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hehe, lett å ta feil, ante selv ikke at det var armer og øyne på den tiden. Tenkte selv på en scene med kulen og skyer, kanskje bakke også, men det blir for mye og går ut av tema. Jeg syns det vil se bedre ut med kun kulen. Har nå bestemt meg for å gå for den hvite stensilen. Prøvde å fikse bedre versjoner av 8-biten og tegne i Paint, men blir bortkastet tid for meg. Eneste jeg tenker er å bytte ut fonten på tittelen, syns navnet blir en fin touch i standard font. Har nå handlet maling og utstyr fra Bilextra,så begynner å bli klar her. Straks klar for første testforsøk, men selve hovedjobben må jeg nok flytte til foreldrene mine. Trenger god plass med god ventilasjon og det har jeg ikke her + så har jeg ikke fått ekstradelen til konsollen enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter #17 Del Skrevet 12. oktober 2012 Ok, da var første testforsøk tatt. Fargene er fine, selv om blå er litt mørkere enn antydet på lokket, men det får gå. Tror det vil bli fint likevel. Så er det på tide å klargjøre maskene. Utskjæringen vil nok bli litt tricky og jeg må passe på å lage riktig rekkefølge. Heldigvis er dette et enkelt motiv. Har angitt elementer som skal males som vist på bildet: 1 - hovedriss 2 - øyne og arm 3 - påkledning 4 - skinn Teksten er forsåvidt enkel men lurer på om jeg skal bruke 8-bit font eller den som er på konsollen. Syns kanskje 8-bit vil passe bedre. Slik jeg ser det vil det bli 4 masker å lage. Rekkefølgen blir hovedrisset først, så påkledning og øyne, arm og skinn etterpå. Tror faktisk jeg kan kombinere resten på en maske. Men selve utfordringen vil være å få dem riktig plassert. Noen som har erfaringer og tips på det området? Og hvordan dekke resten av delene så kun det som er åpent blir malt? Snart er detaljeringen i gang og bare den hersens delen kunne komme, så ivrer jeg etter å starte på selve konsollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StanTheMan Skrevet 27. oktober 2012 #18 Del Skrevet 27. oktober 2012 Sjekk ut denne : http://www.thinkgeek.com/product/a6d0/action/21280bb/ Hilsen Stan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #19 Del Skrevet 28. oktober 2012 Stan!!! Du må ikke gjøre sånt! Huseieren vil jo aldri tillate at jeg gjør dette med badet.... Anonym poster: 87c13127b9544cbe1abc9d53ca4ba2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter #20 Del Skrevet 29. oktober 2012 Hei Beklager jeg har vært fraværende med oppdateringer, ting har vært hektisk og ting har ikke gått som planlagt så har blitt lite jobbing med prosjektet. Stan, fy med deg, må ikke komme med sånne fristelser. Sant å si har det vært dårlig timing med prosjektet og har malt ene kontrollen som ikke ble helt fin. Måtte bestille 2 stk til.Selve konsollen er tatt fra hverandre og tekniske er tatt hånd om. Jeg må finne et mer egnet sted til malingen, varmt og tørt. Kulda ødelegger malingen fort. Inntil videre er prosjektet lagt på is. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå