Gå til innhold

Hvordan klare å hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor uten økonomisk sans. Til tross for stabil inntekt sliter hun med økonomien. Hun har ett billån på rundt 50 000. Utover dette har hun opparbeidet seg kredittkortgjeld på 170 000 kr. Nå sliter hun med å betale, og betaler kun et minimumbeløp på disse lånene. Pengene flyr som regel ut av hendene hennes.

Jeg har observert at hun gjør noen rare ting. Når hun f.eks. handler i butikken, f.eks. matvarer til 550 kr, så tar hun alltid ut penger, slik at totalten gjerne blir 1000 kr. Dette skjer som regel flere ganger i uka. Pengene stappes i lommeboka, og som regel liggende der uten at hun selv har kontroll over hvor mye kontanter hun faktisk har tilgjengelig. Av og til kjør hun impulskjøp, det kan være DVD'er, planer, bøker, klær eller annet som hun egentlig ikke trenger. Dette kan skje i perioder hvor hun har det trangt økonomisk.

Tidligere har jeg forsøkt å hjelpe henne med å sette opp en plan, i et forøk på å få betalt ut kredittkortgjelden fortest mulig. Men hun klarer ikke å forholde seg til slike planer.

Nå er jeg usikker på hvordan jeg kan hjelpe henne. Sist jeg gikk over forbruket hennes, fant jeg ut at etter at faste utgifter, inkludert mat, bensin, bil osv, så skulle hun ha sittet igjen med et overskudd på rundt 5000. Men hver eneste måned er hun så og si blakk rett før lønningsdagen. Hvordan kan jeg hjelpe henne til å få mer orden i økonomien? Teknisk sett burde hun hatt et par tusen tilgjengelig til å betale ekstra ned på lånene, og også mulighet til å spare seg en liten buffer.

Anonym poster: 6408e465e080487faf62e994f7dafe35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar også ut penger når jeg betaler med kort, dette for å alltid ha noen kroner i lommeboka dersom jeg skulle trenge det. Føler meg naken uten penger i lommeboka, selv om jeg vet at det er masse på kortet. :sjenert:

Men nå tar ikke jeg ut penger like ofte som moren din, ikke på langt nær.

Er hun overhodet interessert i å få hjelp? Innser hun at hun har problemer?

Anonym poster: ed8cf43349461d9cc62a88c5f7614cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har flere ganger sagt at hun ønsker hjelp. Men det er vanskelig å hjelpe henne fordi hun alltid beklager seg med at hun får hodepine når vi skal snakke om det. Hun vet at hun ikke har kontroll over økonomien, og hun har et mål om å spare penger til å kjøpe seg en leilighet en gang i fremtiden. Men hun sier alltid at hun ikke forstår når jeg forsøker å forklare, og når jeg forsøker å forklare enda mer, så ender det i at "vi får ta det en annen gang". Det blir som å møte en vegg.

Nå ligger hun søvnløs om nettene fordi hun tenker så mye på alle de pengene hun skulle hatt, på regninger og på lånene. Jeg får vondt av henne, men klarer ikke å nå frem og hjelpe henne.

Anonym poster: 2f8b5c5d40796ecc20f9e9da28f19d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en tredjeperson kunne hjulpet henne, det er kanskje vanskeligere for henne å si "vi får ta det en annen gang" dersom hun har en avtale og sitter inne på et kontor med en person hun ikke kjenner?

NAV tilbyr jo økonomisk rådgivning, sette opp budsjett og lignende, her er det informasjon som kanskje kan være aktuelt

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning

Har hun skrevet ned absolutt alle innkjøp i løpet av en måned, eller bruker hun bare penger til det er tomt? Om hun ser utgiftene svart på hvitt så blir det kanskje lettere for henne å se hvor pengene blir av, og lettere å ikke kjøpe akkurat den potteplanten, DVD'en eller boka.

Anonym poster: ed8cf43349461d9cc62a88c5f7614cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...