Gå til innhold

Vanskelig å finne riktig fotograf til riktig pris

Anbefalte innlegg

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg driver og skal booke fotograf til bryllupet vårt i august neste år. Jeg opplever at det er vanskelig å finne en god fotograf, spesielt til en god pris. Mine to førsteønsker er begge allerede booket på den ønskede datoen (og begge ligger egentlig en hel del høyere i pris enn hva vi har mulighet til å betale).

For oss - eller kanskje for meg spesielt - er bildene utrolig viktige. Ja, man kan bruke en bekjent som er hobbyfotograf for eksempel, og slippe unna særdeles billig. Men dette er bilder som man ikke akkurat kan ta på nytt om man ikke er fornøyd. (Dvs, man kan selvsagt dra på seg brudestasen og ta nye bilder hvis de første er helt katastrofe, men det er nå engang ikke sånn at man er villig til å betale for sminke, hår osv osv en ekstra gang, så det blir jo ikke det samme.)

Så jeg sliter. Med å finne den "riktige" fotografen. Er det noen av dere som allerede har giftet dere, som med hånden på hjertet kan si dere er superfornøyd med bildene (og prisen), og kan anbefale fotografen dere selv valgte? Jeg blir veldig glad for gode tips.

Kan til slutt nevne at jeg snublet over denne fotografens bilder på nett her, og etter det er det liksom ingen andre som når opp. Jeg var nesten fast bestemt på at jeg kunne være villig til å bla opp det han vil ha, men dessverre er han allerede booket på vår dato :-(

(Og min kjære er ikke enig i at vi skal betale så mye for fotograf...)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er vanskelig jeg også!

Har kikket gjennom bryllupsbilder fra fire fotografer her i byen, men kan ikke si jeg er så imponert over noen av de!

Bildene deres ser ikke noe spesielle ut, motiver og bakgrunner er helt ordinære.. Syns f.eks. mamma og pappa er flinkere til å se små detaljer i bildene som de tar.

Vi prøver å få en kamerat av sambo til å ta bildene (han er veldig flink med bilder, med både fokus, lys og redigering), og så kan mamma og pappa være med å se detaljene..

Jeg syns faktisk ikke det er verdt å betale ekstremt mye for bryllupsbilder, når man ikke er fornøyd med bildene den fotografen har tatt tidligere.. Det er to fotografer igjen å sjekke opp her, så må gå igjennom bildene deres også fær jeg bestemmer meg helt!

Det eneste jeg grubler på som et problem, er at hos fotograf kan man ta bildene innendørs i studio om det er dårlig vær - noe som er litt vanskeligere om det er bekjente som tar bildene..

Skrevet

Du må nesten oppgi hvor i landet du befinner deg ;)

Når det gjelder fotografering kan man enten satse på en rimelig amatør (man kan ha flaks eller være uheldig), eller om man virkelig vil være sikker på at man får noen blinkskudd lønner det seg som du er inne på å satse på noen som vet hva de skal se etter, har lang erfaring, og klarer å finne ut hva dere vil like.

Å være fulltidsfotograf er et yrke hvor lønn går opp og ned. Du kan gå flere dager uten spesielt omsetning slik at når det er mye å gjøre må man jo kompensere for disse dødtidene. Ofte har fotografer brukt timer, måneder og år også for å bli så gode hvor de ikke har tjent en krone. Man kan derfor ikke bare se på timespris men heller på produktet man faktisk får.

Selv tar jeg mye bilder, jeg har også tatt bilder under bryllup hvor jeg har fått en god del blinkskudd. Faktisk endte brudeparet opp ved 2 tilfeller å bruke mine bilder istedet for fotografens. Men jeg har ikke erfaring nok føler jeg til å ha tatt det ansvaret for å være det eneste alternativet den dagen. Dessverre er det ikke alle rundtom som har vett nok til å innse sine evt manglende kvalifikasjoner.

Mange studio benytter samlebåndsfotografering. De instruerer fotografene i steder, settinger og vinklinger. Det blir mye likt og alt ser "pent" ut. Selv liker jeg mer situasjonsbilder, få frem personlighet, gleden, utstrålingen og gjerne også litt humor og uventede utsnitt.

Selv klatret jeg opp på taket på et større selskapsbygg og fotograferte en venninne rett ovenfra mens hun sto ute i hagen akkurat mens hun så litt opp. Bildet ble utrolig fint og jeg ble stolt og glad da hun har i lang tid valg å benytte nettopp dette bildet i ettertid :)

Jeg opplevde i ung alder brann, det første min familie prøvde å redde var bildene.

• Liker 3
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Jeg gruer meg noe helt hinsides til de bildene! Så for meg er det absolutt viktigste at jeg føler meg så komfortabel som mulig under den seansen med en fotograf som jeg/vi har kjemi med.

Derfor håper jeg at en venn av min samboer sier ja til å være fotograf. Han har vel foto som hobby/frilansjobb, og er veldig flink.

Jeg vil nemlig ikke klatre opp på et stakittgjerde, vandre i åkeren eller hva det nå skal være av påfunn. Jeg vil ha stemningsbilder sammen med alle gjestene og oss, de små blikkene underveis, gleden og de spontane øyeblikkene. Jeg vet jeg spenner meg fullstendig foran kameraet, så jeg tror jeg like gjerne må begynne å "øve".

Hvis det finnes en slik fotograf i Grenland, hvis denne kameraten sier nei er det bare å skrike ut! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gruer meg noe helt hinsides til de bildene! Så for meg er det absolutt viktigste at jeg føler meg så komfortabel som mulig under den seansen med en fotograf som jeg/vi har kjemi med.

Derfor håper jeg at en venn av min samboer sier ja til å være fotograf. Han har vel foto som hobby/frilansjobb, og er veldig flink.

Jeg vil nemlig ikke klatre opp på et stakittgjerde, vandre i åkeren eller hva det nå skal være av påfunn. Jeg vil ha stemningsbilder sammen med alle gjestene og oss, de små blikkene underveis, gleden og de spontane øyeblikkene. Jeg vet jeg spenner meg fullstendig foran kameraet, så jeg tror jeg like gjerne må begynne å "øve".

Hvis det finnes en slik fotograf i Grenland, hvis denne kameraten sier nei er det bare å skrike ut! :)

Ei venninne av meg driver et lite fotostudio i Stathelle. Det er vel i hugget der hvis jeg ikke tar feil? Du kan evt kontakte henne og ta en prat - du når henne blant annet gjennom bloggen hennes frumaela.no

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Ei venninne av meg driver et lite fotostudio i Stathelle. Det er vel i hugget der hvis jeg ikke tar feil? Du kan evt kontakte henne og ta en prat - du når henne blant annet gjennom bloggen hennes frumaela.no

Hun er gift med nærmeste nabo av meg under hele min oppvekst. Så det er rimelig i umiddelbar nærhet. Trodde hun kun drev med babyfotografering (kjenner ikke til henne annet enn blogg etc).

Skrevet

Hun er gift med nærmeste nabo av meg under hele min oppvekst. Så det er rimelig i umiddelbar nærhet. Trodde hun kun drev med babyfotografering (kjenner ikke til henne annet enn blogg etc).

Haha morsomt. Nei hun tar bryllupsbilder også :)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Haha morsomt. Nei hun tar bryllupsbilder også :)

Ja, dette er egentlig mannens ansvar, men hvis det skjærer seg med det første så takker jeg for tipset. Hun hadde jeg ikke tenkt på engang. Kan neppe forestille meg at hun er ekstrem når det kommer til pris heller.

Imens får jeg ta meg sammen, å sette igang å øve foran speilet på å se mest mulig naturlig ut. :fnise:

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg vet godt at du har rett, Guybrush, og at når det gjelder fotografer gjelder som regel dette med "du får hva du betaler for" i aller høyeste grad :) Jeg vet også veldig godt at jobben handler om så mye mer enn "bare" det å ta bildene - både av forarbeid, etterarbeid, å ha det riktige utstyret osv osv. Det koster å bli/være en god fotograf, så jeg syns i utgangspunktet selv ikke det er ublue priser - spesielt ikke hos han jeg linket til, med tanke på hvor fantastiske bilder jeg syns han tar. Men, det hjelper ikke så mye, når min kjære ikke er enig med meg i at det er verdt det å bruke så mye penger på bildene ;) Jeg er ikke alene om dette, og av diverse årsaker må vi prøve å være litt kostnadseffektive på mye.

Bryllupet skal være i Oppland (Hamar/Lillehammer/Gjøvik-området ca kommer det til å bli) :)

• Liker 1
Skrevet

Ei venninne av meg er frilansfotograf og har vært fotograf i en del brylluper. Hun holder til i Ålesund, men er mye i Gjøvik-området. Du kan jo sjekke ut siden hennes; tonemolnes.no

Anonym poster: ccb42d993f6b02850dd2fcc23b3ae181

Gjest Adriane
Skrevet

Tusen takk for tipset - det skal jeg sjekke ut :jepp:

Skrevet

Jeg har selv innsett at jeg må opp i pris for å få den type bilder jeg liker. Nå falt jeg for en fotograf på en messe jeg var på. Forrige uke satte jeg og kjæresten oss ned for å se etter fotografer og han var helt enig med meg etter å ha sett bildene hennes :)

Nå skal vi snart ha møte med henne og jeg gleder meg! Litt dyrere enn vi hadde budsjettert. Men shit au!

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Ja, det er jo noe med det - at dette er jo bilder man skal ha på veggen, på takkekort, i album, og se tilbake på i årevis fremover (forhåpentligvis). Da er det jo rimelig viktig at man faktisk er ordentlig fornøyd med de bildene, og ikke bare sånn passe fornøyd... Jeg får prøve å bearbeide samboeren min litt ;) Men, de to fotografene jeg liker aller best er uansett opptatt på vår dato, så letingen må fortsette - så alle gode tips mottas fortsatt med takk :)

Skrevet

Tips. Spør de du likte om de har noen de kan ambefale. Fotografer liker gjerne hverandres verk om de jobber likt. Og kjenner gjerne til hverandre

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg tenkte på å gjøre det, men var redd det ville bli tatt feil opp/at de skulle bli fornærmet. Men du mener at det er helt ok å spørre om? For da gjør jeg veldig gjerne det! :jepp:

Skrevet

Jeg tenkte på å gjøre det, men var redd det ville bli tatt feil opp/at de skulle bli fornærmet. Men du mener at det er helt ok å spørre om? For da gjør jeg veldig gjerne det! :jepp:

Selvsagt, de skjønner jo at dere har jo faktisk en dato å forholde dere til. Det vil jo væer en ekstraservice de kan gi, de hjelper en god kollega og de sikrer seg et godt renome selv :) De er jo tross alt i et serviceyrke.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes i 9/10 tilfeller at de som spesialiserer seg på bryllup er flinkere enn de som tar litt baby, litt konfirmasjon osv. Hvilket område er du på utkikk i Adriane? Hva synes du er riktig pris? Har du tenkt på å søke etter frilansere som ikke nødvendigvis er like stedbundne? Og tilslutt et lite hurra for at du er kvalitetsbevisst.

Guybrush: Det er selvfølgelig lettere å anbefale en man kjenner for i tillegg til sluttresultatet så spiller ting som pålitelighet inn når man anbefaler. Men jeg er 100% enig at det kan lønne seg å spørre de man liker om man kan anbefale andre om de er opptatte selv. God idé! Og i de fleste tilfeller er proffer flinkere enn amatører, for utdannelse og erfaring er like viktig i dette yrket som alle andre yrker. Når det gjelder studioer med faste lysoppsett osv, så er heldigvis ikke det så vanlig lenger, men det er lett for at folk som jobber i studio sammen kan få et ensartet uttrykk fordi man blir påvirket av hverandre.

Endret av CathFoto
  • Liker 1
Skrevet

For meg er det umulig å finne fotograf. Ok, ikke umulig, men vanskelig. Som fotograf så er det kjempeskummelt å ta andre fotografers bryllupsbilder, så allerede der er jeg ikke drømmekunden. I tillegg har jeg forelsket meg i bildene til www.jonaspeterson.com og finner ingen som så langt kan måle seg med hans bilder.

I tillegg så har jeg mange flinke fotografvenner, men vi vet alle hvordan det er å alltid være på jobb når man er gjest, så de skal få fri. Så dette er vanskelig....

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Fantastisk, Guybrush, da gjør jeg jammen det! :jepp:

Cathfoto: Ja, det er mitt inntrykk også. Det finnes noen unntak (den ene av ti da, hehe), men hovedsakelig er det de som har spesialisert seg på brudefoto som gjør det best. Naturlig og logisk nok egentlig - det er ikke for ingenting at det heter "øvelse gjør mester" ;)

Området der vi trenger fotograf den dagen, er Oppland (Gjøvik/Hamar/Lillehammer-området). Tja - hvilken pris jeg syns er riktig, og hvilken min kjære syns er riktig er vel ikke helt på bølgelengde, hehe. Personlig kunne jeg fint betalt 30.000 for bildene hvis jeg fikk den fotografen jeg ville ha (jeg har forelsket meg i Terje Aamodt sine bilder, og hadde gladelig punget ut for å få ham, om han hadde vært ledig). Men, spør vi kjæresten min, er han vel kanskje mer med på halvparten av den summen, sånn ca. Ja, jeg har søkt på frilansere også, og har funnet noen jeg iallfall har sendt forespørsel til. Noen av de har bilder jeg liker godt, andre er mer sånn... greie nok. Men da vet jeg med meg selv at jeg uansett ikke vil velge de i sistnevnte kategori, uansett hvor billige de er ;)

Hehe, takk for hurra'et! Joda, jeg er opptatt av at bildene skal holde en god kvalitet - antakelig litt over snittet opptatt av det. Det er derfor det er så viktig for meg å finne "riktig" fotograf - og forhåpentligvis til en pris min kjære kan gå med på, hehe :) (Og så er jeg også opptatt av at vi kan få bildene ferdig redigert og høyoppløselige enten på cd/dvd/minnepenn eller nedlastbare på nett, inkludert i prisen)

Hva med deg CathFoto? Tar du bryllupsbilder?

Jeg har vært inne og sett på bildene til Jonas Peterson - foreløpig kun de fra bryllupet i Sverige, og fy søren! De er veldig annerledes enn Terje Aamodt sine, men utrolig bra på sin måte! Elsket blant annet det ene bildet der han hadde fanget en perfekt såpeboble i fokus, og menneskene i bakgrunnen i blur. Fantastisk! Jeg likte ikke fullt så godt de innendørs festbildene der lys og bakgrunner blir "dratt utover", men utendørsbildene spesielt var knallbra - og noen av innendørsbildene :) Må sjekke flere av bildene hans. Men jeg antar det er å erte seg selv, for han er neppe er ledig på årevis fremover, hehe :laugh: (Men utfra prisene hans, ligger han faktisk lavere i pris enn jeg forventet - men fremdeles høyere enn samboeren er interessert i å betale...)

Skrevet

Vet ikke hvordan de ligger an prismessig men du kan prøve jenshaugen.no fra Hamar, ei venninne av meg brukte dem og det ble noen fantastiske bilder.

Anonym poster: 6907da7b24c86f71bed5520a7d8ffa1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...