AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 syns dette utsagnet er så bra, det er akkurat slik jeg tenker det må være.. Hvorfor må man tro på noe får å kunne komme til himmelen? det burde jo være nok å leve et bra liv å være god mot andre og et bra menneske ihvertfall hvis gud er rettferdig! noen andre som er enig? :-) “Live a good life. If there are gods and they are just, then they will not care how devout you have been, but will welcome you based on the virtues you have lived by. If there are gods, but unjust, then you should not want to worship them. If there are no gods, then you will be gone, but will have lived a noble life that will live on in the memories of your loved ones.” Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9 3
Gjest meh Skrevet 2. oktober 2012 #2 Skrevet 2. oktober 2012 Sant, hvorfor skal en gud som visstnok er god straffe noen for å ikke tro på noe som veldig lite taler for er sant, samtidig som det også finnes andre forklaringer som er mye mer sannsynlige?
Nita Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 Det at vi i det hele tatt skal til noen himmel er vel ganske "trosaktig" i seg selv, ikke akkurat vitenskap Hvis ikke snakker om fly eller rakett da 1
Nathalie87 Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 Det at vi i det hele tatt skal til noen himmel er vel ganske "trosaktig" i seg selv, ikke akkurat vitenskap Hvis ikke snakker om fly eller rakett da ja, men hvis det finnes et liv etter døden enten det er i himmelen eller hvor det er burde ikke alle som har levd et bra liv få komme der selv om de ikke tror på det? 1
BaconSnacks Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Hvorfor må vi tro på noe for å komme til himmelen? Fordi når du ikke tror, så er det heller ingen himmel å komme til. Skulle tro det var ganske åpenbart.
Nita Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Når man bruker begrepet himmel er det jo snakk om tro i en eller annen form, og hvorvidt du kommer dit eller ikke blir jo da et trosspørsmål uansett. Om folk som tror på himmel/helvete-konseptet tror at alle kommer den ene eller andre plassen uansett om de tror på det, vet jeg ikke noe om, jeg tror ikke på konseptet:)
Gjest Darthoven Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) "Himmelen" er jo konstruert av religion. Man kan ikke rasjonalisere "himmelen" dersom man er humanist/darwinist/realist. Men man kan vel likevel konstruere en hvilken som helst teori om hva som skjer etter døden. Personlig tror ikke vi fortsetter å være bevisste skapninger, men at vi lever videre i form av atomer som havner andre steder, i bakken, blir til trær, blomster, skapninger, og kanskje i andre mennesker. Litt enkel filosofi.."everything is everything", men hvem vet, kanskje til og med de minste bestanddeler har hukommelse, og at vi kanskje er så brilliant designet at vi svever rundt i en en endeløs kosmisk ekstase i all evighet. Endret 2. oktober 2012 av Darthoven 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 men jeg har jo et ønske om å komme til himmelen eller paradis eller hva man skal kalle det, (HVIS det finnes) jeg også, selv om jeg ikke kan kalle meg kristen, og slik jeg forstår det så er det bare de som tror på gud som kommer der, det syns jeg er litt urettferdig. skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #9 Skrevet 2. oktober 2012 jeg er mer en "vet ikke" person, hvis noen spør meg om jeg tror på gud sier jeg "jeg vet ikke" hvordan skal jeg tro på noe jeg aldri har sett eller hørt. ingen kan jo vite men har ikke alle like mye rett til å bli "godtatt" selvom?? jeg mener jo at det kan jo hende det finnes et paradis selv om ikke jeg eller alle tror på det. og i det tilfelle ønsker jeg å komme dit etter døden hvis jeg fortjener det da. Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9
BaconSnacks Skrevet 2. oktober 2012 #10 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) men jeg har jo et ønske om å komme til himmelen eller paradis eller hva man skal kalle det, (HVIS det finnes) jeg også, selv om jeg ikke kan kalle meg kristen, og slik jeg forstår det så er det bare de som tror på gud som kommer der, det syns jeg er litt urettferdig. skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9 Så du tror ikke på gud, men du tror på himmelen? Hvem er det som bestemmer om du kommer til himmelen da, om jeg tør spørre? Endret 2. oktober 2012 av BaconSnacks 1
Gud Skrevet 2. oktober 2012 #11 Skrevet 2. oktober 2012 men jeg har jo et ønske om å komme til himmelen eller paradis eller hva man skal kalle det, (HVIS det finnes) jeg også, selv om jeg ikke kan kalle meg kristen, og slik jeg forstår det så er det bare de som tror på gud som kommer der, det syns jeg er litt urettferdig. skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9 Er det så nøye da? Du tror jo ikke på det uansett? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #12 Skrevet 2. oktober 2012 Hvorfor må vi tro på noe for å komme til himmelen? Fordi når du ikke tror, så er det heller ingen himmel å komme til. Skulle tro det var ganske åpenbart. ok, så hvis jeg tror at jeg kommer til å dø i morgen, så gjør jeg det? eller hvis jeg ikke tror at jorden er rund så er den heller ikke det?? Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #13 Skrevet 2. oktober 2012 jeg sier ikke at jeg ikke tror.. for jeg vet ikke, men de som ikke tror da, har ikke de like mye rett som de som tror? Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9
BaconSnacks Skrevet 2. oktober 2012 #14 Skrevet 2. oktober 2012 ok, så hvis jeg tror at jeg kommer til å dø i morgen, så gjør jeg det? eller hvis jeg ikke tror at jorden er rund så er den heller ikke det?? Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9 Holy logic failure!
Gud Skrevet 2. oktober 2012 #15 Skrevet 2. oktober 2012 "Himmelen" er jo konstruert av religion. Man kan ikke rasjonalisere "himmelen" dersom man er humanist/darwinist/realist. Men man kan vel likevel konstruere en hvilken som helst teori om hva som skjer etter døden. Personlig tror ikke vi fortsetter å være bevisste skapninger, men at vi lever videre i form av atomer som havner andre steder, i bakken, blir til trær, blomster, skapninger, og kanskje i andre mennesker. Litt enkel filosofi.."everything is everything", men hvem vet, kanskje til og med de minste bestanddeler har hukommelse, og at vi kanskje er så brilliant designet at vi svever rundt i en en endeløs kosmisk ekstase i all evighet. Det finnes allerede helt vanvittig mange atomer som en gang har vært en del av deg, men ikke lenger er det. Hvis det finnes en sjel så er den ikke en del av våre fysiske bestanddeler. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #16 Skrevet 2. oktober 2012 tror dere ikke man har et ønske om et liv etter døden selv om man ikke tror på gud? Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9 1
Yme Skrevet 2. oktober 2012 #17 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Jeg har ikke nok informasjon til å konkludere med noe som helst. Hvis det, av en eller annen magisk grunn, viser seg at bibelen stemmer, betyr det at ting er veldig annerledes enn vi oppfatter. Det kan rett og slett være sånn at gudene bare ikke har mulighet til å ta deg imot, om du ikke er troende, selv om de kanskje hadde ønske om å gjøre det. Jeg er ikke religiøs på noen måte, men om det fantes guder, vil jeg påstå at vi har så lite info om dem, at vi ikke kan uttale oss om hva de kan og ikke kan gjøre, hva de burde gjøre, og hvorfor de burde gjøre det. Endret 2. oktober 2012 av Yme 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #18 Skrevet 2. oktober 2012 Det er premisset til kristendommen - take it or leave it. Anonym poster: f874192697070b0472a3f05f6f686eed 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #19 Skrevet 2. oktober 2012 Hvorfor må vi tro på noe for å komme til himmelen? Fordi når du ikke tror, så er det heller ingen himmel å komme til. Skulle tro det var ganske åpenbart. men det er jo nettop det som er forskjellen på å tro og det å vite.. jeg VET jo ikke at det finnes en himmel derfor er det jo en mulighet for at det faktisk finnes men jeg TROR ikke at det gjør det!! Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9
BaconSnacks Skrevet 2. oktober 2012 #20 Skrevet 2. oktober 2012 men det er jo nettop det som er forskjellen på å tro og det å vite.. jeg VET jo ikke at det finnes en himmel derfor er det jo en mulighet for at det faktisk finnes men jeg TROR ikke at det gjør det!! Anonym poster: b7fb76b525a0035b9f4045ca8e1beaf9 Religion 101. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå