Sandralu Skrevet 2. oktober 2012 #1 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hei! (Vil først si at jeg er helt ny på dette forumet, så jeg vet ikke om noen kanskje har spurt om dette før. Har ikke helt skjønt hvordan jeg søker og slikt ennå.) Uansett. Jeg lurer på om dere har noen tips til gode monologer man kan bruke når det kommer til opptaksprøver til f.eks teaterhøgskolen? Setter veldig pris på svar. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 3. oktober 2012 #2 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hei, og velkommen til forumet Jeg kan gjerne gjøre et forsøk på å hjelpe deg, har søkt KHiO sjæl et par ganger, samt lagt regi for andre som har søkt. (Studerer p.t. regi og dramaturgi) Sånn ut av det blå kunne jeg sikkert nevnt hundre monologer, men erfaring tilsier at det er lurt å velge noe man klarer å kjenne litt på kroppen, noe som treffer en selv og skaper engasjement. En tekst som passer deg, og det du ønsker å formidle, med andre ord Så: hva slags type teater liker du best selv? Har du noen favorittdramatiker eller favorittsjanger som vi kan gå ut fra? Og hva engasjerer deg mest når du ser teater selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kabs201094 Skrevet 12. november 2012 #3 Del Skrevet 12. november 2012 Hei, og velkommen til forumet Jeg kan gjerne gjøre et forsøk på å hjelpe deg, har søkt KHiO sjæl et par ganger, samt lagt regi for andre som har søkt. (Studerer p.t. regi og dramaturgi) Sånn ut av det blå kunne jeg sikkert nevnt hundre monologer, men erfaring tilsier at det er lurt å velge noe man klarer å kjenne litt på kroppen, noe som treffer en selv og skaper engasjement. En tekst som passer deg, og det du ønsker å formidle, med andre ord Så: hva slags type teater liker du best selv? Har du noen favorittdramatiker eller favorittsjanger som vi kan gå ut fra? Og hva engasjerer deg mest når du ser teater selv? Hei! Jeg er i samme knipa med at jeg ikke finner noen monologer og skal søke teaterhøgskolen. Har du mulighet til å hjelpe meg med det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 12. november 2012 #4 Del Skrevet 12. november 2012 Hei! Jeg er i samme knipa med at jeg ikke finner noen monologer og skal søke teaterhøgskolen. Har du mulighet til å hjelpe meg med det ? Det kan jeg gjerne Jeg tok en titt på det nye søknadsskjemaet til KHiO, og ser at du må oppgi monologene du planlegger til både første og andre prøve allerede når du søker, og fristen er 1.des, så det vil si at du må ta en avgjørelse rimelig snart. Videre i søknadsskjemaet blir du bedt om å fortelle hvorfor du ønsker å bli skuespiller, og jeg tror dette er et spørsmål det er veldig viktig å tenke godt gjennom, uavhengig av om dette er første gang du søker eller om du har søkt før. Tenk på forestillinger du har sett som du virkelig har likt, hva var det med dem som engasjerte deg og fikk deg til å tenke "jeg vil være en del av dette"? Ikke tenk at det finnes et "riktig" svar på dette, det handler om hva du føler - og det er nettopp ditt personlige engasjement juryen ønsker å se. Hva slags teater liker du best selv? Gresk tragedie, realisme, politisk drama, in-yer-face, episk teater, avant garde, engelsk renessanseteater, absurd teater, restaurasjonskomedie, sosialrealisme, grusomhetens teater, nyklassisisme, pantomime, verbatim/dokumentarteater,...det er haugevis av sjangre/epoker, men hva synes du er stas? Og har du kanskje en bestemt favorittdramatiker, eller evt flere du liker spesielt godt? Grunnen til at jeg spør er rett og slett fordi jeg tror veldig fast på at de beste monologene for deg er de du virkelig liker, som du brenner for og ønsker å formidle til andre. Det er helt uvesentlig for juryen hvor du plukker materialet ditt fra (så lenge det er skrevet av en profesjonell dramatiker), så ikke tenk at du skal imponere ved å velge enten noe voldsomt obskurt eller noe såkalt "høyverdig" - det som er viktig er at du virkelig digger teksten din. Så, gi deg selv noen minutter til å tenke gjennom hva du virkelig synes er kanonbra, og gi meg noen eksempler, da blir det med en gang mye lettere å finne den rette teksten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå