Gå til innhold

NRK lisens

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. Er det? Dersom du mener at kun jurister kan tolke lover, og du vet at AB ikke er jurist, kan du heller ikke forvente at slike argumenter skal forekomme, kan du vel?

Poenget er å få han til å skjønne at hans tolkning ikke automatisk er rett selv om det virker åpenlyst for han. Første gang jeg svarte forventet jeg å se et brev fra NRK. Jeg forventer selvsagt ikke noe fornuftig svar nå. Jeg vet godt at han ikke har det.

2. Du skriver følgende (min utheving): "Skjønner du i det hele tatt at man ikke bare baserer seg på en enkelt setning i en lovtekst, og at selv en kort paragraf kan ha tusenvis av sider med dokumenter knyttet til den som man må ha lest og forstått for å kunne si noe om den?" Her sier du jo strengt tatt at enhver som skal fortolke en lovtekst må ha lest samtlige av disse vedleggene. Selvsagt skal enhver jurist ha en god forståelse av forarbeid og praksis ved lovverket, det sier seg selv.

Ja, skal man tolke det selv må man det.

At det ikke finnes en enkel lovtekst som står alene lærte man vel i grunnskolen (?), og jeg ville også trodd at dette gikk inn under kategorien "åpenbare fakta".

Det virket ikke som om du var klar over det.

[...] og det er ikke ålreit å prøve å skremme folk til taushet, som jeg får inntrykk av at du gjør når du nærmest harselerer med enkelte bidragsytere i denne tråden.

Ikke enkelte. Én enkelt løgner som gjentar en påstand han vet han ikke kan dokumentere på noe som helst vis.

3. Dersom folks kunnskap om lover ikke er basert på lovtekstene, slik de er allment tilgjengelig, hvor mener du da at folk får kunnskap om lovene fra?

Hvordan vet du hva som er lov og ikke lov? Vet du at hvitvasking er ulovlig fordi du har lest det i straffeloven? Hvis du visste at huset ditt må stå minst 4 meter fra naboen, visste du det fordi du hadde lest plan- og bygningsloven?

Utelukkende sedvane? Hvordan har i så fall denne oppstått dersom ingen "allminnelig mann" på et tidspunkt har innehatt kunnskap om lovverket? Har du empirisk grunnlag for din påstand om at "Det er tilnærmet ingen som noensinne leser en eneste av lovene vi har."? Hvis ikke blir det jo litt paradoksalt at du "bitcher" en AB som ikke har empiri ift. hvor mange som har "sluppet unna" NRK-lisens, mens du selv kommer med lignende påstander uten å underbygge disse med fakta.

Ja, de to er akkurat det samme. Eller ikke. Du er ikke idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...