Gå til innhold

Samvær 4-8,99 netter pr måned?

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker
Skrevet

Har kommet dit hen at vi må finne ut hvor mye samvær barnet vårt skal ha med sin far. Pga reiseavstand og turnus, passer det best at barnet er hos far 7-9 netter pr måned. I utregningstabellen står det derimot 4-8,99 netter. Hvorfor ikke 4-9 netter? Betyr dette at det egentlig er 4-8 netter eller 4-9 netter? Er det hver måned som er helt avgjørende, eller er dette snitt?

Og om barnet vil være en ekstra natt pr måned, hva gjør man da?

For alles parter er dette best å få avklart med en gang...

Skrevet (endret)

bidragsveilederen kan du fylle ut samvær for hver mnd, inkl. feriesamvær, og dermed få et snitt for året. Det er snitt i året som teller, og da kan man "risikere" å få et kommatall. Når man er over 9 nett er man over på en annen samværsklasse.

Så må man diskutere da, om man ønsker å være rause og la barnet være en natt ekstra når det ønsker det eller ikke. Med mindre det plutselig blir så mye samvær at man i realiteten har 50-50, og den ene parten mottar økonomiske stødnader som aleneforsørger, spiller det ingen rolle for andre enn dere og barnet.

Endret av Marmot
Skrevet

Hvis barnet overnatter 8 netter er det i en samværsklasse, men om det bikker 9 netter skal far betale et annet bidrag. Man kan jo ikke overnatte 8,99 netter. Jeg trodde dette var i måneden men mulig jeg tar feil der. Far betaler jo bidrag per måned og jeg tror det kan bli vanskelig å sjekke netter etter et år om far skal betale mer eller har noe tilgode.

Hør med Nav, de er flinke til å svare på spørmål om samvær etter min erfaring.

Skrevet

Ikke frata barnet samvær med far av økonomiske årsaker.

• Liker 2
Gjest Usikker
Skrevet

Ikke frata barnet samvær med far av økonomiske årsaker.

Jeg skriver VI, det vil si at far og jeg ønsker å finne ut av dette på forhånd, og at VI har i fellesskap bestemt at pga FARS hjemsted med avstand til FARS jobbsted og begge til mitt hjem, samt FARS turnus, så er det best med dette antall samværsdager.

Gjennom mange år på KG; ser jeg at gjentatte ganger tillegger du mor ønsker/krav om å ha lite samvær pga økonomi.

Skrevet

Jeg skriver VI, det vil si at far og jeg ønsker å finne ut av dette på forhånd, og at VI har i fellesskap bestemt at pga FARS hjemsted med avstand til FARS jobbsted og begge til mitt hjem, samt FARS turnus, så er det best med dette antall samværsdager.

Gjennom mange år på KG; ser jeg at gjentatte ganger tillegger du mor ønsker/krav om å ha lite samvær pga økonomi.

Det er fordi det som oftest er mor som ikke ønsker at far skal være så mye involvert hvis vi ser på de som er direkte involvert. Barn, og som oftest fedrene, ønsker mest mulig samvær. Dermed er det stort sett mødre og meklerne som ikke ønsker fars deltagelse.

Det finnes imidlertid avvik for dette.

Men det er faktisk også fedre som ønsker å begrense samværet dessverre.

Husk at når dere skal frem til samværklasse skal det også inkludere annen normalt samvær. Dette inkluderer bl.a. annenhver jul, annenhver påske, annenhver 17.mai-pinse, bursdag, høstferie, etc, etc + 2-3 ukers ferie

Skrevet

Det er vanlig at kvinner får det som de vil her da det gir mest gevinst på bidrag. Jeg stiller et stort spørsmål hvorfor det skal være så markant skille på bidraget ved 8,99 netter. Dette er gunstig for bostedsforelder år samværsforelder har 7-8 netter.

Jeg ville heller hatt en modell der det var pris pr.natt. etter inntekter og bidrag regnet ut i prosent av samvær.

Det skal også regnes med ferie i dette totale samværet. Det skal regsnes over 2 år.

Dette pga.ulikt samvær annet hvert år.

Det er en del menn som har 8 overnattinger på barn i mnd.men mye uregelmessig samvær i ferier og annet fri.

Det blir fort over 9 overnattinger i snitt pr.mnd.om en regner ut.

NAVs kalkulator er det siste året blitt oppgradert bedre på dette.

Skrevet

Det er vanlig at kvinner får det som de vil her da det gir mest gevinst på bidrag. Jeg stiller et stort spørsmål hvorfor det skal være så markant skille på bidraget ved 8,99 netter. Dette er gunstig for bostedsforelder år samværsforelder har 7-8 netter.

Jeg ville heller hatt en modell der det var pris pr.natt. etter inntekter og bidrag regnet ut i prosent av samvær.

Det skal også regnes med ferie i dette totale samværet. Det skal regsnes over 2 år.

Dette pga.ulikt samvær annet hvert år.

Det er en del menn som har 8 overnattinger på barn i mnd.men mye uregelmessig samvær i ferier og annet fri.

Det blir fort over 9 overnattinger i snitt pr.mnd.om en regner ut.

NAVs kalkulator er det siste året blitt oppgradert bedre på dette.

Litt mer TS.

Far kan bytte jobb vet du.

Skrevet

Vil bare gi deg en pluss for dette innlegget.

Anonym poster: 39b4776c99efe8f06b45f368290e3610

Anonym poster: 39b4776c99efe8f06b45f368290e3610

• Liker 2
  • 2 år senere...
Skrevet (endret)

Vanlig samværsrett er 9-13,99 dager i måneden. Det betyr at du havner i samværsklasse 3. Når bidragsveilederen på nav.no fylles ut, skal man fylle inn 9-13,99 dager i måneden.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+§+71+-+§+9+(Samvær)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148235.cms

Ikke la dere lure til å betale 1200 kr ekstra i måneden per barn, fedre! Disse 1200 krpnene skal du og barnet ha glede av sammen.

Endret av Musicman
Skrevet (endret)

Mange fedre blir lurt som det skrives over pga.de ikke har satt seg inn i regelverk. Det er et sprang i barnebidrag mellom 8 og 9 netter. Det kan ikke være så mye tenker mange fedre. Skriver under på avtale uten å vite konsekvenser kan det bli konflikt. Mange fedre burde sjekke bedre. Mange mødre burde være ærlige på dette. Veileding ved mekling er varierende. I en vanskelig tid glipper mye. Ved endringer som i tråden husker en ikke alltid regler mellom samværsklasser opp mot bidrag. Husk en kan avtale fritt bidrag og glemme NAV regler. Ts.gir inntrykk av at hun bestemmer samvær. Det er faktisk ikke sant. Den må avtales på nytt samværsavtalen. Er far ikke enig må avtalen bringes til rettssystemet om annen part ikke vil endre den. Først mekling hos familievern ovs. Nåværende avtale gjelder. Blir den ikke fulgt opp er det grunnlag for endringer med. Men alltid to likeverdige parter i en avtale. Husk at variabelt samvær skal legges til ved beregning av samværsklasser hos NAV. Dette var lenge omstridt men gikk gjennom for noen år siden. Ved turnus er dette spesielt aktuelt.

8 overnattinger, annen hver jul og påske. Vinterferie og høstferie kommer med. Leker en med NAV kalkulatoren og legger til bitte litt samvær i tillegg til forannevnte kommer en lett i samværsklasse 3. Det er flere muligheter om en vil.

Endret av Peter007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...