Gjest Skrevet 1. oktober 2012 #1 Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Jeg sitter og tenker litt her. Jeg er ikke kristen selv, så vet ikke hvordan det er fra "innsiden", men i helgen ble sønnen til en av samboers venner døpt. Og han var fadder. Skal man følge hva kirken selv sier om faddere betyr det at man skal hjelpe til å oppdra ungen i den kristne tro, lære barnet og be o.s.v. Altså man burde være en kristen person. Noen samboern min ikke er. Foreldrene til barnet er heller ikke kristne, og de er ikke gift. Men alikevel er det helt greit for kirken. Det er litt sånn med ekteskap også, at så lenge en av de er innmeldt i den norske kirke går det helt greit at den andre personen står og lyver i guds hus! Konfirmasjoner like med, minimalt av konfirmentene er vel kristne, og det merkes godt til tider. Det er godt bare jeg ser litt rart på det, men jeg vet at i noen relgioner må man være troende, man må omvendes til relgionen om man f.eks skal gifte seg og det er krav for slike handlinger. Mens i Norge virker det veldig som om kirken godtar deg uansett og lar deg gjøre hva du vil bare for at du skal like dem og bruke dem. Jeg føler at de ikke helt bryr seg. De vet jo godt at personen som ikke er innmeldt i kirken under et bryllup ikke er kristen, alikevel godtar de å bli giftet foran guden dems og på en måte lyver (regner med at de fortsatt nevner gud o.l. når man gifter seg da). Men er kanskje dette noe som bare er fordi vi har hatt statskirke? Vil det etterhvert bli stilt strengere krav og mer engasjement for å kunne bruke kirken i lik grad vi gjør nå? Hvorfor jeg sitter og funderer over sånt sent på kveld kan være mange grunner, men jeg merker jeg blir litt oppgitt over mennesker som på død og liv skal gjøre ting i kirken fordi det er tradisjon! For ikke å glemme at mange lyver til en person som har viet store deler av livet sitt til en relgion bare fordi det er "så koselig å gifte seg i kirken da"! Jeg er så norsk som det blir går ann å bli, jeg er oppvokdt med kristendom på skolen, så jeg burde ta det som en tradisjon, men for meg ville det vært like rart å gifte seg i en moskee eller synagoge som i en kirke! Endret 1. oktober 2012 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #2 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg tror ikke det er særlig mange kristne igjen i landet vårt, og dem som virkelig brenner for sin religion oppsøker nok ofte andre menigheter enn Den norske kirke. Folk forblir medlem fordi det ikke er noen ulemper, men kanskje en del fordeler, ved å være medlem. Vigsel, dåp, konfirmasjon og bisettelse foregår i kirken mest på grunn av tradisjon, men man ser jo en nedgang (ettersom folk blir mer bevisst på alternativene, og tradisjon ikke står like sterkt). Det at kirken begynner å bli friere i tøylene har nok med, som du sier, at det har vært en statskirke. For eksempel ble det problematisk at en kirke underlagt staten skulle diskriminere mot homofile og kvinner (selv om Bibelen betrakter homofili som en dødssynd og nekter kvinner å tale i forsamlinger). Dessuten har de nødt å tilpasse seg samfunnet for å i det hele tatt kunne bevare de moderate kirkegjengerne. Jeg er spent på å se hvordan ting forandrer seg nå som skillet mellom stat og kirke blir sterkere. Anonym poster: 56c97d5a2435558da3646f987117436b
yes2yes Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 Ja, egentlig. Å samle 'støttespillere' ved å løsne helt på religionen blir berre feil, og det er bedre med få som tror på de sanne verdier, enn mange som tror på forfalskninger av disse. Nå skal det og sies at det er få i landet som er kristne utover tradisjon, og religion er ikke lenger hva det en gang var for de oppriktig troende. Dog, religion vil alltid tolkes i henhold til den tid de er skapt i, men å gå helt i mot sin verdier og premisser synes jeg blir galt. Da er det heller bettre at de offentliggjør at dette kan de ikke gjøre i Guds navn, og heller lar de som måtte ønske bryte ut av menigheten på grunn av det. 3
Gjest avocadoen Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Jeg tror ikke det er særlig mange kristne igjen i landet vårt, Anonym poster: 56c97d5a2435558da3646f987117436b Hva definerer du som kristen? En kristen person for meg er en person som tror på Gud og Jesus (og har Bibelen som sin "hellige" bok). Enkelt og greit. Om definisjonen min er riktig, bør du tro om igjen. Endret 2. oktober 2012 av avocadoen 2
Gjest Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Hva definerer du som kristen? En kristen person for meg er en person som tror på Gud og Jesus (og har Bibelen som sin "hellige" bok). Enkelt og greit. Om definisjonen min er riktig, bør du tro om igjen. Og i den definisjonen du forklarer det så kjenner jeg vel kun samboers side av familien, og det er kanskje ikke så rart! Onkelen hans er jo prest!
Gjest avocadoen Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Og i den definisjonen du forklarer det så kjenner jeg vel kun samboers side av familien, og det er kanskje ikke så rart! Onkelen hans er jo prest! Ja. Jeg svarte deg ikke på hva jeg synes, men jeg kan jo svare deg nå. Jeg tror det er mange faddere rundt om kring som ikke er kristen, og jeg synes det er helt greit. Jeg tenker det at en fadder nå til dags ikke skal lære opp barnet i den kristne tro, men å være der for barnet og hjelpe det. Men det at noen gifter seg i kirka uten at noen dem er kristne, er litt rart. Om en av dem er kristen kan jeg jo skjønne at den andre går med på det, og da er det jo greit. Jeg kunne ikke tenke meg å gifte meg en annen plass en i kirka, men nå er jo jeg medlem av folkekirka og er kristen (etter min definisjon) så da har jeg jo på en måte litt "rett" på det.
Gjest Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Men det at noen gifter seg i kirka uten at noen dem er kristne, er litt rart. Om en av dem er kristen kan jeg jo skjønne at den andre går med på det, og da er det jo greit. Jeg kunne ikke tenke meg å gifte meg en annen plass en i kirka, men nå er jo jeg medlem av folkekirka og er kristen (etter min definisjon) så da har jeg jo på en måte litt "rett" på det. Det er nemlig der jeg syntes kirken blir litt gjør hva du vil så lenge du bruker meg. Jeg kjenner flere som har giftet seg i kirken! Begge to har ingenting annet en barndomstroen (som de fleste mister ved ungdomsskolealdre hvor de begynner å tenke litt mer selv) og ingen av de ser på seg selv som kristne eller tror på gud, bibelen har de neppe sett på engang! Men de gjør det fordet, fordi det er tradisjon, fordi alle andre gjør det! Fordi det er koselig og så pent! Jeg fra min side føler at de er litt hykleriske, og for min del ville det vært like fremmed og gifte meg i en moskee!
Gjest avocadoen Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 Det er nemlig der jeg syntes kirken blir litt gjør hva du vil så lenge du bruker meg. Jeg kjenner flere som har giftet seg i kirken! Begge to har ingenting annet en barndomstroen (som de fleste mister ved ungdomsskolealdre hvor de begynner å tenke litt mer selv) og ingen av de ser på seg selv som kristne eller tror på gud, bibelen har de neppe sett på engang! Men de gjør det fordet, fordi det er tradisjon, fordi alle andre gjør det! Fordi det er koselig og så pent! Jeg fra min side føler at de er litt hykleriske, og for min del ville det vært like fremmed og gifte meg i en moskee! Ja, det er jeg helt enig i.
Testosteron Skrevet 2. oktober 2012 #9 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg tror det er mange faddere rundt om kring som ikke er kristen, og jeg synes det er helt greit. Jeg tenker det at en fadder nå til dags ikke skal lære opp barnet i den kristne tro, men å være der for barnet og hjelpe det. Men når presten døper ungen, så sier han jo at fadderne påtar seg et ansvar for å lære ungen opp i den kristne troen, så er man ikke villig til å påta seg dette ansvaret, f.eks. fordi man ikke er kristen, så bør man ikke si ja til å være fadder. Det er et løfte man gir i full offentlighet.
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2012 #10 Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Men når presten døper ungen, så sier han jo at fadderne påtar seg et ansvar for å lære ungen opp i den kristne troen, så er man ikke villig til å påta seg dette ansvaret, f.eks. fordi man ikke er kristen, så bør man ikke si ja til å være fadder. Det er et løfte man gir i full offentlighet. Enda et eksempel på at prestene ikke alltid kan få det som de vil. Jeg er fadder for to unger, og jeg er ateist. "Fat chance", tenkte jeg, da presten spurte om jeg ville sørge for at de ble oppdradd i den kristne tro. Den ene er nå heavygitarist, VELDIG lite religiøs, og den andre har arvet min kjærlighet til zombier. Jeg må si at jeg nesten gråt av lykke da han stilte med en "Don`t feed the zombie"-T-skjorte som han hadde kjøpt på en tegneserieforretning. Måtte reise ens ærend til Oslo for å få den skjorta. "My work here is done", tenkte jeg da. Læreguttene er blitt mestere. Forøvrig så er de gode eksempler på kjekk norsk ungdom med et blomstrende sosialt liv og iallfall tilsynelatende få hangups og nevroser. I motsetning til hvordan jeg tenker at de ville blitt om noen for alvor hadde forsøkt å indoktrinere dem med den kristne dårlige samvittigheten ved å være mennesker. Endret 10. oktober 2012 av Mann 42 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #11 Skrevet 10. oktober 2012 den andre har arvet min kjærlighet til zombier. Jeg må si at jeg nesten gråt av lykke da han stilte med en "Don`t feed the zombie"-T-skjorte som han hadde kjøpt på en tegneserieforretning. Måtte reise ens ærend til Oslo for å få den skjorta. Dette er da ikke inkompatibelt med kristen tro. Siste kapittel i alle evangeliene handler jo utelukkende om en zombie. Også har du Lasarus. Man må heller ikke glemme den større zombieinvasjonen i Matteus-evangeliet: "Da revnet forhenget i tempelet i to, fra øverst til nederst. Jorden skalv, og klippene slo sprekker. Gravene åpnet seg, og kroppene til mange hellige som var sovnet inn, ble reist opp. Etter Jesu oppstandelse gikk de ut av gravene og kom inn i den hellige byen, hvor de viste seg for mange." Alt i alt vil jeg si du har gjort en bedre jobb enn de fleste faddere! Anonym poster: 56c97d5a2435558da3646f987117436b
Testosteron Skrevet 11. oktober 2012 #12 Skrevet 11. oktober 2012 Enda et eksempel på at prestene ikke alltid kan få det som de vil. Jeg velger heller å ikke ta på meg oppgaven.
Mann 42 Skrevet 11. oktober 2012 #13 Skrevet 11. oktober 2012 Dette er da ikke inkompatibelt med kristen tro. Siste kapittel i alle evangeliene handler jo utelukkende om en zombie. Også har du Lasarus. Man må heller ikke glemme den større zombieinvasjonen i Matteus-evangeliet: "Da revnet forhenget i tempelet i to, fra øverst til nederst. Jorden skalv, og klippene slo sprekker. Gravene åpnet seg, og kroppene til mange hellige som var sovnet inn, ble reist opp. Etter Jesu oppstandelse gikk de ut av gravene og kom inn i den hellige byen, hvor de viste seg for mange." Alt i alt vil jeg si du har gjort en bedre jobb enn de fleste faddere! Anonym poster: 56c97d5a2435558da3646f987117436b Å, Matteus, ja. Han var temmelig notorisk med hensyn til å ta seg dikteriske friheter. Det ser ut til at mye av det var for at iallfall HANS evangelium skulle vise at Jesus virkelig VAR den sanne Messias, og at de gamle profetiene var blitt oppfylt gjennom ham. Men ingen av de andre evangeliene beskriver slike fantastiske hendelser, og ikke noen av samtidens kilder, heller. Så det kan vi nok trygt se bort fra.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #14 Skrevet 11. oktober 2012 - og ikke noen av samtidens kilder, heller. Hvem er det som sitter seg ned og skriver når det er en zombieinvasjon på full gang utenfor, da? Eller kanskje slikt skjedde så ofte på den tiden at ingen tenkte på å dokumentere det. Eller kanskje som du sier, at det er fiksjon fra ende til annen... Hvem vet. Anonym poster: 56c97d5a2435558da3646f987117436b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #15 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg tror ikke det er særlig mange kristne igjen i landet vårt, og dem som virkelig brenner for sin religion oppsøker nok ofte andre menigheter enn Den norske kirke. Folk forblir medlem fordi det ikke er noen ulemper, men kanskje en del fordeler, ved å være medlem. Vigsel, dåp, konfirmasjon og bisettelse foregår i kirken mest på grunn av tradisjon, men man ser jo en nedgang (ettersom folk blir mer bevisst på alternativene, og tradisjon ikke står like sterkt). Jeg tror at dette er riktig. Den katolske kirke er fordoblet i løpet av få år, og selv om det selvfølgelig handler mye om polske innvandrere så konverterer statskirkedøpte nordmenn støtt og stadig. Jeg tror det handler mye om at kirken er tydeligere i sitt budskap og litt mindre tolerant (det høres rart ut, men som TS er inne på tror jeg at statskirken mister sin apell nettopp fordi den er åpen for alt, alle og til enhver pris. Jeg er selv ikke enig i alle standpunktene til den katolske kirke, men synes det er greit at kirken faktisk er klare på hva de står for- så kan vi diskutere innad). DNK er i ferd med å ende opp som et rent seremonivesen, der halvparten av de som døper barna sine eller gifter seg aldri ellers setter sine ben i kirken. Jeg er enig med dem som sier at det blir rart å benytte en religiøs institusjon som man ikke egentlig har et forhold til, men det henger nok mye tradisjon og forventninger fra slekta igjen fremdeles. Anonym poster: e1caabbe8a90a71d8b39db82fd59b3b3 1
Mann 42 Skrevet 13. oktober 2012 #16 Skrevet 13. oktober 2012 Hvem er det som sitter seg ned og skriver når det er en zombieinvasjon på full gang utenfor, da? Eller kanskje slikt skjedde så ofte på den tiden at ingen tenkte på å dokumentere det. Eller kanskje som du sier, at det er fiksjon fra ende til annen... Hvem vet. Anonym poster: 56c97d5a2435558da3646f987117436b HVEM som skriver at de døde har forlatt gravene og går blant folket? Well, how about EVERYBODY?! Jeg kan love deg at det ville satt spor etter seg i samtiden. Men det er altså bare Matteus som nevner det. Dikterisk frihet, mao.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå