Gå til innhold

Årslønn og feriepenger - kommunal jobb

Jente89

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen spørsmål som jeg håper at noen kan oppklare for meg :)

Jeg har 100% jobb i kommunen der jeg bor og har på papiret 360 000 i årslønn. Jeg har fem ferieuker i året slik jeg må ha, og får feriepenger.

Hvis jeg deler årslønnen min på 12 måneder kommer jeg frem til min faste månedslønn før skatt som er 30 000. Men jeg får bare utbetalt fastlønn 11 av månedene i året - i juni får jeg ikke fastlønnen min, men feriepenger.

Da er det vel egentlig feil at årslønnen min er 360 000? Får jo i realiteten ikke mer enn 330 000?

I tillegg får jeg trekk i feriepengene mine pga den 5. ferieuken. Dette skjønner jeg virkelig ikke! Feriepenger er jo en viss andel av det jeg tjener året før - hvordan kan da arbeidsgiver la være å betale ut deler av de pengene?

Kommunen skryter av opplegget med "betalt ferie" som de kaller det. Dette mener jeg bare er tull. De kommunalt ansatte får riktignok lønn den måneden de fleste har ferie (juli), men siden vi ikke får lønn i juni blir jo dette bare en flytting av utbetalingen. Eller?

Håper noen kan fortelle meg hvorfor det er slik, ev rette meg opp hvis jeg har misforstått noe her..

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det vel egentlig feil at årslønnen min er 360 000? Får jo i realiteten ikke mer enn 330 000?

Tja, øyet som ser. Det du beskriver her er det man kaller årslønn, altså at årslønn delt på 12 betales ut i 11 måneder. Den 12. måneden får du feriepenger. At det på sett og vis er noe unøyaktig kan jeg absolutt være enig i, men det er altså helt normalt.

I tillegg får jeg trekk i feriepengene mine pga den 5. ferieuken. Dette skjønner jeg virkelig ikke! Feriepenger er jo en viss andel av det jeg tjener året før - hvordan kan da arbeidsgiver la være å betale ut deler av de pengene?

I feriepengemåneden får du ikke lønn, for du har ferie. Derimot får du utbetalt feriepenger, og disse er også unntatt forskuddstrekk slik at beløpet blir en god del mer enn en typisk netto månedslønn.

Men, du har 5 uker ferie, og dette er mer enn en måned. Du får ikke lønn for dager du har ferie, og derfor trekkes du for disse ekstra feriedagene. Strengt tatt hadde det vært mer presist at du ble trukket for dette i måneden du har disse siste feriedagene, men som regel trekkes dette mot feriepengene, ettersom man da merker minst til "tapet".

Husk for øvrig at man med fem ukers ferie får 12% i feriepengegrunnlag, mot 10,2% for dem med fire uker ferie. Se gjerne på dette som en slags kompensasjon for at du blir trukket for de få dagene i den femte ferieuken.

edit: skrivefeil

Endret av Horge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...