AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #1 Del Skrevet 1. oktober 2012 Vurderer å reise til USA en langhelg i mars. Planen er å tilbringe alle dagene i New York. Er mest ute etter å se meg rundt, men det er klart at litt shopping vil det bli. Så har jeg fryktelig lyst til å reise til Los Angeles, men er usikker på om det blir for kort tid med kun 3-4 dager der. Jeg regner med at det går med en del reisetid, da direkteflyene som regel går til østkysten fra Skandinavia/Europa. Tidsmessig er vel New York det beste valget med et slikt kort opphold? Hva ville dere gjort dersom dere kunne tilbringe 3-4 dager i USA? Vi er to voksne som planlegger å reise. Anonym poster: 9980a03825aa1f6ab8a96ac47d335ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horge Skrevet 1. oktober 2012 #2 Del Skrevet 1. oktober 2012 Hvis det er to voksne, første gang i USA, og det er storby som frister; så tror jeg nok at NY er et godt alternativ. Sant nok tar det ikke så veldig mye lenger tid til LA, men hvis det blir flere mellomlandinger så løper tiden fort - særlig når dere bare har en langhelg til rådighet. Jeg har aldri vært i NY selv, men ser for meg at det er et bedre reisemål for langhelg med storby og shopping enn LA. Andre må gjerne rette meg, men selv om NY er en enorm by med mange ulike bydeler, så ser jeg fremdeles for meg at NY har en mer kompakt bykjerne. Hvis du drømmer om å se stjernene i fortauet i LA, så skal du for øvrig være forberedt på å bli skuffet. Det er en utrolig stusselig gate når man man ikke se glansbildet på TV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amalie_n Skrevet 1. oktober 2012 #3 Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg var i New York i sommer, og hadde da 11 dager i byen, og jeg syns nesten at det var for lite tid, fikk ikke sett og gjort alt jeg ville gjøre. Jeg vil absolutt reise tilbake til byen for den er fantastisk og mer til, men jeg personlig ville aldri reist for bare 3-4 dager. Da ville jeg heller dratt til en by som er nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 1. oktober 2012 #4 Del Skrevet 1. oktober 2012 Har vore i både NY og LA, og for å sei det slik: NY var eg i to gonger, altfor kort begge gongene. LA var eg i i tre dagar, det var meir enn nok og litt til... Så skulle eg over att ville eg til NY. Byen er som nevnt over meir kompakt, meir å sjå og gjer. LA er... Vel, sentrum er stille etter arbeidstid, det er heilt 100% turistifisert rundt Hollywood og deromkring og strendene er også altfor selgarprega. NY er ein by folk bur og lever i på ein annan måte tykte eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annannas Skrevet 1. oktober 2012 #5 Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg ville kanskje valgt en by som er litt nærmere for en langhelg. Jeg vil anbefale å være i NY i minst 7 dager når man først reiser dit. Det tok lang tid å reise dit, og vi var ganske utslitt når vi kom frem. Hadde ikke orket tanken på å måtte reise hele veien tilbake etter bare et par dager. Dersom dere virkelig ønsker å dra til NY, syns jeg dere bør vente til dere har bedre tid. Dessuten er det flybilletene som er dyre, ikke selve oppholdet egentlig, så dere for nok mer valuta for pengene å reise ved en annen anledning. Er dere bare ute etter storbytilværelsen, så er nok London eller lignende et mye bedre alternativ for en langhelg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 2. oktober 2012 #6 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg ville aldri reist til NY for mindre enn en helt uke, helst to. LA er det lenge siden jeg var i, men jeg syns ikke det er en by som er spesielt verdt å besøke. Da jeg dro dit gikk det fly direkte fra København, men det var lang reisetid. Kan du tenke deg å bruke ihvertfall en hel dag av en langhelg til å reise? I så fall er jo USA greit nok. Er ellers enig med annannas som foreslår London. Byen er stor, den er nærme Norge og du slipper unna med et par timer på fly fra Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 2. oktober 2012 #7 Del Skrevet 2. oktober 2012 Selv om jeg digger New York så er jeg litt uenig med de andre. Jeg mener det holder med tre-fire dager der. De gangene jeg har vært der så har jeg vært 1-2 dager av gangen og jeg fikk sett de mest kjente severdighetene første gangen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 2. oktober 2012 #8 Del Skrevet 2. oktober 2012 For min del går det helt fint med 3-4 dager (netter) i USA. Men sliter du med å snu døgnet bør du unngå å reise over tidssoner for så kort tid, da oppnår du kun å være uggen/dårlig i en drøy uke. På så kort tur bør dere også ha direktefly, da mister man faktisk ikke noe særlig tid i og med at man er fremme på ettermiddag og får hele kvelden der (pga tidsforskjell), og på returen sover man seg tilbake etter å ha hatt en hel dag i byen. New York er en by man aldri blir ferdig med, og kommer tilbake til flere ganger. Det er fantastisk å være der, uansett om det bare er en langhelg. LA hadde jeg unngått... Der er det ingenting å se, ikke et skikkelig sentrum en gang. Det er virkelig ikke verdt et besøk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 2. oktober 2012 #9 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg syns heller ikke det er noe problem med 3-4 dager i NY, man kan jo alltids reise tilbake! Trikset er jo som Athene skriver å ta direktefly, da lander man i NY sånn i 12-14 tiden og har store deler av dagen igjen. Det er nok lurt å ikke ha altfor store planer samme kveld som man lander pga tidsforskjellen, men hvis man klarer å tvinge seg selv til å holde seg våken til 21-22 og så sover ut om morgenen klarer i alle fall jeg å snu tiden på et døgn. Første gang jeg var i NY hadde vi kun 2,5 dager på oss, og vi rakk da jammenmeg masse allikevel: Central Park, 5th Avenue, FN-bygningen, Empire State Building, Ground Zero, Frihetsgudinnen, Ellis Island, musical på Broadway og til og med å bare rusle rundt i gatene og ta pulsen på byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 2. oktober 2012 #10 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har vært 2 ganger i NY. Begge gangene en uke. Synes man får sett mye på en uke. Selvfølgelig rekker man mye på 3-4 dager og, om man planlegger det riktig. Spørs også hva man er interessert i å se. Sant det andre sier, viktig å evt. se på flytidene sånn at man får mer tid på ankomst og avreisedagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 2. oktober 2012 #11 Del Skrevet 2. oktober 2012 Anbefaler å ha en uke i NY - men går det ikke er 3-4 dager supert det også. Og når det gjelder NY vs LA? Ingen tvil - New York! LA er en kjip by, null sjarm, en eneste stor asfaltjungel med mye forretningsbygg, kjipe områder og null sjarm. Greit å se Hollywood/Beverly Hills, men man drar da ikke til USA fra Norge og ser kun det - vanvittig bortkastet i så fall. Skal du absolutt til Cali, og kun til en by, velg San Francisco eller San Diego isteden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #12 Del Skrevet 2. oktober 2012 Så kjekt med så mange svar. London blir uaktuelt for oss, der har vi vært mange ganger tidligere. Vi regner de 3-4 dagene som fulle dager vi kan bruke i NYC, reisedagene blir altså ikke medregnet. Østkystenb får vi heller ta en annen gang. Drømmen er å kjøre nordover hele østkysten og ende i Seattle, for så å reise over til Canada. Er NYC en like enkel by å komme seg rundt i som London? Anonym poster: 9980a03825aa1f6ab8a96ac47d335ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horge Skrevet 2. oktober 2012 #13 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Østkystenb får vi heller ta en annen gang. Drømmen er å kjøre nordover hele østkysten og ende i Seattle, for så å reise over til Canada. I så fall mener du nok den andre østkysten, altså den som ligger på venstre side og kalles "vest". Den turen kan for øvrig anbefales på det sterkeste. Særlig stykket fra LA og nordover mot SF er fantastisk. Mener å huske at det heter US Costal Highway #1. Bare pass på at dere holder helt langs kysten, og ikke rotere dere inn på interstaten. =) edit: måtte sjekke med wikipedia, det formelle navnet på veistrekningen er California State Route 1. Endret 2. oktober 2012 av Horge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #14 Del Skrevet 2. oktober 2012 Beklager, skrev naturligvis feil. Var for opptatt av Østkysten på grunn av NYC. Mente selvsagt å kjøre nordover Vestkysten. Anonym poster: 9980a03825aa1f6ab8a96ac47d335ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 2. oktober 2012 #15 Del Skrevet 2. oktober 2012 Var i New York i sommer og slet en del med jet lag, så jeg ville nok ikke gjort det, men hvis du ikke tror det blir et problem så kjør på. Ikke for det, vi fikk syv netter i New York og jeg syntes det var altfor lite. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #16 Del Skrevet 2. oktober 2012 På en så kort tur ville jeg holdt meg til en by. Og definitivt NY heller enn LA. Om du vil til California er San Francisco mye finere;) Er mye tidsforskjell fra øst- til vestkyst også, så å dra fra NY til LA på en så kort ferie.. nei det høres bare dumt ut. Tar ganske lang tid på flyplassene i USA også. Jeg har vært i NY en gang og slet ikke med jet-lag, gikk veldig greit, kunne godt dratt dit på en kort tur. Vi var 5 dager i NY og fikk sett masse så tror definitivt du får gjort en del på 4 dager, med litt planlegging:) Manhatten er ikke ganske kompakt og det tar ikke så lang tid å komme seg rundt (metro osv er effektivt). Vi planla reisen slik av vi kom frem sent på kvelden og reiste hjem på kvelden igjen. Startet altså oppholdet med en god natts søvn og fikk også en del ut av siste dagen - så ekstra planlegging av reisetider kan gi mer tid i byen Anonym poster: 6071fe95f7fae9713ef287b000c1e837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viella Skrevet 12. oktober 2012 #17 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg kunne gjerne tatt en langhelg i NYC. Skulle jeg dratt til vestkysten ville jeg sørget for flere dager. Og jeg ville valgt SF eller San Diego over LA any day. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boks Skrevet 12. oktober 2012 #18 Del Skrevet 12. oktober 2012 Ville reist til Santa Monica hvis du skal til LA. Der får du shopping, strand og masse å se på. Ble ikke veldig imponert over LA "sentrum", like Santa Monica veldig mye bedre. Greiere å ta en dagstur til Hollywood/Beverly Hills etc. Hvis dere velger Santa Monica MÅ MÅ MÅ dere spise på Maria Sol på Piren. (Nachos med biff og en margarita orginal å drikke!!!) Kjekt å ta gåturen langs stranda fra SM for å se Venice beach osv. Hvis ikke er NY også kjempekjekt. Men benytt undergrunnen som transport for å være mest tidseffektiv. Vi var 4 uker i USA i sommer og det vi likte best var SM og NY. Hadde 1 uke begge stedene. Lykke til med valget og god tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Lucky Skrevet 13. oktober 2012 #19 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg foretrekker faktisk LA fremfor NY... men det kommer jo helt ann på hva man planlegger å bruke ferien på. Er det rimelig shopping og serverdigheter man er ute etter er nok NY best. Liker man dyr shopping, luksus og glamor så er LA (Beverly Hills) bedre. Er forøvrig enig med hun over, Santa Monica og Venice Beach er bedre enn "tjukkeste" LA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vaniljeis Skrevet 13. oktober 2012 #20 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg var 5 dager i NY nå i August, det var helt fantastisk Vi var en dag i Philadelphia for å være med slekta, så da hadde vi 4 dager igjen i New York. Dette var absolutt passe! (Skulle selvfølgelig ønske at jeg kunne vært der et par dager lengre, men vi fikk se det vi ville, og fikk masse tid til shopping også.) Så lenge du tar et direktefly så du ikke sløser tid med mellomlandinger, og har en plan for hva du vil gjøre hver dag, så kommer dere til å utnytte dagen til det beste, og få en kjempefin reise! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå