Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #1 Del Skrevet 30. mai 2002 Hva må til for å få sekretærjobb i disse tider ? Er det nok å ha vidergående utdanning, eller er det nødvendig å ha en spesiell sekretærutdanning for å skaffe seg jobb? Jeg bor i Bergen, kanskje noen kjenner situasjonen ekstra godt her ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katrine Skrevet 30. mai 2002 #2 Del Skrevet 30. mai 2002 Hei, Fra erfaring sa virker det mer som om at personen skal kunne skrive pa maskin ganske godt, ha kunnskaper om forskjellige data program (Word, Power Point, Excel), kunne ta notater nar sjefen snakker (feks i mote, eller nar han ma ha noe gjort), arbeide med flere oppgaver pa en gang, fa sjefen til a fole at du "gjor alt for han"/gjor jobben hans lettere. Sann er det ihvertfall i USA. Jeg var assistent en gang i et reklame byra, og det var det varste jeg har jobbet med. Jeg er ikke typen til a bare folge regler, og sjefen min ville at jeg skulle handle for han, skrive opp brev for han, ovs. Jeg folte bare at jeg ble utnytta og brukte ikke mine kunnskaper. Men de som liker sanne type jobber kan virkelig gjore det bra, og ogsa tjene godt. Det kommer helt an pa personen. Tror du dette er en type jobb som du ville trives med sa er det nok ikke noe problem for deg. Universitets-utdannelse er absolutt ikke nodvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #3 Del Skrevet 30. mai 2002 Har hørt at Næringsakademiet har sekretær-utdanning, men kjenner ikke til detaljene. Kanskje noen andre som gjør det ? Noen sier at det som tidligere var sekretær-funksjoner nå blir utført av funksjonærene selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M@j@ Skrevet 31. mai 2002 #4 Del Skrevet 31. mai 2002 Sekretær-stillinger har utviklet og forandret seg mye de siste årene. Det finnes ikke mange sekretærer av den gamle typen lenger. Da tenker jeg på sånne som skriver diktat for sjefen, serverer kaffe, tar seg av avtaleboken til sjefen osv... De fleste sekretærer har nå veldig selvstendige oppgaver. Disse oppgavene kan variere veldig fra stilling til stilling. Ofte så vil det være en del skrivearbeid, slik at det er en stor fordel å være god på pc. Ellers synes jeg det er vanskelig å gi en generell karakteristikk av sekretærer, bortsett fra at mange av de må være litt "potet" og har mange forskjellige oppgaver. Du trenger ikke nødvendigvis å ha spesiell utdannelse for å bli sekretær, men det kommer jo helt an på den bestemte stillingen igjen. Du bør som sagt oftest ha gode datakunnskaper, og dette kan du ta tester på hos mange vikarbyråer f.eks, så du kan dokumentere det uten å ha eksamenspapirer. Så om du har lyst på en sekretær jobb, vil jeg anbefale å lese stillingsannonser og begynne å søke. Ta gjerne veien innom noen vikarbyråer også - de har også mange faste stillinger. LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dahlia Skrevet 31. mai 2002 #5 Del Skrevet 31. mai 2002 Tror du med fordel kan ta datakortet for å dokumentere god pc kunnskap. Ellers; ta kontakt med diverse vikarbyråer.. der høster du erfaring, samtidig som du har en god mulighet til å få fast ansettelse på steder hvor du allerede er vikar 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå