Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sikkert flere skoler som er på samme måte som den jeg nå skal fortelle om.

Jeg regner med at jeg ikke kan si hvilken skole det gjelder, men det handler om en videregående skole på Vestlandet.

Denne skolen har en råtten administrasjon, som ikke klarer å styre etter lovverket, men som styrer etter vennskap. I mange år har elevene blitt rammet av dårlige lærere. Lærere som ikke makter å gå gjennom det dem skal, og som så rammer elevene ved at de ikke lærer det de skal. Enkelte klasser synker kollektivt flere karakterer når de får enkelte lærere, noe som er et tydelig tegn på at man har med en dårlig lærer å gjøre. Når elever påpeker dette til rektor og andre blir det kun dysset ned, ingenting blir gjort.

På denne skolen har en rekke lærere brutt taushetsplikten sin, både om sensitiv informasjon om elevers helse, skoleprestasjon og familieliv, mens andre lærere har avslørt eksamensmeldinger før disse skal offentliggjøres for elevene. Blir dette påpekt skjer det ingenting. Lærerne det gjelder kan fortsette med denne atferden uten at noe skjer.

En nylig ansatt rektor måtte gi seg etter kort tid, da det å ta tak i en rekke problemstillinger ble for vanskelig, fordi det var viktigere for ansatte å oppretteholde vennskap seg imellom i stedet for å sikre gode læringsforhold for elevene.

Er det vanlig at skoler på "småsteder" er så preget av vennskap mellom de ansatte at det blir umulig å utføre jobben sin på riktig måte?

Anonym poster: e9ebc2c711387c4bf4f0e1a0293798b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært vanlig mange steder og i mange bransjer. Jeg kan kanskje si det på den måten at jeg svært sjeldent har vært borti steder hvor dette ikke er tilfellet.. Kameraderi er veldig utbredt, og når man kommer inn som fersking, f.eks. som rektoren du nevner, og ser alle disse problemene, for så å prøve å få bukt med dem, blir man ikke spesielt populær på arbeidsplassen. Da begynner de andre ansatte å baksnakke, utfryse, motarbeide forslag osv., og det blir et helvete å være i jobben. Da blir det "hvem tror h*n at h*n er, kommer her og forteller oss hva vi skal gjøre, fysj og fy!" og lignende. Dette er grunnen til at det ikke blir noen forandring; de "gamle traverne" trives selvsagt best i sine egne systemer, hvor de nyter godt av fordelene, og vil derfor kjempe med nebb og klør for å beholde sine privilegier.

Så ja, det er dessverre relativt vanlig, og det er svært vanskelig å gjøre noe med. På grunn av inngrodde systemer, og ikke minst fagforeninger, som gjør at særlig offentlig ansatte (lærerne pleier å være særs godt organisert) er et helvete å få sparket (for å si det som det er), er det veldig vanskelig å få endret på noe som helst.

Mitt beste tips er at dere må begynne å dokumentere alle disse regelbruddene. Skriv det ned; hva som blir gjort og sagt (evt hva som ikke blir gjort og sagt..), navn og datoer, med vitneattester osv., slik at når dere får "samlet" alle disse tingene, kan dere gå over hodet på skolen og ta det direkte til KD. Når bevisbyrden blir stor nok er det nødt til å skje noe. Alternativt har dere vel et elevråd? Det er faktisk elevrådslederens plikt å være elevenes "topptillitsmann", og vedkommende skal i så måte fremme deres interesse også ovenfor administrasjonen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...