Gå til innhold

Hvordan er Oslo International School?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg barn selv enda, men har ofte tenkt at jeg vil mine barn skal gå på Oslo International School. Har en følelse av at de barna som går der er mer høflige og læringsorientert enn vanlige skoler, der det er mye mobbing og dritt som jeg opplevde. Syns norske barn generelt ikke eier respekt.

Noen som kjenner til Oslo International School? Er den bra?

Anonym poster: 796f9ed8612912d02a4d4aa4e8cb76df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn har gaatt paa div international schools, og generelt sett vi jeg si at barna der er mere hoeflig enn barn ved norske skoler. Respekt for andre er noe som bare er derfra begnnelsen av.

Men, du er klar over hvilken pris som gjelder? ca 185 000 for ett aar, og saa er det pluss, pluss, pluss hele veien.

Og siden dette er privat, saa maa nesten ALT kjoepes av deg. Paa den andre siden saa gaar du ut med en int bac, og den er gull verdt. Samt at man har venner verden over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så mye? Og man får vel ikke noe økonomisk støtte til skolepenger heller? Synd det skal være så dyrt, for det virker som en kjempebra skole.

Anonym poster: 796f9ed8612912d02a4d4aa4e8cb76df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som på alle internasjonale skoler, er det stor gjennomtrekk av elever, da de fleste elevene er barn av folk som er i Norge kun korte perioder grunnet jobb. Så det blir fort svært ustabilt vennemessig for ungene, og det er jo ikke spesielt heldig.

Det finnes offentlige skoler med IB-linjer på videregående, så akkurat det argumentet kjøper jeg ikke.

Anonym poster: f84d0289217783fa3affab6559f6d3cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behoever ikke kjope argumentet. Faktum er at int bac aapner langt flere doerer enn en vanlig norsk eksamen, og det er riktig at enkelte norske skoler ogsaa har dette tilbudet. Og der er det mye billigere.

Ja, det er gjennomtrekk av utenlandske elever, skolen ble faktisk laget for foreldre som tilbringer mye tid i div utland Og pensum er det samme hvorenn du befinner deg i verden, noe som er kjempebra.

Og nei,det finnes ikke offentlig stoette til dette. Muligens kan man finne legater eller stipend som kan hjelpe. Men hvis ikke arbeidsgiver betaler, saa maa man finansiere dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet med å ha ungene på Oslo int. school i grunnskolen kjøper jeg ikke, nei, siden int. bac. er noe man tar på videregående. Og da er det like greit å ta det på offentlige Berg videregående i stedet for Oslo int. school som har en drullion i skolepenger.

Anonym poster: f84d0289217783fa3affab6559f6d3cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og så er det fint for oss andre som har akademiske interesser og vil at barna skal lære på den offentlige skolen at ikke alle lærelystne rømmer arenaen. :)

Synes også valget er vanskelig, altså. Men vi har bestemt oss for å prøve den offentlige skolen først. Hvis hun er uheldig og havner i en klasse der det ikke fokuserer nok på læring og fag, får vi heller vurdere å bytte skole etter hvert. Synes det er viktig at hun går på skole med barna i nabolaget, for det er en masse skolebarn i gata vår.

Anonym poster: 225bc049383e55ac69d184f7da4e3b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra skole, men fryktelig dyrt.

Anonym poster: c7b70dd09190441ebe29ac19e0c7eaee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym pyse

Vi har barn på en annen internasjonal skole, og er veldig godt fornøyde med opplegget. Jeg liker både måten de lærer på, og fokuset på gjensidig respekt og høflighet. I tillegg vil jeg skryte av lærerne, som viser en fantastisk yrkesstolthet og entusiasme for jobben de gjør.

Men stusser på prisen på den internasjonale skolen i Oslo. Vi betaler ikke mer enn hva en barnehageplass koster, Osloprisene er jo ganske hårreisende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger jo ikke OIS i Oslo, men det finnes jo en rekke alternativer i byen, den franske skolen, den tyske skolen, St.Sunniva, KG (ungdomsskole og VGS) etc.

Anonym poster: c7b70dd09190441ebe29ac19e0c7eaee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Gammel tråd, men tilfelle noen flere skulle lure. Nå vet ikke jeg noe om ISO, men vet en del om privat internasjonal skole vs offentlig norsk.

Familien min flyttet mye og jeg har gått på internasjonal skole i utlandet siden 8. klasse. Det å ta IB på en norsk offentlig skole er på ingen måte det samme som å ta det på en privat internasjonal skole. Det kan selvfølgelig finnes unntak, men etter det jeg har erfart så vet jeg kun om 2 stk (søsken) som har kommet bra ut fra offentlig skole, og de er usedvanlig flinke.

På min skole så var det et unntak å stryke. Ingen i mitt kull strøk, og snittkarakteren på skolen min var 15% høyere enn snittet i resten av verden. På min søsters skole, som var offentlig norsk VGS var det et unntak å bestå. De aller fleste har måttet ta opp igjen fag året etter for å få genrell studiekompetanse. Jeg kjenner også til ganske mange flere fra andre skoler fra min gamle hjemby som har måttet ta opp igjen fag etter å ha strøket IB på første forsøk. Det å bestå IB er forresten mye mer krevende enn å få generell studiekompetanse fra norsk VGS, så ikke gå IB med mindre du må.

Ellers er min erfaring fra internasjonal skole veldig positiv. Det er ingenting negativt i at venner kommer og går. Du får venner for livet over hele verden, og det å gå på internasjonal skole blir en spesiel greie. Verden blir liten. I tillegg er lærerene mye flinkere. Det virker som de bryr seg mye mer om jobben sin, samt om elevenes prestasjoner. I tillegg har alle en usedvanlig bra arbeidsmoral. Ikke i nærheten av noe jeg har sett hos den gjennomsnittlige norske elev.

Når jeg er ferdigutdannet så håper jeg virkelig jeg får en jobb som jeg kan lure til å betale for mine fremtidige barns utdannelse på internasjonal skole.

Anonymous poster hash: 9201a...48b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig dårlig erfaring! Hver gang jeg ble venn med noen flyttet de eller byttet klasse. Det var utrolig dårlig klassemiljø siden vi aldri ble noen sammensveiset gjeng. Også var det MYE dop overalt. Ikke bare elevene, men også lærerne... Det var i Bærum og det er 5 år siden så det kan jo ha endret seg.

Anonymous poster hash: 7876c...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring fra den skolen. Men har hatt barnet mitt i internasjonal barnehage og skole. Meget fornøyd. De lærte engelsk allerede fra barnehagen. Genialt,etter min mening. Snakker flytende engelsk nå og det er bare starten på barneskolen.

Anonymous poster hash: 17114...3b7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel så dyrt der pga at det ikke er meningen at foreldre selv skal betale. Det er arbeidsgiverne som betaler. I allefall var det slik da jeg gikk på skole i Brussel. Da kostet det over hundre tusen per elev ved den skandinaviske skolen der, eller den internasjonale skolen. Det var pga at arbeidsgiverne (altså staten i mange tilfeller, pga at foreldrene var der i NATO- eller EU-sammenheng) betalte. Da kunne skolene visst skru opp prisene til helt ublu summer. For oss som var en søskenflokk på tre barn i skolealder, kan man bare tenke seg hvor dyrt dette ble.

(Vi måtte gå på offentlig belgisk skole. pga at mine foreldre var på forskningsopphold på universitetet, en helt annen status enn NATO- og EU-arbeiderne, hos oss var det budsjettert med kr 0.- i skolepenger. :) Helt greit det, altså, så ble vi kjent med ordentlige Belgia).

Anonymous poster hash: 225bc...b48
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men tilfelle noen flere skulle lure. Nå vet ikke jeg noe om ISO, men vet en del om privat internasjonal skole vs offentlig norsk. Familien min flyttet mye og jeg har gått på internasjonal skole i utlandet siden 8. klasse. Det å ta IB på en norsk offentlig skole er på ingen måte det samme som å ta det på en privat internasjonal skole. Det kan selvfølgelig finnes unntak, men etter det jeg har erfart så vet jeg kun om 2 stk (søsken) som har kommet bra ut fra offentlig skole, og de er usedvanlig flinke. På min skole så var det et unntak å stryke. Ingen i mitt kull strøk, og snittkarakteren på skolen min var 15% høyere enn snittet i resten av verden. På min søsters skole, som var offentlig norsk VGS var det et unntak å bestå. De aller fleste har måttet ta opp igjen fag året etter for å få genrell studiekompetanse. Jeg kjenner også til ganske mange flere fra andre skoler fra min gamle hjemby som har måttet ta opp igjen fag etter å ha strøket IB på første forsøk. Det å bestå IB er forresten mye mer krevende enn å få generell studiekompetanse fra norsk VGS, så ikke gå IB med mindre du må. Ellers er min erfaring fra internasjonal skole veldig positiv. Det er ingenting negativt i at venner kommer og går. Du får venner for livet over hele verden, og det å gå på internasjonal skole blir en spesiel greie. Verden blir liten. I tillegg er lærerene mye flinkere. Det virker som de bryr seg mye mer om jobben sin, samt om elevenes prestasjoner. I tillegg har alle en usedvanlig bra arbeidsmoral. Ikke i nærheten av noe jeg har sett hos den gjennomsnittlige norske elev. Når jeg er ferdigutdannet så håper jeg virkelig jeg får en jobb som jeg kan lure til å betale for mine fremtidige barns utdannelse på internasjonal skole. Anonymous poster hash: 9201a...48b

Hva betyr det å komme bra ut fra skolen? Med gode resultater? For det er selvfølgelig mange som kommer ut av offentlig skole med gode resultater. Men den offentlige skolen har både en større og mer variert elevgruppe, som igjen gjør noe med snitt og muligheter. Private skoler som må betales for har færre elever, og ofte engasjerte foreldre som følger opp. Jeg kjenner også mange lærere som jobber i private skoler og de er heller ikke flinkere enn lærere du finner i det offentlige. De har bare andre rammer og færre elever.

Anonymous poster hash: 302f9...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skagerak international school i sandefjord er helt topp. Utrolig dyktige lærere og flott læringsmiljø. Det har blitt mye billigere også:) mange flotte reiser og når du går ut fra skolen så har du ufattelige mange muligheter.

Anonymous poster hash: 3f86d...251

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Annonse

Skall vi se her har jeg faktisk en del erfaring med 😂 

Jeg gikk hele livet mitt på den tyske skolen i Oslo. Så ble vi videre sendt automatisk til IB linjen på Berg VGs. Nå de siste 5 årene har den tyske skolen fått egen vgs utdanning. Jeg vet jeg har mye mere kunnskap om diverse ting en andre har som har gått vanlig offentlig skole. Men jeg hatet den tyske skolen ( den gangen). Ja jeg lærte respekt og alt det der men det var ikke alltid greit å være det sorte får. Jeg sliter en del med angst og det har nok mye med det å gjøre. Min mamma ga meg vitnemålene og papirene fra den tid og igjen ble jeg tatt tilbake til de grusomme minnene om hva lærerne skrev om meg. Jeg drakk og gråt hele kvelden etter at jeg kom hjem fra mamma. Følte meg verdiløs og lei meg for hvordan jeg ble behandlet. Min mann ble helt sjokkert når han ble oversatt hva som stod der. Og hadde en lærer sagt slike ting om mitt barn hadde jeg tatt det videre momentant! 

Derfor ble det ikke den tyske skolen på mine barn. De går begge to på Bærum montessori skole og jeg ser veldig stor forskjell på det og offentlig norsk skole. Er utrolig glad for valget. Den går ikke lenger opp en ungdomsskole jeg tenker at vi kan prøve den internasjonale skolen på Kongsberg etter det. Har møtt mange barn derifra og utrolig fornøyde foreldre. Skole utgiftene er ikke lik de på OIS. Forøvet har jeg hatt mange i klassen min som gikk på den skolen og ingen var fornøyde. Dette var da for 15 år siden så det er en stund siden. Har en baby i magen nå og der planlegger vi også Kongsberg internasjonal skole

Min mann gikk vanlig norsk skole og forstod ikke hvorfor jeg på død og liv skulle ha barna på privat skole. Han mente det var bortkastede penger. Vi bor nå midt i mellom Kongsberg og Bærum. Så det er en reisevei for barna var ikke helt med vilje men man bestemmer ikke alltid over livet. Han har vert med på en del åpne dager og ser hvordan skolen fungerer i tillegg har han lest seg litt opp om montessori. Nå er han helt frelst og har vert klar på det fra dag en at babyen hans ikke skulle gå på offentlig skole. Han selv ble utsatt for mobbing og hadde en del lærevansker som aldri var blitt tatt tak i og han er overbevist at om han hadde gått på privat skole hadde han oppnådd mer her i livet

Anonymkode: c6cbf...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...