Gå til innhold

"Støvsuge" katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt med ekstremt mye pels, som har en tendens til å bli ganske full i gran og rusk fra skogen. Både hun og vi sliter med å få dette ut av pelsen. Vi klipper pelsen hennes jevnlig på de stedene det floker seg mest, men ikke så mye at hun fryser. Pelsen blir vasket 2-3 ganger i året med katteshampo, og det hjelper veldig. I tillegg har hun riktig fòr for hennes pels. Sånn sett gjør vi det vi kan.

Finnes det noe som kan minne om en mild form for støvsuger til pelsen på dyrene? Denne f.eks? http://www.norgesannonser.no/annonse-id25037.htm Hun røyter så og si ingenting. Også snøen er et problem.

Noen som har erfaringer her? Det er ikke alternativ å ha henne inne, da hun er utekatt og liker det.

(Og til dere som skulle misforstå; NEI jeg har overhodet ikke planer om bruke støvsuger på katten min, og nei jeg er ikke fisefin på at hun er skitten. Det er til hennes beste)

Anonym poster: 054f3abce1ab1a36c875f8ccc7f99375

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte bare børste på den langhårede katten vår, og det funket helt fint. Han var en sånn som brukte 90% av tida si i skogen og alltid full av kvister og granbar osv.

Anonym poster: 8ca9de5f86a563547c9042820d1f7ecf

Skrevet

Jeg bruker støvsugeren på hunden min, jeg har innstillingen på det laveste så hun ikke skal bli redd, det funker veldig bra :-)

• Liker 1
Skrevet

Furminator er genialt for å rydde litt i underpelsen. Men vær forsiktig i vinterhalvåret slik at dere ikke fjerner for mye. Om sommeren er det en befrielse for langhårskattene mine da man kan bli kvitt ganske mye pels med denne.

Ellers er det viktig med riktig type børste. Mange butikker selger det jeg vil kalle pynte-børster for korthårskatter. Dere trenger en god karde, en god langhårsbørste og en mer grovtannet kam.

Skrevet

Vi brukte bare børste på den langhårede katten vår, og det funket helt fint. Han var en sånn som brukte 90% av tida si i skogen og alltid full av kvister og granbar osv.

Anonym poster: 8ca9de5f86a563547c9042820d1f7ecf

TS HER:

Takk for svar. Det gjør vi også, men om hun i tillegg er klissvåt lugger det. Bor på en plass der det regner mye. Etter hun har prøvd å vaske det av seg i en halvtime-times tid(som er håpløst) og sovet litt, går hun gjerne rundt om i huset, og da er ulempen at huset blir fullt i rusk. Hun klarer nesten ikke å få bort rusket når pelsen er våt, og når pelsen er tørket lar hun det falle av overalt.

Men dette er jo det lite å gjøre med, annet enn at vi tørker henne litt med et håndkled. Vi får det heldigvis bort når pelsen er tørr. Hårføner har vi prøvd, og den er hun livredd.

Anonym poster: 9b0eda61b5446cb12788b985c3c6a2f5

Skrevet

Furminator er genialt for å rydde litt i underpelsen. Men vær forsiktig i vinterhalvåret slik at dere ikke fjerner for mye. Om sommeren er det en befrielse for langhårskattene mine da man kan bli kvitt ganske mye pels med denne.

Ellers er det viktig med riktig type børste. Mange butikker selger det jeg vil kalle pynte-børster for korthårskatter. Dere trenger en god karde, en god langhårsbørste og en mer grovtannet kam.

Det har jeg sett i butikken, og det ser smart ut! Til sommeren har hun lite pels, og da er vi ikke så plaget med mye rusk osv. Men jeg ser absolutt behovet da også, pga varmen.

Hun legger _mye_ pels til vinteren. Det kan virke som hun fryser litt. Hun er mer innekatt og kosete når det er kaldt. Bør jeg kanskje unngå denne børsten da om vinteren?

Ellers er hun grei å klippe med saks, og børste med stålbørste. Rolig katt.

Skrevet

Støvsuging av pus går fint - se bare her. :ler:

Men det hjelper kanskje på samarbeidet om pus er døv, slik som katten i klippet. Husker vår katt var livredd støvsugeren på grunn av bråket.

• Liker 1
Skrevet

Hun legger _mye_ pels til vinteren. Det kan virke som hun fryser litt. Hun er mer innekatt og kosete når det er kaldt. Bør jeg kanskje unngå denne børsten da om vinteren?

Hvis den er frossen hadde jeg vært forsiktig. Den fjerner underhår. Jeg bruker den om vinteren også, men vi bor relativt mildt i Oslo.

Men det hjelper kanskje på samarbeidet om pus er døv, slik som katten i klippet. Husker vår katt var livredd støvsugeren på grunn av bråket.

Det er sant... Mine løper ut katteluka bare jeg flytter på støvsugeren. Trenger ikke skru den på en gang. Det gjelder også alle andre apparater som lager den minste lyd, unntatt varmluftovnen, den er de venn med....

Gjest Lille-pus
Skrevet

Langpelsede katter bør faktisk klippes om våren.

Da slipper de at det danner seg store, tovede kaker av løspels sqammenfiltret med fast-pels.

Furminator kommer i kortpels-utgave og langpels-utgave.

'Vi' kjøpte en kortpels-utgave for noen gode uker siden, og er storfornøyd.

Drister meg nesten til å anbefale å stusse den lengste pelsen med en skas, samt ta en runde med Furmnator sånn innimellom for å holde litt orden.

Om du er bekymret for å ta for mye av den isolerende 'undertøy'-pelsen så kjøper du en kam for lang pels, og grer med denne til daglig og tar Furminatoren bare en gan imellom på senhøsten/vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...