Gjest barista Skrevet 1. oktober 2012 #1 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg er litt usikker i denne kalorijungelen. Jeg begynte å slanke meg i vår, jeg var 95 kg. og lå på 1600 kcal. Det fungerte greit, gikk ned 0,5 - 1 kg hver uke. Så har jeg liksom stoppet litt opp på 85 kg. Og der har jeg nå ligget siden Mai/Juni, og begynner å bli veldig frustrert. Jeg gikk ned til 1300 kcal, men gikk ikke ned da heller, økte til 1600 igjen, ingenting, så prøvde jeg 1400, men står fremdeles bom stille. Nå har jeg fått meg PT, og tok en inbody 720 test, som sa at min BMR lå på 15xx, ut fra dette sa min PT at jeg burde ligge på 1500 kcal daglig. Det har jeg nå gjort i 2-3 uken, men enda ikke gått ned ett gram. (Jeg loggfører alt jeg spiser, og har full kontroll) Jeg har i tillegg startet med litt annen trening de siste ukene. Kuttet saltrening, og "jentetreningen". Per i dag ser programmet slik ut, med minimum 4 økter uken: 1 økt. 15 min oppvarming på mølla (100 kcal ca.) + 1 time med PT (boxing, manualer, utfall, ++) 2. økt. 10-20 min på mølla (100-200 kcal) + styrkeprogram: Chestpress. 2,5 kg. 12 reps * 3 sets Seated Row. 20 kg. 12 reps * 3 Stående triceps m/kabel. 12,5 kg. 12 reps * 3 sets Stående bicepscurl m/kabel 7,5 kg. 12 reps * 3 sets TRX Suspended Crossing Lounge. 6 reps * 3 sets Seteløft i slynge. 12 reps * 3 sets 3 & 4 økt: kondis på mølla, 40 - 60 min. (400-600 kcal) Har i det siste startet med å droppe frokosten, å gå direkte til trening når jeg våkner. På vei ut av treningssenteret hiver jeg i meg en banan, og hjemme lager jeg en proteinshake. En typisk dag: F.eks gårsdagen: 8-9: Trening 9:15: Banan (80-90 kcal) 9:30: proteinshake (200 kcal) 11: 4 rugsprø med kremost/baconost (250 kcal) 12:30 Vaniljekesam og bær (150 kcal ) 15:00 Lapskaus ( 300 kcal ) 18:00 Skyr joghurt (94 kcal) 20:00 2 grovskiver med kreolsk kyllingsalat, smør og agurk (400 kcal) Har noen noe innspill? Ligger jeg på en grei kalorimengde? Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Er treningen ok? Innspill til mat og trening? Anything? Kan si at jeg til daglig er student, og kontorjobb. Så beveger meg ellers minimalt. Nokså stillesittende fra morgen til kveld, utenom trening.
Gjest RompeRusk Skrevet 1. oktober 2012 #2 Skrevet 1. oktober 2012 Kanskje du står stille på vekten pga økt muskelmasse (=tyngre enn fett), eller at du ikke har så mye mer å ta av? Kroppen vil gå mindre og mindre ned i vekt etterhvert som fettet forsvinner, du skal jo tross alt ha noe å leve på også Kanskje litt klønete formulert, men en på 120 kg vil miste fett lettere enn en på 80 kg
mulberrygal Skrevet 1. oktober 2012 #3 Skrevet 1. oktober 2012 Hmm synes dette er rart. Jeg er nå på min slankeuke nr. 3 (19. dag) og har gått ned fra 60 kg til 53 (bare en kg igjen). Så at du stagnerer på 85 kg i flere måneder er merkelig, man kan ikke akkurat ha så mye muskler heller når startvekten var på rundt 100 kg. Går du på noen medisiner, kanskje du bør bestille time hos fastlegen din og snakke om stoffskiftet?
lashara Skrevet 1. oktober 2012 #4 Skrevet 1. oktober 2012 (endret) har du i deg kunstige søtstoffer så kan det være problemet. Ikke alle tåler det. (lettbrus, pastiller) Endret 1. oktober 2012 av lashara 2
Gjest barista Skrevet 1. oktober 2012 #5 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg har m Kanskje du står stille på vekten pga økt muskelmasse (=tyngre enn fett), eller at du ikke har så mye mer å ta av? Kroppen vil gå mindre og mindre ned i vekt etterhvert som fettet forsvinner, du skal jo tross alt ha noe å leve på også Kanskje litt klønete formulert, men en på 120 kg vil miste fett lettere enn en på 80 kg Muskelmassen har økt, det har den (sjekket), men har likevel rundt 15-16 kg å ta av.. En god vekt for meg vil være 70 kg +/- Jeg forstår at jeg gikk kjappere ned i vekt i starten, men jeg burde jo ha gått ned noe?
Gjest barista Skrevet 1. oktober 2012 #6 Skrevet 1. oktober 2012 Hmm synes dette er rart. Jeg er nå på min slankeuke nr. 3 (19. dag) og har gått ned fra 60 kg til 53 (bare en kg igjen). Så at du stagnerer på 85 kg i flere måneder er merkelig, man kan ikke akkurat ha så mye muskler heller når startvekten var på rundt 100 kg. Går du på noen medisiner, kanskje du bør bestille time hos fastlegen din og snakke om stoffskiftet? Hæ? Hvorfor kan man ikke ha så mye muskler når startvekten er på rundt 100 ? Jeg er sterkere og har mer muskler enn gjennomsnittet, både basert på høyde, vekt, og alder.. Jeg er sterk som person, så jeg tror ikke det er noe problem.. Kanskje jeg skulle hørt med legen ja.. Tatt noen prøver der. Eneste jeg går på er ADHD medisiner..
Gjest barista Skrevet 1. oktober 2012 #7 Skrevet 1. oktober 2012 har du i deg kunstige søtstoffer så kan det være problemet. Ikke alle tåler det. (lettbrus, pastiller) Der sier du noe. Jeg drikker lettbrus og sukkerfrie pastiller.. Kanskje det ødelegger noe. Jeg baker også endel, og bruker sukrin, og slikt. Men jeg trodde det bare var bra?
Supraspinatus Skrevet 1. oktober 2012 #8 Skrevet 1. oktober 2012 Hold deg på rundt 1600kcal, men gjør endringer i sammensetningen. Øk mengden fett og redusert mengden karbohydrater. Mange som har god effekt med det. Med det sagt, så er det ikke uvanlig at man havner på et platå. Husk at BMR som maskinen gir deg er regnet ut ut i fra noen standardverdier og ikke målt. Denne studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22735432 viser at de som holdt seg til et lavkarbokosthold fikk mindre redusert REE (resting energy expenditure) enn de som spiste lavfett etter slankekuren var over. Den har kanskje noe overføringsverdi til deg. 1
Gjest RompeRusk Skrevet 1. oktober 2012 #9 Skrevet 1. oktober 2012 Hvis du står helt stille så skjønner jeg ikke helt hva som er galt, du har jo i utgangspunktet en veldig god plan Eneste jeg kan komme på, er at du undervurderer hvor mye du spiser. Så at du hadde skrevet opp bl.a vaniljekesam, som i større mengder fort kan komme opp i 2-300 kcal. Men regner egentlig med at du har kontroll.. Hmmm.. Spør PT du H*N har nok mer peiling enn vi her inne
Supraspinatus Skrevet 1. oktober 2012 #10 Skrevet 1. oktober 2012 Der sier du noe. Jeg drikker lettbrus og sukkerfrie pastiller.. Kanskje det ødelegger noe. Jeg baker også endel, og bruker sukrin, og slikt. Men jeg trodde det bare var bra? Kunstig søtning gir ikke vektøkning siden det ikke inneholder (brukbar) energi for oss. Men noen studier viser at det kan gi en mindre utskillelse av insulin som reduserer (kropps)fettforbruket (og tvinger deg til å bruke glykogen eller blodsukker).
kisskissbangbang Skrevet 1. oktober 2012 #11 Skrevet 1. oktober 2012 Av og til treffer en platå med vektnedgangen, kroppen kjemper mot deg og ønsker å beholde litt "polstring". Det er derfor en bør se på det som en livsstilsendring som skal vare resten av livet heller enn slanking, siden det kan bli veldig frustrerende å følge med vekten når kroppen helst ønsker å beholde det den har. Det jeg KAN si er at du vil gå mer ned i vekt dersom du holder deg til samme kcal-inntak og opprettholder treningen. Men det vil gå saktere enn tidligere, og av og til vil du stå stille over en kortere eller lengre periode. Tålmodighet er ordet. Du er kjempeflink, og lever veldig sunt og godt. Fokuser på dét en stund, så skal du se at vekten kommer etter. 1
Eriks Skrevet 1. oktober 2012 #12 Skrevet 1. oktober 2012 Tror ikke på "vent og se"-teorien når TS allerede har prøvd det i 4-5 måneder. Jeg stemmer for å senke kaloriinntaket dersom hun ikke går ned over tid.
belle_ Skrevet 1. oktober 2012 #13 Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Det er utrolig kjipt når vekten stopper opp. Driver å går ned i vekt selv og sliter litt for tiden. Vurderer å kutte ned på karbohydrater. Kanskje du bør gjøre det samme? Har du en kosedag eller noe i uken? Om du har det, hva spiser du i løpet av den dagen? Endret 1. oktober 2012 av belle_
Gjest barista Skrevet 1. oktober 2012 #14 Skrevet 1. oktober 2012 Tja, jeg har gjerne en kosedag ( aldri mer) , men jeg teller likevel kalorier den dagen. F.eks. på Fredag, så spiste jeg magert og lite på formiddagen, og på kvelden koste jeg meg med chips og godis. Jeg spiste da 2000 kcal, altså 500 kcal over. Men da hadde jeg en dobbel treningsøkt den dagen, med styrke på morgenen og kondis på kvelden. Slik at de ekstra kaloriene var i teorien brent bort der.. Jeg kan også finne på å ta en dag i måneden hvor jeg ikke teller kalorier, jeg går f.eks. ut på byen. Jeg har hørt at man skal komme på ett platå, kanskje fordi denne vekten jeg har per i dag (85 kg), er ei vekt jeg lå på en lang periode tidligere. (At kroppen da skulle kjenne igjen denne vekta). Kan forøvrig nevne at jeg har ikke 100 % ligget på denne vekta siden Mai. Da jeg i sommer reiste på ferie, så la jeg på meg noen kilo, men de forsvant kjapt på 2 uker, også var jeg tilbake på 85 igjen.. Jeg kom ned i 85 i Mai. Holdt 85 til jeg reiste på ferie i Juni, gikk opp noen kilo der. Så gikk jeg ned i kiloene, og har veid 85 igjen siden starten av Juli. Altså nesten 3 mnd. Jeg har riktig nok ikke trent særlig mye tidligere. I sommer gikk jeg frem og tilbake til jobb hver dag (5 km til sammen), startet på treningssenter i August, og de første ukene ble det bare lett trening uten å bli svett, det er først de siste 2-3 ukene at jeg virkelig trener. Er litt skeptisk til å kutte karbohydrater, og er ikke særlig fan av å putte i meg mye fett (lavkarbo +). I den inbody analysen viste den også visceralt fett, der scoret jeg høyt, så jeg tenkte at jeg fikk i meg for mye fett da. Andre som har gått ned i vekt, eller driver med det nå: Hvor lenge varte deres platå, eller hvor lenge har det vart?
Gjest barista Skrevet 1. oktober 2012 #15 Skrevet 1. oktober 2012 Bør jeg forresten spise treningskaloriene mine? På en vanlig dag spiser jeg ikke treningskaloriene mine, men holder meg til 1500 kcal, uansett trening eller ei. Men av og til kan jeg finne på å gjøre det, kanskje en Lørdagskveld, bursdag, eller lignende.. Skjer max 1 gang i uken..
Bea.t Skrevet 1. oktober 2012 #16 Skrevet 1. oktober 2012 Hmm synes dette er rart. Jeg er nå på min slankeuke nr. 3 (19. dag) og har gått ned fra 60 kg til 53 (bare en kg igjen). Så at du stagnerer på 85 kg i flere måneder er merkelig, man kan ikke akkurat ha så mye muskler heller når startvekten var på rundt 100 kg. Går du på noen medisiner, kanskje du bør bestille time hos fastlegen din og snakke om stoffskiftet? Hvordan har du klart å gå ned så mye på bare 3 uker? Jeg veier også 60 kg og har lyst til å gå ned noen kg.
pusekatta Skrevet 1. oktober 2012 #17 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg er på ingen måte noen treningsekspert eller kostholdsekspert. Men jeg har lest en del, og har noen tips til deg som går mer eller mindre på noe av det du spør om: Du ser ut som du har god greie på trening. Jeg ville fått laget et ordentlig basisprogram med basisøvelser for de store muskelgruppene. Markløft, knebøy, benkpress osv. Frivekter er gull! I tillegg til dette spiser du ikke mye proteiner. Et poeng for deg som vil gå ned i vekt er å fôre musklene dine godt, slik at de vokser. Jo mer muskler du får på kroppen, jo mer fornøyd kommer du til å bli med kroppen din. Kjøtt! Jeg ville kanskje ha økt kaloriinntaket med et par hundre på treningsdager også, kroppen din trenger næring. Ellers ville jeg ha laget en tråd på fitnessbloggen.no om dette, med en seriøst trådtittel, og en god forklaring, slik du har gjort her. Det finnes det mange som er i din situasjon, har vært i din situasjon, og mange som har god peiling på temaet. Hvorfor ikke du går ned i vekt over så lang tid, det vet ikke jeg. God idè av deg å reise til legen for å få sjekket diverse. Jeg synes du er veldig flink som klarer å være så disiplinert over tid. Ikke gi opp! Lykke til videre
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #18 Skrevet 1. oktober 2012 Der sier du noe. Jeg drikker lettbrus og sukkerfrie pastiller.. Kanskje det ødelegger noe. Jeg baker også endel, og bruker sukrin, og slikt. Men jeg trodde det bare var bra? Jeg har AdHd, går på medisiner, har gått ned 12 kg i vekt. I en 2 månders periode drakk jeg cola light hver dag, men spiste 1350 kalorier. Jeg gikk ned 0.350 gram på 2 måneder. Jeg drakk cola light pga den stimulerende effekten av koffein. Da jeg byttet ut all brusen med koffein, gikk jeg ned 0.8 første uka også 0.6 uka etter. Så for meg så har jeg kjempe effekt av å kutt ut all kunstig søtning. Jeg kan ikke forklare hvorfor, det strider mot all forskning, men allikevel så opplever jeg at kunstig søtning totalt hindrer vektnedgang for meg. Anonym poster: 30824badfdf8abda1c538eaa7c2973c9 1
mulberrygal Skrevet 1. oktober 2012 #19 Skrevet 1. oktober 2012 Hvordan har du klart å gå ned så mye på bare 3 uker? Jeg veier også 60 kg og har lyst til å gå ned noen kg. Drikker bare farris og vann, har skeiet ut med et par sukkerfrie redbull de siste ukene, men kunstig tilsetningstoffer har en effekt som gjør deg mer sulten og da er det vanskelig å spise lite. Så lager jeg suppe med buljongterning, krydder jeg liker, grønnsaker, kyllingfilet og ris. Det innholder så og si ingen kalorier så kaloriunderskuddet på en uke blir rundt 14 000 kalorier. Som skal tilsvare ca 2 kg fett. Jeg forbrenner rundt 2500 kalorier dagen (i følge min pulsklokke). Men selv om jeg har forbrent ca 5 kg fett nå så veier jeg kanskje litt mindre fordi jeg har mindre vann i kroppen eller noe.
Gjest RompeRusk Skrevet 1. oktober 2012 #20 Skrevet 1. oktober 2012 Drikker bare farris og vann, har skeiet ut med et par sukkerfrie redbull de siste ukene, men kunstig tilsetningstoffer har en effekt som gjør deg mer sulten og da er det vanskelig å spise lite. Så lager jeg suppe med buljongterning, krydder jeg liker, grønnsaker, kyllingfilet og ris. Det innholder så og si ingen kalorier så kaloriunderskuddet på en uke blir rundt 14 000 kalorier. Som skal tilsvare ca 2 kg fett. Jeg forbrenner rundt 2500 kalorier dagen (i følge min pulsklokke). Men selv om jeg har forbrent ca 5 kg fett nå så veier jeg kanskje litt mindre fordi jeg har mindre vann i kroppen eller noe. 2500 kcal per dag? Aner du hvor mye det er eller? Høres veldig usannsynlig ut med mindre du er i en veldig aktiv jobb, er mann eller trener 2-3 timer per dag... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå