Gå til innhold

Hvor mye har dere gitt i gave i et enkelt bryllup. Trenger deres meninger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en tråd om jeg skulle ha ønskeliste, men stiller et litt anderledes spørsmål.

Vi gifter oss enkelt, men vielse og middag med forlovere og foreldre. Helga etter skal vi ha en litt enklere fest med venner og søsken. Serverer koldtbord,kaker og fri drikke hele kvelden.

Og er i tvil om jeg skal legge ut ønskeliste. For føler det er litt feil, og holder ikke fest pga gaver, men for å få feiret med venner:)

Men hadde dere ønsket at brudeparet hadde lagt ut ønskeliste og hvor mye hadde dere lagt i ei bryllupsgave til en sånn fest?

Vil ha mest mulige meninger her, for hadde i utgangspunktet tenkt å droppe ønskeliste, men vet selv at jeg synes det er enklere å kjøpe gave når brudeparet har lagt ut liste.

Føler at vist vi legger ut liste så virker det som vi forlanger gaver på lik ljnje som en "vanlig" bryllupsfest,og det gjør vi ikke.

Og hvor høyt priset kan det være på bryllupslista når det blir en sånn fest.

Hva hadde dere ønsket og hvilken sum hadde dere brukt på den gave? Vist dere hadde vært gjest..

Anonym poster: 3f6493c2379c6408a34af127adc79312

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville vel gitt samme pris på gaven enten bryllupet er stort eller lite tenker jeg, når bryllupet er såpass lite som du beskriver er de inviterte såpass nære at de "vet" hva dere blir glad for så da tenker jeg at ønskeliste blir unødvendig.

Ønskelister er mer for perifere slektninger, søskenbarn du ser en gang per jubelår, grandtanter og slikt. Men det er bare min mening.

Jeg og min mann var i bryllup til min venninne, det var ganske lite, jeg tror ikke de hadde ønskeliste og jeg brukte sånn omtrent en tusenlapp. Jeg visste det var noe hun kom til å bli glad for fordi jeg kjenner henne så godt, jeg hadde ikke bestemt meg for en pris på forhånd.

Anonym poster: 27fe0d662b4f4f45085d5973c224bdb0

• Liker 3
Skrevet

jeg ville vel gitt samme pris på gaven enten bryllupet er stort eller lite tenker jeg, når bryllupet er såpass lite som du beskriver er de inviterte såpass nære at de "vet" hva dere blir glad for så da tenker jeg at ønskeliste blir unødvendig.

Ønskelister er mer for perifere slektninger, søskenbarn du ser en gang per jubelår, grandtanter og slikt. Men det er bare min mening.

Jeg og min mann var i bryllup til min venninne, det var ganske lite, jeg tror ikke de hadde ønskeliste og jeg brukte sånn omtrent en tusenlapp. Jeg visste det var noe hun kom til å bli glad for fordi jeg kjenner henne så godt, jeg hadde ikke bestemt meg for en pris på forhånd.

Ja de blir jo nære venner og venner som ikke er fult så nære, men som vi har god kontakt med. Har vel 60-70 på gjestelista. TS

Anonym poster: 27fe0d662b4f4f45085d5973c224bdb0

Skrevet

Min bror og hans frue giftet seg rimelig enkelt. Jeg og kjæresten er studenter. Vi ga gave til omtrent 1500 kroner. Vår felles bror er i arbeid, han ga 5000 kroner alene. Dette er selvfølgelig litt annerledes siden vi er søsken. Til sammenligning ga kjæresten og jeg gave for 1000 kroner i et stort bryllup (med dokurver og transport til lokale og treretters) i fjor, hvor han var forlover.

Anonym poster: 02f9c2fc3f9ba6e7ffbe2842dd7a89e0

Skrevet

Min bror og hans frue giftet seg rimelig enkelt. Jeg og kjæresten er studenter. Vi ga gave til omtrent 1500 kroner. Vår felles bror er i arbeid, han ga 5000 kroner alene. Dette er selvfølgelig litt annerledes siden vi er søsken. Til sammenligning ga kjæresten og jeg gave for 1000 kroner i et stort bryllup (med dokurver og transport til lokale og treretters) i fjor, hvor han var forlover.

Ts her..ja blir litt anderledes når man er søsken og forlover synes jeg.. Jeg har fått vite jeg får 25000 kr i gave med mine foreldre etter jeg spurte min mor om hun hadde følt seg snytt av et vanlig bryllup vist vi gjorde det på den måten. Noe hun syntes det var helt greit :) så der hadde jeg fått samme gaven uansett:) så de pengene går til bryllupsreisa vår :) Jeg sa jo også de trengte ikke gi så mye når det ikke ble et skikkelig bryllup, men de pengene skulle vi få og bruke de på det vi ville :)

Skrevet

Til sammenligning ga kjæresten og jeg gave for 1000 kroner i et stort bryllup (med dokurver og transport til lokale og treretters) i fjor, hvor han var forlover.

Dette var da voldsomt lite.

Anonym poster: 36f8e3957dca1665d926d4dd47fabc25

Skrevet

Jeg ville gitt samme gave enten bryllupet var stort eller lite.

I "min" verden og hva jeg har forstått utifra diverse tråder her på KG, så ligger en mellom 1000- 2000 til søsken, 500 - 800 til venner.

Jeg er i prisippet imot ønskelister, for det skal vel være opptil giveren å velge presang, MEN siden det oftest er vanskelig å vite hva andre trenger og hvilken smak de har, så er det greit med ønskelister allikevel. Da er en trygg på at det er noe mottakeren trenger/liker, og det er jo viktigst :)

Anonym poster: 315786f92d26dccdd9c40f7da5e578ca

Skrevet

Er en gave til 1000 kr LITE???

Da har ikke jeg råd til å dra i bryllup ser jeg..

Anonym poster: aff097f57bbdd738a4206c3a3ea86f19

• Liker 10
Skrevet

Jeg foretrekker at man legger ut liste uansett. Men dere trenger jo ikke å kringkaste den i innbydelser og på sms? Gi den heller til de som spør, både dere og foreldrene kommer til å få en rekke spørsmål om hva dere ønsker dere, uansett hva slags fest dere skal ha.

Og legg ut gaver i en rekke prisgrupper, så kan gjestene selv velge. Mange gir omtrent det samme uansett, noen gir mindre om bryllupet er mindre, og mange gir etter økonomi uansett størrelse på bryllupet. Selv gir vi fra 1000 og opp selv i små, enkle bryllup.

Skrevet

Er en gave til 1000 kr LITE???

Da har ikke jeg råd til å dra i bryllup ser jeg..

Anonym poster: aff097f57bbdd738a4206c3a3ea86f19

Er man forlover i et stort og flott bryllup gir man gjerne litt ekstra.

Skrevet (endret)

Jeg har vært i ett bryllup hvor vielsen var utelands, også hadde vennefest et par uker etterpå.

Jeg satte stor pris på å få en liten ønskeliste da jeg spurte etter dette.

I forhold til hva jeg gav, så er ikke det fullverdig relevant, all den tid jeg var 17-18 år, bodde alene, gikk på skole, og ikke akkurat hadde all verdens å rutte med (bruden var venninne av meg, men er drøyt 10 år eldre).. Tror jeg gav gave for ca 400-500 kr, jeg...

Edit: Med ikke relevant mener jeg at selv om bruden var en god og verdsatt venninne for meg, så hadde jeg nok ikke hatt råd til å kjøpe noen dyrere gave selv om det var slottsbryllup. Og ikke synes jeg omgivelsene eller antall retter skal påvirke hva jeg gir, heller.

Endret av kaprifolen
Skrevet

Det kommer vel veldig an på hvor godt jeg kjenner de som gifter seg.

Skrevet

Hvis du hadde åpnet øynene og lest alt jeg skreiv hadde du klart å lese at vi begge var (og fortsatt er) studenter. Vi ga det vi hadde råd til, og jeg skjemmes på ingen måte over prisen på gaven.

Skrevet

Ts her..ok så jeg bør igrunn bare lage ei lita liste i forskjellige priser vist noen ønsker å kjøpe etter ei ønskeliste? Og kun nevne den til de som evt spør?

Så får de andre som ikke spør kjøpe det man selv vil :)

Men mitt hode sier likevel det blir så feil med ei sånn liste når vi ikke har det store flotte tradisjonelle bryllupet :)

Skrevet

Jeg gir gaver til brudeparet som en gratulasjon, rammene rundt hvordan man velger å feire har ikke noe å si for hvor mye jeg gir for, det er det forholdet til brudeparet som avgjør. Ser ingen grunn til å gi dyrere gave til noen bare fordi man skulle feire tradisjonelt og/eller overdådig, og da selvfølgelig også omvendt. Ser ingen grunn til å gi billigere gave fordi man velger en enklere feiring.

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir veldig overrasket over dem som sier 1000 kr er lite i gave. For ganske mange er 1000 kr mye penger. For meg som er student er ikke 1000 kr akkurat "lite".

• Liker 4
Skrevet

Jeg blir veldig overrasket over dem som sier 1000 kr er lite i gave. For ganske mange er 1000 kr mye penger. For meg som er student er ikke 1000 kr akkurat "lite".

Ts her.. Helt enig, synes 1000 kr er mye. Uansett enkelt eller stort bryllup. Søsken og kjempenære venner er jo greit, men ikke til de man ikke er så nær..da synes jeg 1000 er mere enn nok..

• Liker 2
Skrevet

Vi ville egentlig ikke ha ønskeliste men flere ville gjerne at vi skulle ha og de lagde vi det. Da la vi ut ting fra 200,- og oppover.

Om flere av dine venner vil at dere skal lage ønskeliste så gjør det. Om ikke de spør, så la være.

Skrevet

Hvis du hadde åpnet øynene og lest alt jeg skreiv hadde du klart å lese at vi begge var (og fortsatt er) studenter. Vi ga det vi hadde råd til, og jeg skjemmes på ingen måte over prisen på gaven.

Da håper jeg at han i det minste stelte i stand et ordentlig flott utdrikningslag.

Gjest "gjest"
Skrevet

Argumenter for den påstanden takk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...