AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #1 Skrevet 1. oktober 2012 Vår datter er venstrehendt. Nå har tiden kommet til å vurdere hvilket instrument hun skl meldes opp i på kulturskolen. Jeg er litt usikker på hvordan venstrehendtheten vil påvirke evnen til å lære, og å glede seg over, et instrument. Selv har jeg spilt piano i alle år, og vi har et flott flygel som jeg nesten har regnet med at barna også skal bruke det. Men når vi prøver å klimpre litt sammen, vil hun jo selvsagt spille melodien med venstre hånd. Jeg vet ikke om jeg skal få henne fra det, kanskje hun vil bli frustrert når hun begynner med timene? Det finnes andre instrumenter selvsagt, noen kan man vel få i venstrehendt-utgaver eller strenge om. Hun er glad i musikk og synger mye. Noen der ute som også har venstrehendte barn som har gått musikkskole, eller som har spilt piano eller andre instrumenter selv? Anonym poster: 49929f4513ca604093dcefab893c9282
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #2 Skrevet 1. oktober 2012 Venninna mi er venstrehendt, og har spilt fele. Hun måtte bare venne seg til å gjøre det slik som alle andre. Jeg tenker jo at piano vil være praktisk for en venstrehendt, for der må man jo bruke begge hendene. De som er høyrehendte spiller jo med begge hender, så hvorfor skal det være noe vanskeligere for en som er venstrehendt..? Anonym poster: 21b3436c238ac69002dd5f6c7b44761a 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #3 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg begynte å spille piano som barn og har aldri en gang tenkt på at dette skulle være vanskeligere for meg som venstrehendt. Hvorfor skulle det det? Anonym poster: 74e0f3d7fb02d34c2696d64cdee45596 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #4 Skrevet 1. oktober 2012 TS her... Takker for svar! Nei, det er kanskje ikke noe problem. tenkte bare på at når man lærer å spille piano, er de jo i høyre hånd melodien ligger. Venstre hånd er mer passiv den første tiden. Der ligger akkordene, kanskje, i bakgrunnen. Men etterhvert når man begynner å spille fuger, for eksempel, blir vel høyre og venstre hånd mer likeverdige... Anonym poster: 49929f4513ca604093dcefab893c9282
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #5 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg tror hun kan bli rågod på piano Kanskje litt vanskeligere for henne i starten, men etterhvert kan venstrehendt"heten" være en fordel! Broren min er venstrehendt og han spiller piano, gitar og klarinett. Aldri vært noe problem! Anonym poster: 3156d51ad778486f830b1e9bceaf5147
Gjest Lillesiren Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg er venstrehendt og har aldri tenkt over at det er et problem:) Tror ikke jeg har hatt større vanskeligheter enn andre der. I tillegg spiller jeg tverrfløyte, der brukes høyre og venstre hånd om hverandre med like stor vekt på hver, så kanskje det kan være noe, dersom hun skulle slite med pianospillingen:)?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 8. oktober 2012 #7 Skrevet 8. oktober 2012 Hva slags instrument kan man ikke spille som venstrehendt?
Anglofil Skrevet 8. oktober 2012 #8 Skrevet 8. oktober 2012 Man har jo venstrehendtgitarer. Selv ble jeg påtvunget en helt vanlig gitar i gitartimene på skolen (er selv venstrehendt), hvilket ødela mye for meg. Forferdelig unaturlig for mitt vedkommende. En grunn til at jeg aldri fortsatte med gitar. Men piano høres flott ut, tror nok det vil gå fint selv om man er venstrehendt. Mvh Yvonne
Gjest henrix Skrevet 13. oktober 2012 #9 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg er venstrehendt. Jeg spiller fiolin, piano, gitar og trekkspill. Når jeg begynte på fiolin som 7(?) åring, sa læreren min at det var mye bedre å bruke et instrument for h.hendte. Når man lærer det fra begynnelsen av skal det ikke ha så altfor mye å si, du trenger så mye trenging for å lære et instrument uansett. Aldri stoppet meg iallefall, har prøvd instrumenter for venstre hendte, men det klarer jeg ikke
Gjest navnelapp Skrevet 13. oktober 2012 #10 Skrevet 13. oktober 2012 Eg har spelt piano i mange år, og det er berre ein fordel å vere venstrehendt. Etter kvart vert stykka ein skal spele vanskelegare og vanskelegare, og venstrehendte har ofte oppøvd ein ganske bra kontroll med begge hender fordi ein blir tvungen til å bruke høgrehanda for alt som er tilpassa for det. Dermed har ein eit fortrinn framfor høgrehendte. Både Leif Ove Andsnes, Glenn Gould og Helen Grimaud er (var, for Goulds del) venstrehendte.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #11 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på en vanlig gitar og en venstrehendt gitar... Som venstehendt har jeg aldri hatt noen problemer med spilling pga det. Spiller både piano og gitar. Anonym poster: 74e0f3d7fb02d34c2696d64cdee45596
Gjest Sakone Skrevet 13. oktober 2012 #12 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på en vanlig gitar og en venstrehendt gitar... Som venstehendt har jeg aldri hatt noen problemer med spilling pga det. Spiller både piano og gitar. Anonym poster: 74e0f3d7fb02d34c2696d64cdee45596 En venstrehendt gitar er strenget omvendt, slik at du kan holde den motsatt vei
Gjest Armule Skrevet 13. oktober 2012 #13 Skrevet 13. oktober 2012 Føles helt naturlig å spille gitar på den "vanlige" måten, det har jeg aldri tenkt særlig over egentlig. Men f.eks. fiolin/fele tror jeg hadde blitt litt mer utfordrende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå