Gå til innhold

Barnebilder på facebook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia med foreldre som bare MÅ legge ut bilder av barna sine på facebook? Jeg tenker særlig på de som har barna som profilbilder. Det er jo ikke barna sin profil??!!

Skal man legge ut bilder av noen på nett, så er jo regelen at man må ha tillatelse av vedkommende først. Men jeg ser stadig at små uskyldige barn blir lagt ut både her og der.

Jeg skjønner at småbarnsforeldre er dødsstolte av sine egne barn, men man bør vel ikke publisere barnebildene på den måten der uansett?

Jeg kjenner faktisk til flere større barn, store nok til å ytre sine meninger, som ikke liker at bilder av dem blir publisert slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Et profilbilde skal si noe om den som eier profilen - et slags førsteintrykk. Derfor har jeg bilde av meg, mannen og barnet - altså sier profilbildet om meg at jeg har familie.

2. Etter norsk lov, er det foreldre/foresatte som kan avgjøre om, hvor og på hvilken måte det kan publiseres bilder av barn under 18 år.

3. Mange har familie som de ikke ser ofte, og ønsker å vise dem bilder av barna.

4. Når barna blir store nok til å gjøre seg opp en mening, bør foreldrene absolutt ta barnas innspill til etterretning.

Forøvrig bør man være bevisst på personvernsinnstillingene på facebook. Det aller minste bør være at kun venner (ikke venners venner) kan se bilder man legger ut, og videre går det an å sette innstillingene slik at kun utvalgte personer får se bildene man legger ut.

• Liker 3
Skrevet

Bare for å ha det sagt er ikke jeg en av dem som har en mappe med 100 bilder av barna mine som jeg føler et behov for å forsvare, likevel vil jeg kommentere denne tråden.

- Det er ingenting som sier at et profilbilde på facebook behøver å være av profileieren. Noen har av dyrene sine, noen av seg selv, og andre igjen av barna sine.

- Alt med måte. Det er en forskjell på å legge ut et bilde av lillejenta i dåpskjolen, og å legge ut et bilde av samme jenta mens hun ligger kliss naken på stellebordet. Her handler det vel egentlig om å bruke hodet.

- Personverninnstillinger. Det går faktisk an å begrense hvem som har tilgang til bildene dine. Du kan faktisk snevre det såpass inn at du selv velger hvilke venner som skal få lov å se dem.

• Liker 2
Skrevet

Hva er greia med folk som bare MÅ henge seg opp i at foreldre legger ut bilder av barna sine? JA jeg hat bilder av barna mine på Facebook, JA jeg er stolt av barna mine og liker å vise venner og familie de siste sprellene. Deal with it.

• Liker 1
Skrevet

Hva er greia med folk som bare MÅ henge seg opp i at foreldre legger ut bilder av barna sine? JA jeg hat bilder av barna mine på Facebook, JA jeg er stolt av barna mine og liker å vise venner og familie de siste sprellene. Deal with it.

Fordi Facebook for enkelte er likestilt med "babybook"

og overvurderer andres interesse av deres barn

Skrevet

Fordi Facebook for enkelte er likestilt med "babybook"

og overvurderer andres interesse av deres barn

Da er det ikke verre enn at man sletter disse menneskene eller blokkerer det de legger ut.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke helt problemet så lenge profilen ikke er åpen for alle. Skjønner godt at foreldre vil vise fram barna sine litt. Alt med måte selvsagt, men ser ikke problemet med det, nei.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...