Gå til innhold

Få 2 voksne katter sammen i harmoni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og kjæresten har bestemt oss for å flytte sammen. Han har en hankatt på ca 1,5 år, jeg har en hokatt på ca 3 år.

Vi har nå, hver dag i en uke, hatt hannpusen her hos meg sammen med min hokatt i opptil 6 timer hver dag. Vi tenkte på det som en slags tilvennings-fase..

Igår flyttet hannkatten inn (og hadde med seg sine egne ting) Hankatten er forøvrig vant til å bo med andre katter, noe min hokatt absolutt ikke er.

De er fortsatt på denne frese-fasen, og hokatten knurrer og vil ut ele tiden. Hun får gå ut stort sett, men holdes inne hver natt, samt da i natt. Ingenting uvanlig har skjedd, bortsett fra at hokatten er dødelig fornærmet.... :tristbla: Hankatten tar alt med ro og ser ut til å stortrives.

Hokatten får selvsagt massemasse oppmerksomhet nå i starten/og som vanlig.

Tips???? Hvor lang tid kan man regne med før de kommer overens? Noe man kan gjøre?

Håper håper håper på svar.

Hilsen TS med vondt i hjertet.......................... :tristbla:

Anonym poster: 25da94e8b3325532a9b4da71556db386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta litt tid. Hos oss tok det tre - fire dager før gamlekatten og nykatten var helt trygge på hverandre og godtok hverandre, men det finnes like mange historier om slikt som det er katter.

Noen bruker å dusje kattene lett med parfyme, noe som liksom skal "nulle ut" deres egen lukt. Men det har jeg ingen erfaring med.

Skrevet

Tok flere uker her davi fikk Pus2, og da vi fikk Pus3 tok det litt kortere tid. De sover ikke i skje, men leker og trives i hverandres selskap. Gi de tid, og pass på at de har et trygt sted som de kan "eie" hver for seg som de kan trekke seg tilbake til.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kan ta alt fra dager til år.

Noen blie aldri bestis'er, men lærer etterhvert å akseptere hverandre.

Viktig at den som får sitt revir 'invadert' får beholde noe/et rom el.l. som er denne kattens private eiendom også etter at nykomlingen har flyttet inn.

Etterhvert kan denne private eiendommen komme til å bli 'felleseie'.

Men, regn med at den prosessen dere har satt igang kan ta tid..... mye tid.

Skrevet

Det tok litt over en måned her før pusene kom overens. Enda litt knuffing, men det går bedre:-)

Skrevet

Ts her.

Det virker bare så jævla håpløst. De kommer jo overens til en viss grad, men jeg blir dørgende sliten av det.. De har foreløpig hver sin bæsje-kasse, og matskåler har vi 1000 forskjellige stk av. (Føles slik for matmor hvertfall) Nå er faktisk begge ute (!!!), og takk og pris for litt rolighet. Hankatten har forresten bare flyttet ca 120 meter, så den kjenner nabolaget. (Og den blir hentet "hjemme" om den ikke kommer hit.

De har egne steder også, men bruker likevel de samme klorebrettene osv osv. Er en sånn "vannfontene" her som min hokatt nekter å bruke selvom hun liker rennende vann, så håper det også går seg til. Merker at vi er på en 7 nå imotsetning til for to dager siden da vi var på en 5'er.

Flere råd?

Jeg holder ærlig talt på å bli sprø..

Skrevet

Kan ta alt fra dager til år.

Noen blie aldri bestis'er, men lærer etterhvert å akseptere hverandre.

Viktig at den som får sitt revir 'invadert' får beholde noe/et rom el.l. som er denne kattens private eiendom også etter at nykomlingen har flyttet inn.

Etterhvert kan denne private eiendommen komme til å bli 'felleseie'.

Men, regn med at den prosessen dere har satt igang kan ta tid..... mye tid.

År???!!! Kjente jeg fikk hodepine og vondt i beina................

Ts

Skrevet

År???!!! Kjente jeg fikk hodepine og vondt i beina................

Ts

Ja, men det gjelder veldig sære katter vil jeg tro. Bare overse hunnkatten når det gjelder fresing og sånt. Vi lot storepus få si ifra til lillepus når nok var nok. De sloss litt i begynnelsen også. Men hvis det ble for hardt for den lille så gikk vi imellom. Dere kan jo prøve å få dem i lek sammen da? Prøv å få begge til å leke samtidig. Når det har gått en måned eller to og det enda ikke er bedre ville jeg kanskje hørt med dyretolk. Går jo ann å prøve.

Skrevet

Ok.. Nå er vi på dag nummer 6... Og det er fortsatt ille.............. Og det er GRUSOMT for både sinn og sjel...

De har hilst på hverandre med nesen 2 ganger, men ender opp med at hokatten freser hankatten vekk etter 2 sekund.. Fremskritt? :sukk:

Føler det er to skritt frem og ett tilbake hele tiden, men har fortsatt håp......... :vetikke:

Om dette fortsetter i 1 mnd, er det da en slags katte-hvisker man må ty til? Noen som har forsøkt?

Ts

Skrevet

Ok.. Nå er vi på dag nummer 6... Og det er fortsatt ille.............. Og det er GRUSOMT for både sinn og sjel...

De har hilst på hverandre med nesen 2 ganger, men ender opp med at hokatten freser hankatten vekk etter 2 sekund.. Fremskritt? :sukk:

Føler det er to skritt frem og ett tilbake hele tiden, har fortsatt håp......... :vetikke:

Om dette fortsetter i 1 mnd, er det da en slags katte-hvisker man må ty til? Noen som har forsøkt?

Ts

Skrevet

Her tok det er par måneder før de ble vant til hverandre. Det var overhodet ikke noe kjekt mens det sto på!

Her var det en hunnkatt på halvannet som flyttet inn, hannkatten var rundt fire og hadde bodd her i tre og et halvt. Hun ville være venner fra begynnelsen, men han var dritfornærma og skikkelig nervøs. Han gikk rundt og knurret og freste hver gang han hørte henne, og kom hun for nærme ham klorte han etter henne før han stakk og gjemte seg. Hun fikk ikke gå på soverommet mitt i begynnelsen, så det var kun hans rom. I tillegg fikk han gå ut, mens hun måtte være inne, så de fikk pause fra hverandre ganske ofte. Når begge var inne var de som regel i hver sitt rom, da hannkatten stakk med en gang hun kom i nærheten. Jeg trodde lenge at det aldri kom til å gå bra, men sakte men sikkert gikk det seg til, og nå har de mye glede og selskap i hverandre :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jammen, kjære vene.

Det har ikke gått en uke ennå, og det er to voksne katter vi snakker om.

Husk nå på at hokatten har fått en inntrenger inn i det innerste av hennes revir. Hunkatter er territoriale i større grad enn hanner. Grunnen til det er veldig enkel; en hunkatt må ha et stabilt revir for i det hele tatt å klare å fø opp sine egne unger. Det er det biologien som styrer, ikke hvorvidt hun er kastrert eller ikke.

Og, hun er en voksen hunkatt. Han er en voksen hankatt.

Med en ung katt går det i de aller, aller fleste tilfeller mye kortere tid enn med to voksne katter, men her er det fakta to voksne katter.

Min spekulasjon er at det antageligvis ville gått greiere om det var hun som flyttet inn til ham.

De små fremskrittene skal du se på som gode, og så skal du forberede deg på at (som sagt) dette tar tid.

• Liker 2
Skrevet

At kattene freser, er ikke noe problem, så lenge de ikke slåss åpenlyst og skader hverandre. Bare slapp av og ta tiden til hjelp. Det er bedre for kattene om dere er rolige for dette, de merker fort om eierne er i en urolig sinnstemning.

• Liker 1
Skrevet

Føler det er to skritt frem og ett tilbake hele tiden, men har fortsatt håp......... :vetikke:

Ts

Hilse nese er faktisk et fremskritt, selv om du kanskje ikke klarer å se det selv :)

Gi dem ro til å bli kjent med hverandre, det er ikke farlig at de krangler litt heller, så lenge de ikke sloss så pelsen fyker. Husk å gi begge kos og oppmerksomhet slik at de begge forstår at de hører hjemme, og gi ros til kjetta hver gang hun aksepterer hannen litt mer.

Dere har masse tid til å la dem bli enige om hvor de står seg i mellom, og når det ikke engang har gått en uke er det ikke noe rart om de freser litt.

Så lenge de begge har et sted de kan trekke seg litt tilbake og slappe av kommer det til å gå fint å ha dem sammen.

Det kan hende de aldri blir bestevenner og bare tolererer hverandre til en viss grad, men i beste fall finner du dem plutselig sovende omtrent oppå hverandre.

Gi dem minst en måneds tid før du "legger dommen" over hvordan de aksepterer hverandre. Det tar jo ofte litt tid før vi mennesker også blir vant til å bo sammen, om enn under noe mer siviliserte forhold ;)

Skrevet

Ts her.

Idag tidlig klarte de faktisk å spise ved siden av hverandre uten at det ble baluba. ca 1 meters avstand, men likevel. :tommelsmil:

Begge gikk ut nå isted og hankatten skulle lukte hokatten i rumpen. Altså, vi er tilbake på hvesing og fresing og knurring som verst.

Jeg håper og håper. Idag er det hvertfall dag 8, og ingen er full i blod, og begge ser frisk ut :Nikke:

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Du beskriver store, store fremskritt :)

Og det bare på en oval uke.

Dette går nok veien skal du se, - og spesielt siden hunkatten ikke har flyttet hjemmefra i jakt på nytt menneske heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...