Gå til innhold

Trenger forslag til bøker som jeg kan bruke til særemnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger forslag til bøker jeg kan lese og analysere til særoppgaven min. Jeg har valgt å ha særemne om temaet "vanskelig barndom" og min foreløpige problemstilling er "hvordan påvirker barndommen hovedpersonenes voksne liv?". Er det noen som har noen forslag til bøker?

Jeg har allerede funnet to bøker som jeg sannsynligvis kommer til å velge. Den ene er "Tiden det tar" av Hanne Østavik, og den andre er "Hvit Natt" av Bror Hagemann, men jeg trenger helst en til.

Anonym poster: 872a91fcf882ef93d471150358baa0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, spennende tema, men tror det kan være lettere å svare deg hvis vi vet litt mer om hvordan type nivå det er snakk om....... Det kan jo liksom være både ungdomsskole, videregående, høgskole osv osv.... :)

Skrevet (endret)

For et bra tema du har valgt deg :)

Vil anbefale boka Gulldronning, Perledronning av Margaret Skjelbred, som passer temaet ditt perfekt. Det er en utrolig fin og gripende bok, og veldig mye man kan trekke ut og analysere av den.

Endret av HedvigR
Skrevet

Huset med den blinde glassverada av Herbjørg Wassmo

Anonym poster: 3f51815f6cae0cf9f9f2442ba975b204

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Så fint valg av særemne!

Den første som slår meg, er svenske Åsa Linderbergs bok "Meg eier ingen". Den følger henne helt til hun blir voksen, og jeg tenker derfor at den må passe godt. Den er heller ikke så altfor tykk. :) Jeg likte den veldig godt! Den er også skrevet med humor og varme, så selv om historien er trist, blir den ikke bare mørk og depressiv.

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/08/05/542651.html

"Den blinde glassveranda" er også et godt valg, ja. :)

Nå husker jeg ikke helt med "Maskeblomstfamilien" av Saabye Christensen, men den handler også om en vanskelig barndom. Klarer ikke å huske om den følger hovedpersonen til han blir voksen. Den er dog tyngre å lese enn "Meg eier ingen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...