AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #1 Skrevet 1. oktober 2012 Min sønn går i 9. klasse og er i pptjenesten. Fikk beskjed om at han er tildelt 152 timer eksraundervisning. Jeg synes dette er for lite all den tid han ikke fikk kontakt med pptjenesten før i fjor dvs han fikk ingen som helst hjelp i de 8 første skoleårene. Han bare satt der. og har nå fått et langt etterslep. Nå vil de ikke at han skal ha karakterer for som de sier: " vi kan jo ikke akkurat gi lekekarakterer heller." Han er, etter at jeg tok afffære, utredet på sykehus og inegting galt er funnet. Skolen som mente at det kunne være noe og da måtte vi jo avkrefte dette. Både for hans, skolen og vår del. Sykehuset sa at kommunen har ansvarert og jeg skal formulere et klageskriv til fylket, Ikke at noe kan gjøres med årene han ikke fikk hjelp, men det skader ikke at fylket får en helhetlig forklaring. Her er det jo huller som kan ødelegge for gutten vår på sikt og spørsmålet er da hva kommunen kan tilby ham fordi det må få konsekvenser der de sviktet. Noen tips til hvordan jeg kan formulere brevet? Anonym poster: 664739791db801c8fa92c0ca33892906
Gjest Anonym Skrevet 1. oktober 2012 #3 Skrevet 1. oktober 2012 Synes 152 timer virker lite, særlig fordi de vil frita han for karakterer i fag. Det vil jeg si er en overflatisk form for spesialundervisning som gagner skolen og ikke han. Det virker som han har et større behov når de vil frita han for karakterer. Når de fritar han for karakterer fritar en også seg selv for å tilrettelegge ordentlig for han. Er det mange fag de vil frita han i fra? Til syvende og sist er det dere foresatte og deres sønn som bestemmer om det skal være fritak for vurdering i fag eller ikke. Tenk nøye igjennom dette, og ikke la dere presse. Det vil ikke se bra ut på papiret for noen framtidige arbeidsgivere med et vitnemål uten karakterer, og det kan skape trøbbel for han når han skal velge sin vei på videregående, i forhold til at en kanskje vil tenke at han bare vil oppnå delkompetanse, og det er heller ikke attraktivt for mange arbeidsgivere.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #4 Skrevet 1. oktober 2012 Ppt har tilrådet ja, men ettersom jeg husker, flere timer .Vanskene til min sønn er av en slik karakter at det blir umulig å ta igjen etterslepet. Skolen mente jeg burde ta han til Habu men de finner ingenting galt med min sønn bortsett fra at han er svak, slik jeg ser det som følge av ingen ppthjelp i åtte av hans skoleår. Nå har jeg skrevet brevet til fylket. En oppsummering og klage. Burde jeg sende en kopi til skolesjefen? Anonym poster: 664739791db801c8fa92c0ca33892906
Gjest Huldre Skrevet 1. oktober 2012 #5 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg regner med at gutten er kartlagt på alle mulige måter. Hvir ligger vanskene? Er det i spesifikke fag eller har han generelle lærevansker? Hvordan fungerer han sosialt? Kan han opprette og beholde vennskap? På hvilken måte har ppt tenkt å hjelpe? Skal han få hjelp i timene eller taes ut? Det er vanskelig å svare på hva du kan gjøre uten å riktig vite hvor vanskene er. Hva tenker de videre?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #6 Skrevet 1. oktober 2012 Ppt har tilrådet ja, men ettersom jeg husker, flere timer .Vanskene til min sønn er av en slik karakter at det blir umulig å ta igjen etterslepet. Skolen mente jeg burde ta han til Habu men de finner ingenting galt med min sønn bortsett fra at han er svak, slik jeg ser det som følge av ingen ppthjelp i åtte av hans skoleår. Nå har jeg skrevet brevet til fylket. En oppsummering og klage. Burde jeg sende en kopi til skolesjefen? Anonym poster: 664739791db801c8fa92c0ca33892906 Merkelig nok kan man ikke klage på den sakkyndige vurderingen fra PPT; man skal klage på enkeltvedtaket om spesialundervisning som skolen lager etter den sakkyndige vurderingen. Klagen sendes til skolen, som så gjør en ny vurdering av saken. I dette tilfellet vil de nok opprettholde det første vedtaket sitt, ettersom de baserer vedtak om spesialundervisning på vurderinger fra PP-tjenesten. Når skolen ikke etterkommer klagen din skal skolen sende saken over til fylkesmannen for behandling der. Anonym poster: 0d435515da8999070a6afe2caf3e8186 1
Gjest Anonym Skrevet 1. oktober 2012 #7 Skrevet 1. oktober 2012 Hvis PPT har tilrådet flere timer i sakkyndig vurdering enn det som står i enkeltvedtaket fra skolen, så har du i allefall en sterk klagesak. Skolen skal begrunne veldig godt om de IKKE følger PPT sin tilrådning! Send en kopi til skolesjefen ja!
Gjest Anonym Skrevet 1. oktober 2012 #8 Skrevet 1. oktober 2012 Sen hjelp kan føre til svake skoleprestasjoner. Den mest kjente evnetesten wisc iv måler evner sterkt knyttet til den læringen som foregår på skolen. Om sønnen din ikke har fått riktig hjelp de 8 årene han har gått på skolen så kan svak en profil på wisc være et resultat av det. Men svake evner kan selvfølgelig også være medfødt. Uansett er tidlig hjelp god hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2012 #9 Skrevet 1. oktober 2012 Min tiendeklassing har 190 timer dvs.5 timer i uka og får karakterer og godt tilrettelegging i alle dei andre faga han har også. STÅ PÅ KRAVA OG KLAG. Skal klages først tilskole /oppvekskontoret og får du ikke det som han har krav på / er anbefalt klages det til Fylkesmannen. Skriv klage til skolesjefen og fylkesmann på den manglende oppfølging som ditt barn har fått, dette kan være med å legge et press på skolen/rektor/undervisningsinspektøren.
Batteri Skrevet 2. oktober 2012 #10 Skrevet 2. oktober 2012 "Hvordan hjelp"...? Mener du hva slags hjelp? 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #11 Skrevet 3. oktober 2012 "Hvordan hjelp"...? Mener du hva slags hjelp? Det gikk litt raskt i svingene her... Det jeg mener er selvsagt; Hvordan kan jeg få skolen til å legge bedre til rette for min sønn når deres ressurser i utgangspunktet er svært små. Han presterer veldig svakt i samtlige fag. Som en konsekvens av alle årene han ikke fikk noen hjelp! Nå vil de sende han i yrkesrettet lære og ser helst at han ikke har karakterer.To sakkyndige rapporter, den ene fremskaffet av oss konkluderer ulikt. Skolen med at det er i det hele tatt usikkert om han i det hele tatt vil klare å fullføre sitt mål som innebærer sertifikat klasse to. Det vil si evnen å mestre utregninger må være på plass, i tillegg ser de helst ikke at han skal ha karakterer. Den private spesialistrapporten vi på eget intiativ har skaffet til veie sier at han ikke må presses, iforhold til karakterer/ teori siden han nå ligger så langt etter. Men mest mulig ressurser bør settes inn slik at han kan nå sitt mål å få lastebilsertifikat i løpet av et lengre utdanningsløp ved hjelp av, alternativ opplæringsarena. Hva er da bare 152 timer iog det at skolen ikke har tro på at han kan nå sitt mål? Det virker som skolen vil gi han minst mulig ballast og kaste ballen over til videregående slik det ble gjort i sin tid i overgangen fra barneskole til ungdomsskole.Jeg har bedt om en ny sakkyndig rapport men det sier de ikke er obligatorisk å få før siste våren før vgs. Skolens sakkyndige erklæring er to år gammel og han har siden dengang hatt fremgang som ikke er forenlig med deres vurdering av ham.samt det at konklusjonene deres, varig mental retardasjon, ikke har medhold fra medisinsk ekspertise. Vi har brukt tiden på sykehus etter råd fra dem så viser det seg at den sene utviklingen skyldes manglende tilrettelegging i nesten hele barneskolen.Pr idag får han 152 timer ekstraundervisning. Matematikk, terping på de fire grunnleggende regningsartene, i en gruppe der han er den eneste som får karakterer fordi vi ikke vil gi oss på det. Kravene øker og vi kan jo ikke akkurat gi lekekarakterer heller repliserer skolen. Hilsen oppgitt. Anonym poster: 664739791db801c8fa92c0ca33892906
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #12 Skrevet 3. oktober 2012 Sykehuset finner ingen grunn sier du. Er han utredet for APD? En liten skjult godbit av en sykdom som ikke er mye fokus på i Norge. Disse barna har ofte problemer på skolen. Norsk logopedlag: ”Auditory processing disorder” (APD) kan gi barn problemer både akademisk og sosialt. Barn med APD hører informasjonen, men har problemer med å nyttiggjøre seg den. Anonym poster: 0e20beddb6ca99702ed4bd7094c1b7c5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #13 Skrevet 3. oktober 2012 Sykehuset finner ingen grunn sier du. Er han utredet for APD? En liten skjult godbit av en sykdom som ikke er mye fokus på i Norge. Disse barna har ofte problemer på skolen. Norsk logopedlag: ”Auditory processing disorder” (APD) kan gi barn problemer både akademisk og sosialt. Barn med APD hører informasjonen, men har problemer med å nyttiggjøre seg den. Anonym poster: 0e20beddb6ca99702ed4bd7094c1b7c5 Vår sønn fikk avslag på en utredning via Bup idet han var for velfungerende. På barneavdelingen der de foretok testing fant de heller ikke grunnlag for å beholde han videre. Vi fikk tvertimot høre at det var normalt for enkelte å være faglig svak men at skolen ved kommunen hadde ansvaret . Noe de under den temmelige opphetede diskusjonen vår gjentok til det kjedsommelige.Tryglet dem om å vurdere han videre ja til og med gråt av utmattelse av å løpe rundt å ikke oppnå noe som helst konstruktivt. Vi dro jo til sykehuset fordi skolen sendte oss dit. Kasteball er han blitt. Til sykehuset for ingen nytte. Alt vi fikk med oss var en oppfordring om å klage på hans tildelte ressurser i skolen.Tiden går og gutten vil jo heller ikke lenger all denne testingen, Tenker at nå må gutten oppleve noe konstruktivt fremfor å bli sett på som et problem! Utenom skoletid er han en svært strukturert gutt som husker det han skal og han er svært pliktoppfyllende ja til og med nidkjær når han steller med det han trives med. Han setter seg praktiske mål og der glemmer han sjelden detaljene men er "med". Hviler svært sjelden men liker å få tingene unnagjort.I tillegg er han svært empatisk. Ganske tilbaketrukken, liker få venner. Trives heller med de litt eldre som allerede har fått fagbrev. Han er bare ingen teoretiker sier skolen men litt må han jo ha for å oppnå sitt mål! Litt må han ha for å mestre voksenlivet. Han har en sterk motivasjon for å lære i former han håndterer. Slipper han karakterer slik de vil han skal føler jeg han blir henvist til resten av gruppen hvis mentalitet er " det er jo ikke så farlig skal allikevel ikke ha karakterer" Og det blir jo da også vanskelig for å følge med at han virkelig tilegner seg noe som helst.. Anonym poster: 664739791db801c8fa92c0ca33892906
Sulosi Skrevet 3. oktober 2012 #14 Skrevet 3. oktober 2012 Hva slags arbeide er det sønnen din kan tenke seg å ha da? Hvordan er det realistisk å se for seg fremtiden hans ut ifra hvilke evner han har? Min gutt kan gå gjennom skolen uten karakterer dersom vi ønsker det (han er i 5. nå så vi trenger ikke avgjøre ennå). Jeg og far er enige i at dette skal gutten få mene noe om men om karakterene bare bryter han ned skal han slippe å ha de, for gutten skal ha tro på seg selv den dagen han går ut i jobb. Han er veldig praktisk anlagt og jobber hardt for å klare teori. Karakterer vil nok aldri gjenspeile hvor mye arbeid han legger ned i teoretiske fag men han kan score høyt i praktiske fag. Det viktigste for oss er at han kommer ut i et yrke som han liker og som ikke krever mye lesing og skriving og ikke om han har karakterer med seg på veien eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #15 Skrevet 3. oktober 2012 Sen hjelp kan føre til svake skoleprestasjoner. Den mest kjente evnetesten wisc iv måler evner sterkt knyttet til den læringen som foregår på skolen. Om sønnen din ikke har fått riktig hjelp de 8 årene han har gått på skolen så kan svak en profil på wisc være et resultat av det. Men svake evner kan selvfølgelig også være medfødt. Uansett er tidlig hjelp god hjelp! Hvordan kan jeg argumentere for at Wisc evnetest måler sterkest de evner som er knyttet til den læringen som foregår i skolen? Anonym poster: 664739791db801c8fa92c0ca33892906
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #16 Skrevet 4. oktober 2012 n Jeg regner med at gutten er kartlagt på alle mulige måter. Hvir ligger vanskene? Er det i spesifikke fag eller har han generelle lærevansker? Hvordan fungerer han sosialt? Kan han opprette og beholde vennskap? På hvilken måte har ppt tenkt å hjelpe? Skal han få hjelp i timene eller taes ut? Det er vanskelig å svare på hva du kan gjøre uten å riktig vite hvor vanskene er. Hva tenker de videre? Ingen diagnose foreligger. Han fyller heller ikke kriteriene til diagnosen tilknytningsforstyrrelse men det vektlegges tungt at en trygg tilknytning synes å utgjøre en viktig grunnstein i elevens fungering på skolen . scoret veldig lavt i Raven (non verbal evnetest og en wisc 111 som har en språklig og en praktisk del (utføringsdel) Han har blitt tildelt 152 timer inneværende år. Alt for lite mener jeg all den tid ppt har tilrådd 380 timer. Jeg etterlyser en fremtidsplan som ivaretar hans svakheter for det å ikke ha et vitnemål i seg selv er jo ikke særlig attraktivt overfor fremtidige arbeidsgivere. Og da nytter det lite å snakke om hjelpen han ikke fikk i tidlige år. Individuell plan fikk vi beskjed om at skolen ikke kunne bistå oss med. Kun ioplanen som ikke på noe vis ivaretar ham på et langsiktig plan. Anonym poster: 664739791db801c8fa92c0ca33892906
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #17 Skrevet 4. oktober 2012 Det er vanskelig uten diasgnose. For ingen diagnose = ingen ekstra midler til skolen for å kunne gi støtteundervisning. Så da må midlene finnes internt, som oftest vil det bety at det tas fra vanlig undervisning. At han ikke får vitnemål fra ungdomsskolen skal du ikke bekymre deg for. Og de midlene som mangler i grunnskolen kommer med fullt monn når han skal over i videregående opplæring. Anonym poster: 2b361df5f03e65e3b2fb126955a2734f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #18 Skrevet 4. oktober 2012 Det er vanskelig uten diasgnose. For ingen diagnose = ingen ekstra midler til skolen for å kunne gi støtteundervisning. Så da må midlene finnes internt, som oftest vil det bety at det tas fra vanlig undervisning. At han ikke får vitnemål fra ungdomsskolen skal du ikke bekymre deg for. Og de midlene som mangler i grunnskolen kommer med fullt monn når han skal over i videregående opplæring. Anonym poster: 2b361df5f03e65e3b2fb126955a2734f Hvordan kan du indirekte forsvare at manglende vitnemål ikke har noe å si overfor fremtidige arbeidsgivere? Anonym poster: 664739791db801c8fa92c0ca33892906
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #19 Skrevet 4. oktober 2012 Ingen arbeidsgivere etterspør vitnemål fra grunnskolen, så lenge man har bestått videregående, evt delkompetansebevis derfra. Anonym poster: 2b361df5f03e65e3b2fb126955a2734f 1
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2012 #20 Skrevet 4. oktober 2012 Ingen arbeidsgivere etterspør vitnemål fra grunnskolen, så lenge man har bestått videregående, evt delkompetansebevis derfra. Anonym poster: 2b361df5f03e65e3b2fb126955a2734f Det er problematisk for videregående skole at det kommer en elev uten karakterer i mange fag. Delkompetansebevis er noe tull..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå