Gå til innhold

Bør jeg dra til dyrelegen med katten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har fått to litt store sår på ene "skulderen". Det ser ut som hun er blitt bitt og pelsen har falt av rundt. Jeg synes også det lukter litt rart av sårene. Katten halter, og blir veldig sint når hun blir klappet i nærheten av sårene, går greit å klappe henne på ryggen eller andre siden. Hun når bort til såret og vasker det selv. Hun har spist som normalt i dag og også vært ute en periode, ellers har hun lagt og sovet (helt som normalt). Bør jeg dra til dyrelegen med katten slik at de kan se på såret, tenker da spesielt på at det lukter litt? Eller skal jeg vente å se det an om det ordner seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde uten tvil gått til veterinær. Spesielt når du sier at det lukter, at katten halter og at hun reagerer når du prøver å røre området. Kan høres ut som det gjerne kan komme infeksjon, om det ikke er blitt det allerede. Er sårene tørre eller våte?

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Yepp.

En vetrinærtime i morgen er på sin plass.

Katteskinn er fryktelig seigt, så en infeksjon har lett for å spre seg under skinnet lenge og vel.

Du kan regne med at sårene blir renset og tømt, - og du får antibiotika som pus skal ha i ca 10 dager.

Ikke slipp ut pus nå i kveld eller i morgen tidlig før dere skal til vetrinæren. Dte er viktig at pasienten er tilstede når dere har time.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde uten tvil gått til veterinær. Spesielt når du sier at det lukter, at katten halter og at hun reagerer når du prøver å røre området. Kan høres ut som det gjerne kan komme infeksjon, om det ikke er blitt det allerede. Er sårene tørre eller våte?

Ja, er det jeg er redd for. Men kan ikke skjønne annet enn at sårene har kommet i dag, og da er det vel tidlig å få infeksjon?

Det eneste andre jeg kan komme på er at hun haltet litt for 3-4 dager siden, men da reagerte hun bare litt når jeg tok på henne nede på poten, klarer ikke helt å se for meg at jeg ikke så dette såret da, eller iløpet av disse dagene i mellom. Eneste jeg kan tenke meg da er om pelsen har falt av i dette området nå i ettertid?

Skrevet

definitivt, katten har sår som lukter, halter og blir sint når du klapper henne. Det er ingen tvil om hva du bør gjør her.

Skrevet

Takk dere! Ser det an litt i morgen tidlig, men mest sannsynlig så drar vi til dyrlegen. Jeg aner ikke hvor stygt et sår bør være før man oppsøker dyrlegen. Mamma (er hennes katt, men hun er bortreist nå) har vært hos dyrlegen med katten tidligere pga sår, men da var hun mye dårligere og spiste ikke og gjemte seg bort.

Skrevet

Dersom du er usikker på om det trengs en tur til veterinær, så er et godt råd å rett og slett ringe veterinæren og spørre. :)

Anonym poster: 6b7f866f398c1eb1962792777556c1c1

Gjest Lille-pus
Skrevet

Bittsår som er infisert leger i praksis ikke seg selv.

Synes ikke der er noen vits i å vente og 'se ann', det blir garantert ikke bedre av det, - tvert imot; det blir vondere, mer infisert og dyrere hos vetrinæren.

Ta det i morgen du så blir det mye bedre for pus også.

• Liker 4
Skrevet

Nå er ikke jeg en katt åpenbart, men ble bitt i armen av en pus jeg passet i sommer. Det tok ikke mer enn tre timer før det var tydelig infisert, og jeg måtte på legevakten. Poenget mitt at dyrebitt blir fort infisert, og når katten viser tydelig ubehag er det på tide å ta den med til dyrlegen.

Skrevet

Når en katt får et bitt, så er det ofte ikke så lett å se dette.

Den andre katten "kjører" ei hjørnetann forholdsvis dypt ned i motstanderen, og det er i enden av det bittet infeksjonen utvikler seg.

En av mine katter hadde plutselig en stor kul på ryggen, og selv etter bedøving, barbering og leting, var det vanskelig å finne såret som forårsaket det. Det var nemlig bare et bittelite merke etter det, men det var ingen liten betennelse i kulen.

Er helt enig med LillePus, det er ikke lurt å vente, da blir det stort sett bare verre. Ta turen til dyrlege, du. Tenker dyrlegen tømmer og renser såret hvis du kommer deg dit i dag, så får du meg deg antibiotika, evt resept på dette, som pus skal ha så den blir helt frisk.

Det har nok skjedd den dagen den haltet litt første gang, men katter liker ikke å vise smerte, derfor kan det være vanskelig å se at noe er galt.

Lykke til!

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Ja, kan godt være det skjedde da for 4-5 dager siden. Men da må pelsen ha falt av i ettertid, for det er såpass store felt som er borte at jeg garantert hadde sett det før. Er det sannsynlig?

Jeg valgte forresten å ikke kontakte veterinær i dag tidlig, da pus var i fin form, jeg fikk lov å klappe nært sårene uten at hun reagerte. Men når jeg kom hjem i dag ser jeg at på lakenet som hun ligger på har noen flekker med lyserød væske, så det regner jeg med er puss. Så da kontaketer jeg veterinær i morgen tidlig. Så slipper jeg å fundere på det lenger. Er dumt om hun blir dårlig og såret blir verre også pga meg.

Skrevet

Jeg kan nesten garantere deg at hun ikke blir bedre og at såret blir verre hvis du ikke sørger for behandling.

Det kan ligge mengder med puss i dypet, og det er vondt for katten! Det at såret lukter er en indikasjon på aktiv betennelse i seg selv, puss fra såret bekrefter dette.

Tenk deg at dette kan ha utviklet seg fra et bitt du i utgangspunktet ikke en gang så. Betennelsen har blitt større og større, så stor at det har blitt et åpent (?) sår. Dette har ikke vært spesielt behagelig, det kan jeg nesten love deg!

Vær så snill å ta katten til dyrlege, det fortjener den!

• Liker 2
Skrevet

Pus skal helt klart til dyrlegen i morgen.

Og jeg mener så absolutt ikke at hun fortjener noe annet enn det beste bare så det er sagt!

Skrevet

Pus skal helt klart til dyrlegen i morgen.

Og jeg mener så absolutt ikke at hun fortjener noe annet enn det beste bare så det er sagt!

Det tror jeg heller ikke. Da hadde du ikke postet for å spørre om råd.

Jeg mente ikke å kjefte, men jeg mistet en gang en katt fordi jeg var for sen til dyrlegen, vondt for den og vondt for meg og min samvittighet! Unner ikke andre det samme.

Skrevet

Det tror jeg heller ikke. Da hadde du ikke postet for å spørre om råd.

Jeg mente ikke å kjefte, men jeg mistet en gang en katt fordi jeg var for sen til dyrlegen, vondt for den og vondt for meg og min samvittighet! Unner ikke andre det samme.

Neida, jeg mente ikke at du mente det :) Ville bare poengtere det siden jeg ikke dro i dag.

Nå virker det som om katten ikke klarer å sove egentlig, så hun har nok ganske vondt. Men hun halter ikke lenger da.

Skrevet

Lykke til i morgen. Håper du oppdaterer så vi får høre hvordan det går!

Skrevet

Takk! Ja, det skal jeg gjøre!

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det blir nok godt etter å ha blitt behandlet av vetrinæren i morgen, - og når antibiotikaen som 'mor' skal gi i en periode på en god uke, begynner å virke :)

Supert med oppdatering i morgen.

Det kommer alltid til nye 'eiere' av katt, og sikkert som dagen så vil akkurat dette spørsmålet komme opp igjen, - om ikke før så når områdeoppgangen begynner rundt februar.

Lykke til hos vet'en i morgen dere to :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Da har pus fått antibiotikasprøye og skal gå på tabletter i 5 dager. Så håper jeg hun fort blir bra :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...