Gå til innhold

Noen erfarne hundeeiere der ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en heldig eier av en helskjønn Cairn Terriertispe på 5.

Hun har et kjempeflott lynne, er lydig til en viss grad (går uten bånd uten problemer, men har det med å "lukke ørene" da det kommer spesielle lukter eller et dyr av noe slag) og er helt herlig når det kommer til andre mennesker, dyr (som ikke løper) og barn..

Men så kommer det til leking.. Hun klarer ikke å leke på egen hånd, og er _veldig_ opptatt av at jeg skal kaste leke til henne, som hun skal hente osv.. Klarer ikke å finne på ting på egenhånd.. Selvfølgelig er dette koselig og gøy, men når hun først har funnet noe å leke med, stopper hun ikke..

Hun kan drive på veldig lenge (times tid om ikke lengre) med å bare så å se på en, pipe og legge leka nærmere så jeg skal få tak i den å kaste den igjen.. Hun gir seg ikke, så til slutt må jeg rett og slett gjemme unna leka sånn at hun ikke ser hvor den er, og glemmer den etterhvert.,. Da er det greit for hun, og hun legger seg ned å sover, eller kommer bort å blir ordentlig kosete igjen..

Men jeg får jo dårlig samvittighet også, for vil jo at hun skal kunne ha noe å leke med, uten å være så intens.. Hun vil ikke kose, ikke klappes eller noe (da rygger hun bare unna, mens hun er helt 100% fokusert på leka) men hun har denne leka.

Noen som har noe forslag på hvordan jeg kan få henne til å leke mer med seg selv, og ikke bli så opphengt og avhengi av leka?

Hadde det kanskje vært en løsning å skaffe seg en annen hund, sånn at hun hadde hatt noen å leke med der, eller vil det bare gjøre henne sjalu da valpen trenger veldig mye oppmerksomhet?

Anonym poster: 14ecf77fab98a164eff41bbc4b828880

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å lek med henne på den måten. Det høres ut som hun blir alt for opphengt i det, og det fører kun til negativt stress. Jeg har også en slik en, og her i huset kastes det ingenting. Tren med henne isteden så hun får brukt hodet sitt skikkelig og bruk godbiter som belønning. Du kan også spre en neve godbiter rundt å la henne bruke nesa til å finne det. De har mye mer utbytte av denne typen aktiviteter enn å bare løpe etter ting som blir kastet.

• Liker 4
Skrevet

Hadde tenkt å skrive akkuratt det samme som Bonito over her.

Skrevet

Ja, vi har begynt å lagt unna alle sånne leker, men som sagt, er redd for at hun skal kjede seg og : /

Ja, har også forsøkt å legge en godbit under en bolle/kjele så hun må bruke hodet sitt på å få den ut, og det synes hun er kjempegøy : )

Så da skal jeg rett og slett ikke ha noen leker til henne da, og så fort hun finner noe (i det siste har hun plukket med seg stein og vil leke med.. Da har jeg sagt at hun må legge den igjen i gangen, og det går helt greit, men så plukker hun den opp da vi skal ut igjen, og går rundt å bærer på den)

Kan rett og slett lønne seg å kjøpe noe IQ leke greier til henne da? For å få trent jevnlig på å bruke hodet og nesa, og kanskje glemmer den andre leken litt?

Anonym poster: 8967af0f940a360f1879af59d0ea82aa

Skrevet

Burde kanskje nevne at jeg kjøpte en sånn "terning" som man skulle legge godbiter i for litt siden, for å prøve ut litt..

Hun brydde seg rett og slett ikke om godbitene som datt ut da hun bar rundt på den, hun ville hare at vi skulle kaste den.. Så den ble gjemt unna med de andre lekene den og..

Takk for svar forresten : )

Skrevet (endret)

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke kjøpt disse IQ lekene. De er fort lært og da er det ikke mer trening igjen i det. Det hunder har mest utbytte av er å trene MED eieren. Legg ut godbitspor til henne feks. tren ulike triks/øvelser osv, og benytt ting man allerede har slik du gjør nå. Hunder trenger ikke aktiviseres hele tiden, og iallefall ikke de som har lett for å henge seg opp. De trenger tvert imot ofte lære seg å slappe skikkelig av.

Endret av Bonito
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke leke med hunden min. Han er bulldog og "klikker" av diverse rulleleker og drakamper osv. Da blir han helt vill og kan begynne å nappe i beina osv. Ikke bra. Derfor må vi heller la han bruke hodet sitt via sportrening, lydighetstrening osv.

Nå er jo Cairn terrier en veldig smart rase som absolutt bør brukes mye. Du kan lære henne triks, gå sporkurs osv. Kjekt for både eier og hund det :)

En ting som jeg glemte å føye med er at du kan trene henne på å bli roligere. Når hun begynner å galdre seg opp kan du følge henne på plassen sin, og belønne når hun er i ro. Mange hunder med slike "stress" symptomer, slik som min må rett og slett læres ro.

Endret av Nalaya
Skrevet

Herlig, da skal jeg bli flinkere med det! : )

Ja, det er heldigvis ikke noe problem her : ) Hun er en ordentlig sofagris når hun får sjansen, så ; )

Var vel bare det at jeg var redd for at ho skulle kjede seg ; o

Igjen, takk for svar : )

Skrevet

Herlig, da skal jeg bli flinkere med det! : )

Ja, det er heldigvis ikke noe problem her : ) Hun er en ordentlig sofagris når hun får sjansen, så ; )

Var vel bare det at jeg var redd for at ho skulle kjede seg ; o

Igjen, takk for svar : )

Tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Så lenge hun får sin dose tur og hodetrim, har hun også bare godt av å lære at det ikke trenger skje noe hele tiden. :)

Skrevet

Slutt å kaste leker, virker som om hunden diin er litt for gira på det. Da kan det føre til stress. Hunder trenger ikke leke hele tiden. De må få nok tur og mental stimuli, da skal de klare å slappe av hjemme og kjede seg litt:P Men, jeg synes leking er viktig! Jeg ville lekt med henne av og til, men byttet ut kasteleker med draleker. Da er du mer med i leken og gjør noe kjekt sammen med hunden, det er viktig:)

Skrevet

Hun er også veldig glad i sånne dra leker også ja, og innimellom gjør vi det : )

Men er samme greia her, hun blir opphengt i den så fort hun ser den. Og ser hun at den ligger oppå en hylle o.l. gjør hun alt hun kan for å komme opp på hylle å få tak i den, sitter å piper og sånt, så ender med at vi må flytte den uten at hun ser det..

Det er jo ikke noe problem det altså, bare litt synd at hun ikke kan aktivisere seg litt innimellom på egenhånd, og blir så "besatt" så fort vi leker med henne,,

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Min er også sånn, men jeg bare valgte å stå på mitt når jeg ikke vil kaste ball. I starten var det piping og flytte ballen nærmere og satt og så på meg som om jeg er verdens grusomste. Men med en gang hun skjønte at det ikke nyttet å mase, så aktiviserte hun seg selv.

Hun elsker fortsatt å kaste ball, og kan skikkelig gire seg opp innimellom, virkelig gire seg opp, men det holder at jeg sier nei nå så slipper hun ballen og finner på noe annet istedet.

Skrevet

Tro meg, vi har virkelig prøvd.. Vi har sitti lengelenge og oversett henne, der hun sitter å ber, men hun gir seg rett og slett ikke ;s Funker det ikke hos meg, går hun tl neste, også til neste før hun kommer til meg igjen, og blir sittende å be.. Så fort jeg rører på meg eller noe, så rykker hun til, klar til å løpe..

Men ser rundt etter forskjellige øvelser vi skal prøve ut, så skal vi se at det blir slutt på stress : )

Skrevet

JO hun gir seg, kanskje ikke 20 minutter, kanskje ikke 45, men hver gang du gir etter forsterker du oppførselen hennes med å fortelle henne at om hun bare prøver lenge nok, får hun viljen sin/belønning i form av lek til slutt.

Verdens beste tips: Les, les og les litt til.

Internett, biblioteket, hundeblader, det finnes så mye informasjon der ute at det er til å bli gal av.

Nesten uansett hva du leser av hunderelatert litteratur kommer du over noe som reflekterer over slike problem.

• Liker 2
Gjest Fairydust
Skrevet

First of all: Noen hunder leker ikke alene. Og sånn er det bare. De finner det rett og slett ikke tilfredsstillende å leke alene, og synes ikke det er noe gøy. Og noen voksne hunder leker ikke i det hele tatt. Jeg er veldig heldig med tispa mi, hun kan finne på å leke både alene og er veldig ivrig å leke med andre, mens venninna mi sin tispe leker ikke i det hele tatt.

Uansett, du kan prøve å kjøpe en "food cube":

274083_08.jpg

Den putter man fòr eller godbiter inni, så skal hunden bevege eller flytte på den slik at fòrbitene kommer ut. Det er rett og slett en slags IQ-leke. Den er genial! Tispa mi elsker den.

Fås kjøpt på de fleste dyrebutikker, men også doggia.no (der bestilte jeg min).

Skrevet

Ja, drevet å lest meg opp litt rundt det her i dag : )

Prøvde blandt annet dorull med godbit inni uten hell, og samme resultat med å hive for på plenen så hun kunne snuse seg frem til :P

Får bare fortsette å prøve, så finner jeg nok noe som passer til henne tilslutt : )

Den food cuben har jeg prøvd.. Godbitene var ikke interessant i det hele tatt da de ramla ut, ville bare at jeg skulle kaste den, så det funka ikke..

Og joda, den siste tiden har vi ikke kastet til henne, men hun fortsetter lengre enn 20 minutter, og tilslutt må vi gjemme den for henne..

Men nå er det bort med leketøy, og heller prøve på litt mer mentale øvelser for henne ; )

Skrevet

Det at hun ikke er interessert i godbiter tyder på (om hun ikke fra naturens side er en kresen hund), at stressnivået generelt er for høyt. Legg bort alt av leker og fokuser først og fremst på søksøvelser, nesebruk er en veldig god måte å la de bruke hodet uten stress. Om hun begynner å plukke ting og mase så sørg for å overse henne, uansett hvor lang tid det tar, og sørg for at alle andre også respekterer at det ikke skal kastes eller lekes noe. Det er lett å føle litt på det at de kanskje kjeder seg med for mye stilletid, men etter min erfaring er det utrolig viktig for slike hunder å lære seg at de faktisk har en avknapp, og at de faktisk kan bruke den selv om det skjer noe rundt. De har lett for å gå fra 0 til 100 for raskt og uten noe nytteverdi, og det er slitsomt både for dem og oss.

Som sagt har jeg en som var veldig lik, og som har veldig lett for å stresse generelt (vet ikke om din er slik), så jeg har brukt MYE tid på å sette meg inn i akkurat denne delen av hund. Det vanskeligste her var faktisk å få alle andre til å forstå at de ikke fikk lov å kaste noe til han. De syntes jo det var rasende festlig, mens jeg som satt med jobben etterpå ikke syntes det var fullt så morro. Han her har blitt veldig bra, såpass at jeg nå kan kaste ettpar ganger om han fortjener en superbelønning, uten at det tipper over. Når jeg sier det er bra legger han pinnen/konglen/ballen igjen og glemmer den. Og nå jobber han like godt for godbiter som noe annet, noe som er veldig godt å se. :)

• Liker 1
Skrevet

Ah herlig svar! : )

Takker masse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...