Gå til innhold

Hvilken bank har bra opplegg for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparebøssen til 4-åringen er full, og vi tenkte at det er på tide å gjøre ham kjent med sparing, bank, og tømming av sparebøsse. Vi sparer til barnet utenom, så dette er ikke ment som en reell sparekonto for barnet, men som et første møte med sparing og verdien av penger. Ergo har rentenivået lite å si, altså.

Hvilken bank har bra opplegg for barn? Jeg selv har konti i litt ulike banker, og er ikke spesielt lojal til hverken den ene eller andre. Vet at Nordea har Jalmar-klubben, men andre banker har sikkert også bra "klubber" for små barn.

Erfaringer? Noen som er bedre enn andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 åringer er fortsatt ikke kommet så langt i utviklingen at de forstår verdien av penger. Ei heller syns jeg en 4 åring skal måtte "tenke" over penger. Det er greit at dere sparer på høyrentekonto, men foreløpig er ungen for liten til å forstå hva penger egentlig er.

Anonym poster: d7a6b29a30ff5d4e2f27da8f221b85e2

Skrevet

Sant, men han skal jo ha kontoen i mange år fremover, ikke bare nå.

Han er veldig klar over at sparebøssen er hans, og at det som er oppi er hans. Det blir ramaskrik hvis lillebror prøver å ta noe av det. Bøssen må jo tømmes, for den er full, så vi må jo gjøre noe med det. Han hadde ikke akseptert at jeg tok alle myntene og vekslet i en hundrelapp, men kanskje han aksepterer at banken passer på dem for ham til han trenger dem.

Han vet hva penger brukes til (man kan kjøpe en vaffel for en gul penge, og hvis man har to penger, kan man kjøpe to vafler), men har jo ikke begrep om verdi, og sedler har han ikke noe forhold til. Men han kan telle pengene sine (en penge, to penger, tre penger...) og leker ofte butikk med kasseapparat. Han må tidlig krøkes som en god sunnmøring skal bli :)

Skrevet

Sant, men han skal jo ha kontoen i mange år fremover, ikke bare nå.

Han er veldig klar over at sparebøssen er hans, og at det som er oppi er hans. Det blir ramaskrik hvis lillebror prøver å ta noe av det. Bøssen må jo tømmes, for den er full, så vi må jo gjøre noe med det. Han hadde ikke akseptert at jeg tok alle myntene og vekslet i en hundrelapp, men kanskje han aksepterer at banken passer på dem for ham til han trenger dem.

Han vet hva penger brukes til (man kan kjøpe en vaffel for en gul penge, og hvis man har to penger, kan man kjøpe to vafler), men har jo ikke begrep om verdi, og sedler har han ikke noe forhold til. Men han kan telle pengene sine (en penge, to penger, tre penger...) og leker ofte butikk med kasseapparat. Han må tidlig krøkes som en god sunnmøring skal bli :)

Unger forstår i en alder av 4 at man må jobbe for å få penger, at man må betale med penger for en gjenstand, men som du selv opplevde så forstår han ikke selve verdien av dem. For 4 åringer gir det ikke mening at en pengeseddel er mer penger enn to 5 kroninger, fordi det er flere av 5 kroningene. Renter og sånt, bør en vente med til noen år utpå barneskolen fordi 4åringer har ikke kommet langt nok i utviklingen til at de klarer å forstå det. Å introdusere begreper som høyrentekonto og sparing er mer passende for nivået til en 10åring enn så små krabater.

Anonym poster: d7a6b29a30ff5d4e2f27da8f221b85e2

Skrevet

Niesen min skjønte fint at banken passet på pengene hennes da hun var i den alderen!:) Hun hadde spart bursdagspenger, betalinger fra hun "frisørtimer" med besteforeldrene osv, og kjøpte seg en dyr leke selv da hun var 5-6. Hun skjønte fint hva det betydde.

Vet ikke hvordan det er nå, men Sparebank1 har alltid hatt gode opplegg for barn i flere aldre, og der får barna ofte være delaktig i tømmingen, de får eget spareklubb-kort, premie for å ha fylt opp bøssen, det arrangeres "tømmedag" en gang eller to i året, hvor barna er æresgjester i banken, det er litt show, kanskje brannbilen står utenfor etc. Var i alle fall sånn der jeg kommer fra, men det kan jo ha blitt endret de siste årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...