Gå til innhold

Lagt om kostholdet, tydelig at jeg får i meg for lite.. tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har for ikke så lenge siden lagt om kostholdet mitt ganske mye. Har begynt med kaloritelling og holdt meg unna sukker og alt for mye karbohydrater. Startet med noen kilo som bare fløy av, men det har stoppet opp litt - dette er vel normalt :)

Uansett har jeg holdt meg på ganske lite kalorier om dagen.. 1000-1200. Da jeg begynte var jeg veldig lite aktiv og gjorde ikke stort om dagene. Nå den siste halvannen uka har jeg vært i full jobb (8 timer dagen i barnehage) og noen timer i stallen nesten hver dag (stallarbeid og ridning), og jeg har vært en del trøtt og sliten, men bare tenkt at selvfølgelig blir man det av å jobbe så mye plutselig. Men - på fredag bestemte jeg meg for å skeie ut litt, og på jobb i pausen spiste jeg i tillegg til maten jeg hadde med (skyr, hjemmelaget liten energibar og en gulrot) noen kjeks, eplekake og en del nøtter/rosiner. Og herregud så forskjell jeg merket på kroppen med en gang. Energien min var en helt annen resten av dagen, jeg satt ikke og halvsovnet på vei hjem fra jobb og var kvikk resten av kvelden.

Konklusjon - jeg må få i meg mer mat. Problemet er at jeg ikke helt klarer å tillate meg selv det.. Jeg vil så gjerne se vektnedgang, og er redd for å spise for mye. Jeg kan spise både varmmat og brødskiver i barnehagen, men vil unngå å forsyne meg av dette fordi jeg ikke kan kontrollere hva jeg får i meg (proteiner/fett/karbohydrater). Når jeg lager maten hjemme veier jeg opp det meste og legger det inn i en app på iphonen. Jeg får heller ikke så mye tid til trening om dagen, da jeg gjerne ikke er hjemme fra jobb og stall før 7-tiden på kvelden.

Hva tror dere ca jeg burde ligge på daglig av kalorier, for å kunne gå nedover i vekt forsvarlig? Jeg er 170 cm høy, veier 74-75 kg, 19 år, jobber 8 timer i barnehage om dagen (det skjer mye der hele tiden, mye lek) og bruker et par-tre timer i stall med stallarbeid og ridning 3-4 ganger i uka. Får ikke noe særlig tid til trening utenom dette, men kanskje det blir lettere å presse inn noe hvis energinivået mitt stiger litt i hverdagen.

Det at energinivået mitt steg så mye etter litt kos på fredag gjorde at jeg "sprakk" litt og har spist ganske usunt hele helgen. Jeg vil tilbake til vanene mine, men jeg må helt klart gi kroppen mer energi. Det føles også litt vanskelig siden jeg bare har en pause i løpet av jobben (spiser frokost mellom halv 7 og 8, lunsjpause 11-12, ferdig på jobb 4-5).

Jeg må rett og slett fylle opp matboksen min litt mer.. Hvor mange kalorier vil dere si måltidene mine burde ligge på, ca? Jeg er opptatt av å spise en "kraftig" frokost for å ikke bli skrubbsulten før jeg får spise igjen også.

Og til sist; har dere noen forslag til hva jeg kan ta med meg på jobb som ikke er så vanskelig å lage, men som metter godt med et ok næringsinnhold?

Dette ble ganske langt, og jeg vet mye av dette er svart på 1000 ganger før.. Men det hadde vært fint med litt "personlig" veiledning, samtidig som jeg kan søke meg opp til flere tips andre steder på nettet :)

Anonym poster: b9a4c35f9f1a55aa2b526337ce0e9538

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger til et lite spørsmål til; er det veldig upassende med proteintilskudd selv om jeg ikke driver med mye trening, for eksempel en shake eller en proteinbar i løpet av dagen for å fylle på litt?

Skrevet (endret)

Jeg tenker at du minst skal legge deg på 1500 kalorier. Da vil du uansett gå ned i vekt. Under det så vil du nok fortsette å være slapp og trøtt.

Jeg er selv fan av egg til frokost. Holder meg mett lenge og gir godt med energi.

Her er et forslag.

Frokost:

2 kokte egg på 2 Ryvita med 4 skinkebiter/

Havregrøt kokt på vann med kanel og bær

Lunsj:

100 gram kyllingfilet med masse grønt og litt bønner/linser

Mellom:

Litt nøtter og frukt

Middag:

200 gram kjøtt(fisk, karbonadedeig, kylling etc) med masse grønt og en knytteneve ferdigkokt ris/grov pasta

Dessert:

Liten fruktsalat

Kvelds:

Et par knekkebrød med godt skinkepålegg eller en omelett av 2 egg med grønnsaker og mager skinke

Hold deg til vann som tørstedrikk.

Ha en dag i uka der du spiser normalt frem til middag og lag noe du er glad i, men gjør alt hjemmelaget(pizza, lasagna, tacos etc.) Ferdig mat har mye rart i seg og det tar ca. like lang tid å lage alt fra bunn av selv. Da kan du styre hva som faktisk er i maten.

Kos deg gjerne med litt smågodt eller hva du måtte ha cravings på, men med måte:)

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Skrevet

Legger til et lite spørsmål til; er det veldig upassende med proteintilskudd selv om jeg ikke driver med mye trening, for eksempel en shake eller en proteinbar i løpet av dagen for å fylle på litt?

Du burde få nok proteiner gjennom den vanlige kosten. Proteiner gir ikke så mye energi, det er mer for metthetsfølelse og musklene. For å ikke bli slapp ville jeg heller tatt noe frukt(om du trenger energi)

Skrevet

Hei.

Uansett har jeg holdt meg på ganske lite kalorier om dagen.. 1000-1200. Da jeg begynte var jeg veldig lite aktiv og gjorde ikke stort om dagene. Nå den siste halvannen uka har jeg vært i full jobb (8 timer dagen i barnehage) og noen timer i stallen nesten hver dag (stallarbeid og ridning), og jeg har vært en del trøtt og sliten, men bare tenkt at selvfølgelig blir man det av å jobbe så mye plutselig. Men - på fredag bestemte jeg meg for å skeie ut litt, og på jobb i pausen spiste jeg i tillegg til maten jeg hadde med (skyr, hjemmelaget liten energibar og en gulrot) noen kjeks, eplekake og en del nøtter/rosiner. Og herregud så forskjell jeg merket på kroppen med en gang. Energien min var en helt annen resten av dagen, jeg satt ikke og halvsovnet på vei hjem fra jobb og var kvikk resten av kvelden.

Konklusjon - jeg må få i meg mer mat. Problemet er at jeg ikke helt klarer å tillate meg selv det.. Jeg vil så gjerne se vektnedgang, og er redd for å spise for mye.

Dette er usunne tanker. Jeg sier ikke at du har en spiseforstyrrelse, men du har tatt det første skrittet med å tenke slike tanker. Du veier litt mye for en på din høyde, men det er ikke mer enn at det skal gå greit å miste noen kilo på en sunn og varig måte, uten å sulte deg.

En annen ting er at sultekurer, som er det du faktisk driver med, svært sjelden har varig virkning. Hvor lenge har du tenkt å holde på med sultekuren? Resten av livet? Hva slags liv er det, der du alltid er sulten og slapp? Med dette sultekur-opplegget mister du mye muskelmasse i tillegg til fett. Dermed blir forbrenningen din lavere. Når du en gang ikke orker sultekuren lenger vil du dermed ha mye lettere for å legge på deg, og da i form av fett, ikke muskler.

Grunnen til at du kjenner deg slapp og sliten er at når kroppen får alt for lite mat over tid, da tror den, steinaldermennesker som vi er, at det er dårlige tider, og at det gjelder å holde seg mest mulig i ro, og bruke minst mulig krefter.

Det er mye bedre, og ikke minst mye mer varig og behagelig, å satse på å gå ned i vekt med økt aktivitet framfor sultekur. Riding og hestestell gir en viss trening, men du burde nok prøve å være litt mer aktiv på andre måter også. Å bruke sykkel som framkomstmiddel er en utmerket måte å oppnå det på. Over halvparten av alle kjøreturer i Norge er på under 5 km, men allikevel gjøres bare 7% av all reiser med sykkel. Det er ikke rart nordmenn blir feite. Bruk fantasien for å få opp aktivitetsnivået i hverdagen.

Jeg kan spise både varmmat og brødskiver i barnehagen, men vil unngå å forsyne meg av dette fordi jeg ikke kan kontrollere hva jeg får i meg (proteiner/fett/karbohydrater). Når jeg lager maten hjemme veier jeg opp det meste og legger det inn i en app på iphonen. Jeg får heller ikke så mye tid til trening om dagen, da jeg gjerne ikke er hjemme fra jobb og stall før 7-tiden på kvelden.

Denne holdninga om å ha absolutt kontroll på hver eneste lille kalori/joule er definitivt usunn. Du får vel omtrent det samme tilbudet i barnehagen hver dag, så spis til du er passe mett og godt kunne orket litt til.

Hva tror dere ca jeg burde ligge på daglig av kalorier, for å kunne gå nedover i vekt forsvarlig?

Det er helt umulig for noen her å si hva du, med din unike kropp, aktivitetsnivå osv. trenger for å gå ned i vekt på en forsvarlig måte. Det jeg derimot kan si helt sikkert er at du trenger ikke vite den nøyaktige energimengden, for du har uansett fasitsvaret i form av baderomsvekta. Hvis vekta står stille kan du spise litt mindre og øke aktivietsnivået litt, evt. spise det samme og økte aktivtetsnivået litt mer. For de fleste er det greit å holde seg til tommelfingerregelen om at man maksimalt kan miste en halvkilo fett i uka. Går du ned i vekt raskere enn dette mister du sannsynligvis også muskelmasse.

Skrevet

Takk for forslag, Maja. Mye av dette er ting jeg allerede gjør - men jeg må kanskje passe på at jeg "fullfører" det mer og faktisk spiser ordentlige måltider.

Til frokost har det gått mye i havregrøt, kesam/cottagecheese/bær og rugsprø med pålegg (stabburmakrell, kyllingskinke, egg osv.)

På jobb har jeg spist mye skyr, frukt og innimellom speltlomper med pålegg eller omelett.

Siden jeg ikke har vært hjemme før ganske sent i det siste har jeg slurvet litt med middagene, noe som kanskje er dumt.

Lance, jeg skjønner jo at det er usunt. Jeg tenkte først at jeg bare var sliten av å drive med mye generelt, men skjønte jo fort at det var fordi jeg spiste for lite. Og det er det jeg vil gjøre noe med. Jeg vet at om jeg fortsetter sånn går jeg ikke ned på en sunn måte, men mister muskler og vil til slutt sprekke og fyke opp i vekt igjen. Alikevel vil jeg gjerne ha litt kontroll på hva jeg inntar. Jeg har tidligere ikke klart å legge om kostholdet før jeg begynte med å føre opp maten min. Det blir for lett for meg å bare spise litt sånn og litt sånn, hvis jeg ikke skriver det opp svart på hvitt - og da blir det fort mye usunt. Det handler nok bare om dårlig viljestyrke, ja, men det å føre opp inntaket mitt har hjulpet meg med å komme i gang i hvert fall - selv om jeg helt klart må øke inntaket.

Det er derfor jeg ønsker forslag på mat jeg kan spise som gir meg god energi som holder meg mett og gir nok næring, men fremdeles er sunn.

Når det kommer til å feks sykle til og fra ting er det jo egentlig en veldig god ide. Problemet er at jeg bor ca 2,5 mil unna jobben og 3 mil unna byen jeg har de fleste vennene mine. Dette blir litt mye å ta for seg på sykkel.. Til stallen er det bare 2 km, så den strekningen burde jeg i grunn gått eller syklet.. Men da kommer et annet problem, som er tiden. Jeg drar som regel til stallen rett fra jobb, for å rekke det før det blir mørkt, kveldsforing begynner osv. Det tar mye ekstra tid dersom jeg først skal kjøre hjem, for så å sykle tilbake til stallen.. Men dager jeg ikke er på jobb først og sånn burde jeg helt klart slutte med å kjøre bil denne strekningen, så det skal jeg prøve å få til :)

Og som jeg har sagt tidligere, i perioden som har vært har jeg hatt null overskudd.. Det kunne ikke falt meg inn å dratt på en joggetur kl 7 om kvelden. Men, dersom jeg nå får litt orden på sakene kan jo dette bli litt mer overkommelig :)

Skrevet

Ikke tell energien så nøye og tilsett ekstra fett i kosten. Så lenge du får i deg tilstrekkelig med protein ca 1g per kg kroppsvekt, så trenger du ikke så mye karbohydrater. Ingen grunn til å øke inntaket av dem over det du spiser i dag. Du kan derimot trygt få resten av energien du spiser fra fett.

Fett gir også mer metthet.

Trantilskudd om morgenen, en ss eller to med kremfløte, eller kokosolje i kaffen/te, smeltet smør eller olje på salat. Et lite stykke ost til lunsj. F.eks vanlig hvitost om du ikke er så glad i smakssterke oster.

Unngå fett fra planteoljer utenom oliven, raps- og solsikkeolje (som er dyrket fram med høyt innhold av enumettede fettsyrer). Merk at vanlig solsikkeolje ikke er spesielt sunt i store mengder.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er bittelitt høyere enn deg, veide omtrent det samme som deg for halvannet år siden. Gikk ned 10 kilo på et år, og da spiste jeg ca 1600 kcal om dagen. Måtte ned på 1400 de siste månedene for å bli kvitt siste rest av overflødige kilo, men det var jo fordi jeg hadde blitt lettere. Ja, og spis skikkelig mat! Ikke bry deg om proteindrikker, ta heller litt ekstra mye kjøtt til middag/kveldsmat.

Skrevet

Jeg er nok ikke helt klar for et kosthold basert på LCHF :)

Så motiverende å høre, da er det håp for meg også. Jeg får bare komme meg over den "redselen" for for mange kalorier og øke inntaket :) selv om jeg synes det kan være vanskelig å få i meg veldig store mengder av ting. Jeg har laget meg en lunsjsalat på jobb i dag, som kom på i underkant av 400 kalorier (grønnsaker, kikerter, kalkunskinke og et egg) og den er jo enorm. Aldri i verden om jeg får i meg hele den. Det er nok derfor jeg kunne tenkt meg å blande inn litt tilskudd i hverdagen. Enklere å få i seg mye næring raskt gjennom feks en energibar, enn så spise så mye mat på en gang..

Skrevet

Men du trenger jo absolutt ikke spise store mengder av ting, dersom du sliter med å få i deg nok mat. Da kan du heller ta deg en neve nøtter, et ekstra glass juice eller en liten sjokobit ;-) Det er ingen regler som sier at alle måltider må være så og så store. Finn ut det som funker for deg.

Skrevet

Jeg er nok ikke helt klar for et kosthold basert på LCHF :)

Så motiverende å høre, da er det håp for meg også. Jeg får bare komme meg over den "redselen" for for mange kalorier og øke inntaket :) selv om jeg synes det kan være vanskelig å få i meg veldig store mengder av ting. Jeg har laget meg en lunsjsalat på jobb i dag, som kom på i underkant av 400 kalorier (grønnsaker, kikerter, kalkunskinke og et egg) og den er jo enorm. Aldri i verden om jeg får i meg hele den. Det er nok derfor jeg kunne tenkt meg å blande inn litt tilskudd i hverdagen. Enklere å få i seg mye næring raskt gjennom feks en energibar, enn så spise så mye mat på en gang..

Forumtråd om PCO. Du burde lese den tråden.

Anonym poster: 86571b87638d35ba2488ef4c6a513ace

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! :) Vet ikke om dette fortsatt er så aktuelt, men tenkte jeg bare skulle komme med et lite tips! Jeg trener i gjennomsnitt ca 3 ganger i uken, og har gjort dette i snart et år. jeg har ikke merket noe forskjell på vekten. Grunnen til dette er kostholdet mitt, jeg spiste veldig usunt, men trente effektive økter ved siden av, så har ikke lagt på meg heller. Jeg er ikke overvektig, ganske normal, men litt fett på magen og lårene jeg ønsker å få vekk. Har lyst på "gap" og stram veltrent mage til sommeren. ("Gap" er mellomrom mellom lårene om noen lurte :laugh: ). Jeg har derfor lagt om kostholdet mitt, og spiser veldig sunt! Tenkte jeg skulle komme med et frokost tips jeg liker veldig godt! Det heter havrepannekaker, og består kun av egg, havregrøt, melk og litt sukker(jeg bruker sukrin fordi det er sunnere). Leste nedi her at dere likte frokoster bestående av havregryn, egg, kesam osv! Tenkte dette var auktelt! Jeg pleier nemlig å ha mager kesam, banan og blåbær på havrepannekakene mine :) Smaker veldig godt, og er veldig sunt!

(Du får 3-4 stk, hvis du lager de like store/små som meg)

Du trenger:

2-3 dl havregryn

2 egg

2-3 ts sukker (jeg bruker som sagt sukrin istedet, fordi det er sunnere.)

litt melk om røren er for tykk

- Putt alle ingrediensene i en bolle/skål, men vent med melken - melken trenger du bare hvis røren er for tjukk.

- bland alt sammen.

- Stek de til de er gyldene og putt på det du vil ha på.(her er det kun fantasien som setter grenser!! Men jeg liker veldig godt et tynt lag med mager kesam nederst, bananskiver og blåbær oppå! NAM

Anonym poster: a6f0ed89f049498b4d68e231f349ec60

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! :) Vet ikke om dette fortsatt er så aktuelt, men tenkte jeg bare skulle komme med et lite tips! Jeg trener i gjennomsnitt ca 3 ganger i uken, og har gjort dette i snart et år. jeg har ikke merket noe forskjell på vekten. Grunnen til dette er kostholdet mitt, jeg spiste veldig usunt, men trente effektive økter ved siden av, så har ikke lagt på meg heller. Jeg er ikke overvektig, ganske normal, men litt fett på magen og lårene jeg ønsker å få vekk. Har lyst på "gap" og stram veltrent mage til sommeren. ("Gap" er mellomrom mellom lårene om noen lurte :laugh: ). Jeg har derfor lagt om kostholdet mitt, og spiser veldig sunt! Tenkte jeg skulle komme med et frokost tips jeg liker veldig godt! Det heter havrepannekaker, og består kun av egg, havregrøt, melk og litt sukker(jeg bruker sukrin fordi det er sunnere). Leste nedi her at dere likte frokoster bestående av havregryn, egg, kesam osv! Tenkte dette var auktelt! Jeg pleier nemlig å ha mager kesam, banan og blåbær på havrepannekakene mine :) Smaker veldig godt, og er veldig sunt!

(Du får 3-4 stk, hvis du lager de like store/små som meg)

Du trenger:

2-3 dl havregryn

2 egg

2-3 ts sukker (jeg bruker som sagt sukrin istedet, fordi det er sunnere.)

litt melk om røren er for tykk

- Putt alle ingrediensene i en bolle/skål, men vent med melken - melken trenger du bare hvis røren er for tjukk.

- bland alt sammen.

- Stek de til de er gyldene og putt på det du vil ha på.(her er det kun fantasien som setter grenser!! Men jeg liker veldig godt et tynt lag med mager kesam nederst, bananskiver og blåbær oppå! NAM

Anonym poster: a6f0ed89f049498b4d68e231f349ec60

Vet du kaloriinnhold i dette?

Anonym poster: 57545775f0083db229c76060f6eaf57f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...