Gå til innhold

Spørsmål om Ull..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert noen dumme spørsmål, men jeg lurer veldig.. Første vinteren i barnehagen, så nå har jeg hamstret inn masse ulltøy.. Jeg har igrunn aldri skjønt hva som er det store med ull jeg..?

Funker det like bra selv om det ikke er rett mot huden? Feks om man har en ulldress med strømpebukse og tskjorte under?

Hva slags vaskemidler er best å bruke for å bevare ulltøyet best mulig?

Supert om noen har lyst til å svare på mine rare spørsmål! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ull bør være innerste laget mot huden. Ullbody og ullstrømpebukse under annen ulldress. Hva har du hamstret inn?:)

Her vasker jeg snuppas ull på ullprogram med milo.

• Liker 3
Skrevet

Ull innerst. Vask når det lukter eller har mat/skitt på - det trenger som regel ikke vaskes like ofte som bomull. Bruk milo på behandlet ull og nøstebarnsåpe på ubehandlet ull.

Det store med ull er at det holder seg varmt selv om det blir vått, dermed blir ikke ungen kald om det kommer vann gjennom ytterklærne, eller han/hun blir svett.

Skrevet

Ull er oppskrytt, dyrt og tungvindt!

Det holder lenge meg bomull innerst og en flece/ulldress som mellomlag

Siden ull må vaskes på spessialprogram må du ha MYE ull for å fylle opp maskina, så det er mye mer praktisk å bruke vanlige klær, og ull kunn som mellomlag, for da tregs de ikke vaskes så ofte.

Anonym poster: e0b263501a9818746f1b596d7f047c28

Skrevet

Ull holder kroppen varm men det blir ikke for varmt, og sender bort svette. Trenger ikke å vaskes før det kommer flekker på, i mellomtiden er det bare å henge ulla på lufting.

Bomull kan ikke sammenlignes da det kan bli både vått og kaldt. Er du på fjelltur og tråkker i en elv, så kommer du best unna ved å gå i sandaler og de våte ullsokkene, for å gi et eksempel. De våte bomullssokkene vil senke tempraturen og gi deg blåe tær.

Når de blir flekkete så er det bare å sette på ullprogram med milo. Ull skal ligge innerst, men kan med fordel brukes som eneste plagg i litt varmere sesonger.

Anonym poster: a05ef9eb314c416d59bb8f31d0c7b774

• Liker 4
Gjest pysepusen
Skrevet

Ull regulerer varmen for de små bedre, man blir ikke så kald om man blir våt (eller svett også fryser igjen). Mitt barn trives godt i ull og sover f.eks. bedre om natten om han har ullpysj enn bomullspysj.

Så her i huset er ull gull :nigo:

Det brukes absolutt som innerste lag. Heller ull innerst og noe annet utenpå enn bomull innerst og ull utenpå. Det trenger kun å vaskes om det er skittent eller lukter (og man må jo strengt tatt ikke fylle maskinen heeeeelt opp da ;) )

Vasker det med flytende Neutral eller parfymefri Milo.

• Liker 1
Skrevet

Ull er supert til de små, siden det både hjelper dem å regulere kroppstemperatur og leder bort fukt fra huden. Ja, også varmer ull selv om det er vått. I tillegg trenger ikke ulltøy vaskes like ofte som bomull, det holder ofte å lufte siden ull og er selvrensende, såfremst det ikke er flekker. Selv han lille jeg er tante til som er veldig varm i kroppen trives bedre i tynne lag med ull (body/strømpebukse) enn i bomull, i bomullstøy blir han innmari svett og klam.

Såfremst barnet ikke har eksem så er det ingenting som er bedre enn ullundertøy til barn vinterstid :)

Det meste ulltøyet som er i salg tåler maskinvask helt fint, og de fleste vaskemaskiner har gode ull eller håndvaskeprogram. Jeg bruker stort sett Milo som vaskemiddel.

Skrevet

Ull er gull :) Litt dyrere enn bomull,men verdt det :) Bruker ull innerst på størstemann på 4,5 år. Men minstemann har atopisk eksem og tåler desverre ikke ull mot huden,da bruker jeg ullundertøy med innside av bomull,ikke riktig så bra som ren ull,men sånn er det bare,tåler man ikke ull så får man bruke noe annet :)

• Liker 1
Skrevet

Ull er gull :) Litt dyrere enn bomull,men verdt det :) Bruker ull innerst på størstemann på 4,5 år. Men minstemann har atopisk eksem og tåler desverre ikke ull mot huden,da bruker jeg ullundertøy med innside av bomull,ikke riktig så bra som ren ull,men sånn er det bare,tåler man ikke ull så får man bruke noe annet :)

Stakkars liten da, slitsomt med eksem :hug: godt han tåler ull/bomullstøyet da :)

Skrevet

Stakkars liten da, slitsomt med eksem :hug: godt han tåler ull/bomullstøyet da :)

Ja,vært veldig plaget av det,særlig som baby,men nå har vi det bra under kontroll virker det som :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...