AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #1 Del Skrevet 30. september 2012 Hei! Har hatt en pizza grandiosa i kjøleskapet mitt siden onsdag kveld. På pakken så står det at den skal oppbevares høyst i 3 dager i kjøleskap. Så er det farlig om jeg spise den nå? Går det greit eller må den kastes? Anonym poster: 6496804de3f301c7899814c27e89fd95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #2 Del Skrevet 30. september 2012 Lukt på den. Anonym poster: 6e3b632e6e186009670b83f6a20a3e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
redchilli Skrevet 30. september 2012 #3 Del Skrevet 30. september 2012 Sikkert ikke farlig, men jeg ville ikke gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #4 Del Skrevet 30. september 2012 Er den stekt eller ustekt? Anonym poster: 706afd9c169bfd81d21a55c412e9b5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
belle_ Skrevet 30. september 2012 #5 Del Skrevet 30. september 2012 Jeg har spist mat som har stått i kjøleskap i over en uke, har gått veldig fint. Føler det er et veldig stort hysteri rundt dette med hvor lenge man kan la mat stå og å spise mat som har gått ut på dato. Så lenge den ikke ser ødelagt/muggen ut eller lukter vondt så ser jeg ikke problemt med å spise den heller. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myosotis Skrevet 30. september 2012 #6 Del Skrevet 30. september 2012 Det går helt sikkert bra! det er kun hvis pizzaen har mye fuktighet i seg at man kan være litt på vakt, men de fleste pizzaer blir som regel tørrere jo lengre de står, og da er ikke grobunnen for bakterier noe stor. Har selv spist pizza som var ei uke gammel. Noe god var den vel ikke, men helt trygg å spise. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoken- Skrevet 30. september 2012 #7 Del Skrevet 30. september 2012 Bare ta en visuell sjekk, og lukt på den. Du finner fort ut om den er dårlig eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilleLille Skrevet 30. september 2012 #8 Del Skrevet 30. september 2012 Det er sikkert ikke noe problem! Personlig ville jeg ikke ha spist noe som hadde ligget i kjøleskapet mer enn kanskje en dag, kommer litt an på hvilken type mat det er snakk om. Nå er jeg kanskje litt hysterisk, men filmen om "hygiene og bakterier på kjøkkenet" fra ungdomsskolen sitter klistret i hodet mitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thalassos Skrevet 30. september 2012 #9 Del Skrevet 30. september 2012 Dette skriver de for å forsikre seg, noen lar f.eks pizzaen stå ute en natt før de setter den i kjøleskapet osv, er nok derfor! Så lenge den lukter og ser bra ut er det ikke noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 30. september 2012 #10 Del Skrevet 30. september 2012 Min regel er 3 dager. Spiser aldri middagsrester som har ligget lenger enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 30. september 2012 #11 Del Skrevet 30. september 2012 Min regel er 3 dager. Spiser aldri middagsrester som har ligget lenger enn det. Det syns eg er ein alt for streng regel. For mat som er godt varmebehandla og som er laga med gode, ferske råvarer og holdbarheita minst fem-seks dagar viss det har blitt kjølt ned umiddelbart. Uansett bør ein bruke sansane sine, og sjå, lukte og evnt. smake før ein kastar mat i søpla. Det blir kasta altfor mykje mat fordi folk er engstelege og ikkje stolar på si eiga vurderingsevne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #12 Del Skrevet 30. september 2012 Vi har en nese for å forhindre at vi skal få i oss mat som er skadelig/farlig. Lukt på den! Får du ikke brekninger så er den spiselig. Anonym poster: 6c7729c384c7e563a016c2546bccc1c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 30. september 2012 #13 Del Skrevet 30. september 2012 Det syns eg er ein alt for streng regel. For mat som er godt varmebehandla og som er laga med gode, ferske råvarer og holdbarheita minst fem-seks dagar viss det har blitt kjølt ned umiddelbart. Uansett bør ein bruke sansane sine, og sjå, lukte og evnt. smake før ein kastar mat i søpla. Det blir kasta altfor mykje mat fordi folk er engstelege og ikkje stolar på si eiga vurderingsevne. Jeg er opplært til å ikke la middagsrestene så mer enn 3 dager i kjøleskapet, så da er det en grei regel, synes jeg. Dersom jeg ikke får brukt restene innen 3 dager, sørger jeg for å fryse det innen den tid. Det er veldig sjeldent jeg kaster mat. Lager ofte større porsjoner slik at jeg har til dagen etter. Det er kjempegreit med rester i en travel hverdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå