Gjest gh Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Hei Har 4 barn, og neste høst er det den nest eldste jenta vår sin tur til å begynne på vgs. Hun har to eldre søsken, men begge bor hjemme og går på nærskolen. Jenta vår vil begynne på media og kommunikasjon, en linje som ikke finnes på noen av de to nærskolene våre. Vi bor egentlig på grensa til et annet fylke, og om hun hadde kommet inn i nabofylket kunne hun fortsatt bodd hjemme, men pga grensereglene for søking på vgs må hun søke i vårt eget fylke. Om det blir så hun skal gå media i vårt fylke betyr det altså at hun rett og slett er NØDT til å flytte på hybel. Dette stedet er ca 1,5 time fra der vi bor. Hun er moden for alderen og selvstendig, men allikevel... å flytte for seg selv som 15-åring er jo ikke bare bare. To av jentene i klassen hennes har også tenkt å gå på denne linja, og jenta vår forteller at de har snakket om å dele på en leilighet\hybel. Har IKKE PEILING på hybellivet, da jeg verken har bodd på hybel selv, eller hatt noen andre barn som har gjort det. Vil jo veldig gjerne at hun skal få gå på den linjen hun selv vil, og da er jo dette den eneste løsningen. Kom med innspill!! Ville dere tillatt dattera deres å flytte hjemmefra i den alderen? Hva tenker dere om at de bor 3 sammen? Ting som er viktig å tenke på? Er virkelig GRØNN på alt som har med dette å gjøre, men prøver å sette meg inn i det.
NancyB. Skrevet 30. september 2012 #2 Skrevet 30. september 2012 Å flytte på hybel i den alderen er jo vanlig. Når du i tillegg seier ho er moden og sjølvstendig burde det gå bra. Her eg bur er me nesten uansett nødt til å flytte på hybel, fordi nærmaste vgs er ein time ifrå. Det er nokre få som tar to timar med buss kvar dag, men ellers flyttar kanskje 9 av 10. Når det gjeld å flytte saman med andre hadde eg planer om å flytte saman med bestevenninna mi fordi me skulle byrje på same plassen. Mamma var litt skeptisk og ba meg om å tenke ordentleg igjennom det før eg gjorde det, og etter litt betenkningstid fann eg sjølv ut at det hadde blitt litt for mykje. Eg er veldig glad for at eg budde aleine mine tre år på vgs. Det er tre år man veks veldig mykje på, og ofte får seg nye venner og veks litt ifrå dei gamle. Eg og bestevenninna har framleis kontakt, men me har på ein måte funne ut at me ikkje lenger er så like som det me var på ungdomsskulen. 9
charactouy Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Jeg flyttet på hybel som 16-åring - det gikk helt fint. Det gjør det 99% av gangene.
Gjest Purple Haze Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 Min sønn flyttet på hybel som 16-åring, og det gikk ikke fint. Vil ikke utbrodere her, men jeg er blitt veldig skeptisk til hybelliv for de som er såpass unge.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 jeg flyttet også som 16 åring, det gikk helt flott Jeg ville ikke flyttet sammen med en venninne, men mange føler det er tryggest å ha noen man kjenner rundt seg når man flyttet så det må hun nesten kjenne på selv.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Det er jo det jeg tenker litt på. Blir det for tett på å bo sammen 3 stk? Joda, de er bestevenner nå, men de møtes jo bare på skolen og noen kvelder i uka. Hvordan blir det å plutselig være sammen på skolen, på vei hjem fra skolen, spise sammen, legge seg sammen og stå opp sammen hver eneste dag? Samtidig er det jo sikkert litt tryggere å bo sammen med noen hun kjenner, når hun ikke kjenner noen som helst på det nye stedet. Får diskutere det litt mer med jenta. Vil jo ikke hun skal angre på noe, men samtidig, uansett utfall så blir det vell en god erfaring til senere Men til Purple Haze, hva var det som gikk galt da sønnen din bodde på hybel? Vil gjerne høre både positive og negative sider med hybellivet. TS
belle_ Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Synes man er alt for ung når man bare er 16 år. Jeg flyttet for meg selv da jeg var 19, ble 20 det året. Ville aldri flyttet hjemmefra tidligere. De er fremdeles barn og bør bo hjemme så lenge som mulig. Er utrolig mye ansvar med å bo alene. Husarbeid, klesvask, oppvask, gulvask, rydding, matlaging, passe på å gjøre lekser, kanskje ha ekstrajobb ved siden av siden det er dyrt å bo. Osv osv. Det høres mye bedre ut enn det er. Bodde selv med en venninne første året, var utrolig slitsomt, vi gikk samme studie i tillegg. Ble alt for mye festing og rot, lite rydding, så ikke ut til tider. Høres kanskje ut som vi var veldig umoden for alderen, men vi var egentlig ikke det heller, det har vært slik med flere jeg kjenner. Jeg ville vært meget skeptisk, ikke vær naiv, du har selv vært ung og du vet hva man kan finne på. For min egen del var det festing og alkohol allerede før jeg var 16 år, det er veldig, veldig vanlig. Jeg hadde aldri latt mitt barn flyttet alene som 16 åring ihvertfall.
MilleLille Skrevet 30. september 2012 #8 Skrevet 30. september 2012 Å flytte på hybel i den alderen er jo vanlig. Vel, det er det vel strengt tatt ikke. 9
solch Skrevet 30. september 2012 #9 Skrevet 30. september 2012 Mange må flytte på hybel når de skal begynne på vgs om de ikke kommer inn i sin egen kommune. Og du skal ikke hindre jenta de i å ta den utdanningen hun ønsker, mener jeg. 2
Mafalda Skrevet 30. september 2012 #10 Skrevet 30. september 2012 (endret) Min eldste er også av den snusfornuftige, selvstendige og ansvarsbevisste typen, men jeg er enig med belle_ og ville prøvd nesten alt annet før hun fikk flytte alene på hybel rett etter ungdomsskolen. Det er så mye som kan skje. Uansett hvor "moden" en 15-16-åring er, så er de fremdeles ganske ferske, grønne og formbare, og har ikke all verdens livserfaring. Mulig jeg er hønemor, men jeg grøsser litt ved tanken på jenta mi alene, og det er ikke fordi jeg ikke stoler på henne- men fordi situasjonen inneholder så mange ukjente faktorer, og jeg vet at hun kan feilbedømme eller gjøre gale vurderinger. Og det trenger ikke være hennes feil en gang, for selv om hun er moden, trenger ikke alle vennene være det samme. Det er også verdt å ta med seg at de aller fleste mødre (sikkert jeg også) tror litt for godt om våre egne barn. Husker også diverse ville hjemme-alenefester der alt gikk over styr, og også en del potensielt farlige situasjoner der venner drakk seg altfor fulle, skulle svømme i fylla, sovnet i snøskavler osv, da gikk vi på videregående. Det var også mange som benyttet sjansen når de flyttet hjemmefra til å spise minst mulig mat og mest mulig sjokoladekjeks, som ikke kom seg opp om morgenen, som hadde ubeskyttet sex i øst og vest, og som prioriterte alt annet enn lekser. Så nei, jeg er veldig skeptisk. Tillegg: det finnes massevis av muligheter til å studere medie- og kommunikasjonsfag etter videregående, og da i mer spesifikke retninger. Selve medie- og kommunikasjonslinja på videregående gir ikke kompetanse som er etterspurt så veldig mange steder, det er mest et sted å begynne for videre studier. Selvsagt kan det være bra for elever som har lyst til å ha slike fag i tillegg til studieforberedende, men løpet er ikke kjørt selv om hun ikke får tatt denne linjen, ikke i det hele tatt. Så du ødelegger ikke hennes eneste mulighet til å bli berømt fotojournalist eller reklametekstforfatter, for eksempel. Endret 30. september 2012 av Mafalda 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #11 Skrevet 30. september 2012 Synes man er alt for ung når man bare er 16 år. Jeg flyttet for meg selv da jeg var 19, ble 20 det året. Ville aldri flyttet hjemmefra tidligere. De er fremdeles barn og bør bo hjemme så lenge som mulig. Er utrolig mye ansvar med å bo alene. Husarbeid, klesvask, oppvask, gulvask, rydding, matlaging, passe på å gjøre lekser, kanskje ha ekstrajobb ved siden av siden det er dyrt å bo. Osv osv. Det høres mye bedre ut enn det er. Bodde selv med en venninne første året, var utrolig slitsomt, vi gikk samme studie i tillegg. Ble alt for mye festing og rot, lite rydding, så ikke ut til tider. Høres kanskje ut som vi var veldig umoden for alderen, men vi var egentlig ikke det heller, det har vært slik med flere jeg kjenner. Jeg ville vært meget skeptisk, ikke vær naiv, du har selv vært ung og du vet hva man kan finne på. For min egen del var det festing og alkohol allerede før jeg var 16 år, det er veldig, veldig vanlig. Jeg hadde aldri latt mitt barn flyttet alene som 16 åring ihvertfall. Så du mener TS skal nekte dattera si å ta den utdanningen hun vil? Jeg er 16 og flyttet for meg selv for over en måned siden for å gå den linja jeg ville. Det går faktisk helt fint. Jeg står opp hver morgen og forsover meg aldri, jeg gjør lekser etter skolen, jeg lager middag og jeg vasker og rydder. Jeg trenger ikke å jobbe. Får jo 6000 fra lånekassen + barnebidrag fra mamma og pappa (siden jeg kjøper alt jeg trenger selv), og jeg sitter med ca. 3000 i overskudd hver måned som jeg setter av på en konto som jeg skal bruke når jeg ikke får barnebidrag lengre. Jeg kan feste og drikke alkohol om jeg vil, men jeg er faktisk moden nok til å forstå at det går ut over skolearbeid og det setter meg tilbake en uke i trening. Man får og god oppfølging av kontaktlærer og rådgiver når man bor på hybel. Anonym poster: 022f7582fbd9e14d8e7b4d93412ac0a4 6
Dricka Skrevet 30. september 2012 #12 Skrevet 30. september 2012 om hun er selvstendig og fornuftig er det ikke sikkert venninnene er det.. 1
2shy Skrevet 30. september 2012 #13 Skrevet 30. september 2012 Niesa mi på 16 flyttet på hybel som hun delte med ei annen jente pga skole, det gikk ikke fint. Hun er også hva man anser som en moden og ansvarsfull jente. Det jeg tror er viktig, er god kommunikasjon og være obs på faresignaler underveis. Komme regelmessig på besøk osv. Så er jo spørsmålet hvordan venninnene hun skal dele bolig med er, om de er en god innflytelse på henne eller ikke.
NancyB. Skrevet 30. september 2012 #14 Skrevet 30. september 2012 (endret) Vel, det er det vel strengt tatt ikke. Det er ganske vanleg når ein ikkje bur i ein by. Her eg bur er me nesten uansett nødt til å flytte på hybel, fordi nærmaste vgs er ein time ifrå. Det er nokre få som tar to timar med buss kvar dag, men ellers flyttar kanskje 9 av 10. Endret 30. september 2012 av NancyB. 7
Gjest Purple Haze Skrevet 30. september 2012 #15 Skrevet 30. september 2012 Det er jo det jeg tenker litt på. Blir det for tett på å bo sammen 3 stk? Joda, de er bestevenner nå, men de møtes jo bare på skolen og noen kvelder i uka. Hvordan blir det å plutselig være sammen på skolen, på vei hjem fra skolen, spise sammen, legge seg sammen og stå opp sammen hver eneste dag? Samtidig er det jo sikkert litt tryggere å bo sammen med noen hun kjenner, når hun ikke kjenner noen som helst på det nye stedet. Får diskutere det litt mer med jenta. Vil jo ikke hun skal angre på noe, men samtidig, uansett utfall så blir det vell en god erfaring til senere Men til Purple Haze, hva var det som gikk galt da sønnen din bodde på hybel? Vil gjerne høre både positive og negative sider med hybellivet. TS Jeg har ikke lyst til å skrive om det her, og du er jo gjest, så du kan vel ikke sende PM. Det går sikkert fint for de aller fleste å flytte på hybel i den alderen. Men for noen gjør det ikke det, og det er mange faktorer som spiller inn. Modenhet, ansvarlighet, evnen til å takle uforutsette ting. Og miljøet man lever i spiller en mye større rolle enn man kanskje skulle tro, uansett hvor moden og forstandig man måtte være.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #16 Skrevet 30. september 2012 Du har ikke lov til å nekte henne å flytte på hybel, rett og slett. Ungdom har RETT på videregående opplæring, og enda viktigere; de har RETT til å velge selv (såfremt de får plass der de har valgt, men alle får plass på EN av skolene man søker på), og hvis linja HUN velger betyr at hun er NØDT til å flytte på hybel, ja da kan du ikke nekte henne det ifølge norsk lov. I de aller fleste tilfeller går det bra, og, ikke for å være diskriminerende, men spesielt med JENTER pleier det gå veldig bra. Gutter ER mindre modne enn jenter i den alderen, og der ville jeg vært mer skeptisk (jeg og min søster flyttet begge ut når vi var ferdig på ungdomsskole, men jeg ville ikke stolt på at min bror klarer det samme - rett og slett fordi jeg ser at han er mindre moden og tar mye mindre ansvar. Han lever helst på big one (hvis han GIDDER å sette på ovnen) og godteri, og han har aldri lagt på et dynetrekk eller tatt oppvasken . Sørg for god kommunikasjon med din datter, og for guds skyld pass også p åat hun har et skikkelgi sted å bo, og at huseier er et skikkelig menneske. Tror jenta di klarer hybellivet bra, men det er SÅ mange som har fått så mye unødvendig bråk og trøbbel pga dårlige huseiere. Man SKAL f.eks ha kontrakt, og man skal føle seg trygg der. En venninne av meg bodde i hybel med 4 soverom (felles stue/kjøkken/bad), og etter at ene jenta flyttet ut, lot husverten en 40 år gammel mann flytte inn - med tre 17 år gamle jenter! Så å la henne flytte er nok greit, men hold et øye med de alikevel Selvom de klarer seg bra, så er de fortsatt bare 16 Anonym poster: b214463c11954bc723cde196bfefd8d6 2
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2012 #17 Skrevet 30. september 2012 Det er for ungt til å ta ansvar for seg selv. Det kan synes som om alt går bra, men man mister noe på veien med å bli "voksen" så fort. Noe man ikke skjønner selv og ikke savner før man er over 30 og da er det for seint.. Man skal leve til man er 85, no need to rush..
MilleLille Skrevet 30. september 2012 #18 Skrevet 30. september 2012 Det er ganske vanleg når ein ikkje bur i ein by. Åja, beklager, det var jeg ikke klar over. Bor selv i by, så det forklarer saken.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #19 Skrevet 30. september 2012 Jeg flyttet på hybel akkurat når jeg hadde fylt 16, fordi jeg skulle gå dans som var på vgs 1,5 time unna mamma. Jeg ble boende i en kjeller med to jenter jeg ikke kjente, vi delte på bad og kjøkken. Pga deling av kjøkken, og de andre vasket aldri opp/vasket dårlig opp, ble det til at jeg spiste på papptallerkener eller spiste kun sjokolade. Var i urven form det året. Ikke nok med det. Hun ene jeg delte med, gjemte seg alltid vekk, og gjorde ikke noe arbeid. Hun andre... hun var veldig frampå, og noen måneder mindre, 15 altså. Det første jeg fikk høre da vi sa hei, var at hun hadde just sjekka seg for klamydia. Jeg ville ikke være frekk, og hang en del med henne. Kunne lett kommet oppi noe om det ikke var for at jeg er VELDIG spesiell slik sett (hater hjemmefester, ut på byen med fremmede full, henge med masse folk osv). Hun hadde guttebesøk hver kveld, av mange forskjellige. 95% av dem var byens bråkmakere. De var tatt for biltyverier allihop. narkotika, som de ofte var påvirket av, de hadde sittet i fengsel for vold også. hadde noen ekle episoder der de hamra på døra mi og kalte meg sexy osv. hun jenta ble også gravid pga slurv med pillene, tok abort, gråt mye. vi hadde mye insekter der nede pga fatene på rommet hennes. stablet under senga, på hyller.. tilslutt ble denne jenta kastet ut. hun andre sluttet på skola. Hybelutleierne var skada. de gjorde aldri noe med når jeg klaget på de andre, og kom aldri ned og sjekket. de brydde seg kun om seg selv. når jeg flytta ut derfra, shinet jeg og mamma hybelen, den hadde aldri vært så fin. men da fikk vi sms at vi måtte komme tilbake - det lå en hybelkanin der (en eneste, som hadde falt av tua på slutten, kunne plukkes opp på 1sek). Og å bo sammen sånn der... flere i klassen min har delt leilighet med andre jenter DE KJENTE. og det har endt likkens- midt i skoleåret sluttet den ene, og leien ble dyrere for de resterende da, og om en ble boende alene, måtte hun forsøke finne nytt sted pga det ble for dyrt, og som var vanskelig. og bo alene slikt, de kommer garantert til å ha mye guttebesøk, gå ut med falsk leg, drikke, skulke skolen sammen.. just saying. Anonym poster: d6a2c83438edf9a1f32f25d9187ba309
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #20 Skrevet 30. september 2012 Ikke så skeptisk til tanken på at en 15/16-åring flytter på hybel for å gå på vgs, det er mange som gjør det og hvis du sier at jenta er moden og fornuftig så går det sikkert bra. Er mer skeptisk til tanken på å bo sammen med to andre, tenker det fort kan bli litt gnisninger når de er så unge og prøver seg fram i voksenlivet for første gang. Noen vil kanskje synes det er ok å vaske opp en gang i uka, andre mener man bør vaske etter hvert måltid feks. Jeg tror overgangen fra barndomshjemmet til en selvstendig tilværelse er stor nok som det er. Anonym poster: 072dbe959b89f126a765e40b023703b3 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå