AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Det er noe jeg forundrer meg litt over. Dersom man skal råde noen ned i vekt, skal aldri anbefale dem å telle kalorier. Nei, gud forby! Da grenser det til hysteri, og det kan man ikke ha noe av. Det ikke alle tenker på er at å telle kalorier kan være et veldig nyttig verktøy. Et avgjørende verktøy. Får man optimale resultater ved å bare gjette seg fram kaloriinnholdet i enkelte matvarer inneholder, og håpe på det beste? Altså, å gå ned i vekt. Så lite effektivt! Man kan være heldig å gå ned i vekt, men ved å loggføre det man spiser i en periode VET man faktisk at man vil få resutlater. Jeg mener ikke at man nødvendigvis skal telle kalorier for resten av livet (å ha en viss oversikt i framtiden er ingen dum idè), men i begynnelsen vil de aller fleste ha stor utbytte av det. Anonym poster: 8b06752cf5170aab09709969769e959e
Tøysejenta Skrevet 30. september 2012 #2 Skrevet 30. september 2012 Jeg hadde aldri gått ned i vekt uten å telle kalorier i begynnelsen. Det ga meg et bra bilde på hvor mye mat jeg egentlig trengte, og hva slags mat man ikke burde spise mye av
Lista Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Å telle kalorier er genialt. Da vet man nesten garantert at man går ned i vekt hver uke! Det tar ikke så mye tid som mange skal ha det til, og etter hvert vet man jo hvor mye ting veier, og man slipper dermed å veie så mye
karella Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 (endret) Ja helt enig! Jeg teller også kalorier (sånn cirka) selv om jeg trives med vekten min, men jeg føler at jeg kan ta mye smartere valg når jeg har mer kunnskap om innhold og kalorier. Jeg har også kjøpt en liten kjøkken vekt som jeg bruker innimellom, men det er mer for å se "ok..hvor mye veier en brødskive, hvor mange gram er en bolle med micropopkorn osv" Etter at jeg har skjønt sånne tid litt bedre så veier jeg ikke brødskiver lenger, men det handler mer om kunnskap. Jeg er på den alderen hvor jeg ikke kan bare spise det jeg får lyst på hele tiden, og det er en grei måte å ha bedre forståelse om maten jeg spiser. Endret 30. september 2012 av karella
Supraspinatus Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Grunnen til at jeg mener at telling av kalorier ukritisk er tåpelig er fordi det skaper inntrykket av at energi omsettes likt utifra potensiell termisk energi uansett kilde. Det blir omtrent som å tro at pengers verdi kan fastsettes utifra vekten. Jeg mener det er viktigere å forstå hvilken del an kostholdet en kan spare energi fra og således velge produkter ut i fra de forutsetningene. Men det er en god vane å sjekke hva et produkt inneholder! 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Folk er forskjellige, noen bør absolutt ikke telle kalorier, for andre igjen så er det et nyttig verktøy. Ei jeg kjenner måtte slutte å telle fordi hun ble så opphengt i det at det til slutt ble en slags konkurranse meg deg selv om å få i seg færrest mulig kalorier. Jeg var derimot helt avhengig av å telle kalorier! Noen dager ble jeg overrasket over hvor mye jeg hadde spist, andre ganger ble jeg overrasket over hvor lite jeg hadde spist:P Anonym poster: e0953628aa812eb52c3dbc8de58a1852
Missandei Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Jeg synes også dette er et godt verktøy. Husker hvor overrasket jeg ble første gangen jeg telte hvor mye jeg faktisk spiste iløpet av en dag, da var det ikke så overraskende lengre at jeg la på meg gitt. :gjeiper: Kaloritelling er jo et greit verktøy for å ha oversikt, man blir jo vant til det etterhvert og lærer seg hvor mye ting veier og inneholder av kalorier.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #8 Skrevet 30. september 2012 Grunnen til at jeg mener at telling av kalorier ukritisk er tåpelig er fordi det skaper inntrykket av at energi omsettes likt utifra potensiell termisk energi uansett kilde. Her snakker du om at proteiner krever mer energi å forbrenne, deretter karbohydrater og til slutt fett? Mener du at man utelukkende skal fokusere på dette? Det er ikke snakk om all verdens forskjell mellom de ulike energikildene heller, så jeg forstår ikke helt tankegangen din. Anonym poster: fc86d214ec70689f4c64a2d67cec31fe
lashara Skrevet 30. september 2012 #9 Skrevet 30. september 2012 (endret) kaloritelling er genialt. Jeg "slanker" meg ikke men nærmer meg idealvekten min ved å ha gått ned saaaaakte siden nyttår. Jeg teller ikke hver kalori ned til minste gulerotbit, men jeg har noenlunde kontroll på hvor mye jeg får i meg på en dag så jeg kan justere inntaket. Feks spiser jeg en veldig kaloririk lunch så velger jeg en kalorifattig middag. Jeg telte mer nøyaktig tidligere så jeg vet ca innholdet på det jeg spiser. Vet jeg ikke så sjekker jeg innholdsfortegnelsen. Uten å ha kjennskap til hvor mye kcal 367 faktisk er pr 100 gram og hva det utgjør/ har å si for det daglige inntaket du bør ha så er det jo meningsløst å lese på pakken.. Jeg har lagt om livstilen min og kunnskap om kalorier har gjort det mulig. Endret 30. september 2012 av lashara
Gjest *Maja* Skrevet 30. september 2012 #10 Skrevet 30. september 2012 Jeg synes kaloritelling er supert jeg! Lærte masse om matvarer og hvor mye en kan og bør spise av hver enkelt ting. Det er bare i starten det kan være litt tungvint, men etter en stund så tenker en ikke over det og bare vet hva en har fått i seg. Man må bare finne en balanse mellom å forstå hva mat en kan putte i seg i hvilke menger og ikke bli besatt av hver eneste lille kalori.
Supraspinatus Skrevet 30. september 2012 #11 Skrevet 30. september 2012 Her snakker du om at proteiner krever mer energi å forbrenne, deretter karbohydrater og til slutt fett? Mener du at man utelukkende skal fokusere på dette? Det er ikke snakk om all verdens forskjell mellom de ulike energikildene heller, så jeg forstår ikke helt tankegangen din. Anonym poster: fc86d214ec70689f4c64a2d67cec31fe Det å behandle dem likt gjør at man kan få inntrykk av at man kan spise f.eks bare karbohydrater og tro at man kan leve på det. Næringsstoffene driver en haug med andre prosesser bortsett fra å brenne energi som en ovn. Kalorimåling er basert på energi frigitt når man brenner et stoff i en spesiell ovn. Både trevirke, bensin og omtrent alt annet har en potensiell energi som kan måles ved den metoden. Det betyr ikke at kroppen kan nyttegjøre seg av energien. Altså, det er lurt og greit å ha et forhold til mengden energi i et produkt, men jeg mener det er viktigere å ha et forhold til sammensetningen av produktet. Telling av energi man spiser ned er jo litt fåfengt når man egentlig ikke vet nøyaktig hva man bruker. Man kan bare estimere det ut i fra et regnestykke som er laget for å passe alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå