Gå til innhold

Enda en tråd om studielån og aap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gikk på aap en stund så skulle jeg prøve meg på studier. Jeg søkte naturligvis studielån, men jeg kunne ikke fortsette med studiene og måtte søke om gjenopptak av aap. Jeg fikk innvilget.

Hva skal jeg si til lånekassen? Skal jeg si at jeg avbryter studier pga sykdom? Men jeg prøvde det og de sa at jeg må søke om sykestipend for den perioden. Men så leste jeg i lånekassen sine sider at om man har aap, så får man ikke sykestipend.

Hva bør jeg gjøre da? Hva er riktig?

Anonym poster: 5c1d7c496f83ef3c547d60ca2567fd83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, for å få gjenopptakelse dersom du skal fortsette å studere når du blir frisk, så trenger NAV bekreftelse på at du har søkt sykestipend fra Lånekassen, så det der var rart...

Anonym poster: a8829f5d606b94d58efbea7c31f57989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke sagt noe om at jeg skal forsette med studiene når jeg blir frisk. Kanskje får jeg jobb og velger heller å jobbe en stund. I mitt tilfelle er det slik at jeg er gravid og skal ha permisjon fra mars, så da er det uaktuelt å studere eller jobbe i det neste halvannet år.

Men la meg omformulere spørsmålet; Kan jeg fortsette å ha studielån selv om jeg har fått innvilget gjenopptak av aap? NAV sa at jeg burde kontakte lånekassen og høre hva som var riktig å gjøre ovenfor dem, altså lånekassen, for i følge NAV så, skal det jeg har fått/får i studielån ikke påvirke aap i og med at det er et lån og ikke reell intekt/lønn.

Og jeg skjønner ikke hva som er det rette ovenfor lånkassen siden de sier at jeg kan søke om sykestipend i og med bruddet av studier gjelder sykdom.

Anonym poster: 5c1d7c496f83ef3c547d60ca2567fd83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg vil tro at så lenge studiet blir avbrutt og du ikke tenker å fortsette, så har du vel ikke rett på noe studielån lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...