Samantha Skrevet 29. september 2012 #1 Skrevet 29. september 2012 Kva program er gode å bruke til bilderedigering? Treng ikkje det mest avanserte, men har lyst å ha noko meir enn dei alle simplaste. Photoshop er det einaste eg eigentleg kjenner til, men det er jo svindyrt om ein skal kjøpe ein skikkeleg versjon. Nokon som kan anbefale/tipse meg om eit ok program?
Guybrush Skrevet 29. september 2012 #2 Skrevet 29. september 2012 Adobe Lightroom. Spørs om du skal bedrive grafisk manipulasjon/tegning eller om du skal redigere bilder. Lightroom er verdens mest brukte og rene bildebehandlingsprogram for fotografer.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Adobe Lightroom. Spørs om du skal bedrive grafisk manipulasjon/tegning eller om du skal redigere bilder. Lightroom er verdens mest brukte og rene bildebehandlingsprogram for fotografer. Hva med Photoshop Elements? Anonym poster: ff416f78500409bab354150aac6013b8
Guybrush Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 Hva med Photoshop Elements? Anonym poster: ff416f78500409bab354150aac6013b8 Fremdeles mer et manipulasjon og "tegneprogram" enn et bilderedigeringsprogram i ren form. Det er bare photoshop hvor de har kutta ut endel av de mest avanserte funksjonene. Husk at photoshop er først og fremst lagd for å manipulere eksisterende bilder eller bedrive multimediakunst samt tegne/animere. Det handler ikke så mye om redigering som det handler om å skape noe nytt som ikek er der fra før. Adobe Lightrom og Apple Aperture er programmer hvor du på en enklere måter kun bedriver bildebehandling. Justering av farger, nyanser, skygger i alle mulige varianter er SÅ mye enklere med slike ekte programmer istedet for photoshop med mer. Du har ellers Gimp som er gratis som inneholder over 70 % av funksjonene fra fullversjonen av Photoshop. Jeg vil hevde at en vanlig bruker kanskje kun benytter 2 % av alle funksjonene i photoshop iløpet av hele sitt liv.
Gjest Morteno Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Hvem i all verden kjøper Photoshop i våre dager? Det er fantastisk hva man kan lage i Photoshop. http://www.youtube.com/watch?v=EO83hiWmRCw Etc. Personlig har jeg brukt Photoshop aktivt i rundt 7 år og syntes fremdeles det er et utrolig program.
Zzyzx Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Corel har også brukbare saker, paintshop pro for manipulasjon, aftershot for bilderedigering. Førstnevnte kan jo fint brukes til ren bilderedigering også, men gir deg mer muligheter. http://www.corel.com/corel/category.jsp?rootCat=cat3700175&cat=cat4120083 Tror de tilbyr 30 dager trial på all programvare. Selv sverger jeg til lightroom, men jeg driver ikke med manipulasjon. Med lightroom og aftershot får du jo også en god biblioteksløsning, det gjør ikke photoshop eller paintshop.
Samantha Skrevet 30. september 2012 Forfatter #7 Skrevet 30. september 2012 Takk for alle tipsa! Skal sjekke dei ut. Eg treng eit program til enkel bilderedigering rett og slett. Fikse litt på bilder som skal bestillast/ printast ut. Vil gjerne ha mulighet til å kunne gjere litt forskjellig, men veldig avanserte greier blir nok ikkje brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå