ebony Skrevet 24. februar 2004 #1 Skrevet 24. februar 2004 Nå har jeg fått time til å ta laserkorreksjon på øynene mine. Grugleder meg veldig og sluker alt jeg kommer over av stoff om emnet, også det som har vært her inne. Det jeg nå egentløig lurer på (til dere som har gjort det): Det jeg syntes hørte skummelt ut var: 1. Da jeg får på øyelokksperren, er det ubehagelig og ikke få blinke, eller er bedøvelsen nok til at man ikke har dette behover? 2. Det som var en fare for at det hele kunne bli mislykket var dersom jeg beveget på øyet akkurat i det laser kniven går igjennom øyet. Da er jeg redd for at jeg skal komme til å bevege øyet, ikke klare å holde det i ro. Er dette et problem eller? 3.Hvordan kjennes det akkurat når "kniven" går inn i øyet og akkurat i de sekundene kirurgen skjærer" 4. Er det vondt eller bare ubehagelig etterpå? 5. Er man oppe og går neste dag, kan man leve normalt eller må jeg få barnevakt, kan jeg kjøre bil f.eks? Kan selvfølgelig ringe klinikken og spørre, men har lyst å høre fra noen som har opplevd dette selv. Håper noen kan hjelpe meg! Gi meg gjerne tips hvis det er noe spesielt jeg bør tenke på eller gjøre som jeg ikke vet, f.eks noe dere opplevde som dere ikke var klar over på forhånd som dere gjerne skulle visst?
Grooo Skrevet 25. februar 2004 #2 Skrevet 25. februar 2004 Hvis du bruker søkefunksjonen vil du finne endel tråder som har tatt opp dette tidliger, men jeg skal svare på spørsmålene dine. Opererte øynene mine for snart halvannet år siden, er superfornøyd og har aldri angret. Det gjorde ikke noe vondt, overhodet ikke noe å grue seg til! 1. Det at øyelokkene er sperret oppe er ikke noe problem, merkes ikke i det hele tatt. Var ikke noe ekkelt da det ble satt på heller.. 2. Kan jeg ikke tenke meg... Med en valium eller to i kroppen og flere bedøvende dråper i øynene er du ganske "sløv". Øyenlegen klagde ikke på meg i alle fall, så jeg lå vel rolig med øynene jeg da.. 3. Kan ikke huske at jeg følte noe, men jeg så på en måte at laseren startet runden rundt på øyet intill den hadde kommet halvveis eller noe, da ble det tåkete. 4. Var hverken vondt eller ubehagelig, kjente ikke noe. 5. Jeg så helt klart tre-fire timer etterpå, ikke noe problem å gjøre vanlige ting. Eneste var at jeg var litt trøtt og sløv pga valiumen... Jobb/skole/data etc. er ikke noe problem dagen etter (ikke senere på kvelden heller for den del...) Det eneste jeg skulle ønske jeg hadde vist om var muligheten for å få blo-uttredelse på øyet. Fikk en rød flekk på omlag 7*7 mm eller noe under øyelokket på det ene øyet. Siden den var langt oppunder øyelokket så jeg det ikke med en gang, og fikk skikkelig sjokk og angst senere på kvelden da jeg så det! Så viste det seg å være veldig vanlig... Bare spørr hvis det er noe mer du lurer på!
Rio Skrevet 26. februar 2004 #3 Skrevet 26. februar 2004 så heldig dere er! jeg dør etter å få tatt en slik operasjon, men det koster jo ei formue, slik som alle kjekke inngrep gjør. det går sikkert kjempebra! lykke til da
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #4 Skrevet 26. februar 2004 Kjenner en som tok en slik operasjon for ikke lenge siden... kan ikke svare på alle spm, det eneste jeg vet er at han ikke kjørte bil den første halve uken, kom seg heller ikke på skolen, var mye trett og slapp, hadde fått rikelig morfin med legen for å dempe smertene rett etter på samt at han måtte ta paralgin forte de 2-3 neste dagene pga smerte. var også veldig lyssky...... såklart var det snø og skaprt lys ute når han hadde tatt den.....
ebony Skrevet 26. februar 2004 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2004 Rio: Hos Norsk synskirurgi der jeg skal operere, kan du få det nedbetalt rentefritt over 3 år. Da blir det 800 kr noe i måneden. Litt dyrt det også da, men hadde gjort det hvis jeg ikke hadde fått pengene...
Helene R T Skrevet 28. desember 2004 #6 Skrevet 28. desember 2004 Kjenner en som tok en slik operasjon for ikke lenge siden... kan ikke svare på alle spm' date=' det eneste jeg vet er at han ikke kjørte bil den første halve uken, kom seg heller ikke på skolen, var mye trett og slapp, hadde fått rikelig morfin med legen for å dempe smertene rett etter på samt at han måtte ta paralgin forte de 2-3 neste dagene pga smerte. var også veldig lyssky...... såklart var det snø og skaprt lys ute når han hadde tatt den.....[/quote'] Dette må da ha vært et ekstremtilfelle??? Jeg vurderer å ta laseropperasjon nå om dagen. Har minus 8 på begge øyne pluss sjeve hornhinner. Jeg er veldig spent på hvordan du opplevde det Ebony. Kjenner at jeg har litt av de samme tankene, så det var godt å lese Grooo skrev! Utifra den info'n man leser, virker det jo som om de aller aller fleste er veldig fornøyd, og det hadde virkelig vært helt mirakuløst å få ordnet det!!
Leviin Skrevet 28. desember 2004 #7 Skrevet 28. desember 2004 Rio: Hos Norsk synskirurgi der jeg skal operere, kan du få det nedbetalt rentefritt over 3 år. Da blir det 800 kr noe i måneden. Litt dyrt det også da, men hadde gjort det hvis jeg ikke hadde fått pengene... Ligger det i Oslo eller...? Dette høres jo strålende ut!!! Betalingsordning
Suzy Skrevet 28. desember 2004 #8 Skrevet 28. desember 2004 1. Da jeg får på øyelokksperren, er det ubehagelig og ikke få blinke, eller er bedøvelsen nok til at man ikke har dette behover? Det er litt ubehagelig å ikke kunne blunke fordi instiktet forteller deg at du vil blunke, men det gjør ikke vondt og dryppingen av øyet ditt er så hyppig at det ikke blir tørt. Dessuten vil løsningen av hornhinna (om det er lasik) gjøre at det blir svart et lite øyeblikk og da kjentes det ut som jeg blunket - ganske fint egentlig. 2. Det som var en fare for at det hele kunne bli mislykket var dersom jeg beveget på øyet akkurat i det laser kniven går igjennom øyet. Da er jeg redd for at jeg skal komme til å bevege øyet' date=' ikke klare å holde det i ro. Er dette et problem eller?[/quote'] Dette er ikke et problem i det hele tatt. Du bare nistirrer på det røde lyset og så går reste av seg selv. De fleste moderne laserapparater har dessuten et trackingsystem som utligner for de ørsmå bevegelsene i øyet - bare du ser på det røde lyset så går det fint. Kjente ikke noe - bare hørte at det knitret og det luktet litt svidd - ellers ikke noen følelse. Det er litt sårt og aller først er du veldig lysømfintlig, men det går raskt over. Andre gangen (jeg har operert to ganger) var det litt vondt, men jeg fikk veldig bra bedøvelsesdråper.
Suzy Skrevet 28. desember 2004 #9 Skrevet 28. desember 2004 Jeg vurderer å ta laseropperasjon nå om dagen. Har minus 8 på begge øyne pluss sjeve hornhinner. Jeg er veldig spent på hvordan du opplevde det Ebony. Kjenner at jeg har litt av de samme tankene' date=' så det var godt å lese Grooo skrev! Utifra den info'n man leser, virker det jo som om de aller aller fleste er veldig fornøyd, og det hadde virkelig vært helt mirakuløst å få ordnet det!![/quote'] Jeg hadde minus 8 på begge øynene og er kjempefornøyd nå, men vær klar over at det er en sjanse for at du må reoperere når du ser såpass dårlig i utgangspunktet. Det som skjedde med meg var at de ikke hadde "tatt" nok og derfor gled jeg tilbake og endte tilbake på minus 2... ganske surt, men jeg reopererte i november og nå ser jeg som en ørn! Spør dem gjerne litt om reoperasjon og sjansene for at det blir perfekt på første inngrep - jeg visste nemlig ikke at det kunne gli tilbake sånn og ble ganske nedfor
Cilla Skrevet 28. desember 2004 #10 Skrevet 28. desember 2004 Jeg tok laserop på begge øynene for 1 mnd siden, og er kjempefornøyd med resultatet. Jeg hadde -8 og -9 i linsestyke, så ble operert med PRK i stedet for lasik, som er mere vanlig. Prk skal visstnok være mer smertefull enn lasik, men tror dette er veldig individuellt. skal prøve å svare på spm da disse to metodene er ganske like. 1. Øyesperren var litt ekkel å få på og av, men når den var på merket jeg ingenting av den. den er helt nødvendig å ha på. 2. Jeg hadde litt problemer med å fokusere på det røde lyset til tross for bedøvelsen og beroligende. men laseren er intellegent og stopper og brenne dersom du flakker med øynene. 3.Kjente ikke noe, en svak svilukt og en summe/knitre-lyd, det var alt. 4.Jeg synes det var vondt først et par dager etter, da tok jeg en paralgin forte, og dryppet med smertestillende øyedråper. Nå tok jeg prk som skal gi mere smerter enn lasik. men har en venninne som tok lasik som synes det var vondt, så dette er veldig individuelt. H*n som skrev om en som måtte ta morfin etterpå må ha vært et spesialtilfelle. :o Var veldig lyssky de første 4-5 dagene etterpå. Og plaget med tørrhet. 5. Kjørte ikke bil før etter ca 1 uke, følte jeg så litt grått og uklart. Vanlig å se dårligere og grått lenger ved prk enn etter lasik. Tørrheten er jeg plaget med enda og drypper med kunstig tårevæske når jeg våkner. En uke etter op var jeg og fjernet den myke bandasjelinsen som man har på etter prk, og jeg hadde da 0 på ene øyet og litt minus på andre, men ser enda bedre nå. Anbefaler dette til alle. Jeg fikk dekt op. av staten pga mitt dårlige syn.
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #11 Skrevet 28. desember 2004 Du får bedøelse før de setter på sperren. Du kenner ikke den. Du får besked om å se på en flekk/kryss i taket. slik holder du øyet i ro. Selve operasonen på hvert øye tar bare noen sekunder. Nyere laser følger øyet om det skulle bevege seg. Vet ikke om din lege har den. Du slapper av en halv time etterpå. Lurt om d har med deg noen som kan følge deg ut etterpå. Du er groggy og ser dårlig. neste dag merker du ikke noe.
Leviin Skrevet 29. desember 2004 #12 Skrevet 29. desember 2004 Jeg fikk dekt op. av staten pga mitt dårlige syn. Hvordan gikk du frem for å få dette? Hadde du andre feil/plager med synet enn bare nærsynthet?
Suzy Skrevet 29. desember 2004 #13 Skrevet 29. desember 2004 Hvordan gikk du frem for å få dette? Hadde du andre feil/plager med synet enn bare nærsynthet? Det regner jeg med at hun hadde, for jeg var hos lege for å få undersøkt om jeg kunen få det dekket og fikk blankt nei (jeg hadde minus 8 på begge øyne)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå