Gå til innhold

2 jentekatter, en jente eller gutt til?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og samboeren vurderer å få en pus til, vi har 2 pusefrøkner fra før, ei på 7 år og ei på 2 år. De kommer ikke helt overens da den eldste er litt sær og liker å være alene, hun ligger for det meste på en sofa nede i kjellerstuen eller i gangen for å vokte katteluken.

Den andre frøkna er veldig sosial, ligger ved siden av oss i sofaen når vi ser film, sover på toppen av skapet på soverommet når vi sover, og er rundt oss hele tiden. Hun er også sosial med andre katter, er hun på kattepensjonat kommer hun overens med de andre kattene, og den første gangen hun ble sluppet ut alene fant hun en nabokatt hun lekte med. Har sett dem leke sammen flere ganger siden.

Disse 2 frøknene er jo litt forskjellige, de slåss ikke, men går i sirkler rundt hverandre og den eldste freser mot den yngre, mens den yngre vil være venn. De har bodd sammen i et år nå, og det har vært likt hele tiden, tror aldri de blir bestevenner.

Det hender likevel vi ser dem leke sammen ute, men ikke inne.

Så har vi også veldig lyst på en pus til, en rød kattunge, som vi håper kan bli venn og lekekamerat med den yngre frøkna. Håper også den eldre tar litt bedre imot en kattunge enn hun gjorde med frøkna, som var voksen når de møttes.

Men så til spørsmålet mitt; tror dere det blir best med en guttekatt eller jentekatt til? Den kommer selvfølgelig til å bli sterilisert, men tenker rangmessig.. Vil en guttekatt automatisk bli høyest i rang som voksen, slik at den eldste ikke er så hissig mot den andre frøkna? Eller er det lettere for dem å akseptere en ny liten jente?

Endret av LilleLola
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kjøpt en gutt. De er greiere å ha med å gjøre og lage sjeldent noe tull (såfremt de er kastrerte ;) ) og større sannsynlighet for at det går bra.

Røde jentepuser er også vanskelig å oppdrive.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg ville prøvd med liten rød herremann jeg, - om jeg hadde vært dere.

I katteverdenen er det slik at det er hunnene som har den høyeste rangen. En fertil hunkatt har høyere rang enn en fertil hankatt.

Kastratene kommer på sisteplass.

Dette har rett og slett med artens overlevelse å gjøre.

En sosial, frempå, men lite aggresiv herremann bør være et brukbart valg i deres situasjon :)

Edit: Med to hanner har jeg sett hvordan introduksjonen av en liten hunnkatt med tiden har bidratt til at hun har vært en solid brobygger mellom gutta.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Tror nok det blir en liten gutt ja, så får vi bare håpe det er noen røde kattunger til salgs i november/desember:) da er vi forhåpentligvis ferdig med oppussing, fått stort klorestativ i hus, og da er vel kulden komt så vi kan stenge katteluken for vinteren:) gleder meg litt, er lenge siden jeg har hatt en kattunge!:D <3

Skrevet

Synes absolutt du bør kjøpe en gutt:)

Skrevet

Nå skal vi hente en rød liten guttepus imorgen :D hadde egentlig tenkt å vente 1 måned, men vi forelsket oss helt i en som vi fant på finn.no :rodmer: klorestativet er også bestilt nå, så dette kan bli gøy. Blir spennende å se hvordan de 2 pusefrøknene reagerer på den lille pusen :) den eldste blir nok ikke superfornøyd, men tror den yngste blir glad for en som faktisk vil leke med henne :P wiiii, gleder meg :hjerte:

Skrevet

Men bare lurer på en ting til: Våre katter spiser jo "voksenmat" for steriliserte katter fra RC. Tenkte å kjøpe en pose med kattungemat fra RC til den lille, men det er jo ikke lett å kontrollere hvem som spiser hva. Og pusefrøknene har litt mage, så vil ikke at de skal spise så mye kattungemat.

Tenkte jeg bare kunne gi ham noen porsjoner iløpet av dagen, slik at bare han får kattungematen, men voksenmaten står jo fremme hele tiden. Det er vel ikke farlig om han spiser av den? Det er jo litt større biter, men han er jo 12 uker så han klarer vel å tygge over dem. Vil ikke gjemme vekk maten til frøknene heller, da blir de nok litt fornærmet. Eller kan han bare spise voksenmaten, så lenge han legger på seg, slik at vi ikke trenger kjøpe kattungemat? :)

Skrevet

Ville heller foret de andre på kattungemat enn å gi kattungen voksenmat. Kan du ikke sette voksen-maten et sted hvor kattungen ikke kommer til ( veldig høyt f.eks ) og la kattungematen stå fremme? Anbefales ikke å posjonere ut maten, spesielt ikke til en kattunge. Når pus blir kastrert og er rundt 6mnd så går det greit at han bruker sterilisert-fòr. Men en kattunge på 12 uker skal ha kattungefòr :)

Gratulerer så mye :bolledeig:

Skrevet

Gratulerer med kattunge. :strix:

Er enig med Bobler angående foringen. Vår eldre herremann rørte ikke voksenforet den tida vi hadde kattungefor i hus. Han ble etterhvert seende ut som en minigris med pels. :rolleyes: Men da kattungene gikk over til voksenfor, sprang han det fort av seg igjen.

Skrevet

Ang. fôring - sett kattungematen inni en kasse som har en åpning som gjør at bare kattungen kommer til. Da vil kattungen høyst sannsynlig spise kattungematen som smaker best - mens de voksne må spise sin mat fordi de ikke kommer til kattungematen... (Ellers er det jo en viss fare for slankekur på de voksne etterhvert...)

Lykke til:-)

Husk også at tilvenning mellom kattene kan ta tid og det kan være fordel med egne tissekasser og vann/matskåler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...