Gå til innhold

Forvirret av bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om denne setningen? Er det positivt eller negativt?

"Gutten undrer seg over problemstillinger som er over hans aldersnivå."

Dette har bhg skrevet i en rapport om sønnen min, og skriver at de er bekymret for dette. Men samtidig skriver de at kansje er det best for gutten å utsette skolestart 1 år for han er ikke moden nok til å begynne til høsten.

Er det ikke litt rart at de kan skrive to så motstridende ting i samme rapport???

Anonym poster: a17147f775432017a9ebeee91cdea3ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som det høres ut for meg, tenker han på/bekymrer han seg for ting som barn på hans alder ikke skal tenke på eller kjenne til enda - som for eksempel voksnes problemer, det være seg økonomi, samlivsproblemer eller andre ting. Dette trenger ikke nødvendigvis være i strid med å ikke være skolemoden.

PPT skal sikkert utrede ham med tanke på utsatt skolestart?

• Liker 3
Skrevet

Sånn som det høres ut for meg, tenker han på/bekymrer han seg for ting som barn på hans alder ikke skal tenke på eller kjenne til enda - som for eksempel voksnes problemer, det være seg økonomi, samlivsproblemer eller andre ting. Dette trenger ikke nødvendigvis være i strid med å ikke være skolemoden.

PPT skal sikkert utrede ham med tanke på utsatt skolestart?

Signerer!

Anonym poster: 0e903c25a8d7b3ada49437585196aec7

Skrevet

Jeg tenker litt det samme som Dagoberta sier; at gutten tenker på ting han egentlig ikke skal trenge å tenke på enda.

Men om det er sånn at gutten vurderes for utsatt skolestart, vil det jo være mange faktorer som spiller inn, ikke bare barnehagens uttalelser. PPT vil komme inn og gjøre ulike tester, som oftest vil veie tyngre.

Skrevet (endret)

TS her. Han undrer seg mye over kroppen( hvorfor vi trenger blod, hvordan blod blir laget, hvorfor menn har brystvorter når de ikke skal gi babyer mat osv) og rettigheter til barn. Vi har samtaler om disse tingene ofte for han er veldig inntressert i det, og vil vite mest mulig.

han skal utredes av ppt, jeg hatt samtale med de. Og de sier at det er altfor tidlig å ta noe avgjørelse angående utsatt skolestart, og at det skal veldig tungtveiende grunner til for at de skal utsette skole start

obs... skulle liksom være anomym. jaja for seint

Endret av rosa_smurf
Skrevet

Det at han undrer seg over sånne tine behøver jo absolutt ikke å være en medvirkende årsak til få utsatt skolestart. Jeg jobber selv i barnehage, og har hatt barn som vært gjennom testing for både utsatt og framskutt skolestart. Jeg har hatt barn som undrer seg over de merkeligste ting, som man absolutt ikke mener at et barn skal tenke på enda, men som likevel begynner på skole til vanlig tid. Det skal, som PPT sier, tungtveiende grunner til for å få utsatt skolestart. De og du vil nok bli mye klokere etter at de har testet gutten din :)

Men du spør jo om det ikke er rart at barnehagen skal skrive så motstridende ting i rapporten, og jo, det ser jo litt rart ut. Men samtidig som han undrer seg over ting som er over hans aldersnivå kan det være andre områder de mener han ikke er moden nok. Men dette blir jo selvsagt bare gjetninger fra min side.

Skrevet

Mulig barnehagen tolker det som negativt, men jeg synes det er en positiv ting at unger viser interesse og er nysgjerrige på f.eks kroppen, hvorfor ditt og hvorfor datt.

For en stund tilbake kjøpte jeg flere faktabøker på tilbud i en bokhandel, egentlig beregnet på skolebarn, men guttungen min på snart 5 år elsker de. Spesielt boka om undervannsfisker (de som ser ut som skikkelige monstre) og mumier. Ikke mummitrollet nei, men mumier. Bilder ifra katakomber, eldgamle egyptiske gravsteder og detaljerte beskrivelser ifra mumifiseringsprosessen. Han vet også hva som skjer med kroppen når vi dør...

har vel fått en kommentar ifra barnehagen på at han er mer opptatt av døden enn de andre ungene, men hva så? Døden er da noe helt naturlig som skjer alle, og istedenfor å "skåne" og bortfortklare så kaller jeg bare en spade for en spade.

Hvis barnehagen hans hadde skrevet dette som noe negativt i en rapport, hadde jeg blitt irritert. Det er sunt med ulike interesser, kanskje gutten din er en kommende legespire, for alt vi vet? ;)

• Liker 5
Skrevet

TS her. Han undrer seg mye over kroppen( hvorfor vi trenger blod, hvordan blod blir laget, hvorfor menn har brystvorter når de ikke skal gi babyer mat osv) og rettigheter til barn. Vi har samtaler om disse tingene ofte for han er veldig inntressert i det, og vil vite mest mulig.

han skal utredes av ppt, jeg hatt samtale med de. Og de sier at det er altfor tidlig å ta noe avgjørelse angående utsatt skolestart, og at det skal veldig tungtveiende grunner til for at de skal utsette skole start

obs... skulle liksom være anomym. jaja for seint

For meg så virker disse interessene heller som tegn på intelligens. Definitivt ikke som tegn på å være umoden. Å være nyskjerrige på hvorfor ting er som de er, er et friskhets tegn hos barn.

Anonym poster: 2b7de965e01084b4e6a94a0609b2f915

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...