AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #1 Skrevet 29. september 2012 Jeg har høgskoleutdanning, og allerede halvveis i studiet følte jeg at jeg hadde valgt feil. Dessverre hørte jeg på alle rundt meg som mente at jeg burde gå ferdig ettersom jeg hadde kommet så langt. Jeg har gitt utdanningen min en sjanse, har jobbet flere år i det yrket jeg utdannet meg til, og trives ikke.. Angrer som en hund på at jeg ikke brøt da jeg vurderte det første gang, og vurderer nå å si opp jobben og sette meg på skolebenken igjen. Den jobben jeg ønsker meg er en videregående utdanning med spesialisering, er det helt hull i hodet å 'begynne på nytt' igjen og ende opp med en utdanning som både gir lavere status og lavere lønn? Eller skal jeg følge hjertet som sier at jeg garantert vil trives bedre med å jobbe med det som er drømmen min? Noen andre som har gjort noe lignende? Anonym poster: 0e92377c2fac6f0ca08df05eadb23c40
Genesis Skrevet 29. september 2012 #2 Skrevet 29. september 2012 Jeg har høgskoleutdanning, og allerede halvveis i studiet følte jeg at jeg hadde valgt feil. Dessverre hørte jeg på alle rundt meg som mente at jeg burde gå ferdig ettersom jeg hadde kommet så langt. Jeg har gitt utdanningen min en sjanse, har jobbet flere år i det yrket jeg utdannet meg til, og trives ikke.. Angrer som en hund på at jeg ikke brøt da jeg vurderte det første gang, og vurderer nå å si opp jobben og sette meg på skolebenken igjen. Den jobben jeg ønsker meg er en videregående utdanning med spesialisering, er det helt hull i hodet å 'begynne på nytt' igjen og ende opp med en utdanning som både gir lavere status og lavere lønn? Eller skal jeg følge hjertet som sier at jeg garantert vil trives bedre med å jobbe med det som er drømmen min? Noen andre som har gjort noe lignende? Anonym poster: 0e92377c2fac6f0ca08df05eadb23c40 Det viktigste er å gjøre noe du trives med og som gir mening for deg. Denne klisjeen er faktisk veldig sann. Dessuten, yrker som i utgangspunktet gir lav status kan også "oppgraderes" status og lønnsmessig hvis dette er viktig for deg. Du kan starte eget firma eller bli best på det du driver med (ala kokk på gourmetrestaurant, eget skjønnhetsstudio osv.) 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Det viktigeste er at utdanningen gir deg jobb. Anonym poster: ee21244cdd3774cd7b4e9773df14e9bc
Naos Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 Så viktig er det jo ikke at utdanningen gir jobb om du kan falle tilbake på annen utdanning om du ikke skulle få jobb. Jeg ville gått for å fylle livet med meningsfullt innhold. Plutselig er det over.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 HI her. Tusen takk for svar! Ang den spesialiseringen jeg vurderer vokser ikke jobbtilbudene på trær, akkurat, men de finnes. I det yrket jeg allerede har er det mer enn nok jobber å få, så jeg tenker også litt sånn at jeg kan forts å jobbe med det jeg gjør inntil jeg får annen jobb. Jeg håper på flere svar, avgjørelsen er langt i fra tatt, men vet hva jeg heller mot.. Anonym poster: 066d4cf2764baf483be899fc0ebfd4cd
KlaraK Skrevet 5. oktober 2012 #6 Skrevet 5. oktober 2012 Hei! Jeg tror at det er viktig å gjøre det man har lyst til! Jeg har i mange år angret på at jeg ikke utdannet meg innenfor et helt annet yrke enn det jeg jobber med i dag. Etter å ha grublet i ca et år, har jeg nå valgt å gå tilbake på skolebenken for å jobbe med det jeg har hatt lyst til lenge! Snitt lønn for dette yrket er noe lavere enn det jeg jobber med i dag. Jeg gleder meg til å følge drømmen min, og er utrolig fornøyd med valget jeg har tatt! Har du muligheten, så hvorfor ikke? Ønsker deg lykke til med valget:0)
visemor Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 Hei Ts. Det viktigste er at du trives. Selvfølgelig har lønn noe å si, men status? Nei, hva andre mener om ditt yrke er fullstendig irrelevant. Er det slik at du er i en omgangskrets hvor tittel har mye å si? Jeg har også bestemt meg for å endre kurs, ikke "nedover", men ikke høyere heller. Det er viktig å trives med det man gjør, det har ikke jeg gjort. Har det siste året fått prøve meg i det yrket jeg vil utdanne meg til, og jeg kan ikke si annet enn at trivsel veier tyngre enn status. Gjør det du vil, det er bedre å ha fulgt drømmen enn å sitte der om ti år i en jobb du vantrives i. Lykke til :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå