Gå til innhold

akkurat nå er mamma ok...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men om noen år er det kun pappa som gjelder, sa svigermor i dag som en kommentar til at noen bemerket at babyen min kikket etter meg og strakte armene etter meg.

Hun begrunnet det med at far og datter har spesielt bånd. Men kan ikke mor og datter også ha det?

Jeg forklarte henne at jeg har alltid vært nær mamma. Og mener at begge foreldre kan ha stor betydning for barnet

Svigermor mente at grunnen til at jeg var nær mor var grunnet fraværende far.

Blir jo litt lei meg , selv om det var neppe meningen det. Tviler på at det var ondsinnet!

Men hva sier dere? Er det begge foreldre? Eller kun pappa som er bra?

Anonym poster: 05c6d5442679d427d301986cfde0e70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en dum kommentar fra svigermoren din. Jeg har et veldig nært forhold til moren min, ser på henne som en god venninne. Og jeg har da uansett en far som har stilt opp. Kan godt hende at hun er sjalu på forholdet mellom deg og barnet og at det er derfor hun sa det.

• Liker 7
Skrevet

Begge foreldre kan selvsagt ha et nært forhold til barnet. Det kan variere hvem som er mest populær.

Skrevet

Min erfaring fra mine to barn er at dette er stabilt ustabilt.. En periode var det pappa for alle penga, så mamma og så begge to. Før det hele skifter igjen.

Anonym poster: 84ad905f2451f8baaf7193716d77a221

• Liker 1
Skrevet

Vet du hva, jeg ser ingen, ingen runn til at noen skal si noe sånt til en nybakt mor.

Om det var stemte, så ville det være slemt å si deg det nå, da du ville oppdage det uansett før eller siden.

Om det ikke stemte, så ville det bare vært en slem løgn.

Om hun var ondsinnet eller ikke, vet jeg jo ikke men det der var ganske slemt å si i alle fall. Særlig siden det der jo er like individuelt som alle andre forhold - for noen er det "mor og datter", for andre er det "far og datter" og for andre egjen er det ganske likt begge veier.

Kos deg med babyen din. Ymter hun frampå igjen, så spør henne hvorfor i allverden hun trekker fram noe sånt - hvis hensikten ikke er å såre.

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring fra mine to barn er at dette er stabilt ustabilt.. En periode var det pappa for alle penga, så mamma og så begge to. Før det hele skifter igjen.

Glemte å si at nå når barna er store har barna et meget godt forhold til oss begge selv om vi flyttet fra hverandre for noen år siden.

• Liker 1
Skrevet

Ikke godt å si hvorfor hun sa det, men lite gjennomtenkt var det i hvert fall. Jeg har alltid hatt et tett og nært forhold til datteren min. Hun har også et veldig godt forhold til pappaen sin, og jeg tror vi to foreldre fyller hennes behov for nærhet og kontakt, om enn kanskje på to forskjellige måter.

Ikke tenk mer på den uttalelsen, stol på deg selv for du vet best når det gjelder din datter. :klem1:

• Liker 2
Skrevet

Makan til idiotisk kommentar. Det er da ingen som kan forutsi hvordan forholdene mellom far-datter/mor-datter kommer til å bli. Jeg har et kjempegodt forhold til begge mine foreldre, alltid hatt det!

• Liker 1
Skrevet

dustete sagt av svigermor,men det er ett par biologiske ting man sjelden tenker over:

barn nr 1: vil altid vere nermest mor,ha tettest bånd til mor og ofte veldig lik som sin far.

barn 2: er oftest det barnet som blir nermest knytt til far og ofte ligner sin mor.med likhet mener jeg oppførsel,fakter etc.

barn 3: blir som regel den bortsjemte,og som vingler mest .

Skrevet

Mennesker som føler det er nødvendig å komme med sånne kommentarer har det ikke bra med seg selv. Stort sett har jeg kun opplevd slike bemerkninger fra bitre og sjalu mennesker.

Anonym poster: fb968bb76367c82619db04a80059a265

• Liker 3
Skrevet

dustete sagt av svigermor,men det er ett par biologiske ting man sjelden tenker over:

barn nr 1: vil altid vere nermest mor,ha tettest bånd til mor og ofte veldig lik som sin far.

barn 2: er oftest det barnet som blir nermest knytt til far og ofte ligner sin mor.med likhet mener jeg oppførsel,fakter etc.

Dette syntes jeg var veldig merkelig å si. Det går da ikke an å generalisere slik? Hvorfor i all verden mener du at det er slik, og hva har du for å støtte opp om påstandene dine?

Barns knytting til foreldrene er da like individuelt som alt annet her i verden. Noen er mest knyttet til mor hele livet, andre bytter mellom mamma og pappa i ulike faser i livet, andre er like knyttet til begge hele veien. Hos oss har i allefall begge barna alltid vært mest knyttet til far (siden de var rundt 6 mnd gamle), og jeg som mor må innimellom gjøre noen grep for å bedre kontakten med mine egne barn, rett og slett for å prøve å opprettholde balansen litt. Men nå er barna mine små enda, og hvodan det blir når de blir eldre kan jeg jo ikke vite. Det å være pappadalt når en er liten, er jo ikke ensbetydende med å være mest knyttet til far når de blir voksne.

Kommentaren fra svigermor var nok ikke ment som noe annet enn litt småprat om en ganske vanlig situasjon: nemlig at barna i perioder blir pappadalter, og i andre perioder er mammadalter. Hun sa jo ikke noe om at mor vil være glemt for resten av livet idet hun fyller to...

• Liker 1
Gjest Shake-shake
Skrevet

Det er visst vanlig at babyer rundt året favoriserer mamma.

Mens rundt 3-årsalderen er det pappa som gjelder.

Så det kan være noe i det hun sier, sånn generelt sett.

Men hvert barn er unikt. Noen er mest knyttet til mamma og noen til pappa. Jeg har vært mest knyttet til moren min mesteparten av livet. Synes det var litt taktløst av svigermoren din å si noe sånt. Hun vil vel gjerne at sønnen også skal ha et nært forhold til barnet.

Gjest Magdalene
Skrevet

Unødvendig kommentar sikkert..

Men hvorfor bry seg om det i det hele tatt? Kan jo være hun sa det forbi trøste sønnen sin?

Skrevet

Dette fikk jeg høre av min svigermor også.

Hun er veldig opptatt av at vår baby skal bli pappadalt og tar for eks bare bilder av pappaen sammen med babyen. Men ungen vår er helt klart mest knyttet til meg. Jeg sier bare ja og ha og smiler, prøver å ikke bry meg, men sånne kommentarer er ikke noe ålreit for det.

Skrevet

Min erfaring er at barn nr 1 er mammadalt frem til barn nr to kommer. Da er pappa den viktigste en god stund fremover ettersom mamma bruker tid med babyen (barn nr2). Nå er mine 8 og 10. Den eldste har et godt forhold til oss begge, og den yngste kom aldri ut av mammadalt-perioden. Har også et godt forhold til far - men mamma er "stjerna". Tror det er vanlig at det første barnet knytter sterkere bånd til far når et nytt barn tar opp plassen på mammas fang.

Skrevet

Kilde?

Skrevet

se deg rundt å så vil du se det !

I såfall er jeg blind, altså!

• Liker 1
Skrevet

Her varierer det nesten fra dag til dag hvem barnet foretrekker - enkelte dager nesten fra time til time også. Barnet er riktignok bare 16mnd, så det kan enda forandre seg.

Skrevet

Eh, nei, ikke i min familie..

barn nr 1: har aldri hatt et godt forhold til mor, mye krangling. Derimot hatt et godt forhold til far hele veien.

barn nr 2: har alltid hatt god kontakt med mor, har brutt kontakten med far.

barn nr 3 og 4: attpåklatter med skilte foreldre, best forhold til mor, blir bortskjemt av far.

Anonym poster: fe42f0f893ae59f26a3a9019a135cd7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...