Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #1 Skrevet 24. februar 2004 Jeg har en datter på 12 år som jeg er kjempefortvilet over. Hun har en mangel på moral som jeg synes er veldig skremmende - ikke minst for hennes egen del - hvordan skal det gå med henne senere i livet? Hele sitt liv har hun løyet og stjålet. Hun stjeler fra meg, fra sin søster, sine venner(som hun forøvrig vanligvis ikke beholder særlig lenge, naturlig nok). Når hun blir tatt i løgn eller tyveri blånekter hun, selv om bevisene ligger opp i dagen. Hun virker ikke engang ille berørt, bare holder på sitt; " samme for meg hva du tror, det er ikke jeg som har gjort det". Hun har alltid vært oppdradd til ærlighet.Fra første stund har jeg lært barna mine forskjell på mitt og ditt, riktig og galt, og selv vært ærlig både i det jeg sier og det jeg gjør, så hun burde absolutt vite bedre. Søsteren hennes driver ikke på slik som hun, så det kan ikke være fordi hun har fått så dårlig oppdragelse at hun er en tyv og løgner. I de første barneårene håpet jeg det var en fase, og at hun med stadig rettledning ville komme på bedre tanker, men det ser ikke ut til at det skal skje. Jeg er livredd for at dette skal være et personlighetstrekk ved henne, og at hun skal få alvorlige problemer med å fungere i forhold til samfunnet og andre mennesker senere i livet. Jeg har prøvd å snakke med henne på en rolig måte, prøvd å sette igang tanker i henne så hun selv skal forstå at dette ikke er en grei måte å leve på. Også prøvd med kjefting og straff, husarrest, at hun må erstatte det hun har stjålet osv., forklart henne at hun vil bli betraktet som en person man ikke kan stole på når hun driver på slik, men ingenting hjelper. Jeg ser ikke en liten flik av utvikling på dette området. Er det noen som har råd til hva man kan gjøre i en slik situasjon? Alle forslag mottas med takk!
Gjest Madam Felle Skrevet 24. februar 2004 #2 Skrevet 24. februar 2004 Neste gang hun stjeler ringer du politiet. En venninne av meg gjorde det, og politiet stilte opp for henne, og forklarte hennes sønn hva som kunne hende om han fortsatte. De var nede på politistasjonen, og han måtte forklare seg der nede. Det var ikke noe han syns var særlig gøy.
Gjest Embla s Skrevet 24. februar 2004 #3 Skrevet 24. februar 2004 Hvis det er så ille som du beskriver, ville jeg oppsøkt hjelp. Er skolen bekymret for henne og?
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #4 Skrevet 24. februar 2004 Madam Felle: Kan politiet sette noe makt bak trusselen - vil det få noen følger for henne? Hvis ikke er jeg redd for at hun snart vil se på politiet som en tom trussel, og bare trekke på skuldrene av det. Embla: Jeg har ikke fått noen melding fra skolen om at de er bekymret. Du sier jeg skal søke hjelp, men hvor skal jeg henvende meg?
Gjest Madam Felle Skrevet 24. februar 2004 #5 Skrevet 24. februar 2004 Politiet kan jo forklare henne hva som kan skje med henne om hun ikke slutter. Akkurat nå blir det på en måte "tomme" trusler, men en eller annen gang kan det bli fulle alvor. Kanskje politiet kan forklare henne slik at hun forstå det bedre enn du klarer. Det hjalp på han jeg fortalte om.
Harvey Skrevet 24. februar 2004 #6 Skrevet 24. februar 2004 Man kan da anmelde datteren sin for tyveri også?
liv Skrevet 24. februar 2004 #7 Skrevet 24. februar 2004 og da kommer barnevernet inn i bildet.. det vil vel kanskje skremme litt?
Harvey Skrevet 24. februar 2004 #8 Skrevet 24. februar 2004 Ja. Kanskje hun trenger en støkk - respektløs som hun er, for alt og alle? At politiet kobles inn betyr jo forhåpentligvis også videre at jenta får hjelp.
Gjest Madam Felle Skrevet 24. februar 2004 #9 Skrevet 24. februar 2004 Håper det ordner seg, for det er sikkert ingen god situasjon å være i.
Gjest gjest1 Skrevet 25. februar 2004 #10 Skrevet 25. februar 2004 Hei! Du kan ta kontakt med rådgiver på skolen eller ppt tjenesen på skoen. Snakk med dem og fortell hva som skjer og de kan vise deg videre til de rette fokene. Håper du får tatt affere før det går forlangt! Lykke til!
spinnvil| Skrevet 25. februar 2004 #11 Skrevet 25. februar 2004 Jeg ville tatt kontakt med PPT, og det må vel gjøres gjennom skolen etter hva jeg vet. Heldigvis er de fleste skoler greie og hjelper til når man har problemer, selv om det ikke er min erfaring. Det ligger vel helst noe annet bak enn ondskap, hun er tross alt bare 12 år!? Få et møte med sosiallærer på skolen og krev at hun får hjelp av PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste). Det er alltid like vanskelig å finne ut hvor man kan få hjelp. Men barnevernet er alltid "bankers" de vet hvor man skal henvende seg for å få hjelp.
Nigella Skrevet 25. februar 2004 #12 Skrevet 25. februar 2004 Kan det være kleptomani? I såfall er det vel en sykdom som trenger behandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå