kattungehjelp Skrevet 29. september 2012 #1 Skrevet 29. september 2012 I det siste har det vandret en liten kattunge rundt i hagen og garasjen her jeg bor. Har prøvd å finne eierne via facebook, gått fra hus til hus i nabolaget, men har ikke lyktes så langt. Det lå også en død påkjørt katt i nabolaget for en liten tid tilbake, kanskje dette er moren? Det har endt med at jeg har "tatt den til meg" frem til jeg eventuelt finner eieren, har laget plass til den ute i en oppvarmet bod jeg har. Den er gammel nok til å spise fast føde selv, har fått tenner som er kraftige nok til å spise tørrfor...Den er veldig gla i mennesker og liker både å leke å kose. Men den er veldig tynn og veide kun rundt 350 gram... Etter jeg begynte å fore den har den lagt på seg ca 50 gram. dvs den er oppe på ca 400 gram nå.. Men jeg kjenner ribbeina ganske godt når jeg klapper den... Er det noen her inne som har en oversikt over hvor mye kattunger vanligvis veier? Uke4: aaa gram Uke5: bbb gram osv... Er fult klar over at dette selvsagt vil variere fra rase til rase.... Hvor mye koser det å gå til dyrlege for å få sjekket katten? 1
Freaky Fly Skrevet 29. september 2012 #2 Skrevet 29. september 2012 Uff Jeg vet dessverre ikke hva "normalvekt" er, det kommer jo som du sier veldig an på rase og sånt.. Du kan jo ringe dyrlegen og høre med de, hva en sjekk vil koste? Uansett, helt supert at du har tatt vare på denne pusen.. Får vondt inni meg hver gang sånt skjer. Kanskje du har dyrebeskyttelsen i nærheten dersom du ikke har mulighet til å beholde katten selv/finner noen som vil ha den? Siden det er en kattunge tviler jeg sterkt på at eierene har lyst til å få den tilbake, da hadde du sikkert hørt noe. En voksen, hjemmekjær katt er noe annet.. Uansett, stå på Tror en liten dyrlegesjekk kan være lurt uansett, spesielt hvis den er veldig ung..
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #3 Skrevet 29. september 2012 Ta den med til dyrlegen du, den trenger mest sannsynlig markkur og vaksiner. Har du ikke råd så kan du jo høre med dyrebeskyttelsen eller lignende om de har plass til den? Veldig flott av deg å ta den til deg. Anonym poster: d3310d6cff95dd99fd3934aac0c797fe 1
kattungehjelp Skrevet 29. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2012 Hadde egentlig ikke tenkt meg kjæledyr, da jeg ikke har så mye penger å rutte med. Men jeg begynner å bli gla i den, så jeg kommer til å beholde den dersom eieren ikke melder seg... Tar en telefon til dyrlegen på mandag 9
Papirbit Skrevet 29. september 2012 #5 Skrevet 29. september 2012 Hadde egentlig ikke tenkt meg kjæledyr, da jeg ikke har så mye penger å rutte med. Men jeg begynner å bli gla i den, så jeg kommer til å beholde den dersom eieren ikke melder seg... Tar en telefon til dyrlegen på mandag + for til deg for å ta ansvar! 3
Strixvaria Skrevet 29. september 2012 #6 Skrevet 29. september 2012 PUSEKATT Det høres ut som pusen er litt tynn, men det kan godt være pga stresset med å ha kommet bort fra moren sin og å være på et fremmed sted helt alene. Nå når den har fått et trygt sted å være + får mat og omsorg, så vil den sannsynligvis legge på seg raskt etter hvert som den blir trygg og har det bra. Det er likevel lurt å ta en dyrlegesjekk, både for å sjekke den generelle helsetilstanden og for å få greie på hvor gammel den er osv. Stoooort pluss til deg TS! Vær imidlertid obs på at det begynner å bli kaldt ute om nettene, så for en liten forkommen pusetass er det ekstra viktig at den har det varmt og trygt i pusehuset sitt (også ift andre katter, så de ikke kommer inn og forstyrrer/skader/dreper pusen). Puser trives ofte svært godt i en varm menneskeseng eller en sofa med pledd i, btw.. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 29. september 2012 #7 Skrevet 29. september 2012 (endret) I det siste har det vandret en liten kattunge rundt i hagen og garasjen her jeg bor. Har prøvd å finne eierne via facebook, gått fra hus til hus i nabolaget, men har ikke lyktes så langt. Det lå også en død påkjørt katt i nabolaget for en liten tid tilbake, kanskje dette er moren? Det har endt med at jeg har "tatt den til meg" frem til jeg eventuelt finner eieren, har laget plass til den ute i en oppvarmet bod jeg har. Den er gammel nok til å spise fast føde selv, har fått tenner som er kraftige nok til å spise tørrfor...Den er veldig gla i mennesker og liker både å leke å kose. Men den er veldig tynn og veide kun rundt 350 gram... Etter jeg begynte å fore den har den lagt på seg ca 50 gram. dvs den er oppe på ca 400 gram nå.. Men jeg kjenner ribbeina ganske godt når jeg klapper den... Er det noen her inne som har en oversikt over hvor mye kattunger vanligvis veier? Uke4: aaa gram Uke5: bbb gram osv... Er fult klar over at dette selvsagt vil variere fra rase til rase.... Hvor mye koser det å gå til dyrlege for å få sjekket katten? Ta en titt i lenken i dette innlegget du Hvorvidt øynene har begynt å endre farve fra blå til gulgrønt/grønt/klargult/blågult/blågrønt vil også gi en indikasjon om alder på den lille. Og så tar du en sjekk på dyrebar.no og nettkatten.no - når du er inne på nettkatten.no så les gjerne historien om hvordan det hele begynte, - historien om Gråpus. Den kan egentlig alle lese. Den er svært lesverdig Og 'ja' det kan godt ha vært mor som ble påkjørt og drept. Det vil bety at den lille er helt uten en voksen katt som kan lære den 'hvordan vi katter er katter'. Ring til vetrinæren og forklar situasjonen, så skal du se at det kanskje kan ordne seg med en ganske så hyggelig pris på en konsultasjon. Har du mat for små kattunger ? Kanskje vetrinæren har noen prøve-poser som du kan få ? Vetrinærer kommer i mange varianter, - oftest i den hyggelige varianten Edit: Strixvaria har et veldig godt peong når det gjelder varme og tilhørighet Den lille vil være mer enn storfornøyd med å kunne sove trygt og varmt på et pledd i sofaen din, eller: toppen av himmelsk lykke, - i sengen din sammen med deg mens det males av lykke i Nirvana Endret 29. september 2012 av Lille-pus 4
Sugerøret Skrevet 29. september 2012 #8 Skrevet 29. september 2012 et sted på FB du kan legge ut : https://www.facebook.com/groups/FunnetogSavnedeHundogKatt/ og Nitrogruppa ,de har en del tips : Her er noen linker der det er smart å legge inn søken etter ditt dyr:Funnet og Savnet Hunder og katter https://www.facebook.com/groups/FunnetogSavnedeHundogKatt/DYREBAR.NO http://www.facebook.com/taptfunnetkjaeledyrinorge http://www.facebook.com/DyrebarKatter savnet og funnet i Vestfold https://www.facebook.com/groups/126306870812904/Bortkomne husdyr https://www.facebook.com/groups/304484702930328/Savnet/ funnet eller savner du meg? https://www.facebook.com/groups/102147586521673/Kattens SOS https://www.facebook.com/pages/Kattens-SOS/126204052814Dersom du trenger ammehjelp https://www.facebook.com/groups/194339293965948/ Sjekk også de forskjellige steder der dyr kommer inn som f.eksForening for omplassering av dyr https://www.facebook.com/pages/Foreningen-for-omplassering-av-dyr-FOD-OSLO/228822560465430Dyrebar.no http://www.dyrebar.no/Finn.no http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/kategori?&CATEGORY/MAINCATEGORY=77Dyr.no http://dyr.no/dyr og kattepensjonater. Vil også anbefale dere å henge opp plakater rundt omkring der katten forsvant fra, og sjekke garasjer/skjul rundt om, så ikke den er stengt inne noe sted. Hvis man har funnet ut id nr på dyr du/dere evt har funnet , kan ALLE søke på denne linken og evt. ta kontakt med eier selv http://www.dyreidentitet.no/ © Copyright - Nitrogruppa 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #9 Skrevet 29. september 2012 Ut i fra vekten kan det høres ut som den er ca 4 uker gammel. Da har de som regel akkurat lært å spise fast føde. (de dier jo gjerne moren lengre, men greier seg selv hvis de må). Siden den tydeligvis er tynn, kan den nok være eldre også. Så bra at du har tatt vare på den! Jeg ville hvertfall fått gitt den ormekur! Vaksiner kan ikke tas før etter 8 ukers alder uansett, men ormekur er viktig, den er mest sannsynlig smittet gjennom morsmelken allerede. Lykke til! Anonym poster: 862dcba952d787bfb43534fbd374f934
Tvist Skrevet 29. september 2012 #10 Skrevet 29. september 2012 Normalvektige kattunger legge på seg ca. 100g i uken, 4 uker=ca 400g. Tviler desverre på at du finner eieren. Når kattene er ute i den alderen er det vanligvis fordi kattemor har født ute, eller fordi eieren har dumpet dem.
Gjest Lille-pus Skrevet 29. september 2012 #11 Skrevet 29. september 2012 (endret) Normalvektige kattunger legge på seg ca. 100g i uken, 4 uker=ca 400g. Tviler desverre på at du finner eieren. Når kattene er ute i den alderen er det vanligvis fordi kattemor har født ute, eller fordi eieren har dumpet dem. Dersom vi ikke snakker om en kattunge av en større rase så var kanskje 400 gram ved 4 ukes alder litt voldsomt. Jeg ville sagt 4 uker: ca 270 garm +/- mao alt fra 250 - 300 for en kattunge som fra fødsel og frem til 4 ukers alder har fått den næring den skal ha. Ca 100 gram i uken fra 6-7 ukers alder er jeg enig i I TS tilfelle kan den lille nok ha gått en periode med litt mindre næring enn den burde hatt, mitt råtips, kun basert på det TS sier om vekt og at den kjennes noe mager ut, ca 5 uker. I så tilfelle har den ennå de klarblå kattungeøynene. Øyenfarve er en god indikator på eldre eller yngre enn 8-9 uker. Endret 29. september 2012 av Lille-pus
Gjest kiara_pusen Skrevet 29. september 2012 #12 Skrevet 29. september 2012 Ære være at det finnes mennesker der ute som tar inn de små, jeg ville tatt den med inn og passet på at den hadde det varmt og godt, ordne til med et mykt pledd som noen foreslår og litt kos - dandere til et lite rede. Blir så fort glad i disse nøstene. Hvis du er redd for at det kommer til å koste masse penger og slikt ville jeg tatt en telefon til Dyrebeskyttelsen, og sagt at du kan være fostermatmor for en lille. Da dekker de alt av mat etc som den lille trenger. Jeg husker ennå vår gamle hannkatt som ble funnet forlatt av sin egen kattemor. (kattemammaen var veldig spesiell og rar), han var så tynn og skjør stakkar. Men vokste opp til å blir den rundeste og fineste katten av dem alle. Nå føler jeg meg skikkelig dum som sitter her i melankolien over en katt som døde for mange år siden, men man utvikler et helt spesielt forhold til disse skapningene som gir så mye glede. Du merker virkelig som eier når en katt er glad i deg. I 3
Tvist Skrevet 29. september 2012 #13 Skrevet 29. september 2012 Dersom vi ikke snakker om en kattunge av en større rase så var kanskje 400 gram ved 4 ukes alder litt voldsomt. Jeg ville sagt 4 uker: ca 270 garm +/- mao alt fra 250 - 300 for en kattunge som fra fødsel og frem til 4 ukers alder har fått den næring den skal ha. Ca 100 gram i uken fra 6-7 ukers alder er jeg enig i I TS tilfelle kan den lille nok ha gått en periode med litt mindre næring enn den burde hatt, mitt råtips, kun basert på det TS sier om vekt og at den kjennes noe mager ut, ca 5 uker. I så tilfelle har den ennå de klarblå kattungeøynene. Øyenfarve er en god indikator på eldre eller yngre enn 8-9 uker. Det har du nok rett i. Jeg har hørt 100 g i uken, men har ikke så mye erfaring selv. Det er logisk at den ikke legger på seg fullt så mye i starten.
kattungehjelp Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter #14 Skrevet 3. oktober 2012 Tusen takk for mange svar! Jeg var hos dyrelegen i går, og han mente hun så ut som ca 6 uker basert på størrelse og vekt. Men siden hun ikke har blå øyenfarge samt historien bak hvordan jeg fant henne, antok han at hun var nærmere 8-9 uker, men underernært. Hun fikk behandling for midd og orm. Prisen ble på rett over 500 kr Må innrømme at jeg har gitt opp søken etter eventuelle eiere, og har derfor tatt henne inn for fult. Så nå har hun fått flyttet inn i huset og springer rundt å utforsker leker med alt hun kommer over Noen som har noen gode tips for å få henne til å slutte å leke med ledninger? Hun liker å små-bite mens hun leker med fingrene mine. Det er ikke så kraftig at jeg begynner å blø, og det har så langt kun vært under aktiv lek der vi "sloss". Hun fekter med labbene og jeg beveger på fingrene. Jeg ser for meg dette simulerer lek med søsken fra samme flokk. Det er bare søtt nå når hun er så liten, men det er kanskje en uheldig lek med tanke på dårlige vaner? Hva bør jeg gi henne til å bite på? antar kattunger har behov for dette når tennene vokser? Igjen, tusen takk for hjelp! 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #15 Skrevet 3. oktober 2012 Akkurat samme historie som bak min pus. Har nå hatt henne i et drøyt år. Hun var hittekatt, var ca. 8 uker gammel da jeg fant henne. Grunnet allergi prøvde jeg å gi henne bort, men som ved et trylleslag var 35 års allergi som blåst bort da hun kom i hus... Leke- og bitebehovet avtar etterhvert. 1-åringen min gjør det fortsatt, men vi kjenner hverandre så godt nå at vi vet hvor grensen går. Og jeg vet hvordan få henne til å holde opp om hun tar litt av. Da holder jeg bare hånden helt i ro, og så begynner hun å slikke meg på fingrene i stedet. Anonym poster: daa9434653a2602cc37809b4f1b64734
Green Lady Skrevet 4. oktober 2012 #16 Skrevet 4. oktober 2012 Akkurat samme historie som bak min pus. Har nå hatt henne i et drøyt år. Hun var hittekatt, var ca. 8 uker gammel da jeg fant henne. Grunnet allergi prøvde jeg å gi henne bort, men som ved et trylleslag var 35 års allergi som blåst bort da hun kom i hus... Anonym poster: daa9434653a2602cc37809b4f1b64734 Kjæresten min er egentlig allergisk mot katter, men reagerer ikke på våre. Han hadde en uke hvor det klødde litt i øynene og han var litt snufeste, men etter den uken merket han ikke noe lenger. Så det er mulig at allergi kan kureres ved å utsette seg for det man er allergisk mot, men det kan også slå andre veien. Godt å høre at det gikk riktig vei i ditt tilfelle i alle fall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå