AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #1 Skrevet 29. september 2012 Leste denne saken nettopp, og min første tanke er at dette kommer til å bli useriøst. For det første: Hvilken garanti har man for hvor seriøse tilbakemeldingene er? Det er mange elever der ute med et horn i siden til sine lærere, fordi de fikk dårlig karakter ved siste prøve, fordi de ble satt ut i gangen pga. forstyrrelser, fordi de har fått refs fra en eller flere lærere, fordi de ikke liker sine lærere, eller rett og slett er det trynefaktoren som spiller inn etc. For det andre: Grunnleggeren Eirik Rossbach sier at han grunnla nettsiden fordi det er mange dårlige lærere der ute, og at det er grunnen til at en slik side er oppe og går. Vel, jeg tror faktisk denne siden kan virke mot hensikten, at det faktisk vil bidra til flere dårligere lærere, for de fleste gode lærere har som oftest flere strenger og muligheter å spille på, vil da forsvinne ut av læreryrket til fordel for en "lettere" yrke. Læreryrket er en utskjelt yrkesgruppe, som ofte blir skjelt ut av elever, foreldre og tildels politikerne også. Mange er forsvunnet fra læreryrket, og da er det gjerne de beste. Dette kan bli begeret som kan få det til å renne over for de gjenstående beste lærere. For det er ingen, uansett om de får gode tilbakemeldinger eller ikke, som liker å bli satt ut på nettets "gapestokk". For å beholde de gjenstående, og rekruttere, de beste læreremnene, så er det virkelig ikke den rette veien å gå. For det tredje: Det bør ikke være en skoleelev som drifter en slik nettside, men uavhengig(e) person(er) som ikke har noen relasjoner til skoleverket. Dette for å sikre at nettsiden blir driftet på en forsvarlig og ansvarlig vis, om det likevel er lov til å ha en slik nettside. Selv om han som drifter denne nettsiden, forsikrer om at det de ser på som useriøse tilbakemeldinger blir slettet, er han likevel ikke uavhengig eller nøytral. Fra et personlig ståsted: Jeg var selv skoleelev for få år siden, og jeg husker godt hvor kjipe enkelte av lærerne var, men likevel kunne det aldri falle meg inn å sette karakter på den til offentlig beskuelse. Fordi lærerne også er mennesker. Og det er ikke deres skyld at det er mange dårlige lærere der ute, når kravet for å komme inn på lærerhøyskolen er latterlig lavt, i den grad at nesten alle kan søke og lett komme inn. Ansvaret ligger hos politikerne, så det er der skytset bør rettes mot. Ikke mot lærerne, som bare har tatt sjansen og søkt og kommet inn, uten særlige krav enn at man har ståkarakter på de viktigste basicfagene. Det er politikerne som har skapt situasjonen, at det er mange inkompetente lærere, at mange er utdannet lærer, uten at de egentlig passer i yrket, kun fordi inntakskravet er så latterlig lav, fordi.... Hvis Eirik Rossbach mfl. virkelig hadde brydd seg om at kvaliteten blant dagens lærerstab ikke er god nok, da hadde han rettet skytset der det faktisk hører hjemme: hos politikerne, og ikke mot lærerne. Han bommer totalt, og skyter samtidig selvmål, er min konklusjon etter å ha lest artikkelen. Anonym poster: caffb7a6dd8e0965b2d1525197dbcbe9 3
Gjest Kaxxy Skrevet 29. september 2012 #2 Skrevet 29. september 2012 Liker hvordan rektoren kaller siden useriøs, men ber sine kolleger sabotere siden med falske skryte-meldinger... Jeg liker tiltaket! Det er så fryktelig mange dårlige lærere. Ett sted må man begynne 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #3 Skrevet 29. september 2012 Liker hvordan rektoren kaller siden useriøs, men ber sine kolleger sabotere siden med falske skryte-meldinger... Jeg liker tiltaket! Det er så fryktelig mange dårlige lærere. Ett sted må man begynne Ikke jeg! Fordi det kan bidra til å skremme de beste, de som har det som trengs for å bli en god og dyktig lærer, vekk fra yrket. Jeg vil helst beholde de beste vi har som fortsatt GIDDER å være i læreryrket, for det er ingen tvil om at det er en tung belastning å være lærer i dagens skoleverk, med så mange bortskjemte elever og foreldre som syr puter under armene til elevene, og ulike konflikter mellom elever med ulik bakgrunn etc etc. Så dette er å slå til sin egen bak, for hvem gidder å være lærer i dagens skoleverk? Ikke de beste, ikke når de har sjansen til å forsvinne inn til næringslivet etc. Og som jeg skrev: det er ikke lærernes feil at det er så mange dårlige lærere, når det er politikerne som sitter med ansvaret! Anonym poster: caffb7a6dd8e0965b2d1525197dbcbe9 2
Chloe- Skrevet 29. september 2012 #4 Skrevet 29. september 2012 Jeg syns denne siden er helt horribel. Vi krenket (både gode og dårlige) lærere nok som det var da jeg gikk på grunnskoletrinnet - får gåsehud bare av å tenke på det. Bare forestill dere ødeleggelsene ignorante tenåringer kan påføre når dette attpåtil skal gjøres offentlig! Jeg forstår den nasjonale lærerstaben kanskje ikke er helt opp til par, men dette er IKKE måten å aksjonere på. Kvalmt. 4
Missandei Skrevet 29. september 2012 #5 Skrevet 29. september 2012 Her er jeg enig med TS, dette virker ikke som noen god løsning. Gapestokk er vel ikke beste måten å få en lærer til å forandre seg på? Veldig mange elever er umodne, og jeg tviler på at de fleste vurderingene som kommer inn vil være spesiellt saklige. Da har jeg mer tro på grundige evalueringer fra skolens side, hvor elevene kan komme anonymt med saklige tilbakemeldinger og begrunnelser, og som så kan tas opp som et samarbeid mellom lærer og skolen. 7
Gjest meh Skrevet 29. september 2012 #6 Skrevet 29. september 2012 De beste er jo tross alt de som vil få høyest rangering hvis denne siden blir brukt litt, uavhengig av om det er en eller annen useriøs rangering innimellom, så ser ikke hvordan nettsiden skal kunne skremme bort gode lærere. Er dog litt skeptisk til at det er et kommentarfelt.
Gjest Fleecejakke Skrevet 29. september 2012 #7 Skrevet 29. september 2012 Er det virkelig noen voksne som tar en slik side seriøst uansett? 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #8 Skrevet 29. september 2012 Jeg skjønner godt elevenes frustrasjon. Jeg husker selv fra vgs at enkelte av lærerne burde blitt låst til et skrivebord og aldri blitt tillatt å ha kontakt med mennesker. Noen lærere er virkelig fullstendig udugelig, de får klager fra alle elevene sine år ut og år inn, men ingenting blir gjort fordi det er umulig å gi en lærer sparken. Grunnen til at sånne nettsider som går utpå å rangerer offentlige tjenestemennesker blir lagd, er fordi det nytter ikke å klage, og dette blir sittende igjen som et alternativ. Anonym poster: 3da4ab40b16a6dca900f48fddab95922 6
Chloe- Skrevet 29. september 2012 #9 Skrevet 29. september 2012 (endret) Er det virkelig noen voksne som tar en slik side seriøst uansett? Jeg hadde hvertfall tatt det veldig personlig å bli hengt ut på nett om jeg hadde vært lærer. Endret 29. september 2012 av Chloe- 4
Gjest Vampen Skrevet 29. september 2012 #10 Skrevet 29. september 2012 Jeg synes hele siden er meningsløs. Jeg har ikke noe problem med at elevene skal kunne komme med innspill og konstruktiv kritikk, men dette virker bare som en side hvor man anonymt kan synse litt om lærere, uten egentlig mål og mening. En bedre løsning hadde vært om man f.eks hadde et opplegg a la det man har på noen høgskoler og universiteter, med fagkontakter. Der velger klassen et par representanter, som skal være bindeledd mellom elevene og faglærer. Noen ganger i året får elevene litt tid for seg selv, til å diskutere og komme med innspill. Dette tar fagkontaktene med videre til et møte med faglærer, og legger frem hva klassen har sagt. Det kan være konstruktiv kritikk, ros, spørsmål, forslag eller annet som har med fag og timer å gjøre. På den måten får elevene mulighet til å bli hørt, og læreren får konstruktive innspill. En annen fordel er at en slik ordning nok er mindre utsatt for useriøs kritikk og oppgulp. Innspillene skal formidles direkte til læreren, og det gjør kanskje at man er mer seriøs, enn når man er anonym på nett. I tillegg har elevene mulighet til å ta det opp i plenum, slik at de også kan diskutere gjennom ting selv, før det tas opp med læreren. Det er ikke en elevs synsing, men noe gruppa er enig i. For det er faktisk slik at selv om det er varierende kvalitet på lærere, som alle andre yrkesutøvere, så er det også slik at en del av det elever kritiserer og klager på, ikke nødvendigvis er kritikkverdig. Jeg har sett mange lærere, og vært innom mange klasserom. Og jeg har opplevd flere ganger at elever klager til meg, på læreren. Det kan feks være at læreren er streng. Elevene henger seg opp i det de opplever som strenge rammer, mens jeg f.eks kan sammenligne med andre klasser og se at det at læreren er "streng" også betyr at klassen har god arbeidsro i timene. Eller at ingen er utatt for plaging i timene. Det er ikke alltid elever, spesielt de yngre, har oversikten over hele bildet, og henger seg heller opp i bruddstykker. I de tilfellene kan det å ta det opp, både i plenum og med læreren, også gi læreren en mulighet til å ta opp ting med elevene, der h*n føler at det er ting som er vanskelig å gjøre noe med. Som lærer, så ønsker jeg faktisk å ta elevene på alvor. Om de har innspill, som kan gjøre undervisningen bedre, så er jeg selvfølgelig villig til å ta til meg det. Også kritikk, så lenge den er konstruktiv og endringene er gjennomførbare. Men hva kommer det ut av denne siden? Det er et sted hvor de som vil kan synse og mene noe, anonymt, om navngitte lærere. Jeg tok en tur innom siden, og en del av kommentarene er i beste fall ullene. Siden er ikke et middel for kommunikasjon med læreren. Det er en gapestokk, eller en Min mening-side, som ikke endrer noe. Det er langt bedre å finne løsninger hvor man faktisk har en kommunikasjon, slik at innspillene er av en viss kvalitet, og kan endre timene på en god måte. 5
Gjest zerox_ztoleranz Skrevet 29. september 2012 #11 Skrevet 29. september 2012 Det er dråpen som får begeret til å renne over, og uttrykket handler om RIS til egen bak. Synes forøvrig tiltaket er helt herlig, og regner med driverne av siden eliminerer ren sjikane. Og om noen voksne tar siden seriøst? Lærerne burde ihvertfall det. Det er voldsomt mange lærere i dette landet som kan læreplanen, gjorde det bra i ped og har orden i papirene - men som aldri burde ha vært i et klasserom.
Gjest Gjesten Skrevet 30. september 2012 #12 Skrevet 30. september 2012 Synes at siden er et godt tiltak av ungdommen, forhåpentligvis blir det nå tatt på alvor at det finnes et behov for at elevene skal kunne evaluere lærere, og så få satt det i et profesjonelt system. Hadde elevene blitt tatt hensyn til tidligere så hadde kanskje ikke denne siden oppstått, det skal jo være de eldre og mer erfarnes oppgave å være ansvarlige nok til å se hva slags behov de yngre har. Ungdomsopprør av alle slag har sjeldent vært ønsket velkommen med åpne armer av alle. Her har vi teknisk dyktige unge mennesker, som får satt et problem på dagsordenen på et veldig effektivt vis. Ja, lærere er mennesker og har følelser som skal respekteres, men det har faktisk også ungdommen som ikke har hatt mye makt til å kunne endre en situasjon de har vært i, og som kan påvirke resten av deres liv i verste tilfeller. Slik har det vært i det meste av norsk skolehistorie, helt opp til nyere tid. Denne rektoren som viser en slik forakt for 18-åringer, bør virkelig evaluere hva det er han har ansvar for og hva han prioriterer. Som man ser, fjerner ungdommen innlegg som kun er sjikane og tar ansvar for siden så langt.
FraSofan Skrevet 30. september 2012 #13 Skrevet 30. september 2012 (endret) Dekkes ikke behovet for å gi tilbakemelding ang undervisning/lærere av den årlige Responsundersøkelsen? Her svarer elevene anonymt på konkrete spørsmål ang undervisning og opplegg, og det er en direkte tilbakemelding til faglærer og skolen. Responsundersøkelsen utføres hvert år i vgs, men jeg vet ikke om den er i bruk i grunnskolen. Jeg synes den virker å være et godt verktøy for tilbakemeldinger til lærere. Men den kan selvsagt også gi feil utslag, da elever kan finne det fristende å gi et dårlig skussmål til lærere de av ulike grunner ikke liker. Det må man ha i bakhodet. Gapestokk-steder på nett er useriøst. Husk at lærere også har et liv - dvs f.eks har de ofte egne barn. Ikke så kult å lese på nett at andre på din egen alder gir din mor eller far en negativ tilbakemelding.. Nei, hold tilbakemeldingene innenfor skolens system og i de verktøy som allerede er i bruk. Endret 30. september 2012 av FraSofan
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2012 #14 Skrevet 30. september 2012 Ikke jeg! Fordi det kan bidra til å skremme de beste, de som har det som trengs for å bli en god og dyktig lærer, vekk fra yrket. Jeg vil helst beholde de beste vi har som fortsatt GIDDER å være i læreryrket, for det er ingen tvil om at det er en tung belastning å være lærer i dagens skoleverk, med så mange bortskjemte elever og foreldre som syr puter under armene til elevene, og ulike konflikter mellom elever med ulik bakgrunn etc etc. Så dette er å slå til sin egen bak, for hvem gidder å være lærer i dagens skoleverk? Ikke de beste, ikke når de har sjansen til å forsvinne inn til næringslivet etc. Og som jeg skrev: det er ikke lærernes feil at det er så mange dårlige lærere, når det er politikerne som sitter med ansvaret! Anonym poster: caffb7a6dd8e0965b2d1525197dbcbe9 Ja du verden for en belastende jobb med 9 uker sommerferie, 2 uker juleferie, 1 uke påskeferie + høstferie, vinterferie, fri alle helger og helligdager. FOR EN BELASTNING! Men for å kommentere denne karaktersiden for lærere, så er den komplette useriøs. Elevenes karakterer er personlig og ikke offentlig. Hvis lærerne skal få karakterer, bør det i det minste være mellom eleven og læreren, og ikke en offentlig gapestokk.
Missandei Skrevet 30. september 2012 #15 Skrevet 30. september 2012 Ja du verden for en belastende jobb med 9 uker sommerferie, 2 uker juleferie, 1 uke påskeferie + høstferie, vinterferie, fri alle helger og helligdager. FOR EN BELASTNING! Ja for lærere jobber jo aldri overtid. 7
lalaB Skrevet 30. september 2012 #16 Skrevet 30. september 2012 Dekkes ikke behovet for å gi tilbakemelding ang undervisning/lærere av den årlige Responsundersøkelsen? Her svarer elevene anonymt på konkrete spørsmål ang undervisning og opplegg, og det er en direkte tilbakemelding til faglærer og skolen. Responsundersøkelsen utføres hvert år i vgs, men jeg vet ikke om den er i bruk i grunnskolen. Jeg synes den virker å være et godt verktøy for tilbakemeldinger til lærere. Men den kan selvsagt også gi feil utslag, da elever kan finne det fristende å gi et dårlig skussmål til lærere de av ulike grunner ikke liker. Det må man ha i bakhodet. Slett ikke alle skoler som har det der systemet.. Jeg har gått på to forskjellige videregående skoler, uten å hørt om noe sånt. Først på høyskolen fikk vi vurdere både lærer og undervisningen..
lalaB Skrevet 30. september 2012 #17 Skrevet 30. september 2012 Jeg skjønner godt elevenes frustrasjon. Jeg husker selv fra vgs at enkelte av lærerne burde blitt låst til et skrivebord og aldri blitt tillatt å ha kontakt med mennesker. Noen lærere er virkelig fullstendig udugelig, de får klager fra alle elevene sine år ut og år inn, men ingenting blir gjort fordi det er umulig å gi en lærer sparken. Grunnen til at sånne nettsider som går utpå å rangerer offentlige tjenestemennesker blir lagd, er fordi det nytter ikke å klage, og dette blir sittende igjen som et alternativ. Anonym poster: 3da4ab40b16a6dca900f48fddab95922 Helt enig med deg! Jeg har selv vært med på å klage på en lærer på vgs, vi (klassen) gjorde det to år på rad, og alle klassene før oss som hadde hatt denne læreren hadde klaget på han (dvs 7 år). INGENTING skjedde.. Så denne siden er kanskje ikke den beste måten å gjøre det på, men den kan iallfall sette i gang en debatt rundt det å ta elevers synpunkter på en lærer på alvor. At man som elev faktisk har en stemmerett i forhold til utdanningen sin.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2012 #18 Skrevet 30. september 2012 Ja du verden for en belastende jobb med 9 uker sommerferie, 2 uker juleferie, 1 uke påskeferie + høstferie, vinterferie, fri alle helger og helligdager. FOR EN BELASTNING! Men for å kommentere denne karaktersiden for lærere, så er den komplette useriøs. Elevenes karakterer er personlig og ikke offentlig. Hvis lærerne skal få karakterer, bør det i det minste være mellom eleven og læreren, og ikke en offentlig gapestokk. Ja du verden for en belastende jobb med 9 uker sommerferie, 2 uker juleferie, 1 uke påskeferie + høstferie, vinterferie, fri alle helger og helligdager. FOR EN BELASTNING! Ja, la oss se... Lærerer må ofte jobbe overtid, de må ta med seg jobben hjem (lekser og rette lekser, prøver, tentamen etc), de må ofte fungere som en slags psykolog eller sosionom for elever som ikke har det greit og tilpasse undervisningen, de må ta elevsamtaler, delta på foreldremøter på kveldstid, konferanser/ konferansetimer (som ofte foregår på kveldstid), lærermøter, karaktermøter, og de må ofte takle vanskelige elever, og foreldre. Og all den tiden som går med til å jobbe utenom skoletiden, tar de følgelig igjen i feriene, men selv ikke i feriene slipper de unna. Jeg vet at lærerne ikke går ut i ferie umiddelbart i det skoleferiene starter, ofte er det etterarbeid de må delta på, de må delta på planleggingsmøter osv. Et eksempel er at når sommerferien starter, så fortsetter lærerne utover juni med etterarbeid, og diverse, og når det er tid for skolestart, så starter lærene to uker før for å planlegge påfølgende skoleår osv. Så ja, det ER en tung belastning å være lærer! Ikke minst med tanke på at dagens elever og foreldre som er rimelig bortskjemte som forventer at alt skal foregå på DERES premisser. Anonym poster: caffb7a6dd8e0965b2d1525197dbcbe9 7
Gjest Juleengelen Skrevet 30. september 2012 #19 Skrevet 30. september 2012 Ferier????? Jeg jobba alle feriene da jeg var lærer, og hadde bare sommerferie....som var tvungen avspasering pga sykt mye overtid. 1
lalaB Skrevet 30. september 2012 #20 Skrevet 30. september 2012 Ja for lærere jobber jo aldri overtid. For det er synd på lærere som må jobbe litt overtid, eller bruke litt av ferien på retting/planlegging - når de har TRETTEN uker ferie...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå