Gå til innhold

Hvordan få ettåringen til å spise brødskive.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff sliter med minstemann. Han er nå 14 mnd snart og nekter å spise brødskive.

Han skal begynne i barnehage nå, og de forventer at barn i den alderen spiser brød.

Han kan fint spise det og liker det veldig godt hvis han får en bit av min brødskive så det er ikke det at han ikke liker eller klarer å spise. Men ved måltider så tror jeg han forventer grøt.

Søsteren min sier at jeg skal bare gi han brødmat, og hvis han ikke spiser så får han ikke noe annet før til neste måltid som også skal bli brødmat. Når han er sulten nok så spiser han.

Har litt vondt for å la han gå uten mat jeg da, eller er dette en grei løsning. Han sitter ved bordet og leker med maten, tipper på talerkenen og kaster brødbitene på gulvet. Da korrigerer jeg han og setter maten foran han igjen, men han spiser ikke noe.

Barna her i huset spiser ca vær 3-4 timen. er det greit å la han hoppe over ett måltid. Han spiste brød og eggerøre til frokost, men lunsj nå spiset han ikke. Neste måltid blir mellom kl 14 og 15.

Noen som har noen erfaring med dette, eller en annen løsning???

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor MÅ han spise brød, da? Det skjønner jeg ikke ... er det barnehagen som "forventer" at han spiser brød? Da kan du jo informere om at han vanligvis ikke spiser det, men de må gjerne tilby det! Jeg tipper dette vil forandre seg etter at han har gått i barnehagen en stund og ser hva de andre barna spiser.

Hjemme hadde jeg ikke latt ham gå sulten bare fordi han ikke vil ha brød. Man MÅ ikke spise brød.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor MÅ han spise brød, da? Det skjønner jeg ikke ... er det barnehagen som "forventer" at han spiser brød? Da kan du jo informere om at han vanligvis ikke spiser det, men de må gjerne tilby det! Jeg tipper dette vil forandre seg etter at han har gått i barnehagen en stund og ser hva de andre barna spiser.

Hjemme hadde jeg ikke latt ham gå sulten bare fordi han ikke vil ha brød. Man MÅ ikke spise brød.

Greie er at i barnhagen så skal barna spise/lære og spise selv. De blir ikke gidd grøt.

For det er selvsagt mye enklere å ha 12 barn spise brød en å måtte mate de med grøt.

Skrevet

Huff sliter med minstemann. Han er nå 14 mnd snart og nekter å spise brødskive.

Han skal begynne i barnehage nå, og de forventer at barn i den alderen spiser brød.

Han kan fint spise det og liker det veldig godt hvis han får en bit av min brødskive så det er ikke det at han ikke liker eller klarer å spise. Men ved måltider så tror jeg han forventer grøt.

Søsteren min sier at jeg skal bare gi han brødmat, og hvis han ikke spiser så får han ikke noe annet før til neste måltid som også skal bli brødmat. Når han er sulten nok så spiser han.

Har litt vondt for å la han gå uten mat jeg da, eller er dette en grei løsning. Han sitter ved bordet og leker med maten, tipper på talerkenen og kaster brødbitene på gulvet. Da korrigerer jeg han og setter maten foran han igjen, men han spiser ikke noe.

Barna her i huset spiser ca vær 3-4 timen. er det greit å la han hoppe over ett måltid. Han spiste brød og eggerøre til frokost, men lunsj nå spiset han ikke. Neste måltid blir mellom kl 14 og 15.

Noen som har noen erfaring med dette, eller en annen løsning???

Klem

Det er en helt grei løsning det søsteren din forslår, forutsatt at gutten er "normalfødd" og ikke underernært eller undervektig. Men du trenger jo nødvendigvis ikke la det gå så altfor lenge til neste måltid, iallefall ikke sånn i starten. Hvis dere vanligvis spiser hver 3-4 time, og han ikke har spist noe, så legg inn ett nytt måltid etter 1-2 timer istedet. Og det bør være et ordentlig måltid, at dere sitter ved bordet, ikke mat "i farta".

Jeg jobber i barnehage, og jeg synes ikke du trenger å stresse så altfor mye med dette. Han vil nok synes det er rart i starten, og kanskje nekter han å spise i barnehagen den første tiden (alt fra den første uken til måneden), men etter hvert går det seg til. Personalet har helt sikkert noen tanker og erfaringer om dette, det er en veldig vanlig problemstilling for småbarna når de begynner i barnehagen. Forhør deg også om mulighet for at han får grøt helt i starten som en overgang, det er en løsning vi har tydd til ofte med stor suksess. Barn liker å gjøre som andre barn, så etter kort tid blir de mer interessert i brødmaten og vil spise det alle de andre spiser.

Det er heller ikke noe problem for de aller fleste at det er et litt annet mattilbud i barnehagen enn hjemme. Så om det viser seg at han ikke er over seg av begeistring for brødmat, og dette er hva han får servert i barnehagen, så ville jeg tilbudt noe annet hjemme.

Det viktigste synes jeg er å ikke stresse så mye med dette her, småbarn kan være utrolig vare for foreldres uuttalte bekymringer og stress. Og særlig mat og måltider kan bli ganske betent, fordi de føler stresset og presset. Derfor er det mange småspiste barn som spiser veldig godt i barnehagen hos oss, og nesten ingenting hjemme...

Anonym poster: 5e86ae79779eebbe69b9ca57340d8d8e

Skrevet

Greie er at i barnhagen så skal barna spise/lære og spise selv. De blir ikke gidd grøt.

For det er selvsagt mye enklere å ha 12 barn spise brød en å måtte mate de med grøt.

I den første barnehagen min datter gikk i (småbarnsavdeling, 1-3 år) fikk barna grøt. Det var frokost hver dag. De fleste ungene spiste grøten selv, men var det noen som ikke ville/klarte spise selv, fikk de hjelp av personalet. Jeg er glad for at det ikke var "brødnazi" i den barnehagen, i alle fall.

Dessuten, som jeg sa, ungene lærer det i barnehagen selv om det ikke går hjemme. Jeg ser i hvert fall ingen grunn til plutselig å kutte ut grøt og erstatte det med brød bare fordi barnehagen og en søster sier det. Hvorfor skal ikke TS' barn få grøt når han liker det? Gjerne i tillegg til brød. Det kommer etterhvert uten at man stresser så voldsomt med det. Han er bare 14 måneder, fremdeles regnet som baby. Ta det med ro.

Skrevet

Jenta mi hadde med grøt til frokost i barnehagen de første månedene, hun heller ville ikke spise brød. Dette gikk seg sakte men sikker til i barnehagen etterhvert. Men hjemme spiser hun fortsatt ikke noe særlig brød, og vi tilbyr henne ikke noe annet om hun ikke spiser.

I barnehagen prøvde de først med brødskive, og om hun ikke spiste fikk hun frukt, middagsglass eller noe annet istedet i starten. Nå er hun snart 2 år og spiser brød som bare det i barnehagen

Skrevet

Jeg tror dette kommer til å gå seg til når han begynner i barnehage. I starten vil han kanskje være vrang, og da skal vel barnehagen ha et alternativ - de kan jo ikke la ungene gå sulten. Men etterhvert så er det spennende å spise det samme som de andre.

Hadde en "brødnekter" på samme alder jeg og, men mye løsnet så fort hun fikk jeksler. Da blir jo alt så mye lettere å spise. Kanskje det er noe din syns er vanskelig?

Vi begynte å gi kvarte, og etterhvert halve, skiver i stedet når småbitene ble for spennende å kaste. Og sørget for å variere pålegget masse, og også ha ting ved siden av. F.eks en babybelost, gulrot, paprika osv. Og vi varierte frokostene med forskjellige grøter, rundstykker, forskjellige brød osv. Jeg syns ikke hun skulle bli tvunget til å spise brød når hun ikke var så glad i det, men de dagene vi serverte brød, så fikk hun spise det, eller la være. Laget ikke grøt da, da fikk det holde med "tilbehøret". Og vi har i dag en 2-åring som spiser litt opp og ned. Noen ganger kan hun sluke 3 skiver, andre ganger bare en, men desto mer paprika og ost f.eks. Og det syns jeg er helt greit. :)

Anonym poster: 0e04f5ccdb4aa76cfb8c2dd08af1dd84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...