Gå til innhold

Hvordan få egen bolig - her kan vi samle tipsene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker med mange unge, og det er veldig mange som lurer på om jeg har noe råd om hvordan de kan få råd til å kjøpe egen bolig.

Det er ikke så enkelt å svare generelt på dette, men det er ett råd jeg gir til alle:

Vis banken at du klarer lånebelastningen med opptil 5 % renteøkning.

Et konkret eksempel.

En ung familie leier i dag en leilighet til 7 000 kr mnd.

De ønsker å kjøpe seg en bolig til 2 500 000 - 3 000 000 kroner, og må låne ca 1 875 000 - 2 2500 000 for å få realisert denne drømmen.

Lånebelastningen på denne boligen, med dagens rente og en nedbetalingstid på 30 år vil da bli mellom 8000 - 10000 kroner.

Med 5 % renteøkning, og 30 års nedbetalingstid, vil lånebelastningen øke til å bli mellom 13 000 og 16 000 kroner.

Mitt råd til dem er da være å spare 7-9 000 kr mnd, da det viser banken at de vil klare lånebelastningen + en evt 5 % renteøkning.

(7000 kr husleie + 7-9 000 kr sparing tilsvarer den summen de må ut med til banken for lånet hvis renten øker med 5 %)

Dette er vinn-vinn. De får spart til egenkapital, og de viser betalingsvilje og betalingsevne.

Har de ikke vilje eller mulighet til å spare dette, har de heller ikke råd til å kjøpe seg egen bolig i dagens marked. Brutalt men sant!

Hvis noen kom til deg og spurte deg om hvordan de kunne få mulighet til å kjøpe egen bolig, hvilket råd ville du da gitt?

PS: Ikke la dette bli enda en tråd om hvor feil og urettferdig dagens boligmarked er.

La dette bli en tråd med konkrete råd vedrørende sparing, finansiering, boligens beliggenhet osv.

Anonym poster: 39b552c1162dd6e3245927f914cc6b6a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...